Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"02fae638-97e3-4b05-9278-255ce473ddcb","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Korábban már törvény is született róla, amit Putyin is aláírt.","shortLead":"Korábban már törvény is született róla, amit Putyin is aláírt.","id":"20250417_taliban-terrorizmus-lista-oroszorszag-legfelsobb-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02fae638-97e3-4b05-9278-255ce473ddcb.jpg","index":0,"item":"dcc71b69-914b-4c81-aaa3-02bc4d2003fb","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_taliban-terrorizmus-lista-oroszorszag-legfelsobb-birosag","timestamp":"2025. április. 17. 16:52","title":"Az orosz legfelsőbb bíróság levette a terrorszervezetek listájárol a tálibokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f95524b1-82a0-4145-a42e-b89fef136c41","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Előtte egy 27 kilogrammos kereszttel csaknem két kilométert gyalogolt. ","shortLead":"Előtte egy 27 kilogrammos kereszttel csaknem két kilométert gyalogolt. ","id":"20250418_Tobb-ezer-zarandok-nezte-vegig-ahogy-harminchatodjara-keresztre-feszitettek-egy-Fulop-szigeteki-ferfit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f95524b1-82a0-4145-a42e-b89fef136c41.jpg","index":0,"item":"19c3c591-c49b-4dd9-96bd-8346b32a4771","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Tobb-ezer-zarandok-nezte-vegig-ahogy-harminchatodjara-keresztre-feszitettek-egy-Fulop-szigeteki-ferfit","timestamp":"2025. április. 18. 15:54","title":"Több ezer zarándok nézte végig, ahogy harminchatodjára keresztre feszítettek egy Fülöp-szigeteki férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24ec2c87-e34e-4c8f-8eef-addbc5d7ad8f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Volt nála két jelblokkoló, ami eléggé hiteltelenítette a sztorit. ","shortLead":"Volt nála két jelblokkoló, ami eléggé hiteltelenítette a sztorit. ","id":"20250417_Csak-ellenoriztem-zarva-van-e-kocsi-mondta-egy-visszaeso-autofeltoro-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24ec2c87-e34e-4c8f-8eef-addbc5d7ad8f.jpg","index":0,"item":"820bff68-71a0-4343-bae1-25bd24db0b38","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Csak-ellenoriztem-zarva-van-e-kocsi-mondta-egy-visszaeso-autofeltoro-Budapesten","timestamp":"2025. április. 17. 08:57","title":"Csak segíteni akart a tulajnak, hogy nyitva a kocsija – mondta egy visszaeső autófeltörő Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az adóegyezségről, befektetésekről és energiaügyekről is szó lehet a magyar-amerikai tárgyalásokon.","shortLead":"Az adóegyezségről, befektetésekről és energiaügyekről is szó lehet a magyar-amerikai tárgyalásokon.","id":"20250417_gazdasagi-kulonmegallapodas-Trump-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500.jpg","index":0,"item":"76f9c5d7-c3fb-44fa-8a2d-60ae89c534f8","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_gazdasagi-kulonmegallapodas-Trump-usa","timestamp":"2025. április. 17. 17:15","title":"Nyárra ígéri a kormány a gazdasági különmegállapodást Trump kormányával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak az Apple, a Samsung vagy a Huawei saját chipjeire. A Xiaomi is visszatér erre az útra, és ismét saját készítésű lapkakészletekben gondolkodik. Már kis is szivárogtak részletek arról, hogy milyen lehet ez a chipkészlet.","shortLead":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak...","id":"20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43.jpg","index":0,"item":"b143ea23-ca97-44c6-bea6-1044fa489ab4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","timestamp":"2025. április. 18. 14:03","title":"8 év után szólhat nagyot a Xiaomi újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","shortLead":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","id":"20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597.jpg","index":0,"item":"d263ccf7-ff72-4efd-9e92-aa70d98025e6","keywords":null,"link":"/zhvg/20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","timestamp":"2025. április. 18. 13:02","title":"Tarvágás volt az Alföld egyik legérintetlenebb erdőjében – három hektár tűnt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót, márpedig hamarosan érkezhet a számla a meggondolatlan deficitért. A világ dolga most az, hogy túlélje a Trump-féle őrületet, Amerikáé pedig az, hogy véget vessen annak. Putyin leginkább attól fél, hogy hazatérnek Ukrajnából a dühös katonák.","shortLead":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót...","id":"20250417_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"995c2823-9ef4-4aa0-91da-f3bab08e6bd1","keywords":null,"link":"/360/20250417_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 17. 10:58","title":"Financial Times-kommentár: Trump félúton van afelé, hogy rendőrállamot csináljon Amerikából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak hogy duplájára nőttek az autókölcsönző cégek árai a legfelkapottabb turistaközpontokban, de örülhetnek a bérlők, ha egyáltalán van elvihető autó. Az elmúlt két év turbulens piaca megtépázta a hagyományos autóbérléssel foglalkozó cégeket is. A megoldást részben a magánautók megosztását kiszolgáló cégek jelenthetik.
A világjárvány, a chiphiány és az ukrajnai háború közvetlen hatásaként vagy nagyon megdrágultak, vagy hatalmas hiánnyal küzdenek a bérautós cégek. Ugyanakkor könnyen megeshet, hogy az autókölcsönző piac változása nem rövid időre, hanem örökre szól a Wired magazin cikke szerint.
A hagyományos bérautópiac 2020 elején kezdett igazán válságba kerülni, amikor a világon mindenütt bevezetett utazási korlátozások nyomán az autókölcsönző piac lényegében összeomlott. Az Avis-Budget repülőtéri bérbeadási üzletágának csaknem kétharmada eltűnt, 2020-ban pedig a vállalat egészére kiterjedő bevételek 41 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest. Az Europcar 2020-as bevétele 42 százalékkal, a Hertz bevétele pedig 46 százalékkal esett vissza.
Eladott flották
A kilátástalan helyzetre reagálva a kölcsönző cégek eladták autóikat. Az Egyesült Királyságban 30 százalékkal csökkentették a flottákat a British Vehicle Rental and Leasing Association (BVRLA) autókölcsönző tagszervezet szerint. A lépésnek megvolt akkor a maga értelme, mivel az iparág két kulcsfontosságú piaca, a vállalkozások és a turisták otthonaikban ragadtak – magyarázza az akkori helyzetet Yusuf Allinson, az IBISWorld piackutató cég elemzője.
De ahogyan a lezárások enyhültek és az utazási kedv visszatért, az autókölcsönző cégek nem tudták újra feltölteni a flottájukat a gyártást megbénító chiphiány miatt. A helyzetet tovább súlyosbította az Ukrajnában gyártott alkatrészekre támaszkodó ellátási láncok összeomlása. Az autóhiány több mint kétszeresére emelte a bérleti árakat is. A WHO fogyasztói szervezet szerint húsvét idején az autóbérlési költségek átlagosan 135 százalékkal nőttek Portugáliában, Cipruson, Spanyolországban, Görögországban, Olaszországban és Franciaországban a 2019-es szinthez képest.
Nem Airbnb – Carbnb
A Wired arról számol be, hogy a helyzet az úgynevezett peer-to-peer kölcsönzői szolgáltatók tudták enyhíteni, amelyek lényegében magántulajdonban lévő autók kiadásával foglalkoznak. Nagyjából olyanok, mint az Airbnb, de autókkal. Az ilyen szolgáltatások, mint a Turo és a Getaround, vagy az egyesült királyságbeli székhelyű HiyaCar éves összevetésben 220 százalékos növekedésről számolt be a bérbeadások számában, miközben a Turo autótulajdonosok bevételei megtízszereződtek. A Turo ráadásul egy ügyes húzással az repülőtérre érkező turistákat is igyekszik kiszolgálni. Például a repülőtéri parkolóban hagyják a tulajdonosok a járművüket, ahol az alkalmazáson keresztül kinyithatják a foglalással rendelkezők. Even Heggernes, a Getaround Europe alelnöke azt mondja a mindenhol előforduló autóhiány egyelőre nem érinti őket, pont azért, mert magánautókat használnak.
Az Airbnb mintájára működik a magánautók kölcsönzésére szakosodott Turo.
Mindezek az előnyök korántsem jelentik, hogy mindenhol van elegendő autó. A HiyaCar összesen 2000 autóval rendelkezik 150 ezer regisztrált felhasználó számára. A megosztási platformok alapvetően arra támaszkodnak, hogy a tulajdonosok nem idegenkednek attól, hogy idegenek használják az autóikat, amihez bizalomra van szükség. Ezen túlmenően, nekik is bele kell tenni némi munkát annak érdekében, hogy a járművek tiszták legyenek, legyen bennük elegendő üzemanyag, és egyébként is a bérlők elérhessék az autóikat. Ez kihívást jelentő kérdés valamennyi ilyen cég számára, ugyanakkor a megélhetési költségek emelkedése miatt, sokan keresik a lehetőségeket, hogy extra bevételhez jussanak.
A Wired konklúziója egyébként az, hogy az autóhiány, a fenti megoldások és az átrendeződő autógyártás hosszú távon is kihat majd a bérleti piac áraira. "Az autókölcsönző iparág korábban részben azért tudta alacsonyan tartani az árakat, mert az autógyártók túl sok járművet gyártottak" – mondja Toby Poston, a BVRLA vállalati ügyekért felelős igazgatója. A kölcsönző cégek ömlesztve vásárolták meg a felesleges járműveket kedvezményesen, és a bérleti pályafutásuk befejeztével eladták azokat, vagy visszavásárlási rendszert hoztak létre a gyártókkal és megállapodtak az autók rövid időre történő használatáról. Mindkét metódus helyzeti előnybe hozta eddig az autókölcsönzőket, de a közelmúltban tapasztalható hiány miatt a helyzet megfordult, az autógyártóknak többé nem kell veszteségesen megszabadulniuk a felesleges autóállománytól.