Merjünk kicsit álmodni! Teszten a pehelykönnyű új Suzuki Swift
Nem, ez nem egy újabb hatalmas és ólomnehéz elektromos SUV, hanem egy átgondolt benzines kisautó, mely olyan légiesen könnyed jelenség, hogy akár 3,5 literre is leszorítható a fogyasztása. Kipróbáltuk a vadonatúj Suzuki Swiftet.
A Suzuki esztergomi üzemében 1992 nyarán kezdődött meg az első hazai modell, a második generációs Swift gyártása, és közel 10 évig ez volt a vállalat egyetlen itthon gyártott típusa. 2006-ban egy Swift volt az egymilliomodik, 2011-ben pedig szintén egy Swift lett a kétmilliomodik magyar Suzuki – a japán kisautó a hazai utcakép egyik meghatározó modelljévé vált.
A 2005-ben és 2010-ben debütált Swiftek még Magyarországon készültek, a 2017-ben kijött generáció viszont már Japánból érkezett hozzánk, és nincs ez másképp a most debütált vadonatúj nekifutás esetében sem.
A Bordeaux környéki utakon próbáltuk ki a hetedik generációs Swiftet, mely a típus negyedik világszerte kapható verziója.
Tükröm, tükröm…
Az új Suzuki Swift egyik legmeghatározóbb designeleme az egyedi kialakítású gépháztető, mely egy a 2000-es években gyártott furcsa Chryslert, a PT Cruisert juttathatja eszünkbe. A motorháztető szépségének megítélését Olvasóinkra bízzuk, azt viszont tényként állapíthatjuk meg, hogy az alatta lévő illesztési rés érthetetlen okokból igen vaskos lett.
Új formát öltöttek az L-formájú menetfényt felvonultató LED-es fényszórók, a márkaembléma pedig immár nem a fekete hűtőrácsban, hanem a felett kapott helyet. Az oldalnézetet a hangsúlyos övvonal, és a relatíve kisméretű, kiviteltől függően 15-16 colos kerekek határozzák meg.
A hátsó kilincsek konzervatív módon visszakerültek a normál helyükre. Ez némileg csökkenti a sportos hangulatot, azonban a fejlesztők elmondása szerint a magason lévő rejtett kilincset korábban viszonylag nehezen kezelték a gyerekek.
Az új Swift design szempontból legjobban sikerült része egyértelműen a hátsó szekció, a remek kiállású farrészen jól mutatnak a C-betétes 3D-hatású átlátszó lámpatestek.
Kamu kipufogóvég nem rondít bele az összképbe, és az új Swiftnek remekül áll az új zafírkék gyöngyház fényezés. Szintén új a gyöngysárga metálfény, a típus összesen 9 egyszínű és 4 kéttónusú színben készül.
Tetszetős és kopogós
A műszerfal egyértelműen modernebb lett és bár igen jól mutat a gyémántmintás világos betét, az ugyanolyan kopogósan kemény műanyagból készül, mint az utasteret borító elemek szinte egésze. Az általunk kipróbált magas GLX felszereltségű példány bőrkormánya remek tapintásérzetet biztosít, a rajta elhelyezett nyomógombok egyszerűen kezelhetők, nem vonják el a figyelmet a vezetésről.
A műszeregység közepén lévő 4,2 colos színes LCD-t két jókora analóg műszer fogja közre, melyek mellől még 2024-ben sem koptak ki az erősen ódivatú pálcika kezelőszervek. A középső érintőkijelző nagyobb lett és magasra került, a felhasználói felület a pár éve felfrissített S-Crossból lehet ismerős.
A menü könnyen kezelhető, a grafika igényes, de a rendszer lehetne picit gyorsabb és a tolatókamera képminősége is hagy némi kívánnivalót maga után. Elöl két USB-A és egy USB-C aljzat található, a hátsó utasoknak viszont egy sem jut, nekik sajnos a saját légbeömlőről, és még az első ülések hátán lévő zsebekről is le kell mondaniuk.
Az Apple CarPlay és Android Auto támogatás adott, illetve az S-Cross után immár a Swift esetében is elérhető az az okostelefonos alkalmazás, melynek révén távolról férhetünk hozzá az autónk egyes információihoz és funkcióihoz. A hi-fi kiviteltől függően 2-6 hangszórós, utóbbi tapasztalataink szerint átlagos minőségű.
A jobban felszerelt példányok külső tükrei elektromosan állíthatók, és ezekben a kocsikban már automata a normál kezelőpaneles klímarendszer, mely az olcsóbb példányokban manuális vezérlésű.
Az elődjénél 1,5 centiméterrel hosszabb, minden más fronton azonban változatlan méretű új Swiftben ugyanakkora a hely, mint eddig. Az átlagnál puhább első ülésekben remekül el lehet férni, hátul viszont már inkább csak átlagosan kisautós a helykínálat, mindenesetre a Swift továbbra is ötszemélyes kivitelű.
A 265 literes csomagtér változatlan méretű, a 60:40 arányban osztott hátsó üléstámlák lehajtását követően pedig az eddigi 947 helyett 980 literes raktér áll rendelkezésre.
Éhezőbajnok
Az általunk kipróbált kézi váltós és elsőkerék-hajtású példány a WLTP-szabvány szerint 4,4 literes vegyes átlagfogyasztással bír (előd: 4,7 liter). Óvatós gázpedálkezeléssel nekünk 3,5 literes értéket is sikerült hoznunk, a másik végletet a 6,5 liter jelentette, a 250 kilométeres vegyes tesztutat végül pontosan 4,4 literes átlagfogyasztással abszolváltuk.
A kellemesen alacsony fogyasztás köszönhető egyrészt a 2,5, vagy akár 4 tonnás SUV-ok korában már-már üdítő hatású 918 kilogrammos alaptömegnek, a 4,6 százalékkal kisebb légellenállásnak, illetve a teljesen új motornak.
Az 1197 köbcentiméteres lökettérfogat és a szívó kivitel változatlan maradt, a hengerszám azonban 4-ről 3-ra csökkent. Utóbbi miatt némileg nőtt a vibráció, a megnövelt hangszigetelés miatt viszont nem vészes a tipikusan 3 hengeres orgánum.
A megnövelt sűrítési arányú benzinmotor 83 lóereje nem változott, viszont ez a csúcsteljesítmény 5700 helyett kereken 6000-es fordulaton érhető el. A nyomaték 107-ről 112 Nm-re nőtt, de ez már nem 2800-as, hanem csak 4500-as fordulatszámtól áll rendelkezésre.
Nincs mese, a főtengelyt alaposan meg kell pörgetni, ha komolyabban szeretnénk haladni, ez azonban abszolút nincs ellenére a technikának, és az ötfokozatú manuális váltóra sem lehet panasz.
A fogyasztás csökkentésében az S-Crossban és a Vitarában lévőnél egyszerűbb, 48 helyett 12 V-os lágyhibrid rendszer is kiveszi a részét. A 3 lóerős és 60 Nm-es villanymotor egy 36 Wh-s parányi lítium-ion akkumulátorból nyeri a lassításkor rekuperált energiát. A benzintartály 37 literes, így adott esetben akár 800 kilométert meghaladó hatótáv is elérhető.
A fokozatmentes automata váltó körülbelül 40 kilogrammal növeli meg a tömeget és 3 deciliterrel az átlagfogyasztást, a kizárólag kézi váltóval társítható AllGrip összkerékhajtás pedig további 40 kilogrammot és 2 deciliteres fogyasztás-növekedést hoz magával.
Milyen vezetni?
A manapság oly népszerű SUV-ohoz képest már-már gokartszerűen alacsony vezetési pozícióval szolgál a továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszereket felvonultató új Swift, melybe mindentől függetlenül egész kényelmesen lehet be-, illetve kiszállni.
A kormányt könnyű tekerni, ami egy ilyen alapvetően városi használatra szánt modell esetében messze nem hátrány, és a kormányművet sikerült valahogy úgy behangolni, hogy az tempósabb kanyargós haladás esetén a korábbinál jobb vezetési élménnyel tudjon szolgálni.
A kanyarvételi jellemzők javulásában a finomhangolt futómű is kiveszi a részét, arról nem is beszélve, hogy az alig több, mint 900 kilogrammos tömeg miatt az élvezetesen tempós haladáshoz bőven elegendő a 83 lóerő.
A 13,1-ről 12,5 másodpercre javult 0-100-as szintidő persze messze nem a sportkocsik szintje, mindenesetre az új Swift egyértelműen az agilis kisautók közé sorolható – a végsebesség 165 km/h. Az automata váltós kivitel picit fürgébb, az összkerekes némileg lomhább.
Véleményünk szerint a kézi váltós elsőkerekes Swift a legkarakteresebb verzió, de persze az alpesi vásárlók jobban járhatnak a 2,5 centiméterrel nagyobb hasmagasságú négykerék-hajtású változattal.
A fékrendszer ereje és adagolhatósága teljesen rendben van, a bőven 1 tonna alatti tömeg miatt hátul elegendő a dobfék, a hagyományos kézifékkar pedig némileg visszatekeri az idő kerekét. A fordulókör ez elődéhez hasonlóan 9,6 méteres átmérőjű.
Konklúzió
A globálisan 2004 óta kapható Suzuki Swiftből az elmúlt két évtizedben több, mint 9 millió példány fogyott, és a japán kisautó további sikerei is borítékolhatók. Egyrészt azért, mert a mindent elárasztó divatterepjárók miatt sok rivális mára egyszerűen kikopott a piacról, másrészt pedig azért, mert az új generáció alapvetően jól sikerült.
Az eggyel kevesebb hengert és az itt-ott ódivatú utasteret bőven ellensúlyozza az agilis viselkedés és az alacsony fogyasztás, arra viszont sajnos csak néhány hét múlva derül fény, hogy Magyarországon mennyibe kerül majd a GL, GL+ és GLX felszereltségekkel debütáló újdonság.
Egyes európai piacokon már kapható a típus, a 21 százalékos helyi forgalmi adójú Hollandiában például 21 695 eurón nyit az elődjénél csak 200 euróval drágább új Swift.
Magyarországon jelenleg 5,83-7,51 millió forintos kedvezményes listaáron jegyzik a 4 hengeres kifutó modellt, melynek 129 lóerős 1,4 literes 4 hengeres turbómotorral szerelt Sport verziója 9,65 millió forintba kerül. Kár, hogy ez utóbbi izgalmas csúcsmodell nem kap utódot.