szerző:
Tetszett a cikk?

Az Eifel hegység brutális vonalvezetésű 20,832 kilométeres aszfaltcsíkját nagy tempóval megélni és sikeresen túlélni egyaránt földöntúli élmény. Az eszeveszett tempójú és nem kicsit veszélyes versenypályás élményeket egy kis japán méregzsákkal, a GR Yaris-szal zsebeltük be.

Ami az Audinál az RS, a BMW-nél az M, a Mercedesnél pedig az AMG, az a Toyotánál a GR. A Gazoo Racing először a versenysportban bizonyított, majd pedig a japán anyacég úgy döntött, hogy a sportos közúti autóinak fejlesztését is rábízza erre az igen komoly szürkeállományt és nem kevés petrolhead tapasztalatot felvonultató alakulatra.

Így születtek meg a közelmúltban piacra dobott GR Sport kivitelű Toyoták, melyek nem kőkemény sportkocsik, hanem sportos hangulatú, kívül-belül menő megjelenésű hétköznapi személyautók. És így látták meg a napvilágot az igazán komoly fejlesztések, a kis túlzással élve közúti versenyautónak tekinthető GR modellek, konkrétan a GR Supra és GR86 kupék, illetve a GR Yaris kisautó.

Egy napsütéses októberi hajnalon egy méregzsák GR Yaris-szal, valamint egy Yaris Cross GR Sporttal, egy C-HR GR Sporttal és két kombi Corolla GR Sporttal vágtunk neki egy 1100 kilométeres túrának, melynek célállomása a legendás Nordschleife volt, ahol egy rendesen megpiszkált GR Supra is csatlakozott a kis flottánkhoz.

Az indulás előtti pillanatok
László Ferenc

Zöld Pokol

Az Eifel hegységben 1925-ben ejtették meg az első kapavágásokat és két évvel később már át is adták a Nordschleifét, melyet Le Mans, Spa és Indianapolis mellett a világ egyik, ha nem a legkomolyabb versenypályájaként jegyzik. A Zöld Pokol becenevet Jackie Stewart aggata rá, utalván arra, hogy mennyire veszélyes itt autózni.

Kiemelt veszélyfaktor például a szinte végig hatalmas tempó, a 300 méteres szintkülönbségű “hullámvasutazás”, a megannyi beláthatatlan kanyar, illetve a bukóterek hiánya. Elég egyetlen apró hiba, és rögtön ott a szalagkorlát.

A nagy forgalomban folyamatosan észnél kell lenni
Nürburgring
Porschéból és BMW-ből látni a legtöbbet a pályán
László Ferenc

Niki Lauda 1976-os balesete során itt szenvedett komoly égési sérüléseket, melyet követően a száguldó cirkusz búcsút is intett a Nordschleifének. A közel 100 esztendő során mintegy nyolcvan profi versenyző és körülbelül száz amatőr pilóta vesztette itt életét, és ahogy azt mi is megtapasztaltuk a helyszínen, sajnos mind a mai napig igen gyakoriak a kisebb-nagyobb balesetek.

A 20,832 kilométer hosszú aszfaltcsíkon nemcsak versenyeket szoktak rendezni (ilyenkor hozzácsapva az 5,148 kilométeres GP-pályát is), hanem általában itt tesztel minden magára valamit is adó autó-, vagy éppen gumigyártó cég (sikerült is lencsevégre kapnunk a Hyundai még titkos 650+ lóerős újdonságát).

Illetve adott napokon lényegében bárki száguldhat a pályán, gyakorlatilag bármilyen autóval.

Míg a hosszú pálya egyik felén süt a nap, a másik végén akár szakadhat is az eső
Nürburgring
33 bal- és 40 jobb kanyar, mindkét oldalon viszonylag egyenletesen fogynak a gumik
Nürburgring

Touristenfahrt

Az időjárás függvényében tavasz közepétől az ősz közepéig Touristenfahrt néven tartanak nyílt napokat a Nordschleifén: hétköznap 30, hétvégén 35 euróba kerül egy-egy kör. Az indulás feltétele az érvényes jogosítvány, illetve a rendszámot viselő, megfelelő műszaki állapotú személyautó.

Furcsán hangzik, de a Nordschleife a KRESZ szabályai által uralt normál német közút, leszámítva, hogy nincs sebességkorlátozás és szembejövő forgalom, illetve, hogy nem lehet csak úgy szabadon felhajtani rá.

Így történik a beengedés
László Ferenc

A normál biztosítás itt nem érvényes, de jelentősen magasabb összeg ellenében ide is vonatkozó spéci szerződést is lehet kötni Németországban. Két autó ütközését követően jöhet a betétlapozás, a szalagkorlátot pedig már csak azért is érdemes elkerülni, mert egy darabka 800 euróba kerül, és egyszerre általában hármat kell cserélni. Az autómentő sem olcsó, 500 eurós kiadást jelent.

Nem elhanyagolható tétel az üzemanyag. A Nordschleifén a normál fogyasztás duplájával lehet kalkulálni, a Super Plus benzin literjét a pálya mellett 720 forintos áron jegyezték, és nem sokkal messzebb 1000 forint feletti literárú 102-es oktánszámú benzint is találtunk. És akkor az elképesztő igénybevétel miatti fokozott gumi- és fékkopásról, illetve az egyéb járulékos költségekről még nem is beszéltünk.

Viszonylag kevés a Mercedes a pályán, de ami akad, az általában ilyen durva
László Ferenc
A Porschék közül érthető módon a GT3 RS a leggyakoribb
László Ferenc
Európa megannyi országából érkeznek a változatos életkorú járgányok
László Ferenc

Jöhet a mehet!

Kezdő lépésként lehetőség szerint érdemes szimulátorban megtenni jó néhány kört, hogy aztán a helyszínen már ne érjen túl nagy meglepetés a pálya vonalvezetését illetően. Jelen sorok írója ugyan több száz kört szimulátorozott már a Nordschleifén, de például a szintkülönbségek még így is sokkolóan durvábbak a valóságban.

Abban mindenki egész biztos lehet, hogy a közúti személyautók 6:29,090-es aktuális rekord köridejének (Mercedes-AMG One) még csak a közelébe sem érhet, hiszen mind technika, mind vezetési tudás tekintetében jelentős a deficit. Az abszolút körrekord egyébként 5:19,546 (Porsche 919 Hybrid Evo).

The 919 Tribute Tour: On-board record lap, Nordschleife.

The 919 Hybrid Evo sets a new all-time record lap at the Nürburgring, “Nordschleife”. Watch the complete on-board record lap by Timo Bernhard. www.porsche.com/919tribute

A QR kód becsippantását követően felnyílik a sorompó és egy rövidke 30-as tempójú szakaszt követően máris mehet a padlógáz. Óvatos duhajként elsőként egy visszafogottabb képességű Toyotával, egy C-HR-rel vágtunk neki a pályának, mely többek közt azzal is sokkolta a többi sofőrt és nézelődőt, hogy zöld rendszámos plugin hibrid hajtással állt rajtvonalhoz.

A 223 lóerős teljesítmény nem is olyan kevés, azonban a relatíve magas építési mód és a normál C-HR-énél 200 kilogrammal nagyobb tömeg ismeretében a kellő tisztelettel repültünk rá az ideális ívekre és féktávokra. És egész kellemesen csalódtunk, ki kell jelentenünk, hogy még egy ilyen abszolút nem ide tervezett hétköznapi SUV-val is hatalmas élmény a Nordschleifén autózni.

Akcióban a plugin hibrid C-HR, ami nem épp ide való
László Ferenc
A normál Toyoták végsebessége 180 km/h-ra van korlátozva
László Ferenc

A legjobb barátunk a visszapillantó-tükör, melyet folyamatosan vizslatni kell, hiszen nem ritkán kétszer, vagy akár négyszer erősebb kőkemény sportkocsik hasíthatnak el mellettünk. Jobbról előzni szigorúan tilos, gyengébb autóval mindig jobbra kell tartani, és nem árt jobbra indexeléssel jelezni a sokkal gyorsabb autók számára, hogy látjuk őket és bátran elszáguldhatnak mellettünk.

A döntött kanyarokban még az 1927-ből származó eredeti betonlapok figyelnek, a pálya többi részét viszont már többször felújították, mindenhol kiváló aszfaltra lehet számítani. Az ugratós részek igen trükkösek, itt könnyű gyorsan eldobni az autót, esős körülmények mellett pedig a felgumizott ideális ív úgy csúszik, mint a jégpálya.

NÜRBURGRING CRASH & FAIL COMPILATION 2023 – Best of Nordschleife Crashes, Accidents & Fails! 2023

NÜRBURGRING CRASH & FAIL COMPILATION 2023 – Best of Nordschleife Crashes, Accidents & Fails! 2023 The 2023 season has come to an end, and with the end of a season, a new Crash & Fail compilation is born! In todays video we’ve compiled all 2023 Fails & Crashes* to make a 20+ minute video!

Veszélyes üzem, az autószállítóknak sok a dolga
László Ferenc
Kevés a gyári állapotú autó, virágzik a tuning üzletág
László Ferenc

A picike bevásárló autó

A következő köröknek már a GR Yaris-szal vágtunk neki, ami első blikkre egy felpimpelt egyszerű kisautónak tűnhet, pedig nagyon nem az. A hétköznapi ötajtós hibrid Yaris és a háromajtós GR kivitel alig néhány közös alkatrészen osztozik, utóbbi lényegében egy közutakra szabadított raliautó.

Az általunk korábban már részletesen bemutatott faceliftes GR Yaris 280 lóereje, 1280 kilogrammos tömege és remek futóműve tökéletesen passzol a Nordschleifére. A világ legerősebb 3 hengeres motorjaként jegyzett 1,6 literes turbós egység nagy kedvvel pörög fel, a lehetőségekhez képest egész vérmes a hangja, ellenben a kipufogó szinte teljesen hangtalan.

6500-as fordulaton támad a 280 lóerő
László Ferenc
Igen fordulékony a rövidke GR Yaris
László Ferenc

Egész biztosan kézi váltóval kérnénk a GR Yarist, első bálozós nordschleifésként viszont nem fintorogtunk a vadonatúj automata váltós tesztautó miatt.

Normal módban 60:40 az előre/hátra jutó erő, Trackben viszont a korábbi 50:50 helyett 60:40-30:70 között változik az eloszlás, a 30:70-es Sport helyett pedig 53:47-es Gravel módot kapunk, aminek persze nem sok értelme van a Zöld Polokban.

Nem túl szép, viszont igen funkcionális a facelift során módosított műszerfal
László Ferenc

A rövid tengelytáv előnyei a javarészt nyújtott kanyarok miatt csak visszafogottan érvényesülnek, és pozitív meglepetés, hogy még bőven 200 felett is kiváló az egyenesfutás. A normál közúton picit talán túl feszes futómű a versenypályás használat során kicsit puhának érződik, nem csoda, hogy emiatt egyes tulajdonosok tuningcégek segítségét veszik igénybe.

A GR Yaris-szal a régi Sierrákat, ültetett BMW-ket és vadonatúj Porsche 911 GT3 RS-eket felvonultató Touristenfahrt felhozatal erős középmezőnyében lehet autózni. Az önfeledt pályázásba csak az azonnal sárga zászlós lassú tempót eredményező balesetek rondítanak bele, melyek időről időre kellő alázatra tanítják a hétköznapi sofőröket.

Minimum ötszörös az árkülönbség
László Ferenc
A GT3 RS elképesztő aerodinamikai csomaggal bír
László Ferenc

A Nordschleifén feljegyzett 16 literes átlagfogyasztás nem vészes, mint ahogy a 200 km/h körüli német autópályázás során mért 12 literes, illetve a normál hétköznapi közlekedés kapcsán feljegyzett 8 literes érték sem az.

És itt jegyeznénk meg, hogy a reggel 9-től este 7-ig tartó versenypályás kínzást és az azt követő, tempólimit nélküli autobahnozással tarkított 1100 kilométeres hazautat az összes magyar tesztautó hibátlanul teljesítette. Pedig szegény kis Yaris Crossnak egész biztosan nem ilyen sorsot szánnánk.

Corolla kombi és C-HR, mindkettő GR Sport kivitel
László Ferenc

Van feljebb!

Ha a saját kocsink nem elég izgalmas/megbízható a Nordschleifére, a helyszínen szép számmal akad racetaxi szolgáltatás, illetve autóbérlési lehetőség. Utóbbi esetben egy belépőszintű kocsival körülbelül 200 euróba kerül az első kör, a további körökért pedig legalább 100-100 eurót számolnak fel.

Mi egy olyan helyi GR Suprába pattantunk be, mely 300 euró ellenében adja az első kört, minden további körért pedig 200 euróval kopaszt meg. Viszont ez nem egy normál utcai Supra, hanem egy olyan tuningolt példány, melyet csak versenyzői licenccel rendelkezők vezethetnek.

Lényegében egy rendszámos versenyautó
László Ferenc
Úgy fog az ülés és a biztonsági öv, hogy levegőt is alig kapunk
László Ferenc
Lényegében gyári műszerfal
László Ferenc

A 258 lóerős 2 literes turbós benzinmotor, a nyolcfokozatú automata váltó és a hátsókerék-hajtás gyári állapotú, viszont minden felesleges terhet kipakoltak a becsövezett utastérből.

A versenyautó karakterisztikájú Öhlins futóművön kívül említést érdemel többek közt a megnövelt teljesítményű fék és az elképesztő tapadást biztosító Toyo R888-as gumi.

Az 5 másodperc körüli 0-100-as gyorsulás semmi extra, ellenben a masszív G-ket produkáló oldalgyorsulás és az elképesztően rövid fékutak révén az egyedi matricázást leszámítva tökéletes sleeper járgány a Nordschleifén simán képes tartani a lépést az akár kétszer erősebb gyári állapotú sportkocsikkal is.

Száguldás a Nordschleifén

Tuningolt Toyota GR Supra a Zöld Pokolban

Még, még, még!

Bármennyire is veszélyes a Nordschleife, nem kérdés, hogy alkalom adtán mindenképpen vissza szeretnénk még térni ide. És nem csak az elképesztő vonalvezetésű pálya és az irdatlan tempó miatti adrenalinbomba, hanem a környék elképesztő petrolhead mikroklímája miatt is.

Elég csak néhány percet eltölteni a pálya melletti körforgalomnál vagy a parkolóban, esetleg betérni a közeli hangulatos éttermek egyikébe, hogy gyorsan átjöjjön: a környék nem az öncélú jaszkarizásról és a felelőtlen erőfitogtatásról, hanem az önfeledt és őszinte autóimádatról szól.

Az is sok mindent elárul a helyi atomszféráról, hogy SUV-ot (a mieinken kívül) és villanyautót lényegében egyáltalán nem láttunk.

Élet a Nordschleife parkolójában
László Ferenc

A legfőbb negatívum, hogy a Budapest-Nürburg távolság több, mint 1100 kilométer. Illetve, hogy a kis vigyorgenerátor GR Yaris alaphangon 20,5 millió forintba kerül, sőt, a limitált szériás Ogier és Rovanperä kivitelek 27 millió forintnál is többet kóstálnak.

Mindkét verzióból mindössze 200-200 példány készül, és Magyarországra egyetlen Ogier és két Rovanperä érkezik, melyek árverésen találnak gazdára az év végén.

De ne legyünk telhetetlenek, a Nordschleifére még egy 130 lóerős normál kis hibrid Yaris-szal is bármikor szívesen visszagurulnánk.

A kis magyar konvoj a GP pálya mellett
László Ferenc
Igazi vigyorgenerátor a Toyota legkisebb élményautója
László Ferenc
Japán és német technika
László Ferenc
A Nordschleifének kijár a tisztelgés
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!