Az iskolán tető sincs, de a tankerület szerint továbbra is alkalmas a tanításra
Az ország legjobb gimnáziumai között tartják számon a gödöllői Török Ignác Gimnáziumot, ahol idén úgy indult a tanév, hogy az épületen még javában felújítások zajlottak, most épp tető sincs az épületen. A nagy esőzések ellen a fólia nem volt megoldás, hétfőre a falakból, a konnektorokból is folyt a víz, a gyerekeket azonnal haza kellett küldeni. A pedagógusok már augusztusban kérvényezték, hogy áttérhessenek digitális távoktatásra, de ezt egyelőre nem engedélyezik a gimnáziumnak. Az igazgató már elhasználta saját hatáskörében elrendelhető szabadnapkeretét, ma is a penészes, vizes, építési területnek számító épületben tanult több száz diák – már akiket a szüleik elengedték.
„Breaking news! Megnyílt Gödöllő második uszodája!!! A viharos gyorsasággal létrejött új sportlétesítményt a Török Ignác Gimnázium diákjai ma már birtokba is vették. A diákok ma úszószemüvegben vesznek részt a jelenléti oktatásra alkalmas épületben. Köszönjük Vécsey László, Szabóné Forgács Gabriella és Maruzsa Zoltán!” – írta ki egy felháborodott szülő a hétfőn a Facebookra.
Aznap reggel megdöbbentő felvételek jelentek meg a Facebookon. A képeken jól látható, hogy a gimnázium teljesen beázott, a falakról a lámpákból, konnektorokból is folyik a víz. Az iskolaépületet felújítják, most épp tető sincs. Az építési területen elvileg több mint 700 gyereknek kellene tanulnia, és több mint félszáz tanárnak tanítania.
Az áldatlan állapotokat látva a Fábián Bertalan igazgató még augusztus végén kérelmezte a tankerületnél, hogy a munkálatok idejére állhassanak át – a nem szeretett, de a Covid alatt bevált – online oktatásra, ám ezt nem engedélyezték az iskolának. Pontosabban nem érkezett hivatalos válasz eddig az igazgató kérelmére.
Sőt, mint Gémesi György polgármestertől megtudtuk, szeptember elején a tankerületvezető és a térség országgyűlési képviselője, Vécsey László szeptemberben ország-világ előtt kijelentette, hogy az épület jelenléti oktatásra alkalmas.
Csak Pintér Sándor írhatná alá
Az idén július végén megjelent tanév rendjéről szóló rendelet szerint kizárólag a belügyminiszter rendelhet el határozott időre tantermen kívüli, digitális munkarendet, például akkor „ha az iskola ellenőrzési körén kívül eső elháríthatatlan ok miatt az iskola működtetése nem lehetséges”.
Fábián szerint az, hogy az épületen épp nincs tető, kimeríti ezt a kitételt. Ám a tankerület ezzel nem értett egyet sem szeptember elején, amikor jelenléti oktatásra alkalmasnak nyilvánította a TIG-et, sem most, miután kikerültek a valóban katasztrófaállapotokat tükröző felvételek.
Lapunk megkeresésére ugyan nem válaszolt sem a tankerület, sem a Belügyminisztérium, de két nap után felhívták a figyelmet arra a közleményre, ami szerda reggel jelent meg a Dunakeszi Tankerületi Központ honlapján. Ebben többek közt azt írják, hogy „az épületben elegendő tanterem van tanításra alkalmas állapotban, így az osztályok többsége számára megoldott az elhelyezés a helyszínen, néhány osztály számára külső helyszínen biztosítottuk az oktatás feltételeit.”
Azaz, továbbra is azt állítják, hogy az iskola alkalmas a tanításra, azt a kérdésünket pedig figyelmen kívül hagyták, miért is nem lehet átállni online oktatásra. Amíg a miniszter ezt nem engedélyezi, addig a jogszabályok szerint jelenléti oktatást kell biztosítani a gyerekeknek.
Ez most a TIG-ban azt jelenti, hogy mintegy 500 gyereknek (200 diákot egy városi művelődési házba sikerült átmenteni, ahol ugyan asztal nincs, de legalább van tető és meleg), a penészes, ázott falú, az elektromos hálózat nedvessége miatt kifejezetten veszélyes, hideg, tető nélküli épületben kell tanórákra járni.
Nem engedik a gyerekeket iskolába
Úgy tudjuk, hogy számos szülő ezt egyszerűen megtagadja, és nem engedi ilyen körülmények között a gyerekét az iskolába. (Egyikük szerint nagyjából minden második tanuló hiányzik az ő gyereke osztályából, az igazgató azonban azt mondta, a hiányzási statisztika még nem kritikus.)
Több érintett szülő azt mondta lapunknak, hogy ők a pedagógusokkal értenek egyet, szerintük is a digitális távoktatás az egyetlen szóba jöhető megoldás arra az időre, amíg legalább tető nem került az épületre. Másik épület szóba sem jöhet ideiglenesen: Gödöllőn nincs olyan lehetőség, ahol 700 gyereket tudnának tanítani.
„Tudtuk már a tanév végén, hogy szeptember első napjaiban osztálykirándulások lesznek, mert még lehetnek olyan munkálatok, amik ellehetetlenítik a tanítást. Láttuk augusztus végén, hogy az épület igen csehül áll, tudtuk, hogy nem lesz kész, de azt nem, hogy nem lesz tető, és így kell bejárni a gyerekeknek. Mikor beléptek először az iskolába, mindenki ledöbbent, hogy nem lehet ablakot nyitni, az aulába menni, az udvarra menni, nincsenek menekülési útvonalak, nincs büfé, az egész egy veszélyes építési terület.
Kint van a nagy tábla az iskola előtt, hogy a munkások is csak védősisakban mehetnek be. A gyerekeink meg csak úgy.
És ebben a nyolcosztályos iskolában vannak tízévesek is!” – magyarázza két törökös diák édesanyja.
Tervezett felújítás
Fábián Bertalan elmondta: az iskolára nagyon ráfért már a felújítás, azt eleve a július 31-től december 31-ig tartó időszakra tervezték. Számítottak tehát rá, hogy ezek a hónapok nem lesznek egyszerűek, de azt az ígéretet kapták, hogy megoldható lesz a tanítás a felújítási munkák alatt is. Mint mondja, ezek egy része valóban csak kis kellemetlenséggel jár.
A problémásabb napokra (például, amikor az üvegkupolát helyzeték el) elrendelhet a saját hatáskörében is néhány napra rendkívüli szünetet. Ezt meg is tette, de már kimerítette a kvótáját.
„Hétfő reggel, amikor bementünk az iskolába, azt láttuk, hogy a nagy esőzés miatt mindenhol, a plafonról, a lépcsőházban ömlik a víz, 14 tanteremben állt 3-4 centis víz” – emlékszik vissza. Ekkor azonnal újra mindenkit hazaküldött.
Fábián hangsúlyozza, nem szeretik az online oktatást, de itt ez lenne az egyetlen észszerű megoldás, ezért nem érti, miért nem engedélyezik nekik legalább addig, amíg tető nem kerül a fejük fölé. „Mivel ez egy tervezett felújítás, azt a választ kaptam szóban, hogy nem érhetett váratlanul minket ez az egész, tudtunk róla, hogy lesz átalakítás. De könyörgöm, azt nem tervezetük, hogy beázik az iskola, az elektromos vezetékekből is folyik a víz. Azt mondták – hangsúlyozom nem hivatalosan és nem írásban –, hogy nincs jogalapja annak, hogy áttérjünk online oktatásra.”
Az iskola előtt egyébként nagy tábla hirdeti, hogy építési területről van szó, oda csak munkavédelmi sisakban mehetnek be a felnőtt munkások is. Ehhez képest a 10–18 éves gyerekek minden további nélkül nemhogy bemehetnek, hanem kötelező bejárniuk ide, hiszen tankötelesek.
Az igazgató szerint, ha ne adj' isten, valami baleset történne, az az iskolavezető felelőssége lenne. „Volt egy munkavédelmi oktatás, elmondták a speciális szabályokat. Mi mondtuk, hogy tudomásul vesszük azokat, de nem tudjuk betartani, nem biztos, hogy meg tudjuk akadályozni, hogy egy tízéves gyerek kimenjen az udvarra.”
Kvázi titokban folyt az online tanítás
Korábban bejárta a sajtót, hogy a tető bontása során azbeszttel szennyezett palát szedtek le, miközben folyt a gimnáziumban a tanítás. Ez azonban nem volt Fábián szerint veszélyes, ő megkapta a méréseket, nem volt soha a káros határérték fölött az azbesztszennyezés a levegőben. „Ez azonban nem nyugtatja meg azt a szülőt, aki félti a gyerekét.”
„Gyere gyorsan, megint folyik a víz a konnektorból!” – hallom a telefonban. Egy kollégája hívja az igazgatót, aki azért még gyorsan elmondja, hogy a héten volt az iskolába népegészségügyi ellenőrzés is, „amelynek során megnézték a penészedést, beázást, a felázott padlót, és ezután írásba adták, hogy ezek a károsodások nem érik el azt a mértéket, ami az épület használhatóságát megkérdőjelezné”.
Elértünk néhány pedagógust is, akik elmondták, hogy a múlt héten elrendelt igazgatói szünetben, bár ez nem volt jogszerű, és a Kréta rendszerben nem is tudták adminisztrálni, ők a diákok és szüleik kérésére mégis online órákat tartottak. „Próbáltunk egyezkedni a tantestületben, hogy jelentsük ki kollektívan, nem vagyunk hajnaldók oktatni ilyen körülmények között az iskolában, de végül sokan nem vállalták ezt a kiállást, akkora a nyomás a tankerület részéről” – meséli egy tanár.
Most nem esik az eső, talán holnap be tudunk menni az iskolába. De az nem normális, hogy úgy kell bent lennünk, hogy nincs tető.
Annyit tudnak mondani a gyerekeknek, hogy öltözzenek fel jól, ne nyúljanak a konnektorokhoz, ne töltsék a telefont. Ha megkérdezik a diákok, mégis, miért kell bejárni egy ilyen iskolába, akkor elmondják, hogy azért, mert a tankerület és a miniszter nem engedélyezi az online oktatást.
A polgármester is tehetetlen
A tanárok és szülők is írtak már levelet az áldatlan állapotokról Pintér Sándornak, semmi hatása nem volt eddig. A belügyminisztert egyébként Gödöllő polgármestere személyesen is tájékoztatta már a helyzetről.
„Ő kirendelte Maruzsa Zoltán államtitkárt, most pedig valami osztályvezető vizsgálódik, de nem látszik, hogy mi lesz január végéig a gyerekekkel, dolgozókkal, hogy miként garantálja a fenntartó a biztonságos és zavartalan oktatást” – teszi hozzá Gémesi.
Az iskolához a városnak egyébként – jogilag – már semmi köze nincs, annak a fenntartása, működtetése az állam feladata. „Óriási felelőtlenségnek tartom a gyerekekkel, a pedagógusokkal és a többi ott dolgozóval szemben azt, hogy a tankerület vagy a miniszter nem engedélyezi a digitális távoktatást” – fakadt ki a hvg.hu-nak Gémesi György.
A gimnázium épületből leválasztott részen működik viszont a közétkeztetés egy részét biztosító konyha, ami a TIG mellett még négy iskola gyerekeinek szolgáltat étkezést. „1300 adagot főznek itt, de most teljesen szétverte a beázás a konyhánkat. Nekünk viszont a gyerekeket valahogy ezen túl is ki kell szolgálni, ráadásul komoly bevételkiesést is okoz ez a helyzet. Próbálunk valamilyen hibrid megoldást találni. Amíg viszont az elektromos vezetékek ki nem száradnak, addig nem biztonságos ott a munkavégzés, azt nem is engedélyezem.” (Erről bővebben Gémesi egy videóban beszél.)
„A nap szárítja az épületet. Hála érte”
Keddtől tehát kötelező a jelenléti oktatás a TIG-ben. „Írásban nem láttam olyan kijelentést, hogy az épület biztonságos. Az áram szerintem így nem biztonságos. Mi tanárok tanítsunk a vizes falak, vizes vezetékek, penész között, nejlontető alatt, lezárt aulában és foszló álmennyezet alatt, tanári nélkül 550 gyereket?” – írta egy pedagógus.
Szerdai bejegyzése szerint pedig: „Jelenléti oktatás folyik... Mennek hősugárzók, néha levágja a biztosítékot. A nap szárítja az épületet. Hála érte. Szülők írják a kérdéseiket, leveleket ide-oda.”
Úgy tudjuk, hogy csütörtök délután Szabóné Forgács Gabriella tankerületvezető tart fórumot a szülőknek.