Tetszett a cikk?

A németországi futball-világbajnokság előtt a karácsonykor szokásos forgalomra számítottak a világ nagy tévégyártói, amelyek óriási befektetésekkel igyekeznek meglovagolni a plazma- és az LCD-képernyős készülékek iránt dinamikusan növekvő keresletet.

Nem lehet kikapcsolni
© AP
A futballőrült Angliában a kiskereskedelmi adatok szerint a németországi labdarúgó-világbajnokság előtti hetekben az addigi két és félszeresére ugrott a lapos televíziók eladása, a mérkőzéseket nagy felbontásban (HDTV-formátumban) sugárzó Sky tévétársaság pedig képtelen volt elegendő digitális beltéri egységet kiszállítani előfizetőinek. A dél-koreai Samsung Anglia mellett Német-, Olasz- és Spanyolországban - amelyek a legnépesebb szurkolótáborral rendelkeznek a résztvevők közül - óriásposzter-hadjárattal hívta föl a figyelmet legújabb plazma- és LCD-készülékeire, hazai riválisa, az LG pedig előkészületi mérkőzéseket szponzorált Európában és Dél-Amerikában. Akciós ajánlatokkal ostromolták a focirajongókat Magyarországon is, ahol a gyártók és az elektronikai áruházláncok szintén igyekeztek kiaknázni a vélemények szerint csakis a karácsony előtti szezonhoz mérhető vásárlási lázat.

Gazdasági elemzők úgy tartják, a tévépiacon a világbajnokság apropóján éppen az év végéről előrehozott vásárlások zajlanak, így a mostani csúcs után forgalmuk visszaesésére számíthatnak a kereskedők és a gyártók, amelyek különösen éles árharccal készültek a mostani keresletre. Iparági adatok szerint a plazma- és az LCD-tévék ára csak az év eleje óta nemritkán 15-20 százalékkal is csökkent, miközben tovább szélesedett a készülékek által nyújtott szolgáltatások köre. Ez nem jó hír a gyártóknak, akik dollármilliárdokat fölemésztő beruházásokkal bővítik kapacitásukat, hozzájárulva ahhoz, hogy a lapos televíziók fölváltsák a hagyományos, katódsugaras modelleket, amelyek ára az utóbbi két évben a felére zuhant.

A plazma- és LCD-készülékek globális hatalomátvételét a texasi DisplaySearch piaci elemzőcég 2009-re teszi, amikor a katódsugaras technológiájú tévék már csak 43 százalékkal részesednek majd a világpiacon, ahol darabszámot tekintve az idén még 70,9 százalékos szelet az övék. A bevételeket illetően a lapos tévék már tavaly megelőzték a hagyományosakat, amelyek ugyanolyan képernyőméretben gyakran feleannyiba sem kerülnek. A lendületre jellemző, hogy tavaly világszerte 25 millió plazma- vagy LCD-tévé talált gazdára, miközben az idén a 185 millió eladott készülékből már 44 millió lesz ilyen. Az inga már át is billent Japánban, Hongkongban és Szingapúrban, ahol 2005-ben több lapos tévét vásároltak, mint hagyományosat. A világ legnagyobb piacának számító Egyesült Államokban - ahol a Matsushita tavaly föl is hagyott a katódsugaras Panasonic modellek forgalmazásával - az idén egyenlítődnek ki a számok, míg a legtöbb európai országban jövőre kerül sor ugyanerre.

Az előrejelzés másik eleme, hogy a lapos tévék közül az LCD hódít majd jobban. A DisplaySearch úgy becsüli, a folyadékkristályos képernyőjű modellek aránya az eladott készülékekből 2009-re 46, 2010-re 52 százalékra emelkedik az idei 22-ről. Ugyanezen idő alatt a 2006-ban 6 százalékos részesedésre számító plazmatévék 9,1, illetve 9,6 százalékra növelhetik piaci szeletüket. Nem véletlen, hogy a világ legnagyobb plazmatévégyártója, a Panasonic márkájáról ismert japán Matsushita - amely a szórakoztatóelektronika egészében is maga mögé utasítja a honfitárs Sonyt - hamarosan új gyárat ad át, egy másikban pedig egy év múlva kezdi ontani a plazmapaneleket. Igyekszik tartani vele a lépést a Samsung, amely szintén 2007-re fejezi be kapacitásbővítését, és alaposan beleerősített az LG is, amely ha a tévékben még nem, az azokhoz szükséges képernyőpanelek gyártásában az idei első negyedévben már megelőzte a Matsushitát.

Még nagyobb a tolongás az LCD-tévék piacán, ahol a tavaly ősszel bemutatott Bravia modelljeivel behozta hátrányát a lapos tévék keresletrobbanására késve reagáló Sony, amely a bevételeket tekintve - készülékei nagyobb átlagos mérete és viszonylagos drágasága miatt - már át is vette a vezetést. A japán cég azt tervezi, hogy az LCD-képernyőpanelek gyártásában partnerével, a Samsunggal 2 milliárd dollár értékű beruházással bővíti 2004-ben alapított vegyesvállalatuk, a Dél-Koreában működő S-LCD Corp. kapacitását. A panelek terén piacvezető LG.Philips LCD - a dél-koreai és a holland cég közös vállalkozása - meglévő üzemeit bővíti, míg a Matsushita és a szintén japán Hitachi együttműködésével (és mások mellett a Toshiba részvételével) tavaly létrehozott IPS Alpha Technology zártkörű részvénykibocsátásra készül beruházásai finanszírozására. Az LCD-paneleket gyártók rangsorában az LG és a Philips, illetve a Sony és a Samsung kettőse mögött harmadik tajvani AU Optronics azzal igyekszik erősíteni pozícióit, hogy 2,22 milliárd USA-dollárért fölvásárolja a szintén tajvani Quanta Displayt.

Az erők egyesítése jelzi a televíziók összköltségének meghatározó részét jelentő LCD-képernyőpanelek gyártásának tőkeigényét. A folyadékkristályos technológiájú készülékek árban mostanra váltak versenyképessé a plazmákkal a 42 inches (106 centiméteres) átmérőjű tévék terén, ám ahhoz, hogy a következő méretben, az 50 incheseknél (127 centimétereseknél) is elérjék ezt, nagyobb panelekre, azokhoz pedig gyáranként akár 3-4 milliárd dolláros beruházásra is szükség van, miközben a kész tévék árai folyamatosan csökkennek. Ráadásul megjelentek a kínai gyártók, amelyek egyelőre csak kisebb képernyőjű LCD-tévéket tudnak készíteni, hiszen a televíziós piacot a számítógépekhez használt monitorok felől ostromolják. Ez utóbbiról már csak azért is keresik a kitörést, mert a monitorpiac telítetté vált, a katódsugaras kijelzők cseréje lényegében lezajlott, a pekingi kormány pedig különböző adókedvezményekkel támogatja a kínai gyártók "felsőbb osztályba lépését".

Arany János és Zrínyi Miklós is bekerült az idei középszintű magyarérettségi első részének feladatai közé

Arany János és Zrínyi Miklós is bekerült az idei középszintű magyarérettségi első részének feladatai közé

Az ön bőrében is van egy gomba, és az egészségét köszönheti neki

Az ön bőrében is van egy gomba, és az egészségét köszönheti neki

Gondolkozz velünk: Káposztaföld – Szexi a matek 17.

Gondolkozz velünk: Káposztaföld – Szexi a matek 17.

Elbúcsúzhat az Apple az iPhone Plustól, a Slim veheti majd át a helyét

Elbúcsúzhat az Apple az iPhone Plustól, a Slim veheti majd át a helyét