Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Akár elő is vehetnénk az okos lány meséjét az elmúlt hét nap legfontosabb eseményeinek felidézéséhez: a hatalmas várakozás övezte pénteki EU-csúcs hozott is eredményt, meg nem is. Magyarországon lesz is növekedés, meg nem is. Az Orbán-kormány fejlesztési minisztere pedig lemondott, meg nem is. Legalábbis attól függően, hogy ki meséli. A hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Az eurózóna napról napra mélyülő válsága miatt a hét leginkább várt eseménye a csütörtök-pénteki EU-csúcs volt, melyen Európa állam- és kormányfőinek arról kellett döntenie, hogy rábólintanak-e arra a javaslatcsomagra, melyben a Merkel-Sarkozy-páros a hétfői találkozójukon megállapodott.
Mint kiderült, Európa két vezető politikusa egy olyan új alapszerződést szeretett volna a 27-ek számára, melyben szigorú szabályokkal rákényszerítik az országokat arra, hogy a költségvetéseiket tartsák egyensúlyban, építsenek adósságféket a jogszabályi rendszerükbe, a költségvetésük strukturális hiánya (vagyis amikor nem vesznek figyelembe egyszeri, a költségvetést torzító hatásokat, például, amikor állami bevétellé teszik a magánnyugdíjpénztári vagyont) ne haladja meg a fél százalékot, három százalékos deficitnél pedig automatikus szankciók lépjenek életbe stb..
A csúcs egyet eldöntött: a fiskális politika ilyen szintű feladását Nagy-Britannia elutasítja így 27-es körben ez a kezdeményezés biztosan nem tud megvalósulni, a nem euróövezeti tagállamok pedig végül kivétel nélkül úgy döntöttek, hogy először megkérdezik a parlamentüket, mit szólnak hozzá. A britek kimaradásával eldőlt, hogy bármilyen megállapodás születik, azt az uniós szerződéseken kívüli kormányközi egyezmények keretében szentesítik. A most csatlakozók pedig nem tettek mást, mint vállalták: részt vesznek egy ilyen értelmű megállapodás előkészítésében.
Káoszkommunikáció minden szinten
Első olvasatban azonban nem volt egyértelmű, hogy pontosan mely országok bólintottak rá a tervre. És még talán másodjára sem.
A hajnali híradások egyenesen arról szóltak, hogy Nagy-Britannia mellett Magyarország is nemet mondott, ami különösen azért volt furcsa, mert előzőleg azt lehetett tudni, hogy a 27-ek megállapodásában vagyunk érdekeltek. Ez lényegében egyet jelentett volna azzal, hogy mi az euróból nem kérünk - hiszen a britek is ezt teszik már mióta. Orbán végül némi spéttel egy sajtótájékoztatón a magyar álláspontot lehorgonyozta azon országok mellett, akik a szuverenitást érintő kérdésben parlamenti felhatalmazáshoz kötötték a támogatást.
A kormányfő ezen túlmenően azzal is indokolta az „időt kérek”-et, mert az sem derült ki, hogy azokra az országokra is egyből érvényesek lennének-e a szigorú fiskális követelmények, melyek nem eurótagok, vagy ezek a kötelmek csak az euró bevezetésével válnának kötelezővé. Szavaiból inkább arra lehetett következtetni, strukturális átalakítások közepén tartó, növekedéshiányos gazdaságok számára a költségvetési politika ilyen szintű megkötése nem szerencsés.
A csúcs összességében inkább csalódást keltő volt az elemzők számára, mert szerintük nem oldja meg a jelenlegi válságot. Ez pedig inkább azt valószínűsíti, hogy a Standard and Poor’s-t más hitelminősítő is követni fogja az euróövezet tagállamainak leminősítésével. Leginkább még annak tudtak a szakértők örülni, hogy megállapodás született az EU és az IMF között az utóbbi technikai segítségnyújtásáról az adósságválság nyomán szükségessé váló tűzoltásokban.
Újratervezzük a költségvetést
Az EU-csúcs idején jöttek ki a hazai gazdaság harmadik negyedéves adatai is: ebből kiderült, hogy a magyar gazdaság gyakorlatilag recesszióban van, amit egyedül a mezőgazdaság teljesítménye mentett meg, és bizakodásra legfőbb ipari- és exportpartnerünk, Németország növekedési kilátásai sem adnak sok okot. Orbán – feltehetően nem teljesen függetlenül az uniós megállapodás körüli kommunikációs zavaroktól – még Brüsszelben bejelentette, hogy Magyarország azonnal megkezdi a jövő évi költségvetés átdolgozását – fél százalék alatti növekedési várakozásnak és gyengébb euróárfolyamnak megfelelően. A miniszterelnök a szombaton felvett, de csak vasárnap este leadott interjújában beszélt az egyik legfontosabb részletről: már nem másfél, hanem legfeljebb fél százalékos növekedéssel számolnak jövőre. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag a Matolcsy-féle Nemzeti Növekedési Tervet félretették, annak megvalósítását ugyanis arra találták ki, ha egy százaléknél nagyobb növekedési mértéket akarnának elérni. A költségvetési terv átdolgozásának részleteit csak hétfőn árulja majd el a kormányfő.
Ennek a lépésnek az elkerülhetetlenségére már rég felhívták az elemzők a kabinet figyelmét. Úgy látszik, Orbán megvárta a harmadik negyedéves számokat. A Nomura bankház mindenesetre nem túl sok jót jósolt Magyarországnak: 2012-ben kritikus évre lehet számítani és a finanszírozási nehézségek és a recesszió le fogja sodorni az országot a tervezett pályáról.
Fellegi bedobta a törölközőt
A hét vezető hazai eseménye, hogy eldőlt, ki távozhat elsőnek a második Orbán-kormányból: Fellegi Tamás fejlesztési miniszter ugyanis csütörtökön felajánlotta lemondását. Indoklása szerint azért, mert a minisztériumi munkát nem tudta volna összeegyeztetni az IMF-tárgyalásokon való részvétellel. Kétséges, hogy tényleg ez volt-e az ok, felmerült az is, hogy sokán támadták, több területen sem tudott áttörést elérni, és hogy összeveszett az orbáni holdudvarral.
Az már csak hab a tortán, hogy Orbán Viktor pénteken Brüsszelben tagadta, hogy beszélt volna Fellegi Tamással a lemondásáról, holott Fellegi maga említette, személyesen szólt a kormányfőnek, illetve Szijjártó Péter miniszterelnöki szóvivő is megerősítette ezt. A lényeg: Fellegi kormánybiztosként is elláthatja a nemes feladatot, hogy nem-Matolcsyként védje a matolcsyzmust.
Bár Orbán csütörtökön azt nyilatkozta, hogy az IMF-től elég lenne 4-5 milliárd dollár, a Portfolio.hu szerint a kormány valójában 10-15 milliárd eurós segítségre számít, és az sem lenne baj, ha az csak elővigyázatossági készenléti hitelmegállapodáson alapulna, melynek feltételeit hasonlóan kellene megtárgyalni, mint 2008-ban.
Az adóssággát csak egy későbbi kormány kezét köti
Mindeközben Magyarország halad tovább az unortodoxia országútján, bár nem olyan lendületesen, mint korábban. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, miután pár nappal korábban bemutatta a Magyar Növekedési Tervet, kénytelen volt elismerni, hogy a Terv hatása mégsem lesz elég gyors, már ami az államadósság csökkentését illeti. A miniszter javaslatára ugyanis négy évre felfüggesztenék az új alaptörvénynek azt a pontját, amely alapján a költségvetés semmi esetre sem növelheti az államadóságot.
Matolcsy a hét közepén sajtótájékoztatót is tartott, ahol először ejtett szót arról, hogy az MFB-t összesen 180 milliárddal tőkésítik fel, és egyeztetnek a jegybankkal arról, hogy állami kötvényvásárlással és jelzáloglevél-felvásárlással segítse a hitelezési aktivitást és a gazdaság élénkítését. A Magyar Nemzeti Bank elnöke erre azzal reagált, hogy szerintük a monetáris politika a kiszámíthatóság fenntartásával, az árak és a pénzügyi stabilitás biztosításával tud hozzájárulni a gazdaság kilábalásához. De ha a forint alapú hitelezés megindul, akkor Simor András szerint megfontolják a jelzáloglevél vásárlási program újrandítását.
Egyszerű államtól a tíznapos matricáig
Cséfalvay Zoltán a héten bejelentette, hogy elindítják az Egyszerű Állam Programot, amely arra hivatott, hogy csökkentse a bürokráciát és gyorsabbá, egyszerűbbé tegye a cégek számára az adminisztrációt, az adózást, a foglalkoztatást, vagy éppen a közbeszerzési pályázatokon való részvételt. A kormány arra számít, hogy ezzel 500 milliárd forintot spórol meg az állam.
A nagy dérrel-durral bejelentett „tereljük vissza a rokkantnyugdíjasokat a munkaerőpiacra”-akció azonban biztos, hogy nem úgy fog megvalósulni, ahogy azt a kormány elképzelte. Nyilvánvalóan a tervezettnél kevesebben állhatnak újra munkába, a felülvizsgálatok is csak jövő tavasszal kezdődnek el, az 56 évesnél idősebbeknek pedig nem is kell kérvényezniük azt.
És nem utolsósorban: nem alhatnak nyugodtan az autósok sem, vége a kedvező árú balatoni hétvégéknek, megszűnik ugyanis a négy napos autópályamatrica. A kormányt úgy tűnik, nem érdekli, hogy ez volt a legnépszerűbb. Az autósok kénytelenek lesznek megvenni a tíz naposat, vagy autópálya helyett a főutakat választani. Hacsak nem válnak azok is fizetőssé. Ahogy arra is van esély, hogy a mobilvásárlásból jusson extra jövedelemhez az állam.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Kényszerhelyzetben van Orbán: Tusványoson újat és nagyot kell mondania, mint például egy vaskos jóléti csomag vagy egy népszavazás, emellett csak „kötelező elem” lehet Magyar Péter, az LMBTQ-emberek és az ukránok pocskondiázása. A Tisza elnöke sem dőlhet azért hátra: fel kell vennie a kesztyűt és kormányzóképességet is kell mutatnia.
Kigyulladt egy kioszk, a tűz átterjedt a kis boltokra, ahol egymás után robbantak fel a túlhevült gázpalackok.
A katasztrófavédelem több tanácsot is adott a várható rossz idő miatt.