Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","shortLead":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","id":"20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069.jpg","index":0,"item":"c9317bf5-3259-4d83-a2c2-55d08a77ca3c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","timestamp":"2025. május. 09. 20:20","title":"Csak három készül ebből a 755 lóerős Ferrari-különlegességből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","shortLead":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","id":"20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a.jpg","index":0,"item":"1c3581b7-2337-42b3-a965-8176415685b0","keywords":null,"link":"/elet/20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","timestamp":"2025. május. 09. 19:45","title":"Az út közepén hagytak és körbeaszfaltoztak egy villanyoszlopot Dunaharasztiban – fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","shortLead":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","id":"20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e.jpg","index":0,"item":"bc19d351-1961-4f31-9433-8dd7953f72e7","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","timestamp":"2025. május. 09. 21:42","title":"Tíz robbanást lehetett hallani Kasmír India által ellenőrzött részén a nemzetközi repülőtér közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c4f3c2e-f4db-4af1-9525-347eb01cb227","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Úgy tűnik, Prevost és Parolin bíborosok fej fej mellett álltak a szavazásban, de néhány óra alatt az amerikai megszerezte a kétharmados többséget.","shortLead":"Úgy tűnik, Prevost és Parolin bíborosok fej fej mellett álltak a szavazásban, de néhány óra alatt az amerikai...","id":"20250510_Amerikai-biborosok-XIV-Leo-konklave-Robert-Prevost-Pietro-Parolin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c4f3c2e-f4db-4af1-9525-347eb01cb227.jpg","index":0,"item":"b061f41c-43e3-4e2e-8f27-85674aae3ecb","keywords":null,"link":"/elet/20250510_Amerikai-biborosok-XIV-Leo-konklave-Robert-Prevost-Pietro-Parolin","timestamp":"2025. május. 10. 13:40","title":"Amerikai bíborosok árulták el, hogyan döntött XIV. Leó mellett a konklávé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Heteken belül számos újdonsággal szembesülhetnek a Windows 11 felhasználói, de van egy komoly kritérium – és emiatt nem mindenkihez fognak megérkezni. ","shortLead":"Heteken belül számos újdonsággal szembesülhetnek a Windows 11 felhasználói, de van egy komoly kritérium – és emiatt nem...","id":"20250510_microsoft-windows-11-start-menu-uj-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"b639f3e3-a966-4392-b7ed-77a46eeb7593","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_microsoft-windows-11-start-menu-uj-funkciok","timestamp":"2025. május. 10. 12:03","title":"Új start menüre vált a Windows – mutatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b5f42b9-9816-40b8-b4c0-40e367d59ae0","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A balesetben nem sérült meg senki, a pilóta nem tudta megmagyarázni a hibát. ","shortLead":"A balesetben nem sérült meg senki, a pilóta nem tudta megmagyarázni a hibát. ","id":"20250509_pilota-kifutopalya-kigyulladt-Vancouver-british-airways-baleset-repulogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b5f42b9-9816-40b8-b4c0-40e367d59ae0.jpg","index":0,"item":"f47bd76b-85cd-40ab-86d4-4f6731550a0b","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_pilota-kifutopalya-kigyulladt-Vancouver-british-airways-baleset-repulogep","timestamp":"2025. május. 09. 20:50","title":"Egy pilóta összecseréltre a kezeit a kifutópályán, emiatt kigyulladt egy Vancouverbe tartó brit repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"964b245f-135f-429a-b0cd-e12c6ec9effe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Érdemes mihamarabb frissíteni az androidos készülékeket, ugyanis több tucat biztonsági hibát javított a Google.","shortLead":"Érdemes mihamarabb frissíteni az androidos készülékeket, ugyanis több tucat biztonsági hibát javított a Google.","id":"20250509_android-frissites-javitocsomag-biztonsagi-hibak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/964b245f-135f-429a-b0cd-e12c6ec9effe.jpg","index":0,"item":"6105d0be-a1be-4a53-ac33-635c1ddf408b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_android-frissites-javitocsomag-biztonsagi-hibak","timestamp":"2025. május. 09. 17:03","title":"Frissítsen, ahogy tud: 45 hibát javítottak az Androidban, az egyik különösen súlyos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","shortLead":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","id":"20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e.jpg","index":0,"item":"a30ae4a6-6187-4011-9d9a-5c1a23a6ebf1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","timestamp":"2025. május. 09. 06:41","title":"Később debütál az első tisztán elektromos Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben a fejlesztési miniszter hétfőn egy újabb paksi dossziét tolt be a parlamentbe – most éppen a következő évtizedek nukleáris hulladékkezelésével a fókuszban – a németek és osztrákok után Dániára is kiszámolták, hogy az atomerőművi olcsó áram közgazdaságilag már ma is inkább csak rémálom.
Miután az elmúlt héten a Guruló Hordó blogon a szabadidős Mol-közgazdászok hosszasan levezették, hogy a napelemek csendes forradalma hamarosan minket is elér, mert olyan olcsó lesz saját naperőműbe fektetni akkor is, ha ahhoz sem az állami, sem az uniós támogatás nem kötődik, a napokban egy újabb tanulmány került elő a témában.
Mike Parr, brit energetikai tanácsadó érdekes eredményre jutott, amikor különböző energetikai termelőegységek működési költség-összehasonlítását elvégezte.
Csendélet offshore platformmal
Wikipedia
A Cleantechnika által szemlézett tanulmányban az áll, hogy a Dániában már működő tengeri szélenergia-termelő platformok áramtermelése jelenleg már olcsóbb, mint az Egyesült Királyságban majdan felépíteni szándékozott (de most éppen Ausztria által az EU-nál feljelentett, és ideális esetben is csak 2023-ra megépülő) atomerőművé. Mint ismeretes, a Hinkley Point C nukleáris erőmű működésének első 35 évében a brit állam garantáltan átvenné az ott megtermelt áramot 92,5 font/MWh egységáron. (Ez a jelenlegi font/euró árfolyamon számolva több mint 127,3 eurós árat jelent.)
Gyorsabban a Siemenstől is
Ahhoz képest, hogy a világ legnagyobb off- (és on)shore erőműgyártója, a Siemens bő egy éve még hivatalosan arról értekezett egy frankfurti szakmai fórumon, hogy 2020 körülre várják, hogy a szélerőművek termelte energia ára pariban legyen az összes többi energiatermelő technológiával, Mike Parr most arra jutott, hogy ez a helyzet tulajdonképpen már most előállt. Összevetette a hivatalos adatokat az angolok Hinkley Pointba építeni készülő C erőművében, a már meglévő offshore szélenergia már jelenleg is olcsóbb – nem csak a még építeni sem kezdett angol nukleáris létesítménynél, de a gáztüzelésű erőműveknél is. Sőt, állítja a szakember, a jövő offshore szélerőművei akár 60 százalékkal olcsóbban lesznek képesek áramot termelni, mint a tervezett brit atomerőmű.
Parr közérdekű adatokra támaszkodott, és onnan, hogy a közvélekedés szerint a tengeri szélenergia túl drága, és túl sok támogatást kap, odáig jutott, hogy mivel ezek az erőművek bizonyítják, hogy képesek olcsóbban termelni, mint a technológiai riválisaik, nemcsak a termelői áraik, de az eddig igen masszív állami támogatások is csökkenni rendeltettek.
Az energetikai szakember szerint pénzügyi (r)evolúció következik Európában, mert arra is érdemes felhívni a figyelmet, hogy az összehasonlítás már nem csak a nukleáris erőművekkel áll meg, hanem a CCGT-vel, vagyis a kombinált ciklusó gázturbinás erőművekkel is. Az energetikai tanácsadó szerint pusztán a termelési költségeket figyelembe véve a tengeri szélerőművek már olcsóbbak a CCGT-knél is. Az Ernst & Young legújabb jelentései az európai szélenergia-bizniszről azt állítja, hogy az offshore szélenergia ára hasonló a CCGT-kéhez, Parr a bajor kormány 2014 novemberében közzétett adataira támaszkodva kimutatta, hogy Dániában több szélerőmű is képes (14-37 százalékkal) olcsóbban termelni.
Milyen áremelés?
A Dán Energiaügynökség legfrissebb közleménye szerint a Vattenfall egy 400 MW kapacitású szélerőműparkot építhet az Északi-tengeren. A Horns Rev 3-ról származó áramért Dánia garantáltan 103 euró/MWh árat fizet – 10 évig. Ami azt jelenti, hogy miközben a Vattenfall lényegesen korábban képes lesz üzembe állítani az új erőművét, mint a britek az új Hinkley Point-i reaktorokat, a dán hálózatba mintegy negyedével alacsonyabb áron kerül be az így termelt áram – aminek gazdasági és szociális hatásait talán nem kell különösebben ecsetelgetni. Ráadásul a tengeri szélerőmű ezen az áron egy évtized alatt kitermeli a beruházási kölségeit, és azt követően lényegében ingyen fog termelni.
Épül a Horns Rev 3
www.business.dk
A számítások 15 év múlva 25 euró/MWh-s piaci nagykereskedelmi árral számolnak, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy ennyire előre prognosztizálni inkább csak ködszurkálás, mivel senki nem tudja, hogy mennyi lesz 10-15-20 év múlva az áram piaci ára. De a 25 eurós piaci árral számoltan a szélerőművek teljes életciklusára vetítve a dán tengeri szélfarmok nagyjából 50-51 eurós egységáron képesek majd termelni. Az atomerőművi beruházás esetén azonban nem csak a megtérülési idő hosszabb – azonos termelési start esetén is még 25 év garantált átvételi árral! – hanem az is szem elől vész, hogy Dániában ma az áram nagykerára 48 euró/MWh. Aminél alig több a szélerőművek által – e számítás szerint 25 év alatt – elérhető.
Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül.