Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7d482444-efe5-4acc-9868-14b5ac09ec56","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump diktátornak nevezte az ukrán elnököt, az amerikai vezető brit szövetségese, Nigel Farage pedig most azt mondja, „nem szabad szó szerint venni” Trumpot.","shortLead":"Donald Trump diktátornak nevezte az ukrán elnököt, az amerikai vezető brit szövetségese, Nigel Farage pedig most azt...","id":"20250220_Zelenszkij-meg-Nigel-Farage-szerint-sem-diktator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d482444-efe5-4acc-9868-14b5ac09ec56.jpg","index":0,"item":"434e2023-ef07-48b5-8249-1cfe7c498004","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_Zelenszkij-meg-Nigel-Farage-szerint-sem-diktator","timestamp":"2025. február. 20. 20:21","title":"Zelenszkij még Nigel Farage szerint sem diktátor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártóban, amelyet a magyar állam, illetve a Fidesz-közeli Magyar Vagon kívánt felvásárolni. A felvásárlást a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatok miatt nem engedélyezte.","shortLead":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo...","id":"20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3.jpg","index":0,"item":"7e50233c-beed-4d0b-979a-90f0373f3a7e","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","timestamp":"2025. február. 21. 17:11","title":"A Magyar Vagon az orosz háttér miatt kisiklott Spanyolországban, de lett másik befektető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99812266-be33-4a90-b4d3-0e6731426db5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Tatabányára érkezik egy 42 milliárd forintos beruházás, 800 embert fognak alkalmazni az új gyárban, ahol még idén elindul a termelés.","shortLead":"Tatabányára érkezik egy 42 milliárd forintos beruházás, 800 embert fognak alkalmazni az új gyárban, ahol még idén...","id":"20250221_gyaralapitas-tatabanya-epitoipari-gepek-zoomlion-kinai-gyarto-vallalkozas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99812266-be33-4a90-b4d3-0e6731426db5.jpg","index":0,"item":"8adff31a-6c65-4d16-904b-b382221c2384","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_gyaralapitas-tatabanya-epitoipari-gepek-zoomlion-kinai-gyarto-vallalkozas-kkv","timestamp":"2025. február. 21. 12:44","title":"Újabb kínai óriásgyár jön Magyarországra, Tatabánya készülhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","shortLead":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","id":"20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"9fb4d7ce-e8a4-4c83-9dd0-7508fa30b971","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","timestamp":"2025. február. 21. 15:24","title":"Olyan koronavírust azonosítottak kínai kutatók, amely ugyanolyan úton tudja megfertőzni az embert, mint a Covid–19 kórokozója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"203cc8e0-e84a-4535-811b-862f5df79c03","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Biztonsági okok miatt a Zöld Pokolban mostantól már csak autósok vehetnek részt a nyílt napokon. A motorosok kapnak összesen négy napot egy évben, hogy használják a pályát. ","shortLead":"Biztonsági okok miatt a Zöld Pokolban mostantól már csak autósok vehetnek részt a nyílt napokon. A motorosok kapnak...","id":"20250221_kitiltottak-a-motorosokat-a-nordschleiferol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/203cc8e0-e84a-4535-811b-862f5df79c03.jpg","index":0,"item":"640a53a0-cdfb-490d-a597-c31b85a91bbf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_kitiltottak-a-motorosokat-a-nordschleiferol","timestamp":"2025. február. 21. 07:09","title":"Lényegében kitiltották a motorosokat a Nordschleiféről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","shortLead":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","id":"20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c.jpg","index":0,"item":"bb7f1f28-46d8-470a-b4f1-bf07241212e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","timestamp":"2025. február. 21. 15:21","title":"Rácz András elvinné Ukrajnába a Magyar Nemzet publicistáját, aki a bucsai mészárlásról mint színjátékról írt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A falvakban élők, a közepesen és a rosszul kereső autósok jókora többsége 15 évesnél idősebb kocsit használ.","shortLead":"A falvakban élők, a közepesen és a rosszul kereső autósok jókora többsége 15 évesnél idősebb kocsit használ.","id":"20250222_auto-jarmu-kozepkoru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a.jpg","index":0,"item":"b5c49f37-8875-4089-91af-0d58ac974467","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_auto-jarmu-kozepkoru","timestamp":"2025. február. 22. 13:14","title":"Nem tudják lecserélni a középkorú magyarok az autóikat, egyre öregebb a járműpark","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"344ae981-109d-4e57-b6ad-14efb0e63f64","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hírek szerint Szlovéniában készül majd a modell. ","shortLead":"A hírek szerint Szlovéniában készül majd a modell. ","id":"20250221_Hetmillio-forint-koruli-villanyautoval-Dacia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/344ae981-109d-4e57-b6ad-14efb0e63f64.jpg","index":0,"item":"cf7ff010-c7bb-407c-8b51-33bdac224c45","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Hetmillio-forint-koruli-villanyautoval-Dacia","timestamp":"2025. február. 21. 08:35","title":"Hétmillió forint körüli villanyautót dobna piacra a Dacia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elmenekülhetnek a dolgozók az önkormányzati cégektől, ha ők kimaradnak az állami cégeket érintő 30 százalékos béremelésből. A szemétszállítás, a temetkezés, de a tömegközlekedés is nagy bajba kerülhet.
Polgármesteri Hivatal Kft.-vé válhat több kisváros és falu önkormányzata? Az elképzelés első ránézésre teljesen abszurd, mégsem kizárt, hogy hamarosan valóra válik. A köztisztviselők úgy látják: egyedül így lehetne megoldani, hogy kilenc év után újra emelkedjen az önkormányzati dolgozók fizetése, hacsak nem segít nekik is az állam.
Az állami cégek alkalmazottai 30 százalékos béremelést kapnak 2019-ig, csakhogy az önkormányzatoknál dolgozók kimaradnak a kedvezményezett körből. Igaz, az ő illetményalapjukat is megemelhetik, csakhogy ez mindössze elvi lehetőség. A kormány épp idén januártól tette lehetővé, hogy az önkormányzatok több pénzt adjanak a saját dolgozóiknak – de csakis akkor, ha a saját keretükből ezt ki tudják gazdálkodni.
Túry Gergely
Ez pedig sovány vigasz a szegényebb településeknek. A köztisztviselők szakszervezeténél úgy számolnak: a 37 ezer önkormányzati dolgozó közül nagyjából 24 ezren utoljára 2008-ban kaptak fizetésemelést, ők főképp a kistelepüléseken és az ország szegényebb régióiban élők. Aki tud, az elmegy inkább állami vagy nagyobb magáncégekhez dolgozni, csakhogy épp a szegényebb vidékeken a magánszférában is nehéz munkát találni. Ez lehet az oka annak, hogy a szakszervezet is úgy becsüli: átlagosan még így is csupán 10 százalékos a munkaerőhiány az önkormányzatoknál.
Nem lesz szemétszállítás, közösségi közlekedés, temetés, szociális gondozás, ügyintézés
– figyelmeztetett Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének (MKKSZ) elnöke, mi történhet, ha az önkormányzatok nem kapnak forrást. A meghökkentőnek hangzó megoldás szerinte az lehetne, hogy a polgármesteri hivatalokat alakítsák át cégekké. Így ugyanis máris vonatkozna rájuk az a szabály, amely alapján 30 százalékkal meg kell emelni a dolgozók bérét.
Boros Péterné a Kispesti Polgármesteri Hivatalban tartott sztrájk napján 2016. szeptember 14-én.
Fülöp Máté
Nem véletlen, hogy a szakszervezet elnöke épp ezeket a példákat hozta fel: az érintett 24 ezer dolgozó nagyjából fele a helyi közlekedésben, valamint a szemétszállításban dolgozik. Azt már tavaly jelezték, hogy a könyvelők és az építészek egy csapásra eltűntek a szegényebb önkormányzatoktól, amikor a járási hivatalok azonos beosztásaiban 100-150 ezer forinttal megugrottak a fizetések.
Az MKKSZ a helyi szemétszállítás, valamint a közlekedési cégek érdekképviseletével együtt Orbán Viktorhoz fordult segítségért. Azt kérték: ahol az önkormányzat nem képes saját zsebből megoldani a 30 százalékos béremelést, ott az állam pótolja ki a hiányzó fizetést. Ez a gyakorlatban valószínűleg azt jelentené, hogy szinte mindenhol az állami költségvetésből érkezne a teljes fizetésemelés. Az önkormányzati tisztviselők illetményalapját 60 ezer forintosra emelnék fel. Ez az alap most 38 650 forint, emellett a garantált bérminimumot, bruttó 127 500 forintot kapják meg a kistelepüléseken dolgozók.
A miniszterelnök helyett Lázár János válaszolt az érdekképviseletnek, mindössze három mondattal. Mint írta, a javaslatok „szakmai vizsgálata folyamatos”, egyébként pedig az önkormányzati szövetségek vezetőihez, valamint Pintér Sándorhoz irányította tovább őket.
Az állami cégeknél hamarosan már segítenek
Az állami vállalatoknál nagyjából 143 ezer dolgozót érinthet a béremelés. Ez áprilisban kezdődhet, méghozzá úgy, hogy az alacsonyabb keresetűek kaphatnak többet. A legtöbb cégnél még csak most, illetve a jövő héten egyeztetnek a szakszervezetekkel. Az állami víziközmű-cégeknél például első körben 13 százalékkal növekvő fizetéseket ígértek. A Volánnál helyi szinten terveznek megállapodásokat az általános 13 százalékos béremelésen felül. A MÁV-nál pedig első körben azoknak ígértek ugyanekkora, 13 százalékos pluszt, akik számára a bérminimum idei, 25 százalékos megnövelése azt jelentette, hogy az új bérminimum már magasabb lett a fizetésüknél. A többiek legalább 10 százalékos béremelésre kaptak ígéretet.
A kormány éveken át azt mondta: életpályamodellt készítenek elő. Ám 2015-ben ezt visszavonták, és azt közölték, hogy más módon emelik a közigazgatásban dolgozók illetményeit. Ez azonban csak a kormánytisztviselőkre vonatkozott, az önkormányzatok köztisztviselői még csak ígéretet sem kaptak.
Időközben elkezdtek azon is dolgozni, hogy az önkormányzatok cégeinél is emelhessék a fizetéseket. Az ottani 30 százalékos béremelés előjele lehet az, hogy már megkérték a vállalatokat: készítsék el a háttérszámításokat arról, milyen költségvonzata lenne egy ilyen programnak. Ez pedig nem csak a szegény kis falvak lakóit érintheti, hanem Budapestet is – többek között a BKV-nál is béremelést szeretnének a dolgozók. Ott különösen fenyeget az elvándorlás: nagyon nagy baj lehet a fővárosi tömegközlekedésben, ha továbbra sem nőne a fizetés, miközben a Volán magasabb béreket kínál, a magáncégek pedig akár másfélszeres fizetést is tudnak ajánlani.
A probléma még nagyobb lehet akkor, amikor végre elkezdődik az M3-as metró felújítása, és vele a pótlóbuszjáratok indítása. A mostani 2400 járművezető arra még elég, hogy a mindennapi működést fenntartsák, azonban ahhoz, hogy a metrópótlás alatt se legyen teljes a káosz a városban, ennél akár 300-350-nel több sofőrre lesz szükség. De nem csak a buszsofőrökből fogyhat ki Budapest, ha nem emelik a béreket, a BKV mérnökei is elvándorolhatnak, őket többek között a MÁV is csábítja.