szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Időszerűvé vált cserélni a szerelvények keréktárcsáit, azonban ezeket a heves orosz támadások alatt álló Dnyipróban gyártják és az sincs kizárva, hogy az előállításért felelős üzemet már lebombázták.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Az ukrán háborús helyzet miatt bizonytalanná vált a 2-es és a 4-es metróvonalon közlekedő kocsik keréktárcsáinak cseréje, ami végső soron a menetrendre is kihathat – írja a Világgazdaság szerdai száma. Arról van szó, hogy az érintett vonalakon közlekedő Alstom Metropolis (AM) szerelvények futófelületei időnként elkopnak, ami egy teljesen normális jelenség, amit használnak, az használódik. A javításra szoruló elemeket a BKV előbb saját maga próbálja rendbe hozni, de ha nem jár sikerrel, akkor ki kell cseréltetnie ezeket.

A beszerzéssel megbízott Radreifen 2013 Kft. az Interpipe Group-ot tüntette fel alvállalkozóként, mely cég székhelye a jelentős ukrán ipari központnak számító Dnyipro, amit a háború kitörése óta több ízben is támadtak az oroszok. A lap forrásai azt sem zárták ki, hogy az AM keréktárcsákat gyártó üzemet is bombázták az oroszok, de akárhogy is legyen, az biztos, hogy termelés éppen nem zajlik a gyárban, mivel azt még február végén felfüggesztették. A mintegy 10 ezer embert foglalkoztató gyár munkásai közül többeket besoroztak, mások elmenekültek, akik pedig maradtak, azok metrókerekek helyett tankok feltartóztatására való fémakadályokat készítenek.

A VG-nek a Radreifen ügyvezető igazgatója, Korompai Péter elmondta, hogy valóban nehézségekbe ütköztek a megbízás teljesítésével kapcsolatban és jelezte, hogy a háborús helyzet miatt társaságuk haladéktalanul intézkedik. Hogy ez pontosan mit takar, az nem derült ki, Korompai ugyanis a BKV-hez irányította alap munkatársait, mivel szerinte az ügy kommunikációjában ő az illetékes. A VG kereste a BKV-t, de lapzártáig nem reagáltak, így egyelőre hivatalosan nem ismert, hogy a háború milyen mélységekben érinti a 2-es és a 4-es metró közlekedését. A lapnak nyilatkozó szakértők azonban elmondták, hogy a probléma ebben az esetben súlyosabbnak látszik, mint a 3-as metró esetében volt, ahol az orosz alkatrészek kiesésének pótlásáról kellett gondoskodni. Ez utóbbi a megszólalók szerint kezelhető probléma, míg az AM kerekek pótlásához másik gyártót találni sokkal nehezebb lesz.

Az orosz–ukrán háború eseményeit az alábbi hírfolyamunkban követheti:

Biden népirtásnak tartja az ukrán civilek elleni támadásokat, Zelenszkij kérdésekkel bombáz - percről percre a háborúról

Az ukrán elnök szerint órák kérdése és húszezerre nő az orosz áldozatok száma Ukrajnában. Zelenszkij azt is mondta: amíg az EU nem hoz sokkal keményebb szankciókat Moszkvával szemben, addig nem lesz egyezség. Joe Biden amerikai elnök közben népirtásnak nevezte az ukrán civilek elleni támadásokat. Percről percre hírfolyamunk a háborúról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kovács Gábor Vállalkozás

A 3-as metrót is érint az ukrajnai háború: az alkatrészhiánynál azonban nagyobb gond a szoftveres támogatás megszűnése

A BKV a háború miatt pótalkatrészeket nem kap, de év végéig elég a készlet, a bankgaranciákat pedig már hívják le, összesen 10 millió euróról van szó. A BKV kiadásait jelentősen növeli, hogy minden drágul, beleértve az energiát, tízmilliárdos lyuk keletkezhet a vállalat büdzséjén. Áremelés nem lesz, és a szolgáltatásokból sem engednek, Tüttő Kata főpolgármester-helyettes bízik benne, hogy a választások után meg lehet állapodni a kormánnyal a finanszírozásról.