szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vállalat ügyvezető igazgatója szerint soha nem volt még ilyen rossz az ellátási helyzet, mint most. Az egyetlen megoldás továbbra is az, ha visszatér az üzemanyag-import az ársapka előtti szintre. De az import nagyrésze épp az ársapka miatt tűnt el az országból.

Nem látszik enyhülés a mostani üzemanyagkrízisben, továbbra is vagy szerencse, vagy birkatürelem és sok szabadidő kell ahhoz, hogy Magyarországon meg tudjon tankolni az ember, mivel a benzinkutak országszerte ellátási hiánnyal küzdenek.

A hazai kutak java részét birtokló és ellátó Mol ügyvezető igazgatója a helyzetre reagálva lapunknak is elküldött levelében azt írja, a teljes hálózatukban jelentkezett részleges termékhiány, és a töltőállomásaik negyedében volt teljes leürülés – ilyen még sohasem volt.

Bacsa György azt írja,

a napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese.

Az üzemanyag-ellátás hiányosságainak számos oka van, erről mi is többször írtunk. A legfontosabb ok az, hogy tavasz óta a kormány a nagykereskedelmi árakra is kiterjesztette az üzemanyagárstopot, ami elriasztotta az országból az importőrök java részét, hiszen a külföldön, drágán megvásárolt üzemanyagot itthon csak olcsón tudják eladni, bukni pedig nem akarnak az üzleten. Az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt.

A felszívódott importőrök helyébe a Mol lépett, de az olajtársaságnak nincs elég kapacitása arra, hogy a teljes kiesett mennyiséget pótolja – nem erre van berendezkedve, és ha maradnak a normál piaci viszonyok, akkor fel sem merült volna, hogy így kellett volna tennie.

Már a benzinkutak negyedénél hiány van - tényleg a szankciók miatt, ahogyan a kormány állítja?

Közgazdasági alaptörvényeket rúgott fel a benzinárstop, amelyről már a bevezetésekor tudni lehetett, hogy hosszú távon egyszerűen fenntarthatatlan. Most élőben figyelhetjük, hogy tényleg az. Az autósok pedig pontosan úgy vásárolják a benzint, mintha akciós lenne.

Bacsa levelében azt is írja, az ismert problémák fejébe most már megérkezett az is, hogy az emberek elkezdtek pánikvásárolni. Az ügyvezető a Mol importálása kapcsán arról ír, hogy novemberben már minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött, de a vállalat elérte a logisztikai kapacitásának határát:

Ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tudunk behozni.

Az ügyvezető most elismételte a Mol álláspontját: az ellátási helyzetre kizárólag az lehet a megoldás, ha visszatér az import az országba. Bacsa arra is felhívta a figyelmet, hogy a február 5-én életbe lépő EU-s szankció elvágja az eddigi legfőbb import útvonalukat is, nem fognak tudni behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol ottani finomítójából.

Bacsa arról is ír, hogy a tankereik folyamatosan járnak, ahol tudják, töltik a kutakat, a szakembereink pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon.

A DuFi-ról a Mol kedden friss közleményt is megjelentetett a Budapesti Értéktőzsde oldalán. Ebben arról adnak hírt, hogy sikerült befejezni azokat a plusz karbantartási munkákat, melyek szükségességére a finomító nagyleállását követő újraindítás során derült fény. Mint írják, a hidrokrakkoló-kénmentesítő üzemen és „más üzemekben" is javításokra volt szükség. Ezeket az üzemeket most újraindították, és megkezdték a kőolajfeldolgozás szintjének fokozatos növelését. Bacsa levelében úgy fogalmazott, még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjék a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérjék magukat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!