szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az online naplók száma hatalmas tempóban bővül. A nyilvános blogokban kereső Technorati szerint minden egyes másodpercben indítanak egy újabb webnaplót valahol a világban.

Blogoszféra: egyre bővül
© sxc.hu
A BBC szerint a Technorati üzemeltetői által kiadott legutóbbi State of the Blogosphere című beszámoló tanúsága szerint márciusban 7,8 millióra rúgott az ismert naplósite-ok száma, míg a legfrissebb adatok már 14,2 millió blogról számoltak be. A riport szerint a blogok száma öthavonta duplázódik majd meg a jövőben.

A Technorati a webnaplók Blogoszférának elnevezett univerzumában vizsgálódik, s számontartja az blogokat, amelyeket kulcsszavak alapján talál meg.

A jelentés szerint különösen nagy ütemben fejlődnek az MSN Spaces, a Blogger, a LiveJournal, az AOL Journals, a WordPress, illetve a Movable Type blogszolgáltatók.

A statisztikák azt mutatják, hogy a Technorati által figyelemmel kísért blogokt 13 százalékát hetente, vagy gyakraban frissítik, s az új bloggerek 55 százaléka három hónappal megnyitása után is használja még a webnaplóját. A jelentés készítői felhívták a figyelmet a mobil eszközökről elérhető, ugynevezett moblogok egyre növekvő számára is. Kiemelték, hogy számos szolgáltatáson, mint például a Google böngészőkbe építhető saját menüsora, a Google toolbaron, vagy a Flickr fotók megosztását lehetővé tévő weboldalon is megjelentek olyan gombok, amelyek segítségével a felhasználók egyből megjeleníthetik a nekik tetsző tartalmakat a saját blogjukon.

A Technorati értékelése szerint az USA egyre jobban elveszti központi szerepét a blogoszférában, mivel egyre több webnaplót indítanak Japánban, Dél-Koreában, Kínában, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Brazíliában is .

A webnapló-őrület nem csillapodik, s a leleményes felhasználók egyre változatosabb célokra használják fel a blogokat. Az egyszerű személyes naplótól kezdve a kampányoldalakon és művészeti projekteken át az online magazinokig és virtuális közösségekig terjed a skála. A blogok népszerűségén nagyot lendített az RSS-kliensek megjelenése, amelyek segítségével az olvasók valós időben értesülhetnek arról, ha a kedvenc oldalukra új tartalom került ki.

A blogok kiváló felületet jelentenek olyan tartalmak megjelentetésére, amellyel a kereskedelmi média keveset foglalkozik, illetve az olyan szerzők számára, akik olyan helyen tevékenykednek, ahol a politikai rendszer, vagy a földrajzi adottságok nem teszik lehetővé a gyors hírközlés más formáit. Emellett a hagyományos média híreit, tudósításait is sok esetben kiegészítik a bloggerek beszámolóim, mint például a július 7-i londoni terrortámadások ügyében.

hvg.hu Karrier

Írj blogot a kirúgás veszélye nélkül!

Az Egyesült Államokban külön weboldalon gyűjtik az online naplójuk tartalma miatt elbocsátott alkalmazottakat. Hazánkban egyelőre nincs ilyen oldal, s egyelőre nem lehet sok olyan eset, amikor valakit a blogja miatt tanácsoltak volna el a főnökei. Nem árt azonban az óvatosság, ha valaki a bloggertársadalom tagjaként is tevékenykedik a munkája mellett.

Golden Blog

Blogtípusok

Az internetes naplók számtalan kategóriába sorolhatóak, formátumuktól, tartalmuktól és látogatóiktól függően. A skatulyázás nehéz, és mint minden ilyen próbálkozás, késhegyig menő vitákat válthat ki. Mi ezért most nem is próbálkozunk ezzel, csupán közreadunk egy szerintük elfogadható osztályozást, a Wikipedia szerzői közössége által kidolgozott blogskála rövidített változatát.

hvg.hu Golden Blog

Mi is az a blog?

Az internet elterjedésével megjelent műfaj mára online jelenséggé nőtte ki magát, s meghatározó a világháló történetében. Mit is takar azonban a rövid szócska, amely világszerte közösséggé kovácsolta a online naplóírókat? Mikor jelent meg az első blog, s megközelítőleg hányan hódolnak ennek a szenvedélynek?

hvg.hu Golden Blog

Fnyrzkny nyerte a Golden Blog 2005 fődíját

Fnyrzkny, azaz a Fényérzékeny című fotóblog nyerte a hvg.hu által idén először meghirdetett Golden Blog-díjat, miután a szakmai zsűri a jelöltek közül ezt a webnaplót találta a legjobbnak és legtetszetősebbnek. Fényérzékenyek, valamint a közönségdíjas és kategóriagyőztes blogoknak gratulálunk!

Golden Blog

Az amerikai elnökválasztás és a blogok

A tavalyi amerikai elnökválasztási kampány ideje alatt is előfordult, hogy bloggerek megkérdőjelezték a hagyományos média információit, majd visszakozásra kényszerítették a téves adatok közlőit. A blogok megváltoztathatják tájékozódási szokásainkat és a hagyományos média működését - írja Wild Judit Médiamixben megjelent cikkében, amelynek rövidített változatát közöljük.

Infinit Golden Blog

A vállalatok tudatosan használják fel a blogok üzleti lehetőségeit

Egyre több vásárló használja fel a céges blogokat információforrásként a vásárlás megalapozására. A Hostway felmérése szerint a látogatók 94 százalékának a céges honlapon lévő blog segített vásárlási döntésében, s mintegy 25 százalék pedig teljesen a blogon nyert információkra alapozta döntését.

hvg.hu Golden Blog

A Szánalmas.hu nyerte a Golden Blog közönségdíját

Lezárult a hvg.hu Golden Blog 2005 díjának közönségszavazása. Olvasóink az elmúlt egy héten a közönség által megválasztott öt kategóriagyőztes blog valamelyikére adhatták le szavazatukat, s a vasárnap éjfélig beérkezett voksok alapján a közönségdíjat a Szánalmas.hu közös blog viheti el. Gratulálunk!

hvg.hu Golden Blog

Kínai blogokat cenzúráz a Microsoft

A redmondi szoftveróriás szolgáltatásait igénybe vevő kínai bloggerek számára előírják, mit publikálhatnak a weben, s mit nem. A Microsoft bizonyos szavak megjelenését blokkolja a világhálón.

hvg.hu Golden Blog

Golden Blog: kategóriagyőztesek a zsűri szerint

A Golden Blog 11 tagú zsűrije meghozta döntését, és a blogkategóriákon belül megválasztotta az első három helyezettet. Ezek közül az első helyezettek mérkőznek meg a Golden Blog fődíjáért. Nehéz szülés volt, ezért két kategóriában holtverseny alakult ki. A zsűri tagjai elmondják véleményüket minden dobogós blogról, ezen kívül azokról a naplókról, melyek nekik tetszettek, de az első háromba nem kerültek be.

hvg.hu Golden Blog

Blogzsargon

Könnyebben eligazodhat a blogszférában, aki tisztában van a bloggerek által használt fogalmakkal és zsargonnal. Az alábbiakban azokat az első látásra idegennek ható terminusokat, technológiák és szolgáltatások elnevezéseit soroljuk fel, amelyek online napló olvasásakor, vagy készítésekor leggyakrabban felbukkannak.

Kormányszóvivő: Péter, te már hiába kiabálsz

Kormányszóvivő: Péter, te már hiába kiabálsz

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

Novemberre ígérték, de még mindig nem indult el az androidos Xbox-áruház – a Microsoft szerint nem az ő hibája

Novemberre ígérték, de még mindig nem indult el az androidos Xbox-áruház – a Microsoft szerint nem az ő hibája

Marabu Féknyúz: A nagy ugrás

Marabu Féknyúz: A nagy ugrás