Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd0cf7c2-2f24-41ee-ad67-4d94746b7a2f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán törvények és az ország alkotmánya sem teszi lehetővé, hogy Zelenszkij Oroszország részeként ismerje el a Krím félszigetet. Nem véletlen, hogy a veszteséget nem hajlandók véglegesnek elfogadni.","shortLead":"Az ukrán törvények és az ország alkotmánya sem teszi lehetővé, hogy Zelenszkij Oroszország részeként ismerje el a Krím...","id":"20250427_ukranok-beke-krim-oroszorszag-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd0cf7c2-2f24-41ee-ad67-4d94746b7a2f.jpg","index":0,"item":"aec872ce-5a3f-4c67-bd5e-2e2052076c2f","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_ukranok-beke-krim-oroszorszag-usa","timestamp":"2025. április. 27. 19:36","title":"Az ukránok értik, hogy területekbe kerül a béke, de nem adhatják csak úgy oda a Krímet Putyinnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"263379f3-7c89-4ef5-9300-18a50af2e604","c_author":"Péterfy Gergely","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Péterfy Gergelynek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: Ferenc, Huxit, váltógazdaság, mémtábornok, zsírmáj. ","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250427_Az-en-hetem-Peterfy-Gergely-papa-husvet-zsirmaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/263379f3-7c89-4ef5-9300-18a50af2e604.jpg","index":0,"item":"5e8581cd-298e-4569-8b07-c815d0c79d79","keywords":null,"link":"/360/20250427_Az-en-hetem-Peterfy-Gergely-papa-husvet-zsirmaj","timestamp":"2025. április. 27. 17:30","title":"Péterfy Gergely: A húsvéti locsolkodás körülbelül annyira szexi, mint a zsírmáj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy ember van csak közöttük.","shortLead":"Egy ember van csak közöttük.","id":"20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95.jpg","index":0,"item":"bdf1fcde-734a-4a05-a1f0-499b38c3cb65","keywords":null,"link":"/itthon/20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","timestamp":"2025. április. 26. 11:08","title":"Majdnem egymás mellé ültették Zelenszkijt és Sulyok Tamást Ferenc pápa temetésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e2239db-24c5-4954-8c5d-c5552b459f7a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint Orbán Viktor Ferenc pápához hasonlította magát, Magyar Péter ezért sorra vette, hogy miben különbözik a magyar miniszterelnök és a húsvéthétfőn elhunyt egyházfő. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint Orbán Viktor Ferenc pápához hasonlította magát, Magyar Péter ezért sorra vette, hogy miben...","id":"20250427_magyar-peter-ferenc-papa-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e2239db-24c5-4954-8c5d-c5552b459f7a.jpg","index":0,"item":"c2caa1c9-d10d-420f-8a9f-7376b2778b2b","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_magyar-peter-ferenc-papa-orban-viktor","timestamp":"2025. április. 27. 08:22","title":"Magyar Péter: Orbán Viktor a barátjának nevezte a pápát, Ferenc pápa sosem tett ilyet fordítva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551","c_author":"Vass Péter","category":"360","description":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét Európában élte le, a halál azonban szülőföldjén érte.","shortLead":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét...","id":"20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551.jpg","index":0,"item":"e4dc0a1b-5d65-480b-a11a-54de5bd0bd11","keywords":null,"link":"/360/20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","timestamp":"2025. április. 27. 12:27","title":"A Nobel-díjas focikommentátor, aki képen törölte García Márquezt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e964b834-734d-48e9-ad5c-b97c5c2db38a","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Taffy Brodesser-Akner új regénye is egy lelépés története. ","shortLead":"Taffy Brodesser-Akner új regénye is egy lelépés története. ","id":"20250426_hvg-Taffy-Brodesser-Akner-A-Long-Island-i-kompromisszum-regeny-21-Szazad-Kiado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e964b834-734d-48e9-ad5c-b97c5c2db38a.jpg","index":0,"item":"b03f4907-83d3-40b0-a33e-acf942decc16","keywords":null,"link":"/360/20250426_hvg-Taffy-Brodesser-Akner-A-Long-Island-i-kompromisszum-regeny-21-Szazad-Kiado","timestamp":"2025. április. 26. 16:15","title":"A kikötözős szex és a drogok után sikerül leszámolni a dibukkal? A Long Island-i kompromisszumból kiderül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"516fa1c1-a1e2-4897-8331-fc0d8ec85e01","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"16 millió éves, borostyánba zárt ősi rovart találtak a Dominikai Köztársaságban – a tudósok úgy vélik, egy, a karibi térségből származó hangyafaj első felfedezett fosszíliája lehet.","shortLead":"16 millió éves, borostyánba zárt ősi rovart találtak a Dominikai Köztársaságban – a tudósok úgy vélik, egy, a karibi...","id":"20250427_basiceros-enana-hangyafaj-felfedezes-borostyan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/516fa1c1-a1e2-4897-8331-fc0d8ec85e01.jpg","index":0,"item":"c8feb829-f421-420e-8a83-2f2ddacdd2fc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250427_basiceros-enana-hangyafaj-felfedezes-borostyan","timestamp":"2025. április. 27. 08:03","title":"„Mintha gyémántot találtunk volna” – 16 millió éves borostyánra bukkantak a tudósok, ez volt benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db3eb117-b48f-4e9c-b253-2975e51bf2b3","c_author":"Körösi Ivett","category":"360","description":"Váczi Gergő Észak-Koreába visz nemzetközi turistacsoportokat, munkája során eddig harminc alkalommal járt a világ egyik legelszigeteltebb országában. Bár jelenleg épp nem lehet turisztikai céllal utazni az országba, neki lehetősége volt futókat vinni az áprilisi phenjani maratonra. Milyennek ismerte meg az észak-koreaiakat, hogyan működnek a kirakatlátványosságok, és van-e bármilyen technológiai fejlődés az elzárt országban? És hogy kell összehajtani a Phenjan Timest, ha az ember nem akar bajba kerülni? – erről is beszélgettünk Váczi Gergővel.","shortLead":"Váczi Gergő Észak-Koreába visz nemzetközi turistacsoportokat, munkája során eddig harminc alkalommal járt a világ egyik...","id":"20250426_Eszak-korea-vaczi-gergo-idegenvezeto-interju-turistak-phenjan-diktatura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db3eb117-b48f-4e9c-b253-2975e51bf2b3.jpg","index":0,"item":"c11787a1-2be8-46e9-b65f-ed099b7351e7","keywords":null,"link":"/360/20250426_Eszak-korea-vaczi-gergo-idegenvezeto-interju-turistak-phenjan-diktatura","timestamp":"2025. április. 26. 20:00","title":"Észak-Koreában értik a sötét és szarkasztikus humoromat – interjú a magyar idegenvezetővel, aki külföldieket visz az elzárt országba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bemutatkozik A mű – az online Műértő / Magyar Power 50 – a hazai színtér erősorrendje, 2021 / Egy különös kiállítás – Cezanne-tól Malevicsig / Alternatívák Kínára – az M+ múzeum Hongkongban / Új utópiák – független jövővíziók / A kultúra nem díszgomb – 500 kiállítás a Liget Galériában / Állig maszkban – Gillian Wearing New Yorkban / Az illúzió maga a valóság – a spektákulumról / Minden a vízben kezdődik – úttörő tárlat Prágában
Szent André des Arts – kiállítás Bálint Endre montázsaiból / Lenin, István, Öcsi, náci – szoborállítási gyakorlatok Magyarországon / Minden összejött – 2014: rekordév a globális műkereskedelemben / G mint gorilla és gerilla – a Guerrilla Girls Madridban / Nadapi mesék – Ujházi Péter a Várfok Galériában / Mágikus észak – finn és norvég festészet Oslóban
A kintornák és verklik mechanikájára hangszerelt népi hímzésmotívumok, a keresztszemes öltés lyukkártyára írása szenzációt keltve robbant be idén januárban a honi köztudatba. Pedig a zajos sikert elért Soundweaving projekt első változata már 2013-ban elkészült a MOME integratív és interdiszciplináris munkákat támogató laboratóriumában. A két alkotó, Szirmay Zsanett textilművész és Tárkány-Kovács Bálint cimbalmos-zeneszerző beszél a hangzó hímzésről.
Tavaly júliusban a debreceni közgyűlés úgy döntött, megszüntetik a MODEM önállóságát, és a kortárs művészeti kiállítóhely a Déri Múzeum tagintézményévé válik. Idén februárban a MODEM elbúcsúzott a közönségétől, az intézményt működtető nonprofit kft. azonban megmaradt. Kukla Krisztián, az eddigi igazgató, néhány munkatársával egy jóval kisebb projektgalériában folytatja a munkát. Egy biztos: a MODEM-nek, ahogy 2006 óta ismertük, vége. Az átadás-átvétel utáni napon beszélgettünk Kukla Krisztiánnal.
Az ujgur sivatagban deportált gyermekként, majd több mint egy évtizedig New Yorkban is élő Ai Weiwei – az utóbbi idők legismertebb rendszerkritikus művésze – évek óta nem hagyhatja el Kínát. Korábban házi őrizetben, előtte pedig a pekingi rendfenntartás egyik fegyintézetének magánzárkájában töltött hónapokat. Próbaidejének lejárta után azonnal dolgozni kezdett börtönélményei szemléletes feldolgozásán, az elkészült alkotásokat pedig távirányítással, több csatornán és médiumon keresztül juttatta el a világ különböző virtuális és valóságos kiállítótereibe. A retinába égő spektákulumok legnagyobb kortárs mestere legújabb monumentális mozgósító projektjét hol máshol is rendezhette volna be, mint a legendás börtönszigeten, az Alcatrazban.
Szerkesztőségünk 2011-ben publikálta első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et, melynek kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview idén 13. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük.
A lista a hagyományteremtés szándékával született, s hogy élénk visszhangot kelt, vitákat is generál, természetes, és nem ellentétes szándékainkkal. Az eltelt évek eredményeképpen mind többen értik, hogyan készül a rangsor, és miért érdemes figyelni rá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak. Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a zsűri a magyar kortárs képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló összetétele mellett sem lehet objektív; egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként. A szűnni nem akaró félreértések miatt ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Power 50 nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2014-es év – teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét igyekszik értékelni.
A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum állhat össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások elemzése fontos következtetések levonását teszi majd lehetővé. Már az ideivel együtt négy lista összehasonlítása is olyan kérdésekre ad választ, mint hogy egy év elteltével milyen mértékben változik a legnagyobb befolyással rendelkezők köre; miképp látja a zsűri a szereplők befolyásának alakulását egy-egy fontos funkció megszerzése vagy elvesztése után; illetve hogy mennyire van tartós hatással megítélésükre egy-egy kiemelkedő kiállítási lehetőség, egy szakmai vagy állami elismerés.
Az összehasonlíthatóság érdekében fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében évről évre csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjainak nagy többsége idén is igent mondott felkérésünkre. Tőlük saját listájuk első öt helyezettjéhez ezúttal is rövid indoklást kértünk; a rangsor első tíz helyezettjéhez fűzött kommentárok ezeket foglalják össze. Idén összesen 274 személyre érkezett szavazat – 11-gyel többre, mint tavaly –, a sorrend most is az egyes zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki.
Magyar Power 50 – a hazai színtér legbefolyásosabb szereplői / Milyen nagy is Amerika – Ciprian Muresan a Ludwig Múzeumban / Elfogyott a levegő – a MODEM hattyúdala / A halhatatlanság vágya – orosz kortársak New Yorkban / A szépség és a karakter – Maillol és a magyar szobrászat / Hangöltés – bináris kalotaszegi verklire / Avokádóvihar és internetbalett – Art Basel Miami Beach
Az 1970-es évek elején költőként és a Halász-színház tagjaként ismerték Lajtai Pétert Budapesten. 1972-ben disszidált, 2004-ben tért vissza Magyarországra. Irodalmi, színházi sikerei addigra – a saját szemében – a múlt részévé váltak. Másfajta alkotótevékenység került előtérbe: a képzőművészet. Ez sem volt ismeretlen terep, hiszen a megelőző húsz évben is ebben a világban élt, csak más minőségben. Rangos galériák korábbi vezetőjeként 2005-ben a vizuális kifejezési formát választotta a benne felgyülemlett kérdések és válaszok számára. Az eddigi eredmény: tíz év megfeszített munka, nagyszámú elkészült mű: digitális fotók, valamint textilt, papírt és más alapanyagokat alkalmazó installációk. Az előzményekről, műkereskedői tapasztalatairól is kérdeztük.
Hasonlóság és másság – Maillol és Rippl-Rónai / Két nap, három letartóztatás – Tania Bruguera performansza Havannában / Sorslogika – Csinszka, a kétarcú nőideál / Budapesti könyvrablások 1944-ben – német-magyar együttműködés / Közpénz nélkül – Off-biennále Budapest / Az átkozott Remény – Roskó Gábor az acb Galériában / 26 milliós Bolyai – történelmi csúcs a Központi Antikváriumban / Polihisztorok és parafenomének – Déri Miklós fotói a Deák Erika Galériában
A festő kételye – Birkás Ákos Debrecenben / Szökés az Alcatrazba – Ai Weiwei és a börtöntematika / Az üzletnek is jót tesz – mecenatúra Portugáliában / Új szelek a divatban – kiállítás Rotterdamban / Friss, pikáns és nyereséges – a Frieze vásár Londonban / Ötmillió kép – holland műpiac a XVII. században / Lufi, vagy tartós trend? – csúcsok a nemzetközi aukciókon / Pipacsmező a Tower körül – az emlékezés művészete
Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész a kortárs magyar képzőművészet kiemelkedő alakja, akit ezekben a hetekben ért újabb elismerés a Nemzet Művésze cím odaítélésével. Ezúttal azonban nem – több mint hat évtizedes – saját alkotói pályájáról beszélgettünk vele, hanem a Konok–Hetey Művészeti Alapítványról, amelyet 2008-ban hozott létre azóta elhunyt feleségével, az ugyancsak Kossuth-díjas Hetey Katalin szobrászművésszel, mindenekelőtt a tulajdonukban lévő hagyatékok, saját életművük és gyűjteményeik gondozására, feldolgozására és bemutatására, továbbá a hazai kortárs képzőművészet népszerűsítésére.
David Lynch körül az utóbbi időben felpörögtek az események. Az októberi hír, miszerint negyedszázad elteltével – Laura Palmer Dale Cooper ügynöknek tett többértelmű ígéretéhez igazítva 2016-ban – tényleg folytatódik a Twin Peaks-sorozat, világszerte felizzította Lynch rajongótáborát. Az M1 véletlen, ám jól sikerült időzítéssel vetítette újra idén nyáron a harmincrészes alkotást. Lynchből tehát képben vagyunk, illetve mégsem, mert az életműnek van egy olyan szegmense, amely nem letölthető, és csak a helyszínen élvezhető igazán. Lynch ugyanis festő, pontosabban festőnek készült, képei az elmúlt öt évtized alatt filmes tevékenységével párhuzamosan készültek.
Lehetetlen (nem) festeni – Tolvaly Ernő életműve a Ludwig Múzeumban / Rációmaró káoszmágia – lelet feLugossy László padlásáról / A holland „arany évszázad” – a Szépművészeti Múzeum tárlata / A sastól a tévémaciig – Szalay Péter Dunaújvárosban / Vészjóslóan bizarr világ – a képzőművész David Lynch / Design vagy kortárs ékszer? – trendek és fogalmak a globalizáció korában / A festő filmrendező – beszélgetés Fábri Zoltán unokájával
Az Érchegység szász és türingiai részein a II. világháború után indult meg az uránbányászat, szigorú titoktartás mellett, szovjet irányítással. Hadi kártérítés gyanánt a szovjet atombomba gyártásához termelték itt ki a nyersanyagot. A tárnák megnyitásához falvak tucatját tüntették el, a lakosságot munkatáborokba kényszerítették. A helyzet 1946-tól normalizálódott, amikor a frissen megválasztott üzemi tanácsok is részleges véleményezési jogot kaptak. 1954-ben Wismut (bizmut) fedőnévvel létrejött az SDAG (Sowjetisch-Deutsche Aktiengesellschaft) szovjet–német részvénytársaság, amely hamarosan az Egyesült Államok, Kanada és a Szovjetunió után világviszonylatban is a negyedik legnagyobb uránkitermelő és -feldolgozó mamutvállalkozássá nőtte ki magát.
A kortárs művészeti GDP egyre nagyobb része nem a hagyományos kiállítási terekben, az art-ipar keretein belül jön létre. Nem ott jelenik meg, nem is oda szánják. Egyre több az olyan mű, projekt és csoport, amely a társadalmi kontextussal foglalkozik: hozzászól, bele is avatkozik, alakítani próbálja. Az eszközök és eredmények sokfélék, de megkockáztatjuk, ez a folyamat ma izgalmasabb, mint ami a „white cube”-okban zajlik. Sorozatunkban ilyen hazai csoportokat, kezdeményezéseket mutatunk be.
Kockás esernyő alatt – van-e skót kortárs művészet? / Kínai femina – nőművészet férfiak uralta terepen / A területfoglalással szemben – a független kortársak esélyei / We love Satanavia – kortárs színtér Izlandon / 1956 plakáton – portré Ducki Kristóf grafikusművészről / Társak a Teleki térért – az Újirány csoport bázisdemokratikus módszere / És mind a kettőnek neve: Béla – egy jugoszláv műtörténész önéletrajza
A hatvanas–hetvenes években elvétve jutottak állami beruházási megbízáshoz a hivatalos kultúrpolitika által nem preferált alkotók. És ritkaságszámba megy az is, hogy egy ilyen megvalósult munka máig szinte háborítatlanul fennmaradjon. Egy ilyen elfeledett műegyüttesre – Erdély Miklós, Hencze Tamás és Jovánovics György alkotására – bukkanhatunk Budapesten, a XI. kerület egy eldugott kis utcájában, a Daróci út 3. számú épületben, a néhai Híradótechnikai Vállalat egykori központjában, amely ma is irodaházként üzemel.
A dadától Bada Dadáig – szürrealisták a Magyar Nemzeti Galériában / Így! Most már lőhetnek… – Mednyánszky, Farkas István és Nagy István az első világháborúban / Akik a „sajátjukat” becsülik legtöbbre – művészeti színtér Hongkongban / Az élet ünnepe, szatírjáték formájában – az Első Magyar Látványtár kiállítása / Otthon vagyok Európában is – portré Alex Katz amerikai festőművészről / A szép nem olvasószalonja – női művelődéstörténet a Petőfi Irodalmi Múzeumban / Bolha helyett tetű – ócskapiac-túrán Svédországban
Nincs is jobb, mint a rekkenő hőségben a strandon süttetni magunkat, fröccsözni, lángosozni, és ha már nagyon felhevültünk, akkor csobbanni egyet. Idén ehhez még vízpartra sem kellett mennünk, a nyakunkba kaptuk az áldást. A legújabb bikinidivat bemutatása helyett szeretnénk megemlékezni az elmúlt nyár legnagyobb slágeréről – az elengedhetetlen esernyőről.
„Az, hogy elfeledkezünk valaminek a megsemmisítéséről, magának a megsemmisítésnek a része.” (James Young)
Kemény Mária művészettörténész XIX. századi építészettörténettel foglalkozik, a Hild–Ybl Alapítványban dolgozott, monográfiát írt a Szent István-bazilikáról, és előkészületben van egy monográfiája az Akadémia palotájáról. Évek óta próbálja elérni, hogy a budapesti Klauzál téren a holokauszt áldozatainak emlékműve legyen.
Guglielmo Achile Cavellini akkor szánta rá magát önmaga történeti személyként való megteremtésére, amikor már jelentős műgyűjtő volt Bresciában, olyan nevekkel a birtokában, mint Bazaine, Hartung, Dubuffet vagy Matta. Később a rajtuk nyert pénzen újabb szerzeményeket vásárolt, rávetve magát a kortárs művészet legfontosabb vonulataira. A háború utáni absztrakt gesztusfestészet helyét fiatal amerikaiak (Twombly, Rauschenberg, Johns); az angol és az olasz pop art képviselői (Allen Jones, Joe Tilson, Eduardo Paolozzi, David Hockney, Mimmo Rotella, Valerio Adami); a francia újrealisták (Arman, Yves Klein, Daniel Spoerri); az optikai és fényművészet képviselői (Vasarely, François Morellet, Julio le Parc) és az arte povera prominensei (Mario Merz, Jannis Kounellis) foglalták el.