szerző:
hvg.hu

Fordulatot jelez a politikai közhangulatban a HVG megbízásából készült legfrissebb Medián-elemzés: az MSZP támogatottsága több hónapos mélyrepülés után újból erősödött, a Fidesz-MPSZ népszerűsége, akárcsak elnökéé viszont jelentősen visszaesett.

A pártok szavazótáborának ará-
nya különböző viszonyítási alapon
2005. áprilisban (százalék)
© HVG
A választók aktivitása továbbra is igen alacsony maradt, a nagy pártok szimpatizánsainak elkötelezettsége persze általában erősebb az átlagnál – derül ki a HVG holnap utcára kerülő számában megjelenő Medián-elemzésből.

Április elejére a márciusi Medián-felméréshez képest éppenséggel az MSZP támogatói között lettek többen a magukat „biztos" szavazónak mondók (62-vel szemben 66 százalék), miközben a Fidesz-MPSZ hívei közül többen elbizonytalanodtak (69-cel szemben 63 százalék).

Az elmúlt hetekben azonban nem csak ennyi történt. A nagyobbik ellenzéki párt korábbi előnye márciusról áprilisra a teljes szavazókorú népességben is 9-ről 4 százalékpontra szűkült: a Fidesz támogatóinak aránya 32-ről 31 százalékra csökkent, miközben az MSZP esetében ez az arány 23-ról 27 százalékra növekedett.

Pártválasztások az elmúlt egy
évben (a "biztos" szavazók
százalékában)
És mivel a kisebbik kormánypárt, az SZDSZ támogatottsága a parlamentbe jutáshoz szükséges küszöbérték körül stabilizálódott, azt lehet mondani, hogy a közvélemény-kutatást tekintve újból kiegyenlítetté váltak a kormányoldal és az ellenzék közötti erőviszonyok.

A legnagyobb mértékben épp ott csökkent a Fidesz előnye, ahol előzőleg a legnagyobb volt, tehát a fiatalabb korosztályokban. A 40 évesnél fiatalabb szavazópolgárok körében a nagyobbik ellenzéki párt támogatóinak aránya 42-ről 38 százalékra esett vissza, a nagyobbik kormánypárt támogatóié pedig 15-ről 21 százalékra nőtt – a fiataldemokraták fölénye tehát még így is tetemes.

A negyvenes generáció esetében a helyzet kiegyenlítettebb, az 50 évesnél idősebb korcsoportban gyakorlatilag nem változott a verseny állása: az MSZP most is 9 százalékponttal vezet riválisa előtt.

Átrendeződtek a szavazótáborok az iskolai végzettség szerint is. A legfeljebb nyolc osztályt végzettek körében valamelyest még tágult is az olló a Fidesz javára, ám az érettségizett és a diplomás szavazók körében az MSZP átvette a vezetést.

Témák és politikusok (Oldaltörés)

A mostani Medián-felmérés tanúsága szerint a legutóbbi közvélemény-kutatás óta eltelt időben azok a témák keltettek nagy érdeklődést a politikailag tudatos közönségben, amelyek előnytelenek a Fidesz szempontjából, és amelyek kedvezőek az MSZP számára.

Hann Endre elemzéséből kiderül, hogy a legtöbben a gazdaszervezetek és a kormány közötti megállapodást tartották a hónap legfontosabb eseményének. A második legnagyobb figyelmet keltő esemény a miniszterelnök múzeumkerti kifütyülése volt, amely inkább Gyurcsány mellé állította, mintsem ellene hangolta a közvéleményt. A harmadik fontos témának az Orbán Viktor „tokaji cégügyeiről" a sajtóban megjelentek bizonyultak – ezekről a megkérdezettek 79 százaléka hallott, jóval többen, mint a Fidesz-elnök szintén márciusban címlapra került kezdeményezéséről, a Nemzeti Konzultációs Testület létrehozásáról (39 százalék).

Politikusok népszerűsége 2005. áprilisban
© HVG
Mi több, a közvélemény nagy része (56 százaléka) legalábbis valószínűnek tartja, hogy miniszter-elnökként Orbán valóban adott tanácsokat felesége cégének, és hasonló arányú többség (60 százalék) tartja elfogadhatatlannak, hogy egy hivatalban lévő politikus ilyesmit tegyen. 

A cégbotránytól aligha függetleníthető, hogy Orbán népszerűsége egy hónap alatt 8 ponttal esett vissza. Ez csak azért nem nagyon feltűnő, mert jelenleg a legtöbb magyar politikus „tetszési indexe" alacsony. Az ábránkon feltüntetett, januárhoz viszonyított változások elfedik azt a tényt, hogy a kormánypárti vezetők népszerűsége általában az előző egy-két hónapban zuhant mélyre, és április elejére éppenséggel javult vagy legalábbis stabilizálódott (Gyurcsány Ferencről például márciusban az emberek 41, áprilisban 42 százaléka mondta, hogy szívesen látja fontos politikai szerepben), a legtöbb ellenzéki politikusé viszont csak a legutóbbi hetekben süllyedt a mostani alacsony szintre.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Itthon

Medián: nőtt a Fidesz előnye

Elbizonytalanodott az MSZP tábora, nőtt a Fidesz előnye március elején – derül ki a Mediánnak a Magyar Hírlap által közölt közvélemény-kutatásából.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: a kormánypártok nyernék a választást

A Marketing Centrum népszavazási kampány időszakában készített felmérése 12 százalékos Fidesz vezetést jelzett a jogosultak körében. Ez az előny február elejére 1 százalékra olvadt. Ráadásul egy kissé csökkent a Fidesz támogatók szavazási eltökéltsége, és mindez azt eredményezte, hogy a „most vasárnapi” parlamenti választás győztese - 2003 óta először - a kormányoldal lenne.

Itthon

Medián: újra aktívabbak az MSZP hívei

A népszavazási kampány érdemben nem befolyásolta a pártok támogatottságát, bár a kampány második fele már elsősorban az MSZP-szavazókat mobilizálta - derül ki a Medián decemberi kutatásából, amelyhez az adatokat a népszavazás körüli napokban gyűjtötték.

Itthon

Medián: erősödő MSZP, Gyurcsány gyengíti a Fideszt

A HVG legfrissebb számában közli a Medián új felmérését: a Fidesz-MPSZ előnye szeptemberről októberre a teljes szavazókorú népességben 11-ről 5 százalékpontra, a választani tudó „biztos” szavazók körében 16-ról 7 százalékpontra esett. Az Orbán-csapat szemmel láthatóan még nem találta meg az új miniszterelnök ellenszerét.

Társadalom

Medián: pártok és politikusok népszerűsége

Szokatlanul ellentmondásos képet mutat a HVG megbízásából készült első idei Medián-elemzés: miközben sok tekintetben határozottan javulnak a közhangulat mutatói, és januárra kedvezőbb lett a kormány megítélése, a népszavazást követő csömör mintha mégis inkább a Fidesz-MPSZ malmára hajtotta volna a vizet.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: vezet a Fidesz

A Marketing Centrum április eleji felmérése szerint alig csökkent a két nagy párt közötti különbség, és a kicsik közül csak az SZDSZ kerülne be a parlamentbe.

Íme a legolcsóbb eladó hazai Ferrari, 26,9 milliót kérnek érte

Íme a legolcsóbb eladó hazai Ferrari, 26,9 milliót kérnek érte

Először szállíthatják haza dzsihadisták német állampolgárságú gyerekeit

Először szállíthatják haza dzsihadisták német állampolgárságú gyerekeit

Egyszer használatos védőruhában lehet csak dolgozni a Notre Dame területén

Egyszer használatos védőruhában lehet csak dolgozni a Notre Dame területén

Különleges utasai voltak egy MÁV-szerelvénynek: egy szamár és egy kecske vonatozott

Különleges utasai voltak egy MÁV-szerelvénynek: egy szamár és egy kecske vonatozott

István, a király rockopera-versenyt írnak ki az iskolásoknak

István, a király rockopera-versenyt írnak ki az iskolásoknak

Beállt a teljes ellenzék Botka mögé

Beállt a teljes ellenzék Botka mögé