Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"99b836af-ef9e-4750-845c-b7cbe4447c16","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A filmtámogatási rendszer által az utóbbi években leginkább támogatott producerrel, az SZFE kuratóriumi tagsággal is jutalmazott Lajos Tamással közölt hosszabb interjút a Mandiner.","shortLead":"A filmtámogatási rendszer által az utóbbi években leginkább támogatott producerrel, az SZFE kuratóriumi tagsággal is...","id":"20250508_Lajos-Tamas-a-Blokad-Goncz-keperol-Maganbeszelgetesekben-a-vele-egy-oldalon-allok-is-igazat-adtak-nekunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99b836af-ef9e-4750-845c-b7cbe4447c16.jpg","index":0,"item":"0dce123e-348e-460e-aded-7f16fffabced","keywords":null,"link":"/kultura/20250508_Lajos-Tamas-a-Blokad-Goncz-keperol-Maganbeszelgetesekben-a-vele-egy-oldalon-allok-is-igazat-adtak-nekunk","timestamp":"2025. május. 08. 11:20","title":"A Blokád című film producere szerint olyan hiteles volt a Göncz Árpád-ábrázolásuk, hogy azt a volt elnök oldalán állók is elismerték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat egy kellemetlenebb mellékhatásra derített fényt. Úgy tűnik, a hivatalossá tett együttélés kimutatható mértékben növeli a túlsúly kockázatát, azonban nem mindkét félnél egyformán: a férfiaknak van nagyobb kitettségük.","shortLead":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat...","id":"20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984.jpg","index":0,"item":"a2cbf045-be5d-4c50-8375-9277796c0384","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","timestamp":"2025. május. 09. 16:15","title":"Egyre több adat támasztja alá: híznak a férfiak a házasságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak állást. Ezek egyike az Oroszország által erőszakkal elvitt ukrán gyermekekkel volt kapcsolatos, a szavazás során a fideszesek nem nyomták meg egyik gombot sem.","shortLead":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak...","id":"20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a.jpg","index":0,"item":"c17702cf-f9af-49bc-916c-031328264c79","keywords":null,"link":"/eurologus/20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","timestamp":"2025. május. 09. 09:11","title":"A Fideszt nem hatják meg a háborúban elrabolt ukrán gyerekek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","shortLead":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","id":"20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069.jpg","index":0,"item":"c9317bf5-3259-4d83-a2c2-55d08a77ca3c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","timestamp":"2025. május. 09. 20:20","title":"Csak három készül ebből a 755 lóerős Ferrari-különlegességből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hogyan árthat egy olyan időtöltés, mint a labdagurigató golf a környezetvédelemnek? – tűnhet logikusnak a kérdés. Nem is magával a sporttevékenységgel van a gond, hanem azzal az óriási földterülettel, ami helyet ad neki.","shortLead":"Hogyan árthat egy olyan időtöltés, mint a labdagurigató golf a környezetvédelemnek? – tűnhet logikusnak a kérdés. Nem...","id":"20250509_golfpalyak-terulete-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a.jpg","index":0,"item":"b26bbe78-f99e-4916-917f-c3482a95b1c1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_golfpalyak-terulete-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 09. 18:03","title":"Beleálltak a golfba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1437fc74-0023-40a6-882e-5f07ec4c0700","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A bíboros ugyanakkor úgy véli, XIV. Leó személye kapocs lehet Észak- és Dél-Amerika között.","shortLead":"A bíboros ugyanakkor úgy véli, XIV. Leó személye kapocs lehet Észak- és Dél-Amerika között.","id":"20250509_papa-papavalasztas-robert-prevost-xiv-leo-erdo-peter-biboros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1437fc74-0023-40a6-882e-5f07ec4c0700.jpg","index":0,"item":"33c4fbed-5571-4d36-9864-c682c060e9e0","keywords":null,"link":"/elet/20250509_papa-papavalasztas-robert-prevost-xiv-leo-erdo-peter-biboros","timestamp":"2025. május. 09. 20:33","title":"Erdő Péter szerint nem az állampolgársága miatt választották pápává Robert Prevostot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f95aea0-144c-42c2-9a8b-6e7099cef4de","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Hét és fél évtizeddel ezelőtt ezen a napon alapították a Seatot, amelynek mai születésnapi rendezvényén egy ősrégi és nagyon kedves kis Seat 600-as is ott vendégeskedett.","shortLead":"Hét és fél évtizeddel ezelőtt ezen a napon alapították a Seatot, amelynek mai születésnapi rendezvényén egy ősrégi és...","id":"20250509_ma-75-eves-a-seat-ott-jartunk-a-60-eves-cuki-kisautoval-ekesitett-szulinapon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f95aea0-144c-42c2-9a8b-6e7099cef4de.jpg","index":0,"item":"b2bac301-7cda-458e-a18e-c8c911c60820","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_ma-75-eves-a-seat-ott-jartunk-a-60-eves-cuki-kisautoval-ekesitett-szulinapon","timestamp":"2025. május. 09. 15:14","title":"Ma 75 éves a Seat, ott jártunk a 60 éves cuki kisautó díszvendéggel ékesített szülinapon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c944093b-dfa2-4bfb-88a2-cb6dcb738a45","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Bár manapság már a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert a felelős állattartás fogalma, sokan sajnos mégsem tartják be annak szabályait a gyakorlatban. Mit jelent a felelősség? Mi az, hogy társállat vagy családi kutya? Mi a megfelelő és egészséges táplálás? Mennyi az annyi, ha mozgásról vagy fárasztásról, játékról van szó? Cikkünkben a legfontosabbakat vesszük sorra.","shortLead":"Bár manapság már a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert a felelős állattartás fogalma, sokan sajnos mégsem tartják be...","id":"20250508_SPAR-orszagos-allatvedorseg-allateledel-gyujtes-felelos-allattartas-kutya-macska-menhely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c944093b-dfa2-4bfb-88a2-cb6dcb738a45.jpg","index":0,"item":"3a0a2105-15fc-4e57-b29d-5d197433320c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_SPAR-orszagos-allatvedorseg-allateledel-gyujtes-felelos-allattartas-kutya-macska-menhely","timestamp":"2025. május. 08. 11:30","title":"Már jobb a helyzet, de még rengeteget kell tanulnunk: így lehetünk felelős állattartók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""}]
A csütörtöki kormányinfó alapján kormányon belül egyelőre nem nagyon van támogatása a Lázár-féle zérótolerancia-enyhítésnek, és a statisztikák alapján nehéz is lenne mellette érvelni: amellett, hogy a baleseti adatok szerint működik a teljes tiltás, az emberek többségének sincs vele baja.
Bár a Belügyminisztérium (leginkább maga a miniszter, Pintér Sándor) határozottan ellenzi a zéró tolerancia lazítását, az Építési és Közlekedési Minisztérium az autóvezetés előtti alkoholfogyasztás tilalmának lazításán dolgozhat - derült ki csütörtökön. A Lázár János által vezetett tárca annyit elismert a 24.hu kérdésére, hogy
áttekintik a nemzetközi szabályozást és gyakorlatot, ez a felmérés pedig érinti az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást.
Aztán szintén csütörtökön Gulyás Gergely a Kormányinfón úgy tompította a hírt, hogy a KRESZ általános felülvizsgálata zajlik, ennek része az ittas vezetés is, de ez nyilván érdekesebb a közvéleménynek, mint a kanyarodás szabályai. Azt is hozzátette, ő is és az eddigi döntéseknél Orbán Viktor is a zéró tolerancia mellett volt, és bár ő személy szerint a jelenlegi szabályozás felülvizsgálatában semmi kivetnivalót nem lát,
nem hisz abban, hogy a magyar ember fél pohár bornál meg tud állni.
A dolog pikantériája, hogy amikor Lázár az Árpád hídi gázolás után nemrég bejelentette: felülvizsgálják a KRESZ-t, akkor a miniszter épp arról beszélt, hogy nem a gyorshajtással van a baj, hanem a sofőrök képességeivel és rossz döntéseivel. Márpedig az alkoholfogyasztás épp ezekre hat károsan: a reakcióidő és a vizuális észlelés már 0,5 gramm/liter alatti véralkoholszint esetén is romlani kezd. Ehhez pedig életkortól, testsúlytól, nemtől és egyéb egyéni jellemzőktől, például az anyagcsere gyorsaságától függően akár egy pohár bor elfogyasztása is elég lehet.
Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy EU-s viszonylatban mennyire számít szigorúnak a magyarországi zéró tolerancia, illetve, hogy mi szól ennek megtartása vagy lazítása mellett.
A borászok és a régi nóta
Az elmúlt 15 évben rendszeresen felvetődött, hogy mégis csak engedélyezni kellene a csekély mennyiségű alkoholfogyasztást a sofőröknek. Főleg a borászok lobbiznak „a borfogyasztás és gépjárművezetés viszonyának ésszerű szabályozásáért”, de három éve erről beszélt Nagy István agrárminiszter is a villányi borfesztiválon.
Eleinte felmerült az is, hogy a miséző papok számára a bor „munkaeszköz”, de hiába kérte a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Takács Albert akkori igazságügyi és rendészeti minisztert, végül ők sem mentesültek a zéró tolerancia alól.
A 2008-as szigorítás előtt leginkább azzal érveltek az autósokra vonatkozó teljes alkoholfogyasztási tilalom ellen, hogy a legtöbb európai ország is megengedi valamennyi alkohol elfogyasztását, általában 0,2-0,8 ezrelék között nem büntetik az autósokat. Ezen kívül azt is állították, hogy
a kismértékű alkohol nem ront, sőt még javít is a vezetési képességeken;
a teljes tiltás épp a mérsékelt alkoholfogyasztókat sújtja (hiszen a nagyivókat jogi értelemben már a korábbi, 0,8 ezrelékes, vagyis 0,64 gramm/literes véralkoholszintnél meghúzott határ sem tartotta vezetésre képesnek);
rosszul áll az állampolgáraihoz az a rendszer, amelyik nem tekinti elég felelősségteljesnek a sofőröket ahhoz, hogy azzal számoljon, meg tudnak állni az ivásban annál a limitnél, ami után még autóba lehet ülni.
Amit akkoriban még nem mondtak ki nyíltan, ma már az is a diskurzus része: ha alkoholfogyasztás után nem lehet autóba ülni, akkor kevesebb szeszes ital fogy. A 24.hu-nak a villányi borvidék egyik legsikeresebb bortermelője arra panaszkodott, az utóbbi évtizedekben Magyarországon drasztikusan csökken a borfogyasztás, de a zéró tolerancia eltörlésével Bock József szerint ismét nőhetne, éves szinten akár fejenként 8–10 literrel is.
Európa egyik legszigorúbb szabályozása
Abban igaza van a borászlobbinak, hogy az ittas vezetés ügyében Magyarország az Európai Unió legszigorúbbjai közé tartozik. Hazánkon kívül csak Csehországban, Szlovákiában és Romániában van még zéró tolerancia, a tagállamok többségében 0,5 gramm/literes, vagyis kb. 0,6 ezrelékes véralkohol szintig nem büntetnek.
Csakhogy, amíg a magyar borászok azt szeretnék, ha több alkoholt fogyaszthatnának a magyar autósok, addig az uniós iránymutatás épp azt javasolja, hogy a mostaninál is jobban korlátozzák a sofőrök számára az alkoholos italokhoz való hozzáférést az EU-ban.
Az EU legfrissebb, tavaly kiadott jelentése szerint ugyanis továbbra is kezelendő probléma az ittas vezetés.
Európában a halálos közúti balesetek negyedében játszik szerepet az alkohol, miközben az összes megtett kilométernek "mindössze" 1 százalékát vezetik 0,5 gramm/liter feletti véralkoholszintű sofőrök.
Magyarország az ittas sofőrök által okozott halálos balesetek százalékos arányát tekintve az EU-s középmezőnyben van, de itt érdemes azt is figyelembe venni, hogy nálunk szigorúbb a rendszer: ott ahol enyhébb a szabályozás, elvileg javíthatja a statisztikát, hogy csak 0,5 gramm/literes véralkohol szint felett lehet ittas vezetésről beszélni.
Egyébként a zéró tolerancia hazánkban sem jelenti azt, hogy semmi különbséget nem tesz a törvény az ittasan vezető sofőrök között.
Bűncselekménynek az számít, ha egy ittas autóvezető véralkoholszintje meghaladja a 0,5 gramm/liter koncentrációt, ez alatt szabálysértésről van szó, feltéve, hogy a sofőr elismeri, hogy fogyasztott alkoholt, mielőtt autóba ült.
Bonyolítja a helyzetet, hogy alacsony véralkoholszint mögött állhatnak egyéb okok, például cukorbetegség is.
A magyarok ülnek legritkábban autóba, ha isznak
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent az ittas járművezetők által okozott balesetek száma, és ebben úgy tűnik, fontos szerepet játszott a teljes szigor. A zéró tolerancia bevezetése előtti évben 2565 ittas vezető okozott balesetet, a bevezetés évében 2177 volt ez a szám, tavaly már csak 1192. Azaz évi több mint ezerrel csökkent az ittasan okozott balesetek száma.
Ez alapján az sem meglepő, hogy uniós összehasonlításban hazánk áll a legjobban abban a tekintetben, hogy az autósok hány százaléka ül volán mögé olyankor, ha már ivott. Amíg a sofőröknek Belgiumban és Portugáliában 35, Görögországban 34, Ausztriában 33, Franciaországban pedig 30 százaléka vallotta be 2018-ban, hogy az elmúlt egy évben vezetett már ittasan, addig Magyarországon ugyanez az arány csak 4 százalékos volt. Igaz, érdemes olyan országgal összevetni magyar adatokat, ahol szintén zéró tolerancia van érvényben, de ott is jobb a magyar adat: a cseheknek 9 százaléka ült ivás után a volán mögé.
A magyarok döntő többsége egyébként nem is vágyik arra, hogy enyhítsenek a zéró tolerancián. A Pulzus Kutató három évvel ezelőtti, reprezentatív közvélemény-kutatásában a válaszadók 58 százaléka volt elégedett a jelenlegi szabályozással és csak 17 százalék volt azoknak az aránya, akik úgy vélték, hogy egy pohár sör vagy bor még beleférhetne vezetés előtt.