Hazánkban még mindig keveredik az elmélet és a gyakorlat a vállalatok társadalmi felelősségvállalását [CSR] illetően. Mi motiválja cégeket a CSR-re? A Spar, a Reál és a Tesco vezetőségét kérdezte a Mai Piac.

A vállalati társadalmi felelősségvállalás az angol Corporate Social Responsibility [CSR] pontos fordítása, de jobban szereti a köztudatos vállalatvezetés elnevezést, amely jobban tükrözi a célt. Nevezetesen azt, hogy a vállalatoknak az üzleti működés során a közérdekre és a társadalmi hatásokra is figyelniük kell – tudtuk meg Braun Róberttől, a Braun & Partners Kft. ügyvezető igazgatója, aki már évek óta vizsgálja és immár segíti is különböző vállalatok társadalmi felelősségvállalását. A szakértő úgy véli, hogy a mai elmélet és gyakorlat szerint egy az FMCG-szektorban működő vállalat akkor működik jól, akkor lehet hosszú távon is sikeres, ha figyelembe veszi a pénzügyi, társadalmi és környezeti állapotokat, azaz a fenntarthatóságot.

A társadalmi felelősségvállalás valóban nem független a társadalom fejlettségétől, az aktuális gondolkodásmódtól. A CSR nagyon erősen kultúrafüggő jelenség, amelynek az a jellegzetessége, hogy folyamatosan változik. „Például Angliához képest fejletlenebb Magyarországon. Még ha itthon nem is követelik, de egyre erősebben várják az emberek, hogy megjelenjen a magán¬értékeiknek megfelelő vállalati működés.

A Tesco filantróp tevékenysége például még nem tekinthető igazi CSR-nak, mégis van haszna és követendő példa a többi kiskereskedelmi hálózat számára. Persze az is igaz, hogy míg egy multinacionális láncnak van arra kerete, hogy kommunikálja a tevékenységét, a vidéki szatócsboltoknak ez nem adatik meg, így a legtöbbször nem is értesülünk arról, hogy azok milyen segítséget nyújtanak például a helyi lakosoknak. Ugyanakkor egy vállalat akkor felelős, ha a CSR-menedzsmentje épp olyan elvek és gyakorlat szerint zajlik, mint minden más üzleti tevékenység. Itt is meg lehet határozni célokat, eszközöket, teljesítménymutatókat. A felelősségvállalás a vállalat minden tevékenységében tetten érhető kell legyen” – magyarázza Braun Róbert.

Versenyelőnyt jelent

Egy éve, 2006. júniusában írta alá a Kereskedelmi Etikai Kódexet öt kereskedelmi szakmai érdekképviselet vezetője. Az önszabályozást és az önkorlátozást rögzített irányelvek mellett a kódex a szakmára vonatkozó önként vállalt kereskedelmi normákat is megfogalmazza. Az aláírók vállalták, hogy az emberi értékek és környezet védelme érdekében határozottan síkra szállnak, ezáltal is fokozva a vállalati társadalmi felelősség érdekében tett felajánlásaikat. A kódex aláírása a hazai kiskereskedelem résztvevőitől nagy lépésnek volt tekinthető a CSR tekintetében. Mert bár a nyugati világban a társadalmi felelősségvállalás a vállalati imázs kialakításának fontos eszköze, hazánkban ennek fontosságát még számos kiskereskedő cég nem ismerte fel, legalábbis erről tanúskodik, hogy weblapjukon, hírleveleikben karitatív tevékenységükről egy szó sem olvasható. Sokszor egyébként nem is tudják, hogy CSR tevékenységet folytatnak, és sokszor csak az akció közben szoktak rájönni, hogy versenyelőnnyé válhat, ha erre áldoznak.

„A Spar is mind több CSR-feladatot vállal a kulturális értékek megőrzését és közvetítését támogató kezdeményezésekben” – mondta a Mai Piacnak Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. A cég tavaly csatlakozott a Budapesti Olimpiai Mozgalomhoz, évek óta fő támogatója a Tatai Víz, Zene, Virág fesztiválnak, a Szegedi Tavaszi Fesztiválnak, a Friss Európa művészeti kiállításnak, a parlamenti gyermekkarácsonynak. Könnyűzenei koncerteket is támogat és az Interspar évfordulókon roadshow-kat szervez. Ezen kívül kommunikációjában az elmúlt években kiemelt szerephez jutott az egészségtudatosság, az egészséges életmód támogatása. Ehhez kapcsolódóan, a Telesporttal együttműködve szervezték meg a Budapest Fitt Aréna című rendezvényt. A Spar emellett a Máltai Szeretetszolgálatot immár tíz éve segíti és 2007-ben is folytatja a kereskedelmi szakmai képzést, az oktatási intézményekkel való együttműködést.

Helyi szinten (Oldaltörés)

A Reál Csoport tagjaként a Kisalföld Füszért Zrt. is megpróbál tágabb értelmezést adni e fogalomkörnek. A hálózat igyekszik kivenni a részét a helyi támogatási kezdeményezésekben: a cég együttműködik több oktatási intézménnyel, és bekapcsolódott abba az amerikai kezdeményezésű programba [JAM] is, melynek keretében középiskolás diákok lehetőséget kapnak céges ismereteik bővítésére, ezenkívül segítséget nyújt több helyi kezdeményezésű szervezésben.

„Személy szerint közel másfél évtizeden keresztül voltam elnöke a regionális gazdasági kamarának, alelnökként pedig egy teljes cikluson keresztül szolgáltam a Magyar Gazdasági és Iparkamarán keresztül az ország üzleti közösségét” – ismertette lapunkkal CSR politikáját Dr. Kiss László, a Kisalföld Füszért Zrt. vezérigazgatója, aki tagja az Első Győri Lions Club nevű civil szerveződésnek, amelyet 1992-ben azért alapítottak, hogy támogassák a rendszerváltozást követő lendületet, amely a jótékony civil szervezetek kibontakozását segíti.

A legtöbb vállalat nem belső felismerés nyomán és nem is a konkurencia vagy a társadalmi nyomására, hanem a külföldi tulajdonos felhívására lép be a CSR világába – mondta Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója. A CSR-tevékenység befolyásolja a bizalmat a cég iránt, de baj lenne, ha csak versenyeszköznek tekintenék. „A verseny, az verseny...nem gondolom, hogy ebben összefogás lehet. Majd talán ha letisztul a piac. A mi lépéseink az üzletpolitikánk által determináltak, így nem azért döntünk valami mellett, mert a konkurencia is csinált valamit” – mondja Murányi. A Coop évek óta a Magyar Olimpiai Bizottság arany fokozatú támogatója, és tavaly indult hagyományteremt céllal a Coop Rally, ami azt a célt tűzte ki, hogy a Magyarországon, a helyi munkaerővel előállított termékeket népszerűsítsék.

Több kezdeményezése van település szinten, és az egyes régiókban. Sok iskolát, óvodát, nyugdíjas klubot, helyi hagyományőrző egyesületet és sportegyesületet támogatnak. „Sőt közterek felújításában is szerepet vállalunk. Nekünk is érdekünk, hiszen egy helyen élünk. Aki délelőtt élvezi az általunk rendbe hozott teret, délután hozzánk tér be vásárolni, és az is lehet, hogy este a szülői értekezleten találkozunk. Szerintem fontos a példamutatás, amiről ritkán beszélünk.Tesszük jósszívvel a dolgunkat” – ismerteti a CSR vállalásait Murányi László.

Nincsenek ütközések (Oldaltörés)

„Őszintén szólva nem hiszem, hogy CSR-ban konkurensek lennénk. Itt épp az lenne a jó, ha a cégek egymás rovására próbálnának egymásra rálicitálni” – mondja Hardy Mihály, a Tesco Globál Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója. „Ráadásul úgy veszem észre, hogy más és más az anyacégek CSR-filozófiája, tehát nincsenek ütközések a különféle projektek között”.

Sokszor azonban a multinacionális hálózatok nem tudják, merre érdemes elindulni, így több ágazatban és többféle projektben is részt vesznek. A Tescónál a CSR-tevékenység kiválasztásánál kétféle mérce érvényesül: egyrészt vásárlói felmérésekre adott válaszként.  Idén felméréseikből kiderült, hogy a magyar vásárlók elsősorban a helyi Tesco áruház közvetlen közelében vagy a lakókörnyezetükben várnak el felelősségvállalást.

Ugyanakkor van egy sor globális téma, amelyben a Tesco az egész cégcsoport szintjén közösen lép fel kezdeményezően. Ennek részeként nyitott a Tesco Sátoraljaújhelyen klímabarát, úgynevezett „zöld” áruházat, amelynek a hagyományos áruházakhoz képest 10 százalékkal kevesebb elektromos energiát és 50 százalékkal kevesebb gázt fogyaszt. Emellett egy sor környezetvédelmi projektet is indított a Tesco, például a Bag for Life (ingyenesen cserélhető, tartós bevásárló szatyor – a szerk.) projektben a környezeti terhelést próbálja csökkenteni. A Tescónál a CSR-ra fordítható éves költségvetés összegét  az egyidőben futó, többféle projektre való hivatkozással a Mai Piac kérdésére a kommunikációs igazgató nem tudta megmondani.

A hipermarketeket gyakran teszik felelőssé társadalmi, gazdasági és környezeti problémákért – állítja Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője. Ezért a francia cég igyekszik olyan területeken megjelenni társadalmilag felelős vállalatként, ahol a lakosság vásárlóerejének és életminőségének javításához hozzájárulhat.

Az Auchan is az áruházak megközelítését tartja kiemelkedően fontosnak: az építések kapcsán, komoly infrastrukturális fejlesztéseket hajt végre, zöld területekkel szabdalt parkolókat hoz létre. Ezen kívül a hipermarket nyáron indítja az egyszer használatos műanyag szatyrok alternatíváját jelentő, környezetvédelmi szempontból kedvezőbb táskák népszerősítő kampányát, és évek óta folyik náluk az áruházi hulladék szelektív gyűjtése, s ahol lehet, újrahasznosítása. Tavaly elkészült az Auchan mintegy másfél milliárd forintos beruházással járó XVIII. kerületi kármentesítési és beruházási projektje, amelynek keretében a pakurával szennyezett, több hektáros terület tisztult meg.

Az idei évben a környezetvédelem területén – a kis lépések politikája alapján – a hipermarketlánc megkezdte a használt elemek és fényforrások visszagyűjtését az áruházakban. „Áruházaink együttműködnek a Magyar Vöröskereszttel a rászorulók megsegítésében épp úgy, mint a véradások megszervezésében. Az idei évben az Auchan kilencedik születésnapja alkalmából tervezett kampányunk során az egyik prospektusban megjelent valamennyi eladott termék árából 2 forintot elkülönített az SOS Gyermekfalu Alapítvány javára. Ezzel párhuzamosan az Auchan több éve szponzorál különböző területeket: kulturális, sport, szociális programokat” – ismerteti az Auchan CSR programját Gillemot Katalin.

Padi Tamás

Forrás itt található 

 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Itt a Facebook nagy terve: egyesével vadásszák le a zaklatókat

Itt a Facebook nagy terve: egyesével vadásszák le a zaklatókat

Több autó ütközött az M5-ösön, hatalmas a dugó

Több autó ütközött az M5-ösön, hatalmas a dugó

Hárman meghaltak a tűzben, miután tüntetők kifosztottak egy bevásárlóközpontot Chilében

Hárman meghaltak a tűzben, miután tüntetők kifosztottak egy bevásárlóközpontot Chilében

Uzsorázás és csalás miatt ítélték el Nyírpilis polgármesterét

Uzsorázás és csalás miatt ítélték el Nyírpilis polgármesterét

Felvette a kollégája pulóverét, aki emiatt leszúrta

Felvette a kollégája pulóverét, aki emiatt leszúrta

Olasz rendszámú bérautókkal építik a BMW debreceni gyárát

Olasz rendszámú bérautókkal építik a BMW debreceni gyárát