szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miután napjainkban már az összes számítógép hangkártyával felszerelt minden feltétel adott hozzá, hogy kipróbáljunk egy új eszközt honlapunkon: a hangot. De miként válasszuk ki a legmegfelelőbb hangot? Egyáltalán milyen hanghatással próbálkozzunk?

A hangeffektusok ugyanolyan hatást fejtenek ki ránk, mint egy felvillanó lámpa. Megállítanak minket és felhívják a figyelmünket. Általában nagyon könnyen azonosítjuk őket. Kutatások kimutatták, hogy a folyóvíz hangja az egyik legmegnyugtatóbb hanghatás az emberi fül számára, így egyre több designer alkalmazza is az általa készített honlapon. Nehéz őket lebeszélni erről, pedig a csörgedező víz megnyugtató hangja is kultúra és érdeklődési kör specifikus. Egy fürdőszobai termékeket árusító honlap esetében például kifejezettem előnyös hatást fejthet ki. De ha egy a víztől teljesen távol álló márka honlapról van szó, ki akarná azt, hogy termékét meglátva a vásárló a fürdőszobájában csörgedező vízre asszociáljon?

Negatív hanghatások

Egy hanghatáshoz társuló vizuális kép kellemes vagy kellemetlen, attól függően, hogy az illetőből mit vált ki az adott hang. Nehéz lenne például a mentő szirénájához társítani egy márka logo-ját és azt várni, hogy ha megszólal a sziréna akkor az emberek az adott márkára gondoljanak. Ha azonban egy kevésbé közismert hanghatással együtt mutatjuk be márkánkat – és tesszük ezt elég sok helyen folyamatosan és következetesen – akkor biztos sikerre számíthatunk.

Hangkép nemcsak hangeffektus esetén jöhet létre, hanem kialakíthatja például egy közkedvelt zenekar híres zeneszámának egy részlete is, mely konkrétan egyfajta célközönséghez szól egyazon problémáról, és megszólalásakor ugyanazokat az érzéseket váltja ki az adott csoportba tartozó emberekből. A zenei részletek használata rendkívül nagy elővigyázatosságot igényel, mert rendkívül demográfia és kultúra specifikusak. Megfelelő használatukkal pozitív hatás érhető el, de ugyanígy negatív dolgokat is kiválthat, hanem a célközönség „ízlésének” megfelelően választunk. Ha pedig honlapunkkal nemzetközi piacokat is megcélzunk, legyünk különösen óvatosak milyen hangot vagy zenét használunk rajta.
 
Márkanépszerűsítés hangképekkel 

• A legegyszerűbb és leginkább bevált módszer, ha a honlap tulajdonosa vagy reklám embere - kinek hangját (orgánumát) esetleg már tréningekről személyesen ismerik az érdekeltek – mond el egy szöveget egy adott márkával kapcsolatosan. Ekkor ez a hang rögzül az adott márkajelhez.

Amennyiben a vásárlók eddigi tapasztalata pozitív az adott hanggal kapcsolatosan, akkor biztosan pozitív tulajdonságokat tulajdonítanak a márkának is tekintve, hogy ugyanazon hang népszerűsíti. Fontos tudni, hogy ez esetben az adott márkához általában az illető arcát is rögzítik az emberek - ha ismerik azt. (Ezért működnek jól az olyan reklámok, ahol a terméket sikeres, ismert személyek népszerűsítik. Az ilyen személy hiteles, közkedvelt és így könnyen elfogadják az általa ajánlott márkát is a vásárlók.) Kutatások beszámolnak arról, ha egy hang eléggé ismert már, az illető hang tulajdonosa által írt blog vagy cikk olvasása közben is hallani vélik az olvasók az író hangját.

• A másik módja a hangképek létrehozásának, ha kiválasztunk egy jellemző zenei részletet ismert vagy kevésbé ismert zeneszámból és minden alkalommal amikor a márkánkról esik szó, aláfestésként megjelenítjük. Fontos, hogy következetesen mindig ugyanaz a hang (zene) szerepeljen az adott márkával, mert csak így működik a dolog. Egy meglévő zene kiválasztása egyszerűnek tűnik, de nagyon körültekintően kell kezelni a dolgot, hogy lehetőleg célközönségünk minden tagjában pozitív benyomást keltsen. Különösen fontos itt a szerzői jogokra is figyelni és hivatalos engedélyt beszerezni az adott mű lejátszásához.

• Ha zenéhez ragaszkodunk jó megoldás még, hogy egy saját célra komponált művet használunk fel márkánk népszerűsítéshez. Természetesen ennek kivitelezése nem egyszerű, de ha valami véletlen folytán lehetőségünk van a megvalósítására (zeneszerző a családban stb.) feltétlenül éljünk vele. A zenénél ugyanaz a pszichológiai hatás érvényesül, mint a hang esetében: ha a vásárló meglátja az adott márkát, beugrik neki a zeneszám és fordítva.

A webes technológiák fejlődésének hála a hanghatások ugyanolyan fontos elemeivé válnak a honlapoknak mint vizuális társaik. Ez örvendetes hír, hisz minél több érzékszervre hatunk egyszerre, érdeklődőnk annál nagyobb százalékát fogadja be a tőlünk kapott információnak. Mára már a weboldal fejlesztők is megtanulták, hogy ha sikeres design-t szeretnének készíteni meg kell ismerniük a honlap célközönségének kultúráját, zenei ízlését is, hisz az ugyanolyan súllyal nyomhat a latba mint például az oldal szerkezeti felépítése.

Fontos, hogy a hanghatásokat körültekintően használjuk, vagy ha nem ismerjük eléggé a célpiacunk zenei ízlését, akkor inkább egyáltalán ne is alkalmazzuk őket. Ha azonban kockáztatunk és eltaláljuk a megfelelőt, rájövünk majd, hogy az egyik leghatékonyabb eszköz került a kezünkbe, melynek segítségével még erőteljesebben építhetjük az interneten márka- illetve vállalati arculatunkat.

Forrás: www.internet-marketing.hu

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

Tíz tipp, amitől jobb lehet egy honlap

Egy honlapot ajánlott 2-3 évente felújítani és újra bevezetni a piacra. Miért? Mert ennyi idő elteltével mind technológiailag mind üzletileg célszerű változtatni az oldalon. De mit is kell vele tennünk pontosan?