Tetszett a cikk?

Az ázsiai-csendes-óceáni vállalkozások új nemzetközi piacok megjelenésére számítanak, és ennek megfelelően alakítják tevékenységi körüket a globális recesszió közepette, míg sok európai vállalkozás még határozatlanul áll a recesszióra történő válaszadás előtt – állapította meg a KPMG új nemzetközi tanulmánya, mely 850 felső szintű döntéshozó megkérdezésével készült.

A japán vállalkozások közel 90 százaléka és a szingapúri vállalkozások 84 százaléka üzleti modellje radikális változtatását tervezi a következő évtizedre. Indiában ez az arány 72, Kínában pedig 66 százalék. A Cseh Köztársaságban és Hollandiában mindazonáltal csupán a vállalkozások 20 százaléka tervezi tevékenysége komolyabb változtatását, amely arány Belgiumban 25 százalékra, Magyarországon 30 százalékra, az Egyesült Királyságban pedig 42 százalékra nő. A legmagasabb hányadot Európában Írország mutatja, amelyben 63 százalék számol gyökeres változtatással.

„Az európai országokban nagyszámú vállalat még keresi a stratégiát a recesszióban való helytálláshoz” – mondta László Csaba, a KPMG adópartnere, volt pénzügyminiszter. Ezek az adatok a KPMG nemzetközi adótanácsadó részlege által 29 ország több mint 850 felső szintű döntéshozója körében végzett felmérésről szóló, “Never catch a falling knife”című jelentésből származnak.

„Meglepő a jelen recessziót egyedülállónak tekintő, korábbi tapasztalataikat hasznosítani nem képes válaszadók magas aránya. Globálisan a válaszadók 15 százaléka képviselte ezt a nézetet. Németországban, Olaszországban és Magyarországon azonban arányuk mintegy 40 százalékot tett ki. Ez azt sugallja, hogy az európai országokban nagyszámú vállalat még keresi a stratégiát a recesszióban való helytálláshoz.” – mondta László Csaba. Számos vállalat azonnali válasza a lehetőségek szerinti legnagyobb mértékű költségcsökkentés és a piacok újraindulásának kivárása.

László Csaba szerint Európában sok vállalat a gazdaság megújítására irányuló kormányzati lépésekre vár, elsősorban a pénzügyi szektor megfelelőbb szabályozása révén. A luxemburgi válaszadók több mint egy harmada ezt tekintette előremutató útnak. Az így vélekedők arányát tekintve őket a spanyolok, a hollandok és a lengyelek követték 28, 24 és 20 százalékkal.

A japánok között ezzel ellentétben senki nem képviselte ezt az álláspontot, és Szingapúrban is csak a válaszadók nyolc százaléka. Az ezekben az országokban előnyben részesített választás a költségcsökkentés, emellett a japánoknál a megfelelőbb kockázatkezelésre és tervezésre való összpontosítás, sok szingapúri vállalatnál pedig az ügyfélgondozás révén történő kilábalás.

„Egyértelműen vannak Európában az új piacokhoz való alkalmazkodást tervező vállalatok, de határozott az Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség országai közötti megközelítésbeli különbség. Az Indiában, Kínában és Szingapúrban megkérdezettek közül többen egyáltalán nem tekintették újnak a mai problémákat, hanem egyszerűen a hosszú távú gazdasági fejlődést jellemző rendszeres megújulási és átszerveződési folyamat részének” - mondta Demetrovics Gergely, a KPMG adópartnere.

A szakértő hozzátette: „Az egyetlen terület, amelyen széles körű egyetértés mutatkozott, a világgazdaság újraindulása időpontjának megjelölése volt. A vállalatok éppen több mint fele 2010-re vár javulást, 22 százaléka 2011-re, hét százaléka pedig 2012-re. Nagyon pesszimista egy százalék gondolta csupán, hogy 2014-ben még válságban leszünk.”

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!