szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A Richter szerda reggel közölte részvényeseivel, és a tőkepiac szereplőivel, hogy 236,5 millió euróért megszerzi a...

A Richter szerda reggel közölte részvényeseivel, és a tőkepiac szereplőivel, hogy 236,5 millió euróért megszerzi a Grünenthal – egy független, családi tulajdonban lévő, kutatás orientált, aacheni székhelyű cég - hét különböző márkanevű készítményt tartalmazó fogamzásgátló portfolióját. Ez egy hónapon belül már a második jelentős akvizíciója a cégnek: a vállalat október 8-án jelentette be, hogy 100 százalékos részesedést szerzett a PregLem Holding SA - egy korábban szintén magánkézben lévő, svájci székhelyű, nőgyógyászati rendellenességek, illetve meddőség kezelésére szakosodott - gyógyszeripari vállalatban.

A tranzakció részletei

A magyar cég tájékoztatása szerint a mostani megállapodás értelmében a Richter a Grünenthal teljes fogamzásgátló üzletágát megszerzi, beleértve a disztribúciós és marketing jogokat mindazokban az országokban, ahol a készítmények törzskönyvi engedélyt kaptak. Kivételt csak a latin-amerikai országok jelentenek, ebben a régióban ugyanis a Grünenthal fenntartja az értékesítési jogokat, igaz a termékeket a jövőben (2012-től) a Richter állítja majd elő a német vállalat számára (illetve Egyesült Államokban a Grünenthal egyetlen fogamzásgátló készítménye sem rendelkezik törzskönyvi engedéllyel).

A magyar gyógyszergyártó a vételárat részben saját forrásból, részben hitelből finanszírozza. Bogsch Erik a Richter vezérigazgatója elmondta: bár a cég készpénzállománya még úgy is elegendő lenne a majd negyedmilliárd eurós tranzakció fedezésére, hogy egy hónapja 150 millió svájci frankot fizettek első körben a PregLemért, de a Richter mozgástere megőrzése érdekében külső forrást is igénybe vesz. A Richter első embere arról nem beszélt, hogy mekkora kölcsön felvételére készül a társaság.

A tranzakciót ugyan még a német versenyhivatalnak jóvá kell hagynia, a felek várakozásai szerint azonban erre minden bizonnyal még idén decemberbe sor kerül. mindez azt jelenti, hogy 2011-ben valószínűleg már a Richter értékesítheti a most megvásárolt termékeket, amelyek összesített forgalma 2009-ben elérte a 72 millió eurót.

Erős nőgyógyászat

A PregLem akvizícióhoz hasonlóan a mostani tranzakcióval is a stratégiai jelentőségű nőgyógyászati üzletágát erősítette a Richter. Tavaly a vállalat teljes, 223,4 milliárd forintos (795,8 millió eurós) forgalmának 35 százalékát adta ez a terület, amennyiben azonban a most megszerzett termékeket is figyelembe vesszük, a divízió aránya a teljes (865,7 millió eurós) árbevételen belül eléri a 41 százalékot. A jövőben ráadásul ez az arány tovább emelkedhet, hiszen a PregLem megvásárlásával egy várhatóan nagyforgalmú (valószínűleg 2012 második felében piacra kerülő) terméket is szerzett a Richter; az Esmya névre keresztelt készítmény éves árbevétele a 2-3 éves felfutási időszakot követően az Európai Unióban 100-200 millió euró között alakulhat, ami azt jelenti, hogy a következő évtized közepére a fél milliárd eurót is meghaladhatja a Richter nőgyógyászati üzletágának forgalma.

Ez utóbbi összeg már világviszonylatban jelentősnek tekinthető. A fogamzásgátlók globális forgalma ugyanis 2009-ben az IMS becslése szerint 6,5 milliárd euró volt, míg az európai piac (Oroszország nélkül) 1,5 milliárd euróra rúgott. Bogsch Erik jelezte: Magyarországon a Richter részesedése a fogamzásgátlók piacán meghaladja a 30 százalékot, s vannak más országok is, ahol 20 százalék fölötti részt hasít ki magának a piacból a magyar cég.

Újabb lökés Nyugat-Európának

A közelmúltban bejelentett két tranzakció ugyanakkor nem csak a nőgyógyászati divízió erősítését szolgálta, egyfajta földrajzi terjeszkedés is volt a Richter számára. A magyar gyártó eddig elsősorban Kelet és Közép-Európában volt aktív, a régiós nemzeti piacokra fókuszált, miközben Nyugat-Európa csak kiegészítő szerepet töltött be a cég stratégiájában. Most azonban ezen a területen is jelentős fordulat következett be. Bogsch Erik jelezte: a Richter felismerte, hogy hosszútávon nem lehet versenyképes, ha megmarad a korábbi KGST-piacokon, nyitnia kell nyugati irányba is, s részben ezt is szolgálták az akvizíciók.

A nyugati térnyerést biztosítja, hogy a Grünenthal portfólió forgalmának meghatározó része Nyugat-Európából származik: Németország a 72 millió euróból majd 50 millió euróval részesült, míg a másik két legnagyobb piac Spanyolország, és Olaszország az árbevétel 20 százalékát adták. Mindez azt jelenti, hogy a mostani felvásárlás eredményeként a nyugati reláció aránya a Richter teljes forgalmán belül 8-ról 15 százalékra emelkedhet, s ezzel a FÁK-régió után ez a terület lehet a vállalat második legnagyobb piaca.

Bogsch Erik elmondta: a Richter a jövőben egy 80-100 fős értékesítési hálózat kiépítését tervezi Nyugat-Európában, aminek költsége éves szinten 15 millió euró lehet. A vezérigazgató jelezte: eleinte a nőgyógyászati készítmények értékesítésére fognak koncentrálni a térségben, 5-10 éves távlatban azonban más területek felé is nyithatnak.

JZ

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!