szerző:
Kertész Attila Mihály
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mindannyian használjuk, de vajon azt is értjük, hogyan működik? Mi alapján jeleníti meg cége Facebook oldalának kedvelői számára posztjait? Jobb, ha tisztában van a közösségi média működésével, hogy a lehető leghatékonyabban tudja kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A Facebook üzenőfali algoritmusa

“Legfőbb célunk, hogy tökéletesen személyre szabott “újságot” építsünk minden egyes ember számára a világon. Perszonalizáljuk, és csak azokat a dolgokat fogjuk megjeleníteni, ami a legérdekesebb számukra” - nyilatkozta Mark Zuckerberg, a Facebook ügyvezetője és megálmodója 2014-ben.

A cég valóban a kezdetek óta ehhez tartja magát. Zuckerberg bevallása szerint egy átlagos felhasználót nagyjából 1500 tartalom ér naponta, de ebből valójában csak körülbelül 100 az, amivel valóban találkozik is. A felhasználói élmény maximalizálása érdekében a Facebook csapata folyamatosan tanulmányozza az emberek viselkedését.

Nincsenek titkok
A felhasználói viselkedés megfigyelése alatt leginkább a publikus, mások számára is elérhető tevékenységeket értjük, vagyis hogy miket kedvel, oszt meg az oldalán, vagy milyen játékban vesz részt 1-1 felhasználó. Az ilyen jellegű információk hozzáférhetőségét természetesen tudjuk valamilyen szinten korlátozni az oldal beállításainál, de az oldal üzemeltetője előtt - ne legyenek illúzióink - nincsenek titkaink. Ezzel a módszerrel tudják meg, hogy az egyes felhasználók milyen tartalom iránt érdeklődnek a leginkább, és mit látnának szívesen az üzenőfalukon.

Hogyan működik pontosan?

A kedvelés, vagy is a “Like” gomb már a kezdetek óta az epicentruma a Facebook felhasználói élményének. Egyrészt azonnali visszajelzést biztosít, hiszen akárki akármit posztol, mind láthatjuk, mennyien kedvelték. Másrészt a kedvelt dolgokkal - akár tudtunk nélkül - testre szabhatjuk a saját üzenőfalunkon megjelenő tartalmakat. Biztos észrevette már korábban, hogy ha elkezd egy témakörben kedvelni posztokat, akkor valószínű, hogy a Facebook hamarosan ilyen típusú dolgokat fog ajánlani, megjeleníteni önnek. A 2007 óta használatos algoritmusnak van egy másik fontos funkciója is: segít kiszűrni felhasználók számára sértő, zavaró vagy éppen unalmas tartalmakat is.

Mára sokkal szerteágazóbb visszajelzések gyűjtésére is képes az oldal, ugyanis már nem csak a Like gomb, vagy a nemrég megjelent “reakció gombok” vannak az algoritmus mixben.

2 elem, ami befolyásolja az üzenőfali megjelenést

1.Relevancia pontszám

Ez egy 1-10 közötti pontszám, ami megmutatja, hogy a hirdetés mennyire releváns a meghatározott célközönség számára. Minél magasabb az érték, annál több interakcióra számíthat. Fontos tudni azonban, hogy átlagosan 500 elérés után jelenik meg ez az érték a hirdetéseknél.

Röviden ez egy újabb szempont, ami segítségünkre lehet abban, hogy hatékony hirdetéseket hozzunk létre. Azon alapul, hogyan teljesít a hirdetés a kiválasztott célközönségnél. A magasabb pontszám kisebb költséget jelent.

2. Bejegyzésekkel eltöltött idő

A szerzőkről
A cikket az Artisan Marketing szakértői írták, akik agilis marketingre specializálódtak. Agilis marketinggel, például tudományosan mért kreatívokkal és matematikára alapozott döntésekkel átlagosan 35-45 százalékkal lehet csökkenteni egy kampány költségeit. Magyarországon is egyre többen alkamazzák, például a Vodafone, Árukereső.hu, Szallas.hu és a McDaniel College Budapest.

A Facebook algoritmus 2015-ben elkezdte figyelni azt, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek el bizonyos posztok nézésével. Persze ezeket az adatokat olyan értékek is befolyásolják, mint, az internet sebessége, vagy a bejegyzés hossza. Ebből az adatból kiderül, mi az, ami egyes felhasználóknak érdekes, valamint hogy mi fog megjelenni nagyobb valószínűséggel az üzenőfalukon.

Nézzük az Instagram algoritmusát!

Idén márciusban felkapott téma volt, hogy a mobilapp - ami négy évvel ezelőtt a “nagy testvér” Facebook tulajdonába került - elkezd összesimulni a kék testvérrel, és hamarosan megváltoztatja a korábbi képmegjelenítési algoritmusát.

A tervek szerint mostantól nem kronológiai rendben, hanem egy algoritmus alapján láthatjuk ismerőseink képeit. Az Instagram azzal magyarázta döntését, hogy a megnövekedett felhasználó szám, valamint az egyre több feltöltött fotó miatt, az emberek lemaradnak a kikerülő tartalmak nem kevesebb, mint 70 százalékáról. Emiatt döntöttek a Facebookhoz hasonló súlyozott módszer mellett.

Azt kapjuk, amit szeretnénk

Mit is jelent ez a változás pontosan? Ha az ember nem óránként nézegeti az Instagram fiókját, hanem ritkábban, akkor egy csomó számára érdekes képről lemaradhat, mert egyszerűen az újabb tartalmak letolják a régebbieket. Erre szánták megoldásként azt, hogy korábbi aktivitásunk (vagyis a kedveléseink és kommentjeink) alapján relevánsnak talált képeket az alkalmazás előbbre sorolja.

Valóban ezt szeretnénk?

A reakciók alapján egyértelműnek látszik, hogy az Instagram közösség nem erre vágyik, ugyanis a bejelentés után elszabadultak az indulatok. A felhasználók minden létező felületen elkezdtek panaszkodni a változtatással kapcsolatban. Szerintük, pontosan ez a lépés fogja eredményezni, hogy lemaradnak a képekről, mert az Instagram rendszere egy általuk nehezen befolyásolható algoritmus szerint állítja majd sorrendbe az ismerősök képeit.

Még online petíciót is indítottak, hogy megőrizzék a szolgáltatást a jelenlegi formájában. A cikk megírásakor 335 ezer aláírásnál tartottak.

Úgy tűnik, egyre többen állnak be a sorba, és sokaknak fontos, hogy megőrizzék a régi rendszert. Akárhogy is, az Instagram reagált a nép akaratára és Twitteren a következőt posztolta hivatalos fiókjával, mintegy válaszként az elindult folyamatra:

Mindent összevetve, a felhasználói élmény most még marad a régiben, de azért dolgoznak valamilyen átalakításon. A jövőben biztosan számolnunk kell változtatásokkal.

A szerzők eddigi cikkei

1. Nem jönnek a vevők? Mutatjuk, hol a probléma!

2. Így nyerheti meg vásárlói bizalmát

3. Online hirdet? Mutatjuk, mire költse pénzét!

4. Ha erre nem figyel, búcsút inthet vásárlóinak

5. Amit minden vállalkozó elront a honlapján

6. Nem a Google-t kell kijátszani, elég a felhasználókat megnyerni

7. Hiába szórja tele kulcsszavakkal honlapját, nem fog előrébb kerülni

8. Újabb teljesítménygrafikon? Óvakodjon a céltalan adatpornótól!

9. Ezzel a taktikával megtöbbszörözheti vásárlóit

10. Így lehet igazán ütős reklámot készíteni

11. Vállalkozása is lehet YouTube-sztár

12. Akkor jó buli cégének a közösségi média, ha megfelelő helyen kopogtat

13. Felejtse el a Facebookot, ide regisztrálja cégét!

14. Így pattinthatja össze a tökéletes blogbejegyzést

15. Ezzel a technikával kaszáltak nagyot Fekete Pénteken a webáruházak

16. De minek a landing page, ha van weboldal?

17. Négy tipp, hogy értelme is legyen a közösségi marketingnek

18. Öt tipp, hogy írjon ütős szöveget cégének

19. Erre figyeljen, ha nem akarja leégetni cégét

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!