szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Az emberek vírusok: előbb mérhetetlenül elszaporodnak egy adott helyen, felélik...

Az emberek vírusok: előbb mérhetetlenül elszaporodnak egy adott helyen, felélik erőforrásait, majd csendben továbbállnak – ez a féltudományos megállapítás lényegében az idegenforgalomra is igaz, hiszen manapság a turizmus nem a különleges természeti értékek megóvásában, hanem azok mind „tökéletesebb” kizsákmányolásában érdekelt. Pocsékolja a vizet, az energiát, mérhetetlenül szennyezi a környezetet, igényei többszörösen felülmúlják egy adott terület teherbíró képességét, időt, lehetőséget sem hagyva a regenerálódásra. 
Szerencsére, a turisztika néhány képviselője már igyekszik – divatos szóval élve – természettudatosan viselkedni, amit a Condé Nast Traveler utazási magazin minden évben jutalmazni is szokott. Idén a következők részesültek az elismerésben:

Hotelláncok kategóriája:
1. Marriott
Az amerikai szállodalánc alkalmazottai évi 210 ezer órát töltenek önkéntes munkával világszerte, a létesítményei által kibocsátott, üvegházhatást okozó gázok kibocsátása pedig 70 ezer tonnával csökkent egy esztendő alatt.

Kisebb hotelek kategóriája:
1. Jungle Bay Resort and Spa, Dominika
Helyi építőanyagokból épült fel helyi munkások által, s munkatársait is elsősorban a szigetlakók közül toborozta, konyhája pedig az ottani gazdák, halászok által előállított nyersanyagokból dolgozik. A tulajdonosok emellett ösztöndíjat alapítottak, és egy árvaházat is támogatnak.

Célállomás kategória:

1. Tswalu Kalahari természetvédelmi terület, Dél-Afrika
Ősi fajokat mutatnak be a területen a turistáknak, s az itt dolgozó emberek kiemelkedően magas bérek mellett, és az átlagosnál sokkal kedvezőbb munkakörülmények közt élhetik mindennapjaikat.

Utazásszervező kategória:

1. Buffalo Tours, Délkelet-Ázsia
Az önkéntesség nagy szerepet kap a cég működésében, amely profitja három százalékát mindig humanitárius célokra áldozza. Helyi törzseket is segítenek abban, hogy megőrizhessék ősi életformájukat.

A fentiekhez hasonló magatartás, hozzáállás egyelőre nagyon ritka az idegenforgalomban, s ma inkább az a jellemző, hogy a turizmus sokkal nagyobb terhet ró a célállomásként szereplő területekre, mint amennyit azok el bírnak viselni. Az egyik égető gond a vízhiány, amit például a Földközi-tenger környékén vagy Thaiföldön a sokasodó golfpályák okoznak: egyetlen ilyen létesítmény hektáronként 1 millió köbméter vizet használ fel évente, ami egy 12 ezer fős kisváros fogyasztásával azonos mértékű. A fű karbantartásához szükséges 1500 kilogrammnyi műtrágya és vegyszer további súlyos terhelést jelent a környezet számára.

A megnövekedett légi forgalom a levegő szennyezésével jár együtt. A hetvenes és kilencvenes évek közötti két évtizedben a repülővel utazók száma évi 88 millióról 344 millióra emelkedett, s ez a tendencia azóta is folytatódik. Pedig egyetlen oda-vissza út Európából az USA-ba annyi széndioxid-kibocsátással jár, amennyit egy ember fél év alatt termel az egyéb tevékenységei során. Hihetetlenül megnőtt a zajterhelés is, az amerikai Yellowstone Parkban például télen végeztek el egy kísérletet a turisták által használt motoros szánokkal kapcsolatban, s az eredmények megdöbbentőek voltak: a természetvédelmi terület 13 vizsgált pontja közül 11-en a nap 70 százalékában hallani lehetett a járművek zúgását.

Jelentős probléma a szemetelés is, ami legfőképpen a hajótársaságoknál szembetűnő. A karibi térség habjait szelő járművek általában 2 ezer embert szállítanak, akik naponta 3,5 kiló szemetet termelnek fejenként. A hajók évi hulladéktermelése így meghaladja a 70 ezer tonnát, ami – bár igyekeznek kezelni – nagy mértékben járul hozzá a vízi élővilág pusztulásához. 

A turisztikai vállalkozások szemléletváltása mindamellett kevés az idegenforgalom káros hatásainak visszaszorításához, ahhoz ugyanis a vendégek, vagyis a mi szemléletváltásunkra is nagy szükség lenne. Érthetetlen, hogy a vakáció alatt miért nő többszörösére az energiafogyasztásunk és környezetterhelő tevékenységünk az otthoni felhasználásunkhoz képest, de lassan már nem is lesz fontos, hogy megértsük, mert nem lesz környezet, amit kizsigerelhetünk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!