szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Telegraph cikke azokra az árengedményekre hívja fel a figyelmet, amikhez a...

©

A Telegraph cikke azokra az árengedményekre hívja fel a figyelmet, amikhez a különböző, tengerjáró hajókat üzemeltető társaságok folyamodnak, hogy fenntartsák az érdeklődést a hajózás iránt és biztosítsák szokott utasforgalmukat, valamint azokat a motivációkat járja körül, melyek tengeri utazásra sarkallhatnak minket a nehéz gazdasági helyzet ellenére is.

Április elsején egy jó nevű hajózási társaság új hajójának első útjára 29 perc 14 másodperc alatt elkelt az összes jegy. Ekkor még a hajó tőkesúlya sem volt a helyén, maga az indulás pedig csak jövő év októberében esedékes. 

Egy másik hajózási vállalat jövő áprilisban elkészülő, 3000 főt befogadó hajójának 2010-11-es karácsony-szilveszteri útjára öt nap alatt elfogyott minden jegy. 

Vagyis 3000 ember fizetett be egy húsz hónappal később induló járatra. Gazdasági válság ide vagy oda, láthatólag nem csökken a lelkesedés a tengeri hajóutak iránt. Tavaly, mikor már a hitelválság szorításában vergődött a világ, tizenegy százalékkal nőtt azon brittek száma, akik hajóra szálltak. Majdnem másfél millió fő. És hasonló adatok várhatók idén is. Hogyhogy? Válság, infláció, munkanélküliség idején?

©

Nos, igen. Ez a másfél millió ember rájött arra, hogy a tengeri hajókázás nagyon is kifizetődő üdülési forma. Befizetünk egy összeget, ami tartalmazza a szállást, ellátást, programokat. Gyerekünk ingyen látogathatja a gyerek klubbot (bár este 10 után a legtöbb hajón fizetni kell a gyerekfelügyeletért); beszélgetések, előadások és különféle foglalkozások széles skálája várja térítésmentesen az érdeklődőket. Lehet például korcsolyázni, falat mászni, szörfözni – mindezt teljesen ingyen.

Vegyünk egy nemzetközi példát, hogy lássuk a különbségeket! Egy ismert hajózási társaság hajóján 2010 szeptemberében egy 12 éjszakás Velence-Róma út 2459 fontba (800 ezer forintba) kerül, vagy éjszakánként 204 fontba (kb. 65 ezer forintba), ellátással együtt. Ez kevesebb, mint amennyit Rómában egy öt csillagos hotelben fizetnénk 12 éjszakáért – fejenként 2638 font, tehát közel 850 ezer forint-, és akkor hol van még a repülőjegy és az étkezés. 

©

A tengeri hajókázás még családostul is kifizetődő. Egy Malagából 2009 október 10-én induló öt napos hajóút 2036 fontba (656 ezer forintba) kerül két felnőtt és két gyerek részére egy tengerre néző kabinban. Az ár tartalmazza a repülőjegyet, az útiköltséget a reptér és a kikötő között, az összes étkezést és a szórakoztató programokat a hajón. Ugyanakkor Malagában öt éjszaka egy négycsillagos szállodában 2096 font (676 ezer forint) két felnőtt és két gyerek részére, repülőjeggyel együtt, és ehhez adjuk hozzá a transzfer, az ebéd és a vacsora költségeit.

A gazdasági válságra való tekintettel a hajótársaságok nagy árengedményekkel csábítják az utasokat és igyekeznek elejét venni a forgalom csökkenésének. A különböző utazási magazinokban hemzsegnek az akciós utakat kínáló hirdetések. És valóban jelentős árleszállításokról van szó: 400 font itt, 1000 font amott.  Egyes társaságok 1 fontért árulnak utat olyan vendégek részére, akik már befizettek egy másik útra is náluk. Magyarul egyet fizet, kettőt kap, vagyis ötven százalékos árengedmény nem rossz üzlet.  

©

Más vállalatok útközben az egyes kikötőkből induló fakultatív kirándulásokat kínálják ingyen, ami számottevő megtakarítást eredményezhet. Van, ahol a luxuskabin utasainak 2000 dollár (közel 400 ezer forint) értékű bónuszt ajándékoznak, amit tetszés szerint használhatnak fel a fedélzeten. Sok hajón idén eltekintenek az egyedül utazókat terhelő pótdíjtól, vagy csak annak 25 százalékát kérik el. Még az is előfordul, hogy az utasoknak kabinonként költőpénzt is fizetnek, aki megspórolja, az haza is viheti, bár ez nem túl gyakori.

Amikor egy tengeri hajóút kiadásait tervezgetjük, jobb, ha eszünkbe véssük, hogy az italfogyasztást a legtöbb helyen felszámolják - kivéve ha valamelyik  szuperluxus járaton utazunk. Persze nem kell kiinnunk a társaságot a vagyonából, mint ahogy a felkínált extra szolgáltatásokra sem kell feltétlenül befizetnünk. De ha már mindenképpen italra vágyunk, még mindig olcsóbb azt a fedélzeten elfogyasztani, mint egy utcai kávézóban bárhol az euró-övezetben. Mindenesetre a legtöbb hajón éjjel nappal ingyen rendelkezésünkre áll forró víz, tea filter, gépi kávé - ha az alkohol démona nem kerít a hatalmába minket, egész olcsón megúszhatjuk az egészet.

Mindent összevetve soha jobb alkalom azoknak, akik a tenger hullámain ringatózva, teljes kényelemben, nyugalomban, mégis a változatosság lehetőségével szeretnék kipihenni a dolgos hétköznapok fáradalmait. Ha tehetjük, használjuk ki a remek pillanatot és szerezzünk egy életre szóló élményt magunknak.

Belső Réka

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
travelline.hu Plázs

Fapados óceánjáró

A fapados repülők és szállodák után megjelent a turisztikai piacon a fapados...