Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3803c76-dbe9-48b1-9f6b-6791c462dc44","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Buzdító videóüzenetben állt ki Aleksandar Vucsics szerb elnök és az őt támogatók mellett a magyar miniszterelnök. Azt mondta: „Nem vagytok egyedül (…) a szerb hazafiak számíthatnak a magyar hazafiakra”.","shortLead":"Buzdító videóüzenetben állt ki Aleksandar Vucsics szerb elnök és az őt támogatók mellett a magyar miniszterelnök. Azt...","id":"20250411_orban-viktor-tamogato-uzenet-szerbia-alekszandar-vucic","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3803c76-dbe9-48b1-9f6b-6791c462dc44.jpg","index":0,"item":"1ac177c2-d651-42b9-a4d8-965fd7f45052","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_orban-viktor-tamogato-uzenet-szerbia-alekszandar-vucic","timestamp":"2025. április. 11. 13:06","title":"Orbán Viktor a Vucsics-párti belgrádi tüntetőket buzdítja videójában: „A ti harcotok a mi harcunk is. Éljen Vucsics elnök, éljen Szerbia!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3b976a9-c8fb-438d-ae21-ca0fc504d4e8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámháború felfüggesztése csak ideig-óráig adott támaszt az olajáraknak.","shortLead":"A vámháború felfüggesztése csak ideig-óráig adott támaszt az olajáraknak.","id":"20250410_Megint-esik-az-olaj-ara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3b976a9-c8fb-438d-ae21-ca0fc504d4e8.jpg","index":0,"item":"afc56dc7-8f4e-458f-8179-de582d10eb70","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_Megint-esik-az-olaj-ara","timestamp":"2025. április. 10. 15:13","title":"Megint esik az olaj ára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cebd7ee3-81f6-4fd9-9c4d-ec6e8bb26780","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Külföldön egyre több közismert nő beszél nyíltan változókori tapasztalatairól. Itthon egyelőre kevesen vállalják, pedig a nyilvánosság segít megismertetni az új lehetőségeket, új irányokat a menopauza kezelésében. Mi a leggyakoribb kérdés, ami a menopauzával kapcsolatban elhangzik? Milyen tünetekkel kell számolnunk? Hormonpótlás: igen vagy nem? Hogyan vetette vissza évtizedekre a tünetegyüttes kezelését egyetlen rosszul kommunikált tanulmány?","shortLead":"Külföldön egyre több közismert nő beszél nyíltan változókori tapasztalatairól. Itthon egyelőre kevesen vállalják, pedig...","id":"20250411_hvg-valtozasok-kora-klimax-menopauza-tunetek-tevhitek-perimenopauza-egymillio-magyar-no-keves-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cebd7ee3-81f6-4fd9-9c4d-ec6e8bb26780.jpg","index":0,"item":"6027257d-5a66-4954-a1f3-4180beab115a","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-valtozasok-kora-klimax-menopauza-tunetek-tevhitek-perimenopauza-egymillio-magyar-no-keves-orvos","timestamp":"2025. április. 11. 17:30","title":"„Rengetegszer dolgoztam súlyos fejfájással és kialvatlanul” – egymillió magyar nőt érint, mégis csak negyven orvos ért igazán a menopauzához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormánymédia nagyon felkapta a Tisza egyik EP-képviselőjének a felszólalását, amiben az uniós források visszatartásáról beszél. Erre reagált Magyar Péter. ","shortLead":"A kormánymédia nagyon felkapta a Tisza egyik EP-képviselőjének a felszólalását, amiben az uniós források...","id":"20250410_magyar-peter-tisza-orban-korrupcio-eu-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342.jpg","index":0,"item":"6d5caa9d-a2bf-4451-82ce-deb2dcdeb5ef","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_magyar-peter-tisza-orban-korrupcio-eu-tamogatas","timestamp":"2025. április. 10. 14:04","title":"Magyar Péter: Nem a Tisza Párt, hanem „az Orbán-kormány ipari méretű korrupciója miatt nem érkezik meg” az uniós pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"982738ef-6fa7-4cb7-8468-e86f26f3472f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Újra olasz kézbe kerül az ismert divatház. ","shortLead":"Újra olasz kézbe kerül az ismert divatház. ","id":"20250410_A-Prada-megveszi-a-Versace-t","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/982738ef-6fa7-4cb7-8468-e86f26f3472f.jpg","index":0,"item":"10b2f71f-da03-4406-bea5-0e69b1f54263","keywords":null,"link":"/kkv/20250410_A-Prada-megveszi-a-Versace-t","timestamp":"2025. április. 10. 15:22","title":"A Prada megveszi a Versacét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5412cea0-d10b-4ad2-bbd6-83c8d1e3d3eb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A benzin és a gázolaj átlagára is biztosan 600 forint alá kerül. ","shortLead":"A benzin és a gázolaj átlagára is biztosan 600 forint alá kerül. ","id":"20250411_benzin-gazolaj-uzemanyag-arcsokkenes-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5412cea0-d10b-4ad2-bbd6-83c8d1e3d3eb.jpg","index":0,"item":"494bce9f-800e-42af-95f2-cb58f3c28b96","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_benzin-gazolaj-uzemanyag-arcsokkenes-tankolas","timestamp":"2025. április. 11. 09:52","title":"Hétvégén újabb komoly áresés jön az üzemanyagoknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71a51093-f2be-43f1-bcb7-b81a1566b207","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Harijána államban egyes családok a hagyományok alapján a fiúgyermekeket részesítik előnyben, ezért sokszor a nők az abortusz mellett döntenek, ha kiderül, hogy kislánnyal várandósak.","shortLead":"Harijána államban egyes családok a hagyományok alapján a fiúgyermekeket részesítik előnyben, ezért sokszor a nők...","id":"20250411_abortuszklinika-mukodesi-engedelyet-India-leanymagzatgyilkossag-terhesseg-megszakitas-hagyomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71a51093-f2be-43f1-bcb7-b81a1566b207.jpg","index":0,"item":"4ca3bf0b-0f54-4488-8e57-93097a5bd215","keywords":null,"link":"/elet/20250411_abortuszklinika-mukodesi-engedelyet-India-leanymagzatgyilkossag-terhesseg-megszakitas-hagyomany","timestamp":"2025. április. 11. 19:31","title":"Több száz abortuszklinika működési engedélyét vonták vissza Indiában a leánymagzat-gyilkosságok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe6ed0f6-b66c-439b-b136-7aeaacc5c0c9","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Egy csecsemőt dobnak ki a koncentrációs táborba tartó vagonból – így kezdődik Michel Hazanavicius animációs filmje, A legértékesebb áru. A Némafilmes Oscar-díjas rendezője ezúttal a holokausztról mesél – főleg gyerekeknek, de nem csak nekik. A sokoldalú francia filmessel több más újságíró társaságában Párizsban beszélgettünk.","shortLead":"Egy csecsemőt dobnak ki a koncentrációs táborba tartó vagonból – így kezdődik Michel Hazanavicius animációs filmje...","id":"20250410_nemafilmes-rendezoje-interju-Michel-Hazanavicius-a-legertekesebb-aru-holokauszt-animacios-film-gyerekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe6ed0f6-b66c-439b-b136-7aeaacc5c0c9.jpg","index":0,"item":"a255afb0-cde8-4cee-a8ab-dcc180a7b37c","keywords":null,"link":"/360/20250410_nemafilmes-rendezoje-interju-Michel-Hazanavicius-a-legertekesebb-aru-holokauszt-animacios-film-gyerekek","timestamp":"2025. április. 10. 19:41","title":"„Nem lehet a gyerek fejéhez vágni, hogy milliókat pusztítottak el a gázkamrákban” ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Káosz, katasztrófa, összeomlás, hogy a durvább megfogalmazásokat már ne...
Káosz, katasztrófa, összeomlás, hogy a durvább megfogalmazásokat már ne is említsük. Kinek ne jutottak volna már eszébe hasonló szavak a reggeli (délelőtti, déli, délutáni) csúcsforgalomban araszolgatva. A gondok számszerűsítése is meghökkentő: évente több mint 34 milliárd liternyi üzemanyag száll el – és ezúttal a szó szoros értelmében – a levegőbe, „hála” a forgalmi dugóknak, a gépjármű-balesetekkel járó költségek pedig százmilliárdos nagyságrendre tehetők. A légi közlekedés helyzete sem túl rózsás: az átszálló utasok mintegy 3 százaléka veszíti el a csomagját, ami évi 2,5 milliárd dolláros kiadást jelent a légitársaságoknak, és ez csak a kezdet: tizenkét éven belül ugyanis megduplázódik a repülőgépen utazók száma: 3,5 milliárdról 7 milliárdra nő.
A világméretű közlekedési káoszból az IT jelentheti a kiutat
A közlekedés problémái tehát mindenkit érintenek a fejlett világban, s beteljesülni látszik az a pár évvel ezelőtti jóslat, amely szerint teljes csőd fenyegeti a közlekedést, ha csupán az utak építésével és a járatok sűrítésével próbálják orvosolni a gondokat. Az IBM kutatói más megoldásra voksolnak, legalábbis ez derül ki egy nemrégiben közzétett tanulmányukból, amelyben összefoglalják a közlekedés területén várható trendeket, újításokat. A lényeg: mára eljutottunk oda, hogy kizárólag az információ- és kommunikációs technológia újdonságainak segítségével javítható a közlekedés hatékonysága, kapacitása, biztonsága. Kezdjük is mindjárt ez utóbbival! A közeljövő autóiban kiemelt szerepe lesz a biztonságnak: a gépkocsik például maguktól reagálnak majd a vészhelyzetekre. Kormányukat nehezebb lesz elforgatni, ha veszélyesen közelednének egy másik járműhöz, felkeményedő gázpedál figyelmezteti a sofőrt a követési távolság betartására, sőt, veszély esetén, önálló életre kelve, némi korrekciót is végrehajtana az autó. A gépkocsik egyébként egymással is kommunikálni fognak, s még az úthálózattal is cserélnek információkat. Jó hír a „zöld hullámok” kedvelőinek: hamarosan megjelennek azok az intelligens rendszerek, amelyek valós időben követik majd nyomon a forgalmi helyzetet, s ennek megfelelően irányítják a forgalmi lámpákat, miközben a vezetők folyamatos tájékoztatást kapnak a javasolt (elkerülő) útvonalakról. Talán a nem is olyan távoli jövőben a hangvezérlés is általánossá válik: a sofőr szóban utasíthatja autóját a legfontosabb tennivalókra, s időnként a gépkocsi is visszaszól: szóban, hang-, illetve fényjelzésekkel közli a fontos információkat. A tömegközlekedésben résztvevők sem maradnak ki az informatika áldásaiból: a mobiltelefonjukra kapnak majd információkat a buszok, vonatok érkezéséről, ám az információáramlás fordított irányban is működni fog: a közlekedési vállalat az utazóközönség tartózkodási helye alapján, rugalmasan tervezheti járatainak sűrítését (reméljük, ez alól a BKV sem lesz majd kivétel). A légi közlekedést érintő változások körvonalait is felvázolták az IBM szakemberei: informatikai rendszerek osztják el a reptéri kapukat, a ki- és beléptető rendszereket, mindig az aktuális terhelés függvényében. Az egyesített légitársasági/repülőtéri rendszerek pedig számottevően lecsökkentenék a csomagkezeléssel kapcsolatos tévedéseket, hibákat, de úgy, hogy közben száz százalékosan megfelelnének az egyre szigorúbbá váló biztonsági követelményeknek.