Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7e7cadfc-b921-4204-ae9d-88117f7c71fe","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A gyanú kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés, mindkettejüket őrizetbe vették.","shortLead":"A gyanú kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés, mindkettejüket őrizetbe vették.","id":"20250130_Orizetbe-vettek-ket-orvost-akik-titokban-nematalakito-muteteket-vegeztek-a-kiskunhalasi-korhazban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e7cadfc-b921-4204-ae9d-88117f7c71fe.jpg","index":0,"item":"d9d88ab1-dd5e-4c5d-a180-e2681b77e33d","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Orizetbe-vettek-ket-orvost-akik-titokban-nematalakito-muteteket-vegeztek-a-kiskunhalasi-korhazban","timestamp":"2025. január. 30. 14:11","title":"Őrizetbe vettek két orvost, akik titokban nemátalakító műtéteket végeztek a kiskunhalasi kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8af792a9-8d02-4bf0-ad1a-ba9b534be0ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A többség nem sieti el ezt a teendőt. ","shortLead":"A többség nem sieti el ezt a teendőt. ","id":"20250129_eves-matrica-vasarlas-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8af792a9-8d02-4bf0-ad1a-ba9b534be0ba.jpg","index":0,"item":"c723fad0-aa4a-48a2-adfc-cca68fe8061e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_eves-matrica-vasarlas-2025","timestamp":"2025. január. 29. 14:50","title":"Több mint kétmillió autós most is az utolsó pillanatokra hagyja az éves matrica vásárlást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben bemutatta az úgynevezett Versenyképességi Iránytűt, amely azt a keretet tartalmazza, amelynek mentén a jogalkotási folyamatot elindítja az EU. Az egyik cél a vállalkozások terheinek könnyítése, a másik pedig a közös beszerzések előtérbe helyezése. ","shortLead":"Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben bemutatta az úgynevezett Versenyképességi Iránytűt, amely...","id":"20250129_eu_versenykepesseg_gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059.jpg","index":0,"item":"1c587c32-64bc-49d5-b35c-a5fa262e2b12","keywords":null,"link":"/eurologus/20250129_eu_versenykepesseg_gazdasag","timestamp":"2025. január. 29. 17:54","title":"EU-s versenyképességi tervet jelentettek be Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43416a08-617d-49a1-965e-7743edcf1bb2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lefoglalt áru feketepiaci értéke eléri a 150 millió forintot. ","shortLead":"A lefoglalt áru feketepiaci értéke eléri a 150 millió forintot. ","id":"20250130_Sornek-alcazta-a-kabitoszer-alapanyagot-a-rendorok-egy-telekocsiban-fogtak-el","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43416a08-617d-49a1-965e-7743edcf1bb2.jpg","index":0,"item":"c55ad671-61d0-41ee-9942-58bac444a221","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Sornek-alcazta-a-kabitoszer-alapanyagot-a-rendorok-egy-telekocsiban-fogtak-el","timestamp":"2025. január. 30. 15:09","title":"Sörnek álcázta a kábítószer-alapanyagot, a rendőrök egy telekocsiban fogták el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb376d7c-60e6-4ee9-9cb1-ca34b87a8317","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A hosszabb távú cél az, hogy felkerüljenek az UNESCO kulturális világörökség listájára. ","shortLead":"A hosszabb távú cél az, hogy felkerüljenek az UNESCO kulturális világörökség listájára. ","id":"20250130_cseh-sor-szellemi-orokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb376d7c-60e6-4ee9-9cb1-ca34b87a8317.jpg","index":0,"item":"835ae93a-3927-4111-9dd8-6a6d019af736","keywords":null,"link":"/elet/20250130_cseh-sor-szellemi-orokseg","timestamp":"2025. január. 30. 18:32","title":"A fejenként évente 140 liter sört ivó csehek felvették a szellemi örökség listájára a sörkultúrát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98d5e0ae-5ce3-4cf5-8555-9ba5b5037663","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Május közepén érkezik majd az új Doom, ami a The Dark Ages címet kapta, és aminek története az előző két rész előtt játszódik.","shortLead":"Május közepén érkezik majd az új Doom, ami a The Dark Ages címet kapta, és aminek története az előző két rész előtt...","id":"20250129_bethesda-softworks-doom-the-dark-ages-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98d5e0ae-5ce3-4cf5-8555-9ba5b5037663.jpg","index":0,"item":"74bd30dc-92ee-4e2f-b067-4a7d47296abb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_bethesda-softworks-doom-the-dark-ages-jatek","timestamp":"2025. január. 29. 16:03","title":"Brutális számítógép kell az új Doomhoz: itt van minden, amit a játékról tudni érdemes – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai tele voltak hibákkal.","shortLead":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai...","id":"20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a.jpg","index":0,"item":"dc821f02-62b0-4187-a559-022b9671b2b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","timestamp":"2025. január. 29. 08:15","title":"Karácsony: „Ez Budapest: itt nem emeljük törvénytelenül a cégvezetők fizetését!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88f50be5-33ef-4802-909b-fd7677115783","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA egyik legnagyobb sikere, hogy nagy mennyiségű mintát hozott a Földre egy aszteroidáról. Az idő előrehaladtával egyre több derül ki ezekből a kőzetmaradványokból.","shortLead":"A NASA egyik legnagyobb sikere, hogy nagy mennyiségű mintát hozott a Földre egy aszteroidáról. Az idő előrehaladtával...","id":"20250130_bennu-aszteroida-elet-epitokovei-sos-asvanyi-anyagok-mintak-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88f50be5-33ef-4802-909b-fd7677115783.jpg","index":0,"item":"c9d9d4c4-347c-4b38-a94d-afb6479fcfef","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_bennu-aszteroida-elet-epitokovei-sos-asvanyi-anyagok-mintak-felfedezes","timestamp":"2025. január. 30. 09:03","title":"Jelentős felfedezés: az élet eredetéről árulkodnak a Bennu aszteroida mintái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Assassin’s Creed első része közepesen sikeres játék volt, a sajtó és a felhasználók figyelmét azonban magára vonta...
Az Assassin’s Creed első része közepesen sikeres játék volt, a sajtó és a felhasználók figyelmét azonban magára vonta, elsősorban érdekes helyszíneivel, s persze a sztorival (történelmi figurák meggyilkolása egy mátrix-szerű virtuális világban… nyami!).
Rengeteg dolog volt azonban, amit az első részben, idő- vagy éppen tapasztalat hiányában nem tudtak jól megoldani a fejlesztők. Kaptak is kritikákat bőven a rajongóktól és a sajtótól is: elismerésre méltó, hogy minden észrevételt megvizsgáltak, és igyekeztek a második részt ennek fényében jobbá- és élvezhetőbbé tenni. Vajon sikerült nekik?
A warez-háború újabb lépéseként, az Ubisoft érdekes másolásvédelmet választott: a játék mentett állásai az Ubi szerverein tárolódnak, sőt, bármikor indítjuk is a játékot „szinkronizál” a szerverrel, ergó csak folyamatos netkapcsolat esetén tudunk játszani (és persze regisztrálnunk kell egy Ubi-felhasználót is). A dolog bevált, a játékot mind a mai napig nem tudták normálisan feltörni (pedig már egy ideje kapható), akinek pedig nincs állandó internet-kapcsolata, az magára vessen (gondolja a játék kiadója). Hogy a megoldás mennyire igazságos, arról lehet vitatkozni, tény azonban, hogy beválik: aki mostanában az Assassin’s Creed- II-vel játszik, az bizony a boltban vette. A rémhírekkel ellentétben (nem lehet csatlakozni az Ubi-szerverre stb.) személy szerint semmi gondom nem volt: bármikor is indítottam a játékot. Pár másodperc alatt csatlakozott, és már kezdődhetett is a móka, ráadásul nem kell a DVD-t a meghajtóban hagyni, sőt ha több PC-re is telepítjük, az online tárolt adatoknak köszönhetően minden-gépünkön ugyanaz a mentett állás fogad.
Az AC második részében ezúttal a reneszánsz Itáliát látogathatjuk meg, egy Eizo nevű bérgyilkos bőrébe bújva. A sztori ugyanolyan ködös és misztikus mint az első rész esetében: DNS-szinkronizálás, gyilkosságok „újrajátszása” a múltban, és persze a hatalmas Mátrix-koppintás, az Animus nére hallgató szupergép. De nem is a sztori itt a lényeg, hanem a látvány és a hangulat! A városok (Firenze, Róma, Velence) megvalósítása elképesztőre sikerült: minden látnivaló és híres épület a helyén van, ráadásul „eredeti” formájában, az 1400-as évek hangulatában. A városok és polgáraik (nemesek, koldusok, zenészek és kurtizánok) kitűnően lettek megvalósítva, látványos, korabeli ruhák, az emberek jönnek-mennek, vásárolnak, beszélgetnek. Végigsétálni Firenzén, ráadásul mindezt a múltban, már ezért megérte megvenni a játékot! Sőt, találkozhatunk Leonardo Da Vinci-vel, (ő kiemelt szerepet játszik kalandjaink során) vagy a Medici család tagjaival is. A grafika, ha van hozzá megfelelő gépünk, sikeresen elveszti konzolos-hatását, igaz itt-ott látható, hogy többre lenne képes a PC (textúra popup stb.), de ez egy konzol átirat, szóval elnézzük. Van azonban, amit nem nézünk el…
Ez pedig az irányítás. Hogy miért kell egy PC-s felhasználónak, egy több mint száz gombbal rendelkező billentyűzet előtt ülve, azt bámulni a tutorial-ban, hogy „nyomd meg a [kis fej] ikont, valamint egyszerre a [kis kereszt] és a [kis zöld láb] ikont… Elnézést! Mit nyomjak meg? Nekem nincs [kis kereszt] a billentyűzetemen (ez a konzolos kontroller iránygombjainak felel meg amúgy, tehát alapesetben nem is egy gomb, hanem négy: WASD).
Értem én, hogy konzolról lett átírva a termék, de olyan nehéz lett volna kicserélni a [kis fej] ikont egy „E” betűre? (PC-n ugyanis ennek felel meg.) Első pillantásra ez nem tűnik akkora gondnak, hiszen ha az ember társítja a megfelelő jeleket a megfelelő PC-s gombokhoz/egérhez, akkor megszokható lenne... Persze csak akkor, ha nem lenne annyiféle kombináció. Csak egy példa: a mai játékok 99%-ában ha futni akarunk, akkor azt a shift-gomb, vagy a caps-lock segítségével tesszük. Az AC2-ben iránygomb (WASD)+jobb egér folyamatosan+space. És persze közben irányítsunk az egérrel. Megoldható, nem azt mondom, hogy nem, de ember legyen a talpán, aki így futás (W+jobb egér+space) közben még képes megnyomni a shift-et és a bal egérgombot is (mert arra is van funkció).
Az egész probléma abból fakad, hogy konzolon elég kevés gombbal kell megoldani, sok-sok mozgást és funkciót. Így a PC-re portolás eredménye az lesz, hogy egy gomb kb. ötféle dolgot csinál. Így eshet meg, hogy a space a futás, de az ugrás is, harc közben védekezés, vagy éppen fegyver eltevése, de még a menüben a dolgok kiválasztása is. Minden attól függ, hogy mikor nyomjuk meg a gombot. A tökéletes időzítés konzolon bizonyára nem gond, egy jó öreg PC „agyonvert” space-billentyűzetét használva azonban az a jó, hogy ha el akarunk futni, akkor ugrani fogunk, ha ugrani akarunk, akkor elkezdünk futni és leesünk, ha pedig el akarunk ugrani egy precíz buzogány-csapás elől, akkor eltesszük kardunkat és állunk az ellenfél előtt üres kezekkel, mint a…
A séma hasonló mint a Mass Effect II esetében: ott is ettől a szindrómától szenved a konzol-átírat; a space a fedezék- és a futás is (meg a tárgyak használata is) így a Mass Effect rajongók játékbeli elhalálozásainak 99%-ért az a jelenség felelős, amikor rohanni akarnak, de ehelyett inkább fedezékbe ugranak (mondjuk pont szemben az ellenféllel, a fal rossz oldalán).
Némi gyakorlás után azért megszokható a rendszer, bár az biztos, hogy a nagyobb kardcsaták közben mindenki buzgó káromkodásokat fog hallatni. Ami azonban sok idő után sem szokható meg az a játék menüje. Elismerésre méltóan sok mindent belezsúfoltak ugyanis a játékba (ez megint egy, az „imádom” jelenségek közül): gyűjtögetnivalók ezerszám, melléküldetések garmadája, infók és kódex stb. És van persze inventory, tárgyak fejlesztése, vásárlás, sőt saját kis falunk is van, amit szintén fejlesztgethetünk.
Csak éppen a menü olyan, mint a 80-as években: shift-el lépegetünk vissza a menüpontok között (Shift! A menüben?! Könyörgöm!), és Space-szel választunk ki elemeket (még véletlenül sem Enterrel). Persze kezeli az egeret a menü, de a billentyűk használatát akkor sem ússzuk meg. És a menük is tele vannak az annyira imádott „nyomd meg a [kis fej lakattal] ikont a vásárláshoz” jelenséggel… Mindenkinek sok sikert a [kis fej lakattal] billentyű megtaláláshoz. (Tipp: a menüben a gombok beállításai mellett megnézhetjük és memorizálhatjuk, melyik jelecske milyen billentyűnek felel meg.)
Ennek ellenére imádom a játékot, mert bármilyen kezelhetetlen és dühítő is például a harc, mégis látványosra sikerült. A kivégzések és végső kardcsapások a legjobb „kardozós” filmeket idézik, a firenzei háztetőkön ugrálás (főleg naplementében) pedig megfizethetetlen. Ráadásul, eltérően napjaink divat-játékaitól (Mass Effect II khmm…) az AC2 nem fukarkodik küldetésekkel és opcionális tennivalókkal. Így valóban hosszú időre képes lekötni a játékost (ha mindent összegyűjtögetünk és megvásárolunk/kifejlesztünk, akár negyven óra vagy több is lehet). Sőt, a játék még csak nem is az „agyatlan” kategóriába tartozik! Rengeteg mindent tudhatunk meg a régi Olaszországról, minden jelentős épülethez, helyszínhez vagy éppen személyhez kapcsolódik egy kódex-bejegyzés, sőt a fejtörők és megvásárolható dekorációk/fejlesztések többsége is festményekhez, történelemhez vagy éppen a görög-római mitológiához, esetleg a keresztény valláshoz kapcsolódik.
Jó játék lett tehát az Assassin’s Creed második epizódja? Nos, imádom és gyűlölöm egyszerre. Ez pedig csak egyet jelenthet: igen! Jóra sikerült! A hibáival együtt is...