Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4ae5a25c-7623-484f-9ae1-7f4f5720f379","c_author":"Domány András","category":"kkv","description":"Litresits András azért tett panaszt, mert a Magyar Nemzet nem közölte egy helyreigazítási kérelmét, majd az ügyben a Kúria is ellene döntött.","shortLead":"Litresits András azért tett panaszt, mert a Magyar Nemzet nem közölte egy helyreigazítási kérelmét, majd az ügyben...","id":"20250313_litresits-helyreigazitas-alkotmanybirosag-magyar-nemzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ae5a25c-7623-484f-9ae1-7f4f5720f379.jpg","index":0,"item":"fe0d40e5-bc30-4185-b965-995a5b07a47d","keywords":null,"link":"/kkv/20250313_litresits-helyreigazitas-alkotmanybirosag-magyar-nemzet","timestamp":"2025. március. 13. 18:24","title":"Ezúttal panaszosként távozott dolgavégezetlenül az Alkotmánybíróságról a szocialisták ügyvédje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0f16086-6bca-4fe0-94b9-b589114d958c","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Csak akkor fogják vizsgálni az özvegyi nyugdíj igénylését, ha valaki vitatja, hogy az elhunyt házastársa valóban együtt élt vele.","shortLead":"Csak akkor fogják vizsgálni az özvegyi nyugdíj igénylését, ha valaki vitatja, hogy az elhunyt házastársa valóban együtt...","id":"20250314_ozvegyi-nyugdij-igenyles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0f16086-6bca-4fe0-94b9-b589114d958c.jpg","index":0,"item":"09d6be03-c1f9-4dcc-a5e4-dba77098fcca","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_ozvegyi-nyugdij-igenyles","timestamp":"2025. március. 14. 09:39","title":"Egyszerűbb lesz özvegyi nyugdíjhoz jutni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyelőre nem jelentősen, de emelkedik az ára.","shortLead":"Egyelőre nem jelentősen, de emelkedik az ára.","id":"20250314_Dragul-hetvegen-a-benzin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7.jpg","index":0,"item":"90dcda5d-04f0-4031-846a-48d67e41d20b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_Dragul-hetvegen-a-benzin","timestamp":"2025. március. 14. 10:48","title":"Vége az áresésnek? Drágul hétvégén a benzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cd7d1ad-3c46-4e9b-8806-0aeac1f04de3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nincs szó arról, hogy végleg tönkrementek volna a Google Chromecast készülékei, a cég már el is kezdte kiadni a hibajavító frissítést az eszközökhöz.","shortLead":"Nincs szó arról, hogy végleg tönkrementek volna a Google Chromecast készülékei, a cég már el is kezdte kiadni...","id":"20250314_google-chromecast-hiba-javitas-frissites-teveokosito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cd7d1ad-3c46-4e9b-8806-0aeac1f04de3.jpg","index":0,"item":"04ef8b49-1332-4fdb-afbf-4ecdfe57cb93","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_google-chromecast-hiba-javitas-frissites-teveokosito","timestamp":"2025. március. 14. 12:03","title":"Megérkezett a javítás a Google sorra elromló tévéokosítóihoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök reméli, hogy Donald Trump odacsap Vlagyimir Putyinnak is, ha az orosz elnök vonakodna a tűzszünettől. Zelenszkij „erős lépéseket” vár az Egyesült Államoktól. Közben arra is utalt, hogy milyen béke formálódott Rijádban.","shortLead":"Az ukrán elnök reméli, hogy Donald Trump odacsap Vlagyimir Putyinnak is, ha az orosz elnök vonakodna a tűzszünettől...","id":"20250312_Zelenszkij-Trump-Putyin-tuzszunet-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a.jpg","index":0,"item":"68c49cd8-1d91-4689-9ccd-3673479ec42a","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Zelenszkij-Trump-Putyin-tuzszunet-reakcio","timestamp":"2025. március. 12. 19:04","title":"Biztonsági garanciák, új ukrán választás, megszállt területek – Zelenszkij ezekről beszélt az újabb béketárgyalás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sebián-Petrovszki László belenézhetett a szerződésekbe, azonban az adatok egy részét kitakarták, így nem derült ki, ki írta a szerződést és ki döntött róla.","shortLead":"Sebián-Petrovszki László belenézhetett a szerződésekbe, azonban az adatok egy részét kitakarták, így nem derült ki, ki...","id":"20250312_per-dk-olimpia-parizsi-luxusszalloda-sulyok-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65.jpg","index":0,"item":"851ba0bb-b29b-4da3-96b7-17d0150b9da0","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_per-dk-olimpia-parizsi-luxusszalloda-sulyok-tamas","timestamp":"2025. március. 12. 17:55","title":"Perre megy a DK, hogy kiderüljön, mi történt az olimpia alatt a párizsi luxusszállodai szobákkal, amit Sulyoknak szántak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szerinte ez teljesen nyilvánvalóan következik a NATO határainak keletre tolódásából. ","shortLead":"Szerinte ez teljesen nyilvánvalóan következik a NATO határainak keletre tolódásából. ","id":"20250313_A-lengyel-elnok-arra-keri-az-Egyesult-Allamokat-hogy-telepitsenek-atomfegyvert-az-orszagba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8.jpg","index":0,"item":"8d551fe5-5010-4d8a-b996-82f30c8eef41","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_A-lengyel-elnok-arra-keri-az-Egyesult-Allamokat-hogy-telepitsenek-atomfegyvert-az-orszagba","timestamp":"2025. március. 13. 15:19","title":"A lengyel elnök arra kéri az Egyesült Államokat, hogy telepítsenek atomfegyvert az országba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08be4ba0-6b42-4f88-ac77-98e8a02b4ba1","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Kovács Csabát a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ügyvezető rektorának jelölte a szenátus, csakhogy ilyen pozíciót a felsőoktatási törvény nem ismer. Az intézménynek több mint egy éve szabályosan kiválasztott rektorjelölte is van, de őt az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriuma nem volt hajlandó kinevezni.","shortLead":"Kovács Csabát a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ügyvezető rektorának jelölte a szenátus, csakhogy ilyen pozíciót...","id":"20250314_Ugyvezeto-rektor-MOME-jog-torveny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08be4ba0-6b42-4f88-ac77-98e8a02b4ba1.jpg","index":0,"item":"88b6de49-f57c-49bc-a192-8099addc498e","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Ugyvezeto-rektor-MOME-jog-torveny-ebx","timestamp":"2025. március. 14. 06:01","title":"Nem létező pozícióból irányítja a MOME-t Kovács Csaba ügyvezető rektor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rothschild és a Déli Vasút: a Déli pályaudvar 150 éves története
szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?
1861. április 1-jén indult a Déli pályaudvarról az első menetrendben meghirdetett személyvonat.
A Déli pályaudvar és a Dunántúl legfontosabb vasútvonalának építésére, ezek 150. évfordulójára pénteken ünnepséggel emlékeztek - erről bővebben korábbi hírünkben olvashatnak.
A Déli Vasút egykor a Dunántúl egyik legfontosabb közlekedési vonalait üzemeltető cég volt, amelynek jogutódját csak 1932-ben államosították. Ez a vasúttársaság építette meg a mai Budapest-Déli pályaudvarról induló balatoni vonalat is, amely 1861-ben érte el Kanizsát, a mai Nagykanizsát. És persze ez a társaság létesítette 150 éve a Déli pályaudvart is.
Az 1825-27-es országgyűlés mondta ki először az elmaradott közlekedési viszonyok felszámolását. Széchenyi István gróf javaslatában négy fő-, négy mellék-, és négy szárnyvonalat javasolt. Az első a Duna bal partján, Vácon keresztül Béccsel, a második a Balaton mentén a tengeri kikötővel, Fiumével, a harmadik Szolnokon át Araddal, a negyedik Miskolcon át pedig Kassával létesített volna kapcsolatot. Ebből az 1848/49-es forradalom és szabadságharcig két vonal kezdett kiépülni: a Pest és Vác, illetve a Pest és Szolnok közötti vasutak. A budai oldalon tehát ekkor még nem épültek sínpárok.
Belép Rothschild
A szabadságharc elbukása után az osztrák birodalmi érdekek szerint épültek az új vasutak. A Bécs-Trieszt útvonalhoz Pragerhofnál (tehát Ausztriában) csatlakozva épült ki a Déli Vasút első szakasza. (Ez azt jelentette, hogy az osztrák vasút leágazása volt csupán Kanizsa – ma: Nagykanizsa - felé.) Pénzügyi nehézségek miatt nem állami, hanem magánbefektetéssel akarták megépíteni a vonalat, erről egy 1854-es törvény gondoskodott – derül ki abból a történeti összeállításból, amelyet a MÁV Zrt. bocsátott lapunk rendelkezésére, és amelynek szerzője Barcza László, Budapest-Déli pályaudvar csomópontvezetője.
Stiller Ákos
A magántőkések 1856. augusztus 26-án kapták meg a kivitelezésre a jogot Ferencz József Keleti Vasút néven. 1858 nyarán Rothschild báró olasz pénzembereken keresztül megvásárolta az olasz területeken lévő osztrák államvasúti vonalakat. Rothschild és az általa képviselt bankházak - kihasználva Ausztria pénzügyi nehézségeit -, kész volt megvásárolni a Déli Államvasutakat is. Így aztán 1859. január 1-i keltezéssel létrehozták az osztrák birodalom legnagyobb vasútvállalatát, a „Cs. kir. szab. déli állam-, lombard-velencei és közép-itáliai vasút társaságot”. Ennek 3133 kilométeres teljes vonalhosszából 1396 kilométer már üzemben volt, 1105 épülőfélben, 632-t pedig még csak terveztek.
A Déli Vasút meghódítja a Dunántúlt
Először a Pragerhof-Kanizsa vonalon jelentek meg a földmunkákat végző kivitelezők, majd az Újszőny-Székesfehérvár és a Buda-Kanizsa vonalon is. 1860. április 24-én megnyitották a Pragerhof-Kanizsa vonalat a közforgalom számára.
1860. június 1-én megnyílt az újszőny-fehérvári vonal. 1860 nyarán már a vonal teljes hosszában formálódott Kanizsától Budáig a pálya, elkészültek a hidak, átereszek, készültek a felvételi épületek; a magasépítményeket Carl Schilling tervezte.
Hová építsék a Déli pályaudvart?
A Déli pályaudvar elhelyezését széles körű vita előzte meg. A budai polgárság egy része, főképp a gabonakereskedelemben is érdekeltek, a pályaudvart a Duna partra szerették volna építtetni, ahol közvetlen csatlakozást kaphat a dunai hajózáshoz. Mások messze a városon kívül szerették volna megállítani a vasútépítést. A társaság a polgárváros közelében kívánta megépíteni pályaudvarát, amint ezt már 1848-ban is tervezték.
Stiller Ákos
Az új vonalon a teherforgalom már március 22-én megindult. Ugyanezen a napon keltezték a vasúttársaság hirdetményeit, amelyekkel közzétették a vonal megnyitását. Buda és Kanizsa között ekkor 14 állomást nyitottak meg a közforgalomnak.
Az olasz területen (időközben létrejött ugyanis az egységes Olaszország) levő vonalak leválasztását 1876-ban hagyták jóvá. A „Cs. K. szab. Déli Vaspálya Társaság” (K. k. priv. Südbahn-Gesellschaft) elnevezésű társulat székhelye továbbra is Bécs maradt.
A kiegyezés után
Az állam 1868. június 30-án megvásárolta az ország első állami vasútjává váló vonalat, és megkezdte működését a Magyar Királyi Államvasutak Üzletigazgatósága, mely az 1881-ben történt átszervezés után mint a Magyar Királyi Államvasutak Igazgatósága működött tovább. A Magyar Királyi Államvasutak Fiumébe vezető vonala 1873-ra kiépült. A társaság nagyságát mutatja, hogy 1882-ben 609 mozdonya, 1323 személykocsija és 11 324 teherkocsija volt. Ezekből 186 mozdonyt, 397 személykocsit és 3602 teherkocsit a magyar vonalakhoz tartozóként kezeltek.
A társulat 1880-ban a Déli Vasút – tőkéjének szétválasztása nélkül – magyar vonalai számára, habár aránylag kis hatáskörrel, de mégis külön üzletigazgatóságot szervezett.
A Déli pályaudvar építése
A pályaudvar a Vérmező mellett, a Lánchíd és az alagút folytatásában épült meg 150 évvel ezelőtt. Az építkezések 1859 szeptemberében kezdődtek meg és, majd egy éven keresztül, 1860 nyaráig tartottak. Az indóház kifejezés alatt tulajdonképpen a felvételi épületet értik. Az egykori budai pályaudvar felvételi épülete volt abban az időben a második hazai úgynevezett fejpályaudvar, de ennek ellenére mégsem volt az igazi, mert fejperont nem építettek hozzá (ott volt a 16 méter átmérőjű fordítókorong ugyanis).
Az országban ezen az épületen jelentek meg azok a jellegzetességek, melyek azután a 25 évvel később felépített Nyugati és Keleti pályaudvaron egyaránt visszaköszöntek: a fedett utascsarnok, a benne elrendezett induló-érkező vágányok, az épület négy sarkában többszintes épületrészek az épület hosszának felezésében a sarkokon levőkkel megegyező, de a teljes belmagasságot szabadon hagyó indulási és érkezési csarnok.
Stiller Ákos
A XX. század első felében a pályaudvaron említésre méltó építkezések, jelentősebb átalakítások nem történtek. Ám 1932-ben a DSA magyarországi vonalai átkerültek a MÁV üzleti kezelésébe. 1943-ban megkezdték a pályaudvar fejlesztését és kisebb korrekciót végeztek, ami abból állt, hogy építettek két rövid, de vonatok indítására alkalmas külső vágányt: „A” és „Külső 5.” vágányjelzéssel, amelyek valamelyest csökkentették a csarnok vágányainak leterhelését.
A II. világháború során Hitler 1944. november 23-án erőddé nyilvánította a fővárost (Festung Budapest), s ezzel megpecsételte a város és a pályaudvar sorsát. A budai Várba húzódó német és magyar védők utolsó utánpótlási vonalát a Vérmezői repülőtér és környéke, illetve a budai vasútállomás volt. Mindkettő környékét gyakorlatilag szétbombázták, rommá lőtték és elpusztították a harcok során.
Háború utáni újjáépítés
A harci cselekmények budai bejeződése után, 1945 februárjában azonnal hozzáláttak a romok eltakarításához. A borzasztó pusztítások ellenére már 1945 májusában megindult a forgalom az évfordulót ünneplő vonal csaknem teljes hosszában.
A pályaudvaron 1945. szeptember 4-én indult meg ismét a forgalom. Ekkor azonban hirtelen a főváros és a Dunántúl között közlekedő valamennyi vonat forgalmát odaterelték, hogy az összekötő híd terheltségét csökkentsék. 1945-ben a régi és főként a háború során jórészt tönkrement vágányzatot felújították, a pályaudvar elpusztult érkezési oldala és négyvágányos csarnoka helyén egy hatvágányos fedél nélküli személypályaudvart létesítettek, így vált lehetővé, hogy 1946 után a pályaudvarra bevezethették a pusztaszabolcsi vonal személyforgalmát.
Az 1962-es korszerűsítés
1962-ben szélesebb utasperonokat létesítettek új vágányelrendezéssel, továbbá új utasforgalmi csarnokot építettek, és úgynevezett fejpályaudvari formát képeztek ki. A pályaudvaron 6 „csarnoki induló és fogadóvágány”, valamint 2 csonka indulóvágány állt a forgalom rendelkezésére, ami már lehetővé tette, hogy ezután a szombathelyi és pécsi vonatok is a Déli pályaudvarról induljanak, illetve oda érkezzenek.
Stiller Ákos
Az 1970-ben elkezdődött újabb építkezésnél már az egyre inkább előtérbe kerülő városi közlekedési és városrendezési követelmények is közrejátszottak. Az utasforgalmi csarnokot kibővítették. A már meglévő csarnokrészt a Vérmező felé kissé íves kialakítással körülbelül 30 méter szélességben és 85 méter hosszban emelt új, azonos külsejű épületrésszel összeépítették. Az átépítés során külön-külön peronnal ellátott 12 indító-fogadó vágányt is terveztek. De már nem sokáig állhatott szemben egymással a két épület, mert a régi felvételi épületet 1975. november 25-én bontani kezdték (felrobbantották).
Az utasforgalmi csarnokkal derékszögben, a vágányokkal párhuzamosan építették fel az új, mintegy l00-120 méter hosszú és 14 méter széles üzemi épületet, amely a vágányok felől három, a Krisztina körút felől pedig négyemeletes. 1972 karácsonyára adták át a fővárosi 2-es metró Deák Ferenc tér és Déli pályaudvar között megépített szakaszát, s ezzel egyidőben az utascsarnok is megnyílt.
A Himnusszal és Széchenyi István terveinek felidézésével kezdődött az az ünnepségsorozat, amellyel a Déli pályaudvar 150 éves fennállására és a kanizsai vonal megépülésére emlékezik a MÁV.
A Déli Vasút építésekor 1861. április elsején indult meg az első menetrendben meghirdetett személyvonat - a Déli pályaudvar 150 éves fennállása alkalmából kérdeztünk meg itt dolgozókat és átutazókat mióta járnak a Délibe.
A miniszterelnök határon túliaknak írt ünnepi levele arról árulkodik, hogy akárcsak 1956-ot, az 1848-as forradalmat is kész eltorzítani a propaganda nevében.