Egyetlen igazi Forma-1-es játék van - kipróbáltuk

Egyetlen igazi Forma-1-es játék van - kipróbáltuk

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
László Ferenc

Hamilton, Vettel vagy Alonso állására pályázik? Itt a legújabb lehetőség, hogy megkapja. A siker szinte garantált, fizetségként azonban dollármilliók helyett csak virtuális vállveregetés jár.

"Szinte az összes pilóta nagy érdeklődéssel és lelkesedéssel érkezett meg Szocsiba. Én is valahogy így álltam hozzá a dologhoz, és kíváncsi voltam, hogy az oroszok milyen F1-pályát prezentálnak a nagyérdeműnek így 2014-ben. A furcsa derékszögű kanyarok betanulása viszonylag könnyen ment, a gumik a sok bizonytalan fékezés és gázadás ellenére is csak minimálisan koptak, azon viszont meglepődtem, hogy csapattársam, Nico, ha minimálisan is, de előttem végzett az időmérőn. No, és hát Nico előtt még a két Red Bull is ott sorakozott a rajtrács legelső szekciójában. A rajt remekül sikerült, gyorsan az élre ugrottam, és a nyakamban loholó Vettelt sikerült a komplett futam alatt magam mögött tartani, így aztán a verseny után maximális elégedettséggel szállhattam fel a magángépemre" – mesélt Hamilton a legutóbbi nagydíjon történtekről.

A kezdetek

Nem nehéz kitalálni, hogy történetünk csupán fikció, mely az egyetlen hivatalos Forma 1-es játék napokban megjelent idei kiadása, az F1 2014 alapján íródott.

A programban első induláskor a látványos átvezető képsorok után rögtön megadhatjuk, hogy milyen néven, milyen nemzetiség színeiben és milyen sisakban kívánunk F1 hősökké válni, és ezt követően in medias res máris egy Forma-1-es kocsiban bizonyíthatunk. A játék rögtön egy virtuális teszttel indít, melyben Monzában tehetünk meg egy gyorskört, és a szoftver ez alapján megmondja, hogy milyen nehézségi szinten érdemes nekivágni az F1-es kalandoknak. Értelme azonban nem sok van az egésznek, mert egy egykörös teljesítmény alapján nehéz pontosan megítélni a tudásunkat, de szerencsére a játék során bármikor módosíthatunk a nehézségen, mégpedig egy ötfokozatú skálán.

Körítés

Az F1 2014 az összes hivatalos autót és pályát tartalmazza, melyek kidolgozottságára alapvetően nem lehet panaszunk, azonban kár, hogy jogi okok miatt a Williams-féle gyönyörű martinis design nem pont olyan, mint a valóságban, illetve az olasz pálya híres Parabolica kanyarja a virtuális térben a valósággal ellentétben még nincs leaszfaltozva. Az autók igen részletesen ki vannak dolgozva, a pilóták között is szabadon válogathatunk, és talán nem meglepő, hogy a YouTube-ra felkerült első in-game videókban sokszor a nemrégiben szerencsétlenül járt és jelenleg is élet-halál között lebegő Bianchival száguldanak az önjelölt pilóták.

©

Az idei szezonnak megfelelően kipróbálhatjuk magunkat a vadonatúj orosz pályán, az új életre kelt osztrák aszfaltcsíkon, illetve idén nem a Nürburgring, hanem a Hockenheimring ad helyet a német nagydíjnak. Újdonság, hogy Bahrein éjszakai verseny lett, illetve, hogy az indiai futam sajnos a valóságnak megfelelően kimaradt a repertoárból.

A pályák próbálgatása során azt tapasztaltuk, hogy grafika nem rossz, azonban érződik, hogy a fejlesztők egy elég régi grafikus motorra építettek, emiatt aztán a teszthez használt Xbox 360 konzolon például nevetségesen ronda volt a tükrökben megjelenített tartalom. Pedig hát nem lenne rossz, ha jó minőségben láthatnánk, hogy éppen ki és honnan próbál megelőzni minket, bár ebben sokat segítenek a képernyő közepén megjelenő kis fehér nyilak.

©

Vezetési élmény

Ahogy idén komoly változáson estek át a valódi F1-es járgányok, úgy a játékban is teljesen más vezetési élményt biztosítanak, mint az előző években. A programozók remek munkát végeztek és kiválóan lemodellezték, hogy az 1,6-os turbó V6-osok közel 1,5x nagyobb nyomatékkal bírnak, mint a tavalyi 2,4-es szívó V8-as motorok. Az irtózatos nyomaték kis túlzással élve szinte bármelyik fokozatban képes kipörgetni a kerekeket (és az autót) – a motort abszolút nem szükséges pörgetni, a nagy teljesítmény viszonylag széles fordulatszám tartományban elérhető. A motor hőmérséklete tartós padlógáz, illetve szélárnyék esetén azonnal növekedni kezd, és a fejlesztők az üzemanyag-fogyasztás korrekt modellezésére is odafigyeltek. A motor és a gumik hőmérséklete egyébként a kormányokba integrált LCD-n folyamatosan figyelemmel kísérhető.

Ezzel az igazi
©

A teszt során egy Wireless Speed Wheelt használtunk és ezen a vezetési élmény nagyon ott volt a szeren, nem árt észben tartani, hogy hagyományos kontrollerrel vagy PC-billentyűzettel már nem olyan nagy élmény a dolog.

A fizika, ha nem is áll kőkemény szimulátor szinten, bőven szerethető: a kezdők a bekapcsolt segítségékkel gyorsan elérhetik az áhított sikereket, a haladók pedig jobban teszik, ha minden helpet azonnal kikapcsolnak (és még így is kicsit túl könnyű a játék). A fékutak tavalyhoz képest jelentősen rövidültek, amivel önmagában véve nem is lenne probléma, azért viszont kár, hogy Rosberg Szocsiban történt füstölgő kerekes elfékezéséhez hasonlót esélyünk sincs produkálni, vagyis nagyon nehezen blokkolhatók a kerekek. KERS ugyebár már nincs, az ERS-féle exra 160 lóerőt már az automatika adagolja körönként maximum 33 másodpercen keresztül - a gombnyomással aktiválható DRS-re egy csippanás, egy apró LED-fény a kormányon és egy a pályára felfestett csík hívja fel a figyelmüket.

Verseny mindenkinek

Ha csak pár percünk van versenyezni, vagy ha egy komplett hétvégén át száguldozni szeretnénk, az F1 2014 minden esetben maximálisan kiszolgálja igényeinket. A legrövidebb versenyek 3 körösek, de választható 5 körös verseny, illetve 25, 50 és 100 százalékos futamszimuláció is. Fontos, hogy a valóságélmény növelő Safety Car és a kötelező kerékcsere csak legalább 25 százalékos táv esetén működik, de a szintén ide sorolható időjárás minden esetben személyre szabható vagy éppen randomizálható. Ha már itt tartunk, az esős futamok elképesztően jól néznek ki, a vízcseppek és a vízfüggöny egész élethűre sikeredett. Abu Dhabiban a lemenő nap vakítása és a változó megvilágítású épületek adnak nem kevés fűszert az élvezetekhez, és bizony a villanyfényes esti futamok is remek vizuális élményt biztosítanak.

©

Az ellenfelek tudásszintje szabadon állítható, és bár a mesterséges intelligencia még mindig nincs a topon, a tavalyhoz képest némileg agresszívabb ellenfelek idén kicsit életszerűbben viselkednek, valamint a véletlen elfékezések és technikai hibák is fokozzák a játékélményt.

Lehetőségek

A szabadedzésen és az időmérőn akár részletesen is beállítható a kocsi, de például az idén már nyolcsebességes váltó áttételezéséhez a valóságnak megfelelően nem lehet hozzányúlni és opcionálisan a Parc Fermé szabályokhoz is szigorúan ragaszkodhatunk. Választhatunk a "prime" és az "option" gumik között, összeállíthatjuk a versenyre szánt kerékcsere stratégiát, ha pedig úgy akarjuk, akkor a garázsban akár 6x-os vagy 30x-os időgyorsítást is bekapcsolhatunk.

A kocsik hangja és viselkedése között lényegi eltérések vannak, így például míg egy Williams simán 360-at megy a monzai célegyenesben, addig egy Red Bull csak 350-re képes. Ettől függetlenül az erőviszonyok valamiért nem mindig reálisak, és a szoftver a valóságosnál némileg mindig jobban szerepelteti a bikás torpedókat.

©

A jól ismert zászlójelzések a valóságnak megfelelően működnek, egy-egy nem túl szép akcióért áthajtásos büntetést is kaphatunk, ha pedig velünk babrál ki valaki, akkor a mi virtuális kezünk emelkedik elégedetlenül a magasba.

Az autók sérülése ki/be kapcsolható, de a törések kivitelezése nem sikerült túl jól: a szárnyak könnyen elhagyhatók, a kerekeket viszont lényegében lehetetlen leszakítani. A sóderágyban tett látogatásnak jól láthatóan koszolódó gumi lesz az eredménye, és ezt követően egy ideig rosszabbul tapad a kanyarokban a kocsi, ahogy erre a versenymérnök rádión is felhívja figyelmünket. A rádiós üzenetek terén egyébként semmit sem fejlődött az F1 2014 a korábbiakhoz képest.

Versenymódok

Karrier módban komplett VB-t, vagy 7-12 futamos bajnokságokat játszhatunk, Scenario módban pedig négyféle nehézségi szint mellett 5-5 különböző kihívásnak tehetünk eleget. Ez utóbbira egy példa: a spanyol nagydíjon a Williams-szel az első helyen autózunk, amikor is felbukkan mögöttünk a helyi matador Alonso, és a hátralévő néhány körben az ő támadásainak kell ellenfeszülnünk.

Természetesen a szokásos multiplayer (maximum 16 fő) lehetőségek is adottak, a Racenet pedig időről időre feldob egy néhány napig élő kihívást, melynek keretein belül adott autóval adott pályán időre kell összemérni tudásunkat az online ellenfeleinkkel. Ha esetleg valamilyen külső zavaró tényező (megcsörren a mobilunk, az asszony lezavar a kukával) miatt meg kell szakítani a versenyt, a hagyományos pause funkció mellett játékállás mentési lehetőség is adott.

©

A futamokról készített visszajátszási videók nyomokban hasonlítanak a tévés közvetítésekre. Ha esetleg elszúrunk valamit, akkor a Flashback funkcióval visszarepülhetünk egy keveset az időben és a gikszer előtti időponttól folytathatjuk a kanyarvadászatot.

Fekete leves

Az eddig leírtak alapján az F1 2014 egy egész kiváló játéknak tűnhet, ami a vezetési élményt és a hivatalos tartalmakat illetően teljesen igaz is. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy az F1 játékjogokat 2008 óta kizárólagosan birtokló és a szoftvert készítő brit CodeMasters az elmúlt években nagyon elkényelmesedett, így az F1 2014 tulajdonképpen csak egy átcsomagolt F1 2013, ami pedig csak egy minimálisan módosított F1 2012 volt. Sőt, a szinten maradás helyett még némi visszalépésnek is tanúi lehetünk, ugyanis idén elbukjuk az F1 2013-ban még jelen lévő klasszikus üzemmódot, melyben a 70/80/90-es évek legendás autóit küldhettük meg olyan neves patinás pályákon, mint például Jerez, Brands Hatch, Estoril vagy éppen Imola. Új fejlesztéseket egyáltalán nem kapunk, így például felvezető és levezető körről, virtuális pódiumról vagy például telemetriáról ne is álmodjunk, ezenkívül pedig a boxutcai ki- és behajtások is ugyanolyan esetlenek, mint az előző kiadások esetében.

©

Verdikt

Az "újszülöttnek minden vicc új" elv alapján a korábbi F1-játékokat nem látottak vélhetően nem fognak csalatkozni az F1 2014-ben, az F1 2013-at ronggyá játszott gamerek viszont joggal panaszkodhatnak amiatt, hogy ezt az idei kiadást bizony inkább egy néhány ezer forintos letölthető DLC formájában kellett volna piacra dobni, nem pedig egy teljes áras önálló játékként. A Codemasters idei Forma-1 produktumának PC-s verziója 8990 forintba kerül, az Xbox 360-as, illetve PlayStation 3-as konzolváltozat ára pedig nem kevesebb, mint 14 990 forint.

Nyílt titok, hogy a kiadó azért hanyagolta el egy kicsit az F1 2014-et, mert egy ideje már szinte az összes erejével az F1 2015-re összpontosít. Ez a már nextgen konzolokra érkező új kiadás végre nem a szezon hajrájában, hanem az elején, tavasszal fog megjelenni, és vadonatúj funkciókkal, gyönyörű grafikával és év közben frissíthető tartalmakkal kecsegtet. Tárt karokkal és bizsergő ujjakkal várjuk, addig is azonban #ForzaBianchi, #ForzaJules!

A többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.