Szed multivitamint? Nagyon nem mindegy, hogy mi van benne és miből mennyi

Szed multivitamint? Nagyon nem mindegy, hogy mi van benne és miből mennyi

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A leggyakrabban használt vitamin- és ásványianyag-étrendkiegészítők nem javítják, de nem is károsítják az egészséget – vélik kanadai kutatók, akik a médiában gyakran általános érvényűként idézett megállapítással szemben valójában kifejezetten csak a szív- és érrendszeri betegségek és a stroke kockázatának fényében vizsgálták a vitaminok hatását. A tudósok hangsúlyozzák, hogy az orvossal egyeztetve személyre szabott vitaminpótlásnak továbbra is van értelme, és vannak olyan vitaminok, melyek még a stroke kockázatát is csökkenthetik.

"Meglepődve állapítottuk meg, hogy milyen kevés pozitív hatásuk van az emberek által fogyasztott legnépszerűbb étrend-kiegészítőknek. Felülvizsgálatunk azt találta, hogy [a szív- és érrendszeri betegségek szempontjából] nem káros, ha multivitaminokat, D-vitamint, kalciumot vagy C-vitamint szedünk, de látszólag semmilyen haszna nincs" –- idézte a St. Michael Kórház közleménye David Jenkinst, a Journal of the American College of Cardiology folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzőjét. A torontói egészségügyi intézmény és a Torontói Egyetem kutatói a 2012 januárja és 2017. október között a témáról angol nyelven megjelent adatokat és klinikai vizsgálatokról közzétett tanulmányokat tekintették át.

"Az embereknek tudatában kell lenniük annak, milyen étrend-kiegészítőket fogyasztanak, és figyelniük kell arra, hogy kimondottan az egészségügyi szakemberek által megállapított vitaminhiány vagy ásványianyag-hiány pótlására szolgáló készítményt szedjenek" – tette hozzá Jenkins. Merthogy valamit azért mindenképpen érdemes: a kutatók megállapítottak, hogy a folsav, továbbá a B-vitaminok folsavval együtt alkalmazva csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek és a stroke kockázatát.

A kutatócsoport által felülvizsgált adatok az A, B1, B2, B3(niacin), B6, B9 (folsav), C, D és E vitaminokra, valamint a béta-karotinra, kalciumra, vasra, cinkre, magnéziumra és szelénre vonatkoztak. A multivitaminok alatt olyan étrend-kiegészítőket vizsgáltak, amelyek a legtöbb vitamint és ásványi anyagot, nem pedig néhány kiválasztottat tartalmaztak.

"A folsavon kívül, amely csökkentheti a stroke és a szívbetegségek kockázatát, az a leghatásosabb, ha az ember egészséges étrendet követ, hogy feltöltődjön vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Mostanáig egyetlen étrend-kiegészítőkről készült kutatás sem bizonyította, hogy nincs jobb, mint a kevésbé feldolgozott élelmiszerek, köztük zöldségek, gyümölcsök és magvak fogyasztása" – hangsúlyozta David Jenkins.

A kanadai kutatók a multivitamin-készítmények – fentieken túlmutató – általános egészségügyi hatását nem vizsgálták, így erről se pró, se kontra nem is tettek megállapításokat.