szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hosszas előkészületek után végre elindította az Apple a házi javítási programját, amellyel lehetővé vált néhány Apple-eszköz otthoni javítása. Az elektronikai eszközök szétszerelésében jeleskedő iFixit csapat is véleményezte e kezdeményezést.

Bár az Apple már tavaly bejelentette házi javítási programját (Apple Self Service Repair), azonban csak a napokban indította el. Egyelőre csak az Egyesült Államokban érhető el, azonban a vállalat azt ígéri, hogy még az idén kiterjeszti több országra, más piacokra és több saját termékére is.

A program egyelőre még közel sem teljes körű, egyelőre az iPhone 12 és újabb iPhone modellekhez lehet egyedi alkatrészeket, az Apple által fejlesztett javítószerszámokat vásárolni, a javítási útmutatók pedig online elérhetők. Vásárolni lehet például hivatalos Apple akkumulátorpréseket és a kijelző ragasztóját eltávolító eszközöket, sőt, akár bérelni is lehet ezeket. Ami pedig a cserealkatrészeket illeti, olyanokról van szó, mint például a kamera, az akkumulátor vagy a rengeteg apró visszajelzést közvetítő Taptic motor. Persze ne legyünk telhetetlenek, már az is nagy szó, hogy az Apple ilyesfajta hozzáférést enged az eszközeihez, igaz, hivatalos kormányzati nyomásra tette ezt.

Az iFixit csapata már évek óta vizsgálja a legjobb elektronikai termékek javíthatóságát, és értékeli is azt. Senki sem vitathatja tehát, hogy hozzáértőként mondhat véleményt az új kezdeményezésről. „Minden, ami több ember számára lehetővé teszi a javítások elvégzését, nagyszerű hír” – állítja Elizabeth Chamberlain, az iFixit munkatársa, azonban kétségeit sem rejti véka alá. S nem csak arról van szó, hogy – amint az iFixit kiszámolta – a szerszámbérléssel járó otthoni barkácsjavítás valójában drágább, mint a hivatalos szervizben. Ez talán a kisebbik baj, a nagyobb az, hogy Chamberlain szerinte ez a program nem egészen azt csinálja, amit a javításhoz való jogról szóló szabályozások világszerte kitűznek.

A gyártók már engedik, de van-e értelme otthon javítani a telefonunkat? Mi van, ha mellényúlunk?

Egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy szélesebb tömegek számára elérhetővé váljon az okosmobilok otthoni reparálása. Ám kérdéses ennek az értelme, ha csak a kockázatot viszi haza a vásárló, miközben pénzben mérve közel ugyanott van, mintha szakszervizbe vinné a készülékét.

Úgy véli, hogy az Apple megduplázza alkatrészpárosítási stratégiáját, és csak nagyon korlátozott, sorozatszámmal (IMEI számmal) engedélyezett javításokat tesz lehetővé. Nem lehet vásárolni kulcsfontosságú alkatrészeket sorozatszám nélkül. Ha valaki utángyártott alkatrészt használ, akkor egy „nem ellenőrizhető” figyelmeztetés vár rá. Ez a stratégia a külső felek javítását funkcióvesztési és ijesztgetési taktikákhoz köti, és drámai módon korlátozhatja az újrahasznosítók és felújítók lehetőségeit.

„Noha az új program nagyszerű lépés a javítás terén, és mindenképpen irányváltást jelent az Apple számára, a program nem teljesíti azt, amit a javításhoz való joggal kapcsolatos jogszabályok világszerte céloznak. A javításhoz való valódi jog lehetőséget ad a független javítóműhelyeknek, hogy versenyezzenek a javítási piacon, és mindenki számára csökkentsék a javítási költségeket. Ez a program egyik kézzel ugyan kiterjeszti a javítás szabadságát, míg a másikkal bezárja az ajtót. A sorozatszám-ellenőrzés beépítése a fizetési folyamatba lehetővé teheti az Apple számára, hogy a jövőben még több javítást blokkoljon. Az egyedi javításokat lehetővé tévő technológia kiépítésével az Apple könnyen átjáróként építhet a jövőbeni javítások jóváhagyásához vagy elutasításához, bármilyen forrásból származó alkatrészekkel” – írja Chamberlain.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!