szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ugyan Moszkvában az elmúlt években már megszokottá vált a navigációs rendszerek zavarása, december eleje óta az ország számos pontján tapasztaltak hasonló GPS-problémákat.

GPS-zavarok jelentkeztek Oroszország egyes városaiban azt követően, hogy Ukrajna dróntámadásokat indított az ország ellen, mélyen annak belső területeire is. A magyarázat az lehet, hogy az Ukrajna által használt drónok GPS-re támaszkodnak, és a navigáció megbénításával ezek potenciálisan megállíthatóak.

A GPS-kommunikáció akadályozásának leggyakoribb módja a zavarás vagy a hamisítás. Előbbi magában foglalja a rádiójelek felülírását, melynek eredményeképp azok nem működnek megfelelően. Utóbbi pedig téves jeleket hoz létre.

Az esetet figyelemmel követő Erik Kannike, az észt SensusQ védelmi hírszerző vállalat program munkatársa szerint a „GPS-interferencia olyan mértékűre nőtt, mint korábban soha”. Hozzátette: a GPS-zavaró buborékok lefedtek több száz, vagy akár ezer kilométert a harcászatilag fontos városokból.

A Wired szerint a GPS-ek problémáit először a GPSJam nevű, repülőgépek adatait használó megfigyelőrendszer vette észre. A weboldal egyre több GPS-problémát monitorozott december eleje óta számos orosz városban, így Szaratovban, Volgográdban és Penzában. Valamennyi város Oroszország nyugati részén található, és az ukrán határtól több száz kilométerre fekszik.

December 5-én a GPSJam korlátozott zavarásokat figyelt meg, főleg Moszkva környékén (az orosz fővárosban évek óta manipulálják a kapcsolatokat), ám december 11-e óta már az ország számos területén figyelhető meg ilyen zavarás. Emellett az Aurora Insight nevű, vezeték nélküli adat elemző cég is növekvő GPS-jelszintet mért december eleje óta – ami egy potenciális GPS-interferencia jele lehet.

Az orosz–ukrán háború február 24-i kirobbanása óta nem mért a honlap interferenciát ezeken a területeken (Moszkvát leszámítva).

Az elektronikus hadviselést nem először alkalmazza Oroszország, már Szíriában is teszteltek ilyeneket korábban. De egy 2018-as esetben a Kreml körüli taxik is több ezer kilométerrel arrébb látszódtak a térképen. A C4ADS nevű szervezet egy 2019-es jelentése 9883 navigációval kapcsolatos hamisítást írt Oroszország számlájára. A szervezet szerint ezek főleg akkor jelentkeznek, amikor Vlagyimir Putyin ellátogat valahová.

Idén nyáron az a kérdés is felmerült, hogy Oroszország miért nem zavarja a GPS-t Ukrajnában, ugyanis az amerikai fejlesztésű HIMARS rakétákat ez vezeti célba – érzékeny veszteségeket okozva az oroszoknak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!