Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bb652f66-90f7-411b-9c80-57e490e20746","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Pont egy éve tűnt fel a Partizán műsorában Varga Judit volt igazságügyi miniszter és volt fideszes EP-listavezető exférje, Magyar Péter. Magyar elég látványosan, egy Facebook poszttal, majd a Gulyás Mártonnak adott interjújával csekkolt ki a NER-ből. Egy évvel később a Fideszen kívüli világ vezető politikusaként tért vissza, ismét interjút adni.","shortLead":"Pont egy éve tűnt fel a Partizán műsorában Varga Judit volt igazságügyi miniszter és volt fideszes EP-listavezető...","id":"20250211_magyar-peter-partizan-eloben-tisza-fidesz-orban-viktor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb652f66-90f7-411b-9c80-57e490e20746.jpg","index":0,"item":"2528cedd-d5b8-4287-ab6d-5b4255169bfb","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_magyar-peter-partizan-eloben-tisza-fidesz-orban-viktor-ebx","timestamp":"2025. február. 11. 17:57","title":"Most felcsúti maharadzsánk van Magyar Péter szerint, de ő nem Fidesz 2-t, és nem Orbán Viktor light-ot szeretne Magyarországon - ez volt a Partizán-interjú","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A miniszter szerint ez a feltétele annak, hogy bármilyen fejlesztés megvalósulhasson a hamarosan a főváros egyik cégéhez kerülő területen.","shortLead":"A miniszter szerint ez a feltétele annak, hogy bármilyen fejlesztés megvalósulhasson a hamarosan a főváros egyik...","id":"20250211_rakosrendezo-szemet-elszallitas-lazar-janos-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"f6bac8aa-72c3-45ab-ba4b-fcc8593262f2","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250211_rakosrendezo-szemet-elszallitas-lazar-janos-karacsony-gergely","timestamp":"2025. február. 11. 14:14","title":"Lázár János máris felszólította Karácsonyt, hogy szállíttassa el a szemetet Rákosrendezőről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Lázár azért indított pert, mert szerinte Szabó Margit és az egyesülete becsületsértő szórólapokat terjesztett róla.","shortLead":"Lázár azért indított pert, mert szerinte Szabó Margit és az egyesülete becsületsértő szórólapokat terjesztett róla.","id":"20250210_hodmezovasarhely-per-maganvadas-eljaras-lazar-janos-szabo-margit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"7ea5228a-0caa-4891-a3fe-ba81f429e9a9","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_hodmezovasarhely-per-maganvadas-eljaras-lazar-janos-szabo-margit","timestamp":"2025. február. 10. 12:58","title":"Tízezer forintot kell fizetnie a 76 éves nőnek, akit Lázár János beperelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81197b8e-19dc-4b74-956f-c9546e32989a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Testközelből ismerkedtünk meg a japán gyártó első hibrid modelljének alapot adó bájos kis Toyota Sports 800-zal.","shortLead":"Testközelből ismerkedtünk meg a japán gyártó első hibrid modelljének alapot adó bájos kis Toyota Sports 800-zal.","id":"20250211_megneztuk-az-elso-hibrid-toyota-sports-800-60-eves-apro-es-cuki-sportkocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81197b8e-19dc-4b74-956f-c9546e32989a.jpg","index":0,"item":"1a846c7c-7f1e-481e-a34e-5a5f0e3909ca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_megneztuk-az-elso-hibrid-toyota-sports-800-60-eves-apro-es-cuki-sportkocsi","timestamp":"2025. február. 11. 06:41","title":"Hihetetlen, de már 60 éves a Toyota hibrid technikája, ami egy apró és cuki sportkocsiban debütált – körbefotóztuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","shortLead":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","id":"20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4.jpg","index":0,"item":"b90aecf4-ae37-4539-b964-224215420a6a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","timestamp":"2025. február. 10. 09:56","title":"Négyszer már eltiltották a vezetéstől, most egy forgalomból rég kivont kocsival kaptak el egy férfit – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"795cad79-d3a6-48ca-ac5e-843d277e979a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyesült Államok, Kína és az EU mesterséges intelligencia szabályozása között hatalmas eltérések vannak. A hétfőn kezdődött kétnapos csúcstalálkozón sokan sürgették az EU-t, hogy enyhítse saját szabályozását.","shortLead":"Az Egyesült Államok, Kína és az EU mesterséges intelligencia szabályozása között hatalmas eltérések vannak. A hétfőn...","id":"20250210_Parizsi-MI-csucs-Franciaorszag-es-az-EU-a-technologiai-burokracia-csokkenteset-igeri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/795cad79-d3a6-48ca-ac5e-843d277e979a.jpg","index":0,"item":"4183b14f-cf84-4a99-9e98-365fbde635a2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Parizsi-MI-csucs-Franciaorszag-es-az-EU-a-technologiai-burokracia-csokkenteset-igeri","timestamp":"2025. február. 10. 21:20","title":"Párizsi MI-csúcs: Franciaország és az EU a technológiai bürokrácia csökkentését ígéri","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cb716b4-c3c5-44a7-bc46-15c14ea32376","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Több helyszín is a kalapban van.","shortLead":"Több helyszín is a kalapban van.","id":"20250211_labdarugas-bajnokok-ligaja-donto-budapest-szurkoloi-zona","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cb716b4-c3c5-44a7-bc46-15c14ea32376.jpg","index":0,"item":"eb909625-2631-4bdd-b513-a2f78594d766","keywords":null,"link":"/sport/20250211_labdarugas-bajnokok-ligaja-donto-budapest-szurkoloi-zona","timestamp":"2025. február. 11. 19:54","title":"Megvannak a budapesti BL-döntő szurkolói zónájának lehetséges helyszínei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","shortLead":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","id":"20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98.jpg","index":0,"item":"959ee48e-59c5-40a3-8fe5-26c3e0879223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","timestamp":"2025. február. 10. 07:21","title":"Év Magyar Autója 2025: Bárki szavazhat kedvencére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kutatók hétköznapi esetekkel próbálnák megérteni, hogy milyen erkölcsi döntéseket hoznak vezetés közben az emberek. Ezzel az önvezető autókat treníroznák.
A klasszikus élet-halál probléma, a villamos (vagy troli) probléma egy etikai dilemma. A lényege, hogy dönteni kell, feláldoznánk-e egy életet, hogy öt másikat megmentsünk. Érdekes a kérdés, azonban őszintén szólva nem igazán tükrözi mindennapi döntéseinket.
Ezért is határoztak úgy az Észak-Karolinai Állami Egyetem kutatói, hogy másképp közelítik meg a témát. Ahogy az AI & Society folyóiratban megjelent tanulmányukban írják: a sofőröknek nap mint nap sokkal reálisabb erkölcsi döntéseket kell meghozniuk. Például, hogy túllépjék-e a sebességhatárt, áthajtsanak-e még az éppen pirosra váltó lámpánál, engedjék-e a mentőt. „Ezek a hétköznapi döntések azért fontosak, mert végső soron élet-halál helyzetekhez vezethetnek” – hangsúlyozza Dario Cecchini, a tanulmány vezető szerzője. Teljesen hétköznapi döntések esetén is lehet ugyanis olyan helyzetbe kerülni, ami katasztrofális eredménnyel járhat. Jelenleg nagyon kevés adat áll rendelkezésre a szakirodalomban arról, hogyan hoznak erkölcsi döntéseket a sofőrök a mindennapi helyzetekben hozott döntéseiről.
A kutatók kísérletsorozatot dolgoztak ki, amelynek a célja az volt, hogy adatokat gyűjtsenek arról, hogy hogyan hoznak erkölcsi ítéleteket az emberek az alacsony téttel járó közlekedési helyzetekben. Az Agent Deed Consequence (ADC) modellre építettek, ami egy erkölcsi ítélkezési modell, amely három különböző komponenst vesz figyelembe. Az ügynököt, azaz azt a személyt, aki a cselekedetet elköveti, a cselekedetet és a következményeket. Az erkölcsi ítélet pedig a három komponensre adott értékeléstől függ. Mindhárom említett komponenst negatívan és pozitívan is lehet értékelni. Az ADC modellnek számos előnye van. Egyszerű és könnyen érthető, rugalmasan alkalmazható és jól illeszkedik az emberi erkölcsi ítélkezéshez.
A kutatók a fentieknek megfelelően hét különböző vezetési forgatókönyvet hoztak létre, például egy szülőnek el kell döntenie, hogy megsérti-e a közlekedési jelzést, miközben a gyermekét időben akarja juttatni az iskolába. Valamennyi forgatókönyvet virtuális valóság környezetbe programozták, így a kísérleti alanyok audiovizuális információkat kaptak arról, hogy mit csinálnak a járművezetők az egyes helyzetekben.
Szinte naponta meglep minket a mesterséges intelligencia (és persze a mögötte álló fejlesztők) azzal, hogy mi mindenre képes. Szingapúri kutatók egy fénykép és egy hangfelvétel alapján beszélő, valósághű arcokat tudnak „életre kelteni".
A kutatók minden forgalmi forgatókönyvből nyolc különböző változatot készítettek, változtatva az ügynök, a tett és a következmény kombinációit. Például az egyik változatban, amikor a szülő iskolába viszi a gyerekét, fékez a sárga lámpánál, de azért időben beérnek az iskolába. Egy másik változatban a szülő jóval agresszívabb, átmegy a piros lámpánál, és balesetet okoz. A további hat esetben változik a szülő (agent) természete, a közlekedési jelzésnél hozott döntése (a cselekedet) és a döntésének az eredménye (következmény).
A kísérlet során a vizsgálat résztvevőinek meg kell nézniük a forgatókönyvek egy-egy változatát, majd egy 1-től 10-ig terjedő skálán osztályozniuk kell, mennyire volt erkölcsös a sofőr viselkedése az egyes forgatókönyvekben.
A következő lépésben nagyobb szabású adatgyűjtést terveznek, több ezer emberrel. A tőlük nyert adatokat interaktívabb kísérletek kidolgozására használhatják fel, hogy tovább finomítsák az erkölcsi döntéshozatalt. Mindezt ezután felhasználhatjuk az autonóm járművekben használható algoritmusok létrehozására.