szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Jelenleg felmérni is nehéz, mekkora problémát okozott egy kiberbiztonsági vállalat által kiadott hibás frissítés. Az azonban már kezd körvonalazódni, hogy a hiba orvoslása sem lesz egyszerűbb, pedig érinti a repülést, és számos más szektort is.

Péntek reggel kiterjedt informatikai hiba jelentkezett szerte a világban, mely jelenleg is számos szektorban okoz súlyos fennakadásokat – emiatt a ferihegyi reptéren is fennakadásokra kell számítani. Az első hírek alapján a hiba forrása a Microsoft felhőszolgáltatása, az Azure volt, mely egyébként az elmúlt órákban valóban problémákkal küzdött. Ennek következtében a CNN szerint számos repülőjárat ragadt a földön hosszú órákra az Egyesült Államokban.

Később kiderült: a péntek reggel jelentkező súlyos problémák hátterében már a CrowdStrike áll, mely vállalatok számára kínál biztonsági megoldásokat. Ők adtak ki egy hibás frissítést a Falcon Sensor nevű megoldásukhoz, mely elrontott minden Windows-alapú számítógépet és szervert, kékhalált és folyamatos újraindulást kiváltva – számolt be a The Verge. A CrowdStrike időközben azonosította a problémát és visszahívta a hibás frissítést, de a már összeomlott gépeken ez nem fog segíteni.

George Kurtz, a CrowdStrike vezérigazgatója is megszólalt, aki hangsúlyozta: nem egy biztonsági incidens vagy kibertámadás áll a hiba háttérében, és már kiadtak egy javítást.

A Redditen rendszergazdák százai számolnak be az általuk tapasztalt problémáról, valamint a lehetséges megoldásokról, ám ezek sok esetben nehezen kivitelezhetők a felhőalapú munkaállomások esetében.

Az egyik rendszergazda szerint náluk „a teljes cég offline van”, míg egy másik arról számolt be, hogy a céges laptopjaik 70 százaléka használhatatlan.

Időközben Brody Nisbet, a CrowdStrike egyik szakembere az X-en megjelent bejegyzésében is megerősítette a probléma létezését. Vázolt is egy potenciális megoldást, ez azonban kissé körülményes, és a The Register szerint később Nisbet is megjegyezte, hogy ez nem fog mindenkinek segíteni, és pillanatnyilag nem is tudott jobb segítséggel előállni.

Óriási informatikai hiba lépett fel: sorra parancsolják földre a repülőket, állnak le a bankok és más szolgáltatások

Egy informatikai hiba miatt világszerte rengeteg területen tapasztalni fennakadásokat. Érintett a légiközlekedés is, a Budapest Airport is megszólalt az ügyben.

A BBC folyamatosan frissülő hírfolyama alapján egyre több területet érint a súlyos probléma, több egészségügyi intézmény, valamint a párizsi olimpia IT-rendszere is áldozatául esett a hibának. Az ötkarikás játékok szervezői azonban állítják: vannak vészhelyzeti terveik. (Ráadásul még van egy hét az olimpia kezdetéig.)

A brit közmédia portálja azt is felveti, hogy a jelenlegi információk alapján rendkívül bonyolult lehet a hiba orvoslása: a rendszergazdák jó eséllyel nem tudják majd központilag javítani a meghibásodott munkaállomásokat, mindegyikhez oda kell menniük, egyesével. Ez óriási feladat lehet egy olyan cégnél, ahol százas, vagy ezres nagyságrendben működnek számítógépek. A BBC szerint a Crowdstrike-nak a legutóbbi beszámolója szerint 24 ezer ügyfele volt. Hogy egy ügyfélnél hány számítógép üzemel, az természetesen változó, ahogyan az is kérdéses, hogy mekkora százalékban omlottak össze a gépek.

Úgy tűnik tehát, hogy az elmúlt évek egyik legsúlyosabb globális informatikai problémájával kell szembenézzenek az érintett vállalatok, és jelen állás szerint azt sem látni tisztán, hogy hogyan lehetne ezt gyorsan és hatékonyan megoldani.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!