Ahol az ajándékvásárlásra is szabadnapot adnak a dolgozóknak
A legtöbb munkahelyen 20. után nem történik érdemi tevékenység egy kutatás szerint, úgyhogy akár haza is küldhetnék a dolgozókat. Egy cégnél pedig bevásárló-napokat engedélyeznek a normál szabin felül, hogy ne munkaidőben böngésszék a webáruházak kínálatait.
A legtöbben akár le is húzhatnák a rolót a hét hátralévő részében, mert a munkavállalók fele jellemzően már szabin van, de a másik fele is csak fizikailag van jelen munkahelyén. Fejben már szinte mindenki az ünnepi előkészületekkel foglalkozik, legalábbis erre enged következtetni egy dán startup, a Peakon felmérése. A munkaügyi elemzésekkel foglalkozó cég szerint december közepére a brit munkavállalók 54 százaléka lélekben már kijelentkezett a munkahelyéről. A kutatás szerint millenniumi generációhoz tartozók (az 1980-as, 1990-es években születettek) 60 százaléka december közepére már kikapcsolt, míg a nagy generáció (az 1950-es években születettek) tagjainak 40 százaléka - írja a Bloomberg alapján a Napi.hu.
„Nem arról van szó, hogy direkt szabotálnák a munkát a dolgozók, egyszerűen csak mindenki azon gondolkodik, mivel lepje meg szeretteit és online áruházakban kutakodik ajándékok után. Ennek eredménye pedig meglátszik a termelékenységen” – mondta a Bloombergnek egy New York-i cégnél dolgozó belső auditor.
A munkaadók ilyenkor nem igen tehetnek mást, mint hogy ezt tudomásul veszik. Éppen ezért több vállaltnál is bevezették az úgynevezett bevásárló napokat, amit a normál szabadság felett kapnak a dolgozók minden decemberben.
Akkor mehet szabadságra, amikor csak akar
A legjobb munkaerőért folyó harc, valamint az Y és Z generáció igényei szülték azt a most kibontakozó újfajta munkavégzési módot, amelyben cégek szabad kezet adnak a munkavállalók egy részének, hogy akkor menjenek pihenni, amikor kedvük tartja. De a kikötés az: a munkát végezzék el.
"Azért találtuk ki ezt, hogy a csapatunk tagjai előre számolhassanak a bevásárlási lehetőséggel, és ne munkaidejükben szörfözzenek az interneten – mondja a londoni Jargon PR vállalat igazgatója, Simon Corbett. Így a dolgozók és a cég is jól jár, persze ehhez az is kell, hogy az év végén jellemzően kevesebb megbízása van Corbettéknak.