Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff2cb812-ade4-44cc-b0e9-8d7413146410","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ír és amerikai kutatók szerint a GLP–1 gyógyszerek segíthetnek csökkenteni a demencia kialakulásának kockázatát.","shortLead":"Ír és amerikai kutatók szerint a GLP–1 gyógyszerek segíthetnek csökkenteni a demencia kialakulásának kockázatát.","id":"20250416_demencia-alzheimer-kor-cukorbetegseg-gyogyszer-ozempic-glp-1-sglt2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff2cb812-ade4-44cc-b0e9-8d7413146410.jpg","index":0,"item":"fd00363f-2442-4251-a258-8487fd09efb1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_demencia-alzheimer-kor-cukorbetegseg-gyogyszer-ozempic-glp-1-sglt2","timestamp":"2025. április. 16. 18:03","title":"Újabb jótékony hatását találhatták meg a súlycsökkentő injekcióknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d","c_author":"Tiszai Balázs","category":"kkv","description":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire tudnák enyhíteni az USA autógyártóinak kínjait. Trump ráadásul a Joe Biden ellen vezetett bosszúhadjárata közepette elkaszálta az amerikai elektromobilitási programot, amivel épp az Egyesült Államok legnagyobb riválisát hozza helyzetbe.","shortLead":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire...","id":"20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d.jpg","index":0,"item":"375acc98-cc83-4c77-be3a-ea2a4432504d","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","timestamp":"2025. április. 18. 13:00","title":"Globális roncsderbi lehet Trump autóvámjaiból, a végén pedig Kína nevethet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7","c_author":"Fetter Dóra - Szentirmai Áron - Tornyos Kata ","category":"elet","description":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző távokon benevez a Telekom Vivicittára. Felkészültek, majd hétvégén teljesítették is az általuk vállalt távot, teljesítményüket, fizikális állapotukat pedig a Telekom Egészség szolgáltatása segített kielemezni.","shortLead":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző...","id":"20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7.jpg","index":0,"item":"a9ddecc1-7669-4966-acb0-93c9904c3557","keywords":null,"link":"/elet/20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","timestamp":"2025. április. 17. 11:00","title":"Felfedeztük Budapest rejtett gyöngyszemeit, aztán lekopiztuk Szoboszlait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és hogy hogyan készül a börtönlétre.","shortLead":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és...","id":"20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c.jpg","index":0,"item":"c92160e2-f625-49b6-b532-3c1bbb30163e","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","timestamp":"2025. április. 17. 23:25","title":"Gyárfás Tamás meg volt győződve arról, hogy felmentik a Fenyő-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca740220-0b76-457a-86be-607dbdbb2e40","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 70. évfordulós Corvette mostantól fekete és barna színben pompázik.","shortLead":"A 70. évfordulós Corvette mostantól fekete és barna színben pompázik.","id":"20250417_Corvette-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca740220-0b76-457a-86be-607dbdbb2e40.jpg","index":0,"item":"fc55d1a9-4c3e-4f69-86de-c96a9218ed08","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Corvette-rendorauto","timestamp":"2025. április. 17. 11:20","title":"Jól jártak a floridai rendőrök: járőrkocsi lett egy elkobzott izomautóból ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4296d62-24d1-47b9-93b1-e5ab897a184a","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Az Orbán-csapat Kollár Kingával akarja kiiktatni a közéletből Magyar Pétert. Ő az orbáni szavakkal támad vissza. A megosztott Magyarország kicsiben olyan, mint az USA a tavalyi választások előtt. Trump vámháborújának tétje az is, hogy ismét recesszióba süllyed-e a magyar gazdaság. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója. ","shortLead":"Az Orbán-csapat Kollár Kingával akarja kiiktatni a közéletből Magyar Pétert. Ő az orbáni szavakkal támad vissza...","id":"20250417_hvg-Farkas-Zoltan-Csataternepesseg-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4296d62-24d1-47b9-93b1-e5ab897a184a.jpg","index":0,"item":"a261fd95-d49d-4799-9844-9a8791ff9e79","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Farkas-Zoltan-Csataternepesseg-fulszoveg","timestamp":"2025. április. 17. 08:00","title":"Farkas Zoltán: Magyarországon a csatatérnépesség voksaiért dúl a harc. A végsőkig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3a08cd0-a7cb-485f-adaf-0ff8fbbcbeb4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A német popkultúra egyik legikonikusabb énekese október 21-én lép fel a Barba Negrában.","shortLead":"A német popkultúra egyik legikonikusabb énekese október 21-én lép fel a Barba Negrában.","id":"20250417_nena-budapest-barba-negra-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3a08cd0-a7cb-485f-adaf-0ff8fbbcbeb4.jpg","index":0,"item":"e12c365d-30d8-47dc-bb8e-71aff7988f2f","keywords":null,"link":"/kultura/20250417_nena-budapest-barba-negra-koncert","timestamp":"2025. április. 17. 10:42","title":"Jön Nena Budapestre – élőben is meghallgathatjuk a 99 Luftballonst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2baf022-fc55-45c6-87de-0a1dd47fb89a","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Dollármilliárdokban mérhető hasznot hajthat a bankoknak a mesterséges intelligencia használata, a forradalmi hangulatban azonban több százezer munkahely válhat feleslegessé. Az automata döntéshozatal pedig komoly veszélyeket hordoz, ha senki nem ellenőrzi.","shortLead":"Dollármilliárdokban mérhető hasznot hajthat a bankoknak a mesterséges intelligencia használata, a forradalmi...","id":"20250418_ai5-kodolt-kockazatok-penzugyi-szektor-bankok-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baf022-fc55-45c6-87de-0a1dd47fb89a.jpg","index":0,"item":"7359f358-f22b-4684-9e06-95430fd60aad","keywords":null,"link":"/360/20250418_ai5-kodolt-kockazatok-penzugyi-szektor-bankok-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 18. 08:00","title":"Torz döntéshozatal és tömeges leépítés lehet abból, ha most nem megfelelően újítanak a bankok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Orbán nem tárgyalt, egyszerűen felszámolta az ő szemében szoci pénztárnak számító magyar légitársaságot. Nagyjából annyira érdekelte az ország érdeke, mint amikor döntött a baltás gyilkos kiadásáról.
Csíp hajnalban a cigaretta vége itt a gyárudvaron, és most a négy órai kis becher sem melegít, maradnak hát a napilapok, sokat olvasunk, a főnök járatja a cseh és a magyar újságokat is rendesen. Sietni kellett vissza a sorra, de egy cikk nem hagyott nyugodni, elmesélem.
A legegyszerűbb ösztönökre ható aljas lázítás: nem kevesebb jutott eszembe, amikor elolvastam Bayer Zsolt, "Piacgazdaság" című vegytiszta hazugságözönét. Utánanéztem a hírnek, "A csehek bezzeg adhattak pénzt a Malévjuknak", ja, ez már nem a Magyar Hírlap, hanem a NOL volt. Bayer kettős mércét kiabál, nincs új a nap alatt, de a Népszabi online meghökkentett.
Nem sokat tudunk a repülőgép-társaságokról. Itt bent a srácokkal dumáltunk már róla, hogy akkor változhatott meg minden, amikor a piacra betörtek a fapados járatok, illetve életbe léptek az EU szigorú működési előírásai. Ennek egyik eleme az volt, hogy az állam nem szórhatta tovább következmények nélkül az adófizetők pénzét. Ennek mi akkor a gyárban örültünk, végre Brüsszel megmondta, de kint a reptereken megkezdődött a harc a túlélésért.
Zsolti, ez a szabad piac - mindenki el tud repülni hirtelen néhány euróért Párizsba, Londonba, Barcelonába, Rómába, hoppá. Meg az is a szabad piac, Zsolti, hogy nem Malévval vagy ČSA-val repülünk. Tudod, ez olyan szabad választás, mint amikor magyar állampolgár szlovák rendszámtáblát szerelhet fel az autóra, így mennek ezek. Megteheted.
Aztán itt van ez az állami támogatás, ezt írja a szerző: "és persze a szabad piac az is, amikor a csehek támogathatják a saját légitársaságukat, mi, magyarok pedig nem tehetjük ugyanezt". Te teljesen hülye vagy? Tisztázzunk valamit, Zsóti: repülőgép-társaságok felé tilos minden állami támogatás. Ugyanakkor az EU a gazdasági világválság után azt mondta, hogy azok a cégek, amelyek komoly károkat szenvedtek a válságban, kivételt képeznek, de a szabályokat muszáj betartaniuk. A cseh és a magyar légitársaságnak egyetlen dolga maradt: megpróbálni bebizonyítani, hogy megfelelnek a feltételeknek. Ez végül a ČSA-nak sikerült, a Malévnak nem.
Például a spanyol légitársaság, a Spanair is csődbe ment, de az Austrian Airlines sorsa másképp alakult. Szinte ugyanabban az időben, amikor a csehek, az osztrákok is állami támogatásért folyamodtak, amit meg is kaptak 800 millió euró értékben. Brüsszelnek 2009-ben jelezték a hitelfelvételt, amelyet az EU 2010 elején jóváhagyott. A gyors eljárást azzal magyarázták, hogy közben az osztrákok stratégiai együttműködést kötöttek a Lufthansával. Vajon a magyar kormány miért nem tárgyalt érdemben az orosz kormánnyal?
Nem volt ez még olyan rég, hogy ne emlékeznénk: a Bajnai-kormány figyelmeztette Orbánékat, pozor, mert az EU az egyenlő versenyfeltételek érdekében nem fogja engedélyezni az üzemeltetésre szánt állami támogatást. 2011 nyarán az EU levélben figyelmeztette a magyar kormányt, hiába. Orbán nem tárgyalt, egyszerűen felszámolta az ő szemében szoci pénztárnak számító magyar légitársaságot. Nagyjából annyira érdekelte az ország érdeke, mint amikor döntött a baltás gyilkos kiadásáról.
Nem kétséges: amennyiben a ČSA-t Brüsszel az állami támogatás visszafizetésére kötelezi, a cseh légitársaság is becsődölt volna. Ugyanakkor egy lényeges különbségről nem szabad elfeledkezni a ČSA és a Malév eljárása között: "a csehek folyamatosan kommunikáltak az Európai Bizottsággal, és minden adatról készségesen beszámoltak, addig a Malév soha nem játszott nyílt kártyákkal, mint a ČSA, a magyarok az utolsó pillanatig azt állították, hogy nincsenek bajban" - mondta Miroslav Dvořák, a Cesky Aeroholding vezérigazgatója egy 2012-es februári interjúban.
Magyarországon nem kell bemutatni a híres cseh euroszkeptikus attitűdöt, nem véletlen a szellemi közelség Vacláv Klaus és az ODS, illetve Orbán Viktor között sem. Ha innen nézzük a cseh és magyar légitársaság története közötti párhuzamokat, akkor van igazán okunk az aggodalomra: Klausnak nincs ötös számú párttagkönyv tulajdonos haverja, de ha lenne, soha nem ragadtatná magát, egy stratégiai nemzeti vállalat kapcsán, ostoba EU-ellenes kijelentésekre.
Másrészt, nem kell ahhoz a szabad piac feltétlen szerelmesének lenni, hogy legalább belássuk: kommunikáció és kooperáció nélkül nehezen boldogulunk. A Malév esetében, stratégiai partnerség keretén belül, ez konkrétan közös vállalat létrehozását jelentette volna, mert a nagyobb vállalatnak sem lehet érdeke egy totálisan egyoldalú kapcsolat, lám a csehek is ebben az irányban keresik a kitörési pontokat.
Vajon mit szólna Bayer Zsolt, ha tudná, hogy az euroszkeptikus csehek, ahogy megkapták az állami támogatást, azonnal rohantak Brüsszelbe, hogy bejelentsék az állami hitelfelvétel tényét? Sőt, láss csodát: két krigli sör mellett azonnal összeállítottak a légitársaságra vonatkozó, szerkezetátalakítási tervet is. Döbbenet, még nincs vége: a hitelfelvétel óta havonta (!) jártak ki Brüsszelbe, meggyőzni a Bizottságot, hogy a cég átalakítása után nem lesz szükség további extra forrásjuttatásokra.
Végül a CSA-t harminc százalékkal kellett csökkenteni az állami támogatás jóváhagyásához, s közben a csehek azt is bizonyították, hogy a tulajdonukban lévő ingatlanok kétszer annyit érnek, mint a 2,5 milliárdnyi állami támogatás.
Megcsinálták. Mertek optimisták lenni, nem töprengtek. Jól mondod Zsolti, gyáva népnek nincs hazája.
Zsolti írja: "Aki eddig nem értette, mit is jelentett januárban az a mondat, hogy NEM LESZÜNK GYARMAT, az most már igazán észbe kaphatna." Kapjunk észbe: kergessük el ezt az ostoba, folyamatosan hazudozó és a magyar nemzetet totálisan hülyének néző, hazaáruló oligarchát a hatalomból!