Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7572b4e6-3b62-47d6-a9c7-51ea3061e24e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem az embert próbálták leutánozni, csupán az emberi test működéséből indultak ki norvég kutatók, akik megalkották ZRobot, azaz a doboló robotot. Kreálmányuk tudása felülmúlja a legvirtuózabb zenészét is.","shortLead":"Nem az embert próbálták leutánozni, csupán az emberi test működéséből indultak ki norvég kutatók, akik megalkották...","id":"20241225_zrob-dobolo-robot-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7572b4e6-3b62-47d6-a9c7-51ea3061e24e.jpg","index":0,"item":"649b2981-1451-4bd9-b698-55727534301a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_zrob-dobolo-robot-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2024. december. 25. 16:03","title":"Új értelmet nyer a dobpergés szó ezzel a doboló robottal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36bf8928-afc0-41c5-8a48-c30b3c4b83c2","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20241224_Marabu-Feknyuz-Moszkva-az-Moszkva-Petike","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36bf8928-afc0-41c5-8a48-c30b3c4b83c2.jpg","index":0,"item":"2d315699-c699-4f68-a0c5-ff5b3d03f249","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Marabu-Feknyuz-Moszkva-az-Moszkva-Petike","timestamp":"2024. december. 24. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Moszkva az Moszkva, Petike","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2122d613-9210-452b-9543-60dbb1b18672","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Koltai János maga ajánlkozott a Szomszédokban való szereplésre, mert pénzre volt szüksége. Frajt Editet volt, hogy megfeddték, miért flörtöl sorozatbeli főnökével.","shortLead":"Koltai János maga ajánlkozott a Szomszédokban való szereplésre, mert pénzre volt szüksége. Frajt Editet volt...","id":"20241225_Szomszedok-kulisszatitkok-beszolas-gabor-gabor-frajt-edit-juli-koltai-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2122d613-9210-452b-9543-60dbb1b18672.jpg","index":0,"item":"f70e6163-800b-45f8-83ec-842b04e9e12c","keywords":null,"link":"/elet/20241225_Szomszedok-kulisszatitkok-beszolas-gabor-gabor-frajt-edit-juli-koltai-janos","timestamp":"2024. december. 25. 14:57","title":"Neves színházi rendező szólt be a Szomszédokra – kulisszatitkok a sorozat Julijától és Gábor Gáborától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b245ec20-6c33-4bac-addc-c0fbf8dd3d39","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Mediaworks egyik megyei lapja ezt híresztelte a Tisza Párt vezetőjéről. Magyar perelt, nyert, és most a helyreigazítást küldi ajándékba “a magánéletére oly érzékeny Gulyás Gergőnek.”","shortLead":"A Mediaworks egyik megyei lapja ezt híresztelte a Tisza Párt vezetőjéről. Magyar perelt, nyert, és most...","id":"20241224_Magyar-Peter-karacsonya-nem-is-alazta-perverz-beszolasokkal-a-tinilanyokat-az-Otkertben-ujabb-uzenet-Gulyas-Gergelynek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b245ec20-6c33-4bac-addc-c0fbf8dd3d39.jpg","index":0,"item":"af9ee1d7-42ff-45e7-8754-7d8f7a93e93b","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Magyar-Peter-karacsonya-nem-is-alazta-perverz-beszolasokkal-a-tinilanyokat-az-Otkertben-ujabb-uzenet-Gulyas-Gergelynek","timestamp":"2024. december. 24. 13:15","title":"Magyar Péter karácsonya: nem is alázta perverz beszólásokkal a tinilányokat az Ötkertben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48978dac-9cc0-402c-a173-6d6cbb01e3c9","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az érintett járásokban a széllökések meghaladhatják az óránkénti 90 kilométeres sebességet.","shortLead":"Az érintett járásokban a széllökések meghaladhatják az óránkénti 90 kilométeres sebességet.","id":"20241224_Olyan-durvan-fuj-a-szel-hogy-masodfoku-riasztast-adtak-ki-tobb-dunantuli-es-eszak-magyarorszagi-jarasra-szellokesek-narancs-riasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48978dac-9cc0-402c-a173-6d6cbb01e3c9.jpg","index":0,"item":"e9fb965f-94bc-4cf3-ac1f-819ad6d38258","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Olyan-durvan-fuj-a-szel-hogy-masodfoku-riasztast-adtak-ki-tobb-dunantuli-es-eszak-magyarorszagi-jarasra-szellokesek-narancs-riasztas","timestamp":"2024. december. 24. 13:28","title":"Olyan durván fúj a szél, hogy másodfokú riasztást adtak ki több dunántúli és észak-magyarországi járásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f108a532-e9e8-4327-88ca-aaec0d56059e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"PSD-PNL-RMDSZ a felállás. ","shortLead":"PSD-PNL-RMDSZ a felállás. ","id":"20241223_Bizalmat-kapott-a-szocialdemokrata-vezetesu-roman-kormany-benne-a-magyar-penzugyminiszterrel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f108a532-e9e8-4327-88ca-aaec0d56059e.jpg","index":0,"item":"8d91255b-cb5c-4f52-8983-e52bf3cd8a67","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_Bizalmat-kapott-a-szocialdemokrata-vezetesu-roman-kormany-benne-a-magyar-penzugyminiszterrel","timestamp":"2024. december. 23. 21:24","title":"Bizalmat kapott a szociáldemokrata vezetésű román kormány, benne a magyar pénzügyminiszterrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12184b21-70e4-498d-9566-ca3157f0f0a5","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A közterületi fát csuklyás alakok gyújtották fel. Az ország új vezetői, a Hajat Tahrír as-Sám iszlamista csoport szerint a tettesek nem szíriaiak voltak.","shortLead":"A közterületi fát csuklyás alakok gyújtották fel. Az ország új vezetői, a Hajat Tahrír as-Sám iszlamista csoport...","id":"20241224_Felgyujtottak-egy-karacsonyfat-Damaszkuszban-tobb-szaz-sziriai-kereszteny-tuntetett-miatta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12184b21-70e4-498d-9566-ca3157f0f0a5.jpg","index":0,"item":"ed85807a-8d94-461a-8951-29e92096e9ea","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_Felgyujtottak-egy-karacsonyfat-Damaszkuszban-tobb-szaz-sziriai-kereszteny-tuntetett-miatta","timestamp":"2024. december. 24. 10:03","title":"Felgyújtottak egy karácsonyfát Damaszkuszban, több száz szíriai keresztény tüntetett miatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8eb2d972-0602-4b0d-af4e-5c1d100310c5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Toshiba összekombinált egy, a régi korokat idéző mátrixnyomtatót egy DVD-meghajtóval, érintőképernyős kijelzővel, PC-vel, két SSD-vel. E különös összeállításon még Windows 10 is fut, és komoly haszna lehet irodai környezetben.","shortLead":"A Toshiba összekombinált egy, a régi korokat idéző mátrixnyomtatót egy DVD-meghajtóval, érintőképernyős kijelzővel...","id":"20241225_toshiba-matrixnyomtatoba-epitett-szamitogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8eb2d972-0602-4b0d-af4e-5c1d100310c5.jpg","index":0,"item":"7ba2ded5-cc37-4137-81c9-317528da3206","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_toshiba-matrixnyomtatoba-epitett-szamitogep","timestamp":"2024. december. 25. 08:03","title":"Ilyen PC még nem volt, a Toshiba új számítógépében tényleg minden megvan egyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi lesz a betegszállítással? Rejtélyes átszervezés
szerző:
Kóti Lóránt
Tetszett a cikk?
A betegek érdekeire hivatkozva szervezi át junius 1-től a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a betegszállítás irányítását, többszáz millió forintért. Ám ezzel aligha oldják meg az indokul felhozott problémákat, kárvallottjai viszont a betegek és betegszállítók lehetnek. A Magyar Telekom-leány által működtetett TETRA-telefonrendszer kapacitáskihasználtsága viszont alighanem javulhat.
Tavaly derült égből villámcsapásként érte a 90 hazai betegszállító vállalkozást, amikor Beneda Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyi államtitkárságának kabinetfőnöke bejelentette: a szaktárca a betegszállító magáncégek által működtetett Országos Betegszállító Szolgálattól (OBSZ) 2011 júniusától elveszi a betegszállítás irányítását, és átadja azt az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ).
A tárca arra hivatkozott, hogy a jelenlegi szervezeti rendben nem minden beteg számára hozzáférhető a szolgáltatás, mivel a magáncégek eltérő felkészültséggel és technikai eszközökkel végzik a feladatukat. A rendszer ráadásul ellenőrizhetetlen, indokolatlan szállításokat és visszaéléseket tesz lehetővé. További indok volt, hogy a finanszírozás tarthatatlan, katasztrófahelyzetben pedig az OMSZ hatékonyabban tudja irányítani a rendelkezésre álló szállítókapacitást. A tárca kommunikációjában mindezt úgy próbálta beállítani, mintha a betegszállítók maguk kérték volna a rendeletmódosítást, holott erről szó sem volt. Épp ellenkezőleg. Azóta is kézzel-lábbal tiltakoznak ellene.
OBSZ
Elsőre valóban jól hangzik a módosítás. Valós problémákról van ugyanis szó: aki igénybe vette már a betegszállítók szolgáltatását, maga is tapasztalhatta, hogy milyen egy zsúfolt mikrobuszban betegtársakkal összezárva utazni, akár ötven kilométert, oda-vissza. Egy kemoterápiás kezelés után, a negyvenfokos kánikulában folyamatos rosszulléttel küzdő beteg számára éppen elég megpróbáltatás az állapota, nemhogy a visszaút előtti hosszú várakozás a többi betegre. Az is kétségtelen, hogy a szállításoknak mintegy negyede nem feltétlenül indokolt: a háziorvosok sokszor szociális okok miatt kérnek betegszállítót, mert a páciens állapota ugyan nem indokolna szállítást, de nincs pénze az útiköltségre.
Ennek ellenére – a hvg.hu által megkérdezett szakértők szerint – olyan értelemben jó a jelenlegi rendszer, hogy mindenki azt csinálja, ami a dolga: a mentők is, a betegszállítók is. A mentők sürgősségi mentéssel foglalkoznak, betegszállítást csak úgynevezett mentési készenlétet igénylő esetben vállalnak, amikor például koraszülött ellátásáról van szó. Egyébként a betegek szállítása a nap 24 órájában az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött 90 betegszállító vállalkozás feladata. Ezt orvosi rendelvényre végzik, a páciensek lakhelye illetve a vizsgálatot, kezelést végző intézmény között. A betegszállítóknak területi ellátási kötelezettségük van: az adott vállalkozás az ellátási területéről köteles minden beteget elszállítani, más területről pedig – kihasználatlan kapacitása erejéig – elszállíthatja őket. Amíg egy mentési feladatot végző mentőautó kilométerenként 1300 forintjába kerül az adófizetőknek, a betegszállítók teljesítménydíja 52 forint betegenként és kilométerenként.
OBSZ
Az új irányítási koncepciót a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyért felelős államtitkárának felkérésére, egy 2010-ben végzett vizsgálat alapján dolgozta ki az OMSZ, az Állami Egészségügyi Központ, a Magyar Légimentő Felügyelő Bizottsága, valamint a szakminisztérium. Nem vonták viszont be az érintetteket, azaz a betegszállítókat, akik ezért kezdettől csak találgathatták, hogy mi is készül a fejük fölött. Arra gyanakszanak, hogy a távlati cél a magán-betegszállítás felszámolása lehet.
Kérdésünkre a minisztérium cáfolta, hogy az egészségügyi kormányzat megszüntetné a mentőszolgálat mellett működő betegszállítást. Megerősítették: a tárca a betegszállítók kapacitásaira a továbbiakban is igényt tart, csupán a betegszállítás irányítási rendszerét kívánja átalakítani, erősítve ezzel az átláthatóságot és a hatékonyságot. A mentőszolgálatnál folyó informatikai fejlesztések révén a betegszállítás irányítása - évente 2,6 millió ember mozgatásáról van szó – korszerűbb és megbízhatóbb lesz, a betegeknek sokkal kevesebbet kell majd várniuk a szállítókra, ígéri a tárca. Esetleges katasztrófahelyzetben pedig az irányítást amúgy is egyetlen állami szervnek, az Országos Mentőszolgálatnak kell végeznie, hangzik az érvelésük.
Első látásra valóban ésszerűnek tűnik az átszervezés: miért ne lehetne a betegszállítás irányítását is a mentőkre bízni, a sürgősségi ellátás mellett? A dolog azonban korántsem ilyen egyszerű. Bíró Ferenc, a betegszállítókat tömörítő Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke a hvg.hu-nak elmondta: attól tart, hogy az összevonás semmit sem old meg a minisztériumi indoklásban szereplő gondokból.
A probléma gyökere ugyanis a betegszállításban is, mint az egészségügy egészében, az alulfinanszírozottság. A betegszállítóknak az OEP-pel szerződött keretből kellene gazdálkodniuk, márpedig az OEP pénze csak lassan csordogál. Lestrapált a járműpark, jó, ha üzemanyagra és alkatrészre telik a szolgáltatóknak. Óriási a munkaerő fluktuációja, mert a cégek nem tudják rendesen megfizetni alkalmazottaikat. Több autó beállítása enyhíthetné a zsúfoltságot, ám erre sem jut pénz. Más gondok is vannak az összevonással: külső szereplőként az OMSZ nem érdekelt abban, hogy a lehető leghatékonyabban és legrugalmasabban szervezze meg a szállítást, mint teszik ezt a hatékonyságban érdekelt betegszállító magántársaságok.
A hvg.hu birtokába került rendelettervezet emellett két olyan passzust is tartalmaz, amely végkép ellehetetlenítené a betegszállító cégeket. A betegszállítási jogosultságot 600 órás (!) OKJ-s tanfolyamhoz és vizsgához kötné a jogalkotó. A jelenleg érvényben lévő rendelet szerint a betegszállítóknak csak 40 órás képzésben kell részt venniük. Ennek ellenére, egyetlen olyan eset sem vált ismertté, amikor a betegszállító nem megfelelően cselekedett, vagy a betegeknek bármilyen egészségkárosodása keletkezett volna a szállítás alatt. Pedig a betegszállítók az elmúlt 3 évben több mint 7 millió beteget szállítottak. A másik buktató: köteleznék a betegszállító cégeket, hogy az eddiginél tágasabb, több utas szállítására alkalmas járműveket szerezzenek be. Ám ezt a legtöbb vállalkozás pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé.
A betegszállítók máig nem értik, miért akarja a tárca a már kiépített és jól működő és relatíve olcsó irányítási rendszerüket egy igencsak drága és lényegében felesleges újra lecserélni? Eddig az irányítást s az Országos Betegszállító Szolgálat megyei központjai végezték, GPS alapú nyomkövető rendszer segítségével. Gépkocsinként ez havi 2000 forintba került, éves szinten pedig a betegszállítók az irányításra 15,6 millió forintot költöttek, amit az OEP finanszírozott.
A TETRA-hálózat titkai
A TETRA elnevezés az angol TErrestrial Trunked RAdio elnevezésből származik. A nyilvános hazai GSM hálózatoktól eltérően a 400 MHz-es sávtartományban működő titkosított mobilrendszer 227 bázisállomással fedi le az egész országot. Azaz: egy állomás sokkal nagyobb területet sugároz be, mint a nyílt hálózatok esetében, ezért nem mindenütt jó a vétel.
Ugyanakkor tény, hogy Tetra telefonnal sokkal gyorsabban lehet telefonálni, mint a GSM-hálózatban. Lehet vele push-to-talk üzemmódban csoportosan rádiózni, azaz például egy rendőrségi vagy titkosszolgálati akcióban a csoport minden tagja veheti a titkos adást. Talán legnagyobb előnye, hogy bármilyen térerő nélkül, például pincében vagy barlangban is képes működni rádióadó-vevőként.
Az SDS szabvány szerinti üzenetküldő rendszer lehetővé teszi a TETRA-készülékek nyomon követését és így a flottairányítást. Ezen tulajdonsága alapján lehet a betegszállítók irányítására is használni.
Az OMSZ-nál szükséges fejlesztést a hazai TETRA-hálózatot működtető Pro-M. Professzionális Mobilrádió Zrt. (Pro-M.Zrt.) végzi, amely a Magyar Telekom Csoport tagja, a Vállalati Szolgáltatások Üzletágnak, a T-Systemsnek a leányvállalata. Az új irányító rendszer beruházási költsége, a TETRA mobiltelefonok beszerzésével együtt, 550-600 millió forintot tesz ki, a rendszer éves működési költsége pedig, idei áron, 200 milliót kóstál.
Beneda Attila a minisztérium kabinetfőnöke kérdésünkre elmondta, a drágának tűnő beruházásra azért van szükség, mert „a TETRA molbilrendszer például földrengés esetén és más katasztrófahelyzetben is megfelelően működne“. Pályázat alapján már tavaly megkezdődött a TETRA rendszer beszerzése, 650 TETRA-telefont vásároltak. Bíró Ferenc ugyanakkor úgy vélekedett: katasztrófahelyzet esetén a betegszállítók jelenlegi irányítási rendszere is működésképes.
A TETRA-mobilhálózat jelenleg meglehetősen kihasználatlan: 35 ezer TETRA-telefon van, ám a rendszer további 7000 telefon kiszolgálására lenne alkalmas. A jobbára a rendőrség, a katasztrófavédelem, a polgári titkosszolgálatok és a kiemelt közszolgáltatók által használt TETRA mobilhálózat, hivatalos nevén az EDR – Egységes Digitális Rádiótávközlő-rendszer – egyedül az idén mintegy 11 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek.
Az OBSZ meglévő és jól működő rendszere helyett egy új rendszer kiépítése a betegek és az adófizetők szempontjából ablakon kidobott, a Magyar Telekom-leány számára viszont talált pénznek tűnik...