Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű, konstruktív egyeztetést olyan fontos és érzékeny tárgyban, mint a kisebbségi jogok”.","shortLead":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű...","id":"20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456.jpg","index":0,"item":"2ff50b71-8029-49d3-98fe-2c3dfd142fc0","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","timestamp":"2025. május. 11. 16:02","title":"Magyar Levente külügyi államtitkár lemondta a hétfői magyar-ukrán tárgyalást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eff1dc48-6b58-4235-8151-dcf664ead87f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy apró, néhány érme vastagságú chip adta vissza Bradford G. Smith számára a kommunikáció készségét – még Mario Kartozni is tud a gyerekeivel az eszköznek köszönhetően.","shortLead":"Egy apró, néhány érme vastagságú chip adta vissza Bradford G. Smith számára a kommunikáció készségét – még Mario...","id":"20250511_neuralink-bci-agyi-chip-gondolatok-kurzor-iranyitasa-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eff1dc48-6b58-4235-8151-dcf664ead87f.jpg","index":0,"item":"c2d79a0f-55a9-4f3b-8f26-74a65bfa521b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_neuralink-bci-agyi-chip-gondolatok-kurzor-iranyitasa-video","timestamp":"2025. május. 11. 10:03","title":"Szó szerint a gondolataival csinált videót a férfi, aki harmadikként kapta meg a Neuralink agyi chipjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f42a34f-1e30-432a-8140-6b00c5229f66","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Az érzelmileg elérhető, támogató, dicsérő szülő sokat segíthet, hogy a gyereke ne roppanjon össze az érettségivel, felvételivel járó stressztől. Mi nyomasztja ilyenkor a diákokat? Miért fontos a mentalizáció, illetve B és C terv készítése? Milyen viselkedés esetén érdemes szakembert felkeresni? És mi a teendő, ha a megmérettetés reggelén a gyerek bepánikol és nem akar elmenni vizsgázni?","shortLead":"Az érzelmileg elérhető, támogató, dicsérő szülő sokat segíthet, hogy a gyereke ne roppanjon össze az érettségivel...","id":"20250511_Vizsgazik-a-gyerek_Hogyan-tamogassuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f42a34f-1e30-432a-8140-6b00c5229f66.jpg","index":0,"item":"4265828e-479e-4bad-a5a7-5f5aa7807094","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250511_Vizsgazik-a-gyerek_Hogyan-tamogassuk","timestamp":"2025. május. 11. 18:31","title":"Vizsgázik a gyerek – Hogyan támogassuk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz, hogy fenntartható módon tudjuk le a heti nagybevásárlást. De mik ezek és hogyan érdemes őket a mindennapok részévé tenni? Cikkünkben ennek járunk utána.","shortLead":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz...","id":"20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e.jpg","index":0,"item":"4c4870b3-a9b9-46ec-aae2-8e2d8529c5a9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","timestamp":"2025. május. 12. 11:30","title":"Fenntartható bevásárlás: így csináld, hogy valóban az legyen!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"db518d5e-4e01-426c-b021-c4d8d2d00fad","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hamarosan érkezik egy még az ID.3 GTX-nél is potensebb új VW villanyautó.","shortLead":"Hamarosan érkezik egy még az ID.3 GTX-nél is potensebb új VW villanyautó.","id":"20250512_farmotoroskent-tamad-a-vw-legujabb-izgalmas-id3-gti","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db518d5e-4e01-426c-b021-c4d8d2d00fad.jpg","index":0,"item":"f531fd9c-3aaa-4668-b1fc-718fc44b8f9f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_farmotoroskent-tamad-a-vw-legujabb-izgalmas-id3-gti","timestamp":"2025. május. 12. 08:41","title":"Farmotorosként támad a VW legújabb izgalmas GTI-je","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","shortLead":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","id":"20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587.jpg","index":0,"item":"3ab9eed8-a962-4ffb-9f15-68e68bd57eef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","timestamp":"2025. május. 12. 07:59","title":"3 hónap alatt mindössze 2 darab villanyautót adott el a komoly bajban lévő gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883cd6f2-45de-40e6-aea8-6885ffd82baa","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az első magyar animációs dokumentumfilm Németország legnagyobb animációs filmfesztiválján aratott sikert.","shortLead":"Az első magyar animációs dokumentumfilm Németország legnagyobb animációs filmfesztiválján aratott sikert.","id":"20250512_kek-pelikan-stuttgart-animacios-film-legjobb-mozifilm-dij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883cd6f2-45de-40e6-aea8-6885ffd82baa.jpg","index":0,"item":"c59b5700-6cec-4631-8736-2cdbff19d946","keywords":null,"link":"/kultura/20250512_kek-pelikan-stuttgart-animacios-film-legjobb-mozifilm-dij","timestamp":"2025. május. 12. 09:25","title":"A Kék Pelikan nyerte a legjobb mozifilmnek járó díjat Stuttgartban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. május. 10. 16:30","title":"Túlárazott dodzsem vagy az emberiség túlélésének záloga?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""}]
Mi lesz a betegszállítással? Rejtélyes átszervezés
szerző:
Kóti Lóránt
Tetszett a cikk?
A betegek érdekeire hivatkozva szervezi át junius 1-től a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a betegszállítás irányítását, többszáz millió forintért. Ám ezzel aligha oldják meg az indokul felhozott problémákat, kárvallottjai viszont a betegek és betegszállítók lehetnek. A Magyar Telekom-leány által működtetett TETRA-telefonrendszer kapacitáskihasználtsága viszont alighanem javulhat.
Tavaly derült égből villámcsapásként érte a 90 hazai betegszállító vállalkozást, amikor Beneda Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyi államtitkárságának kabinetfőnöke bejelentette: a szaktárca a betegszállító magáncégek által működtetett Országos Betegszállító Szolgálattól (OBSZ) 2011 júniusától elveszi a betegszállítás irányítását, és átadja azt az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ).
A tárca arra hivatkozott, hogy a jelenlegi szervezeti rendben nem minden beteg számára hozzáférhető a szolgáltatás, mivel a magáncégek eltérő felkészültséggel és technikai eszközökkel végzik a feladatukat. A rendszer ráadásul ellenőrizhetetlen, indokolatlan szállításokat és visszaéléseket tesz lehetővé. További indok volt, hogy a finanszírozás tarthatatlan, katasztrófahelyzetben pedig az OMSZ hatékonyabban tudja irányítani a rendelkezésre álló szállítókapacitást. A tárca kommunikációjában mindezt úgy próbálta beállítani, mintha a betegszállítók maguk kérték volna a rendeletmódosítást, holott erről szó sem volt. Épp ellenkezőleg. Azóta is kézzel-lábbal tiltakoznak ellene.
OBSZ
Elsőre valóban jól hangzik a módosítás. Valós problémákról van ugyanis szó: aki igénybe vette már a betegszállítók szolgáltatását, maga is tapasztalhatta, hogy milyen egy zsúfolt mikrobuszban betegtársakkal összezárva utazni, akár ötven kilométert, oda-vissza. Egy kemoterápiás kezelés után, a negyvenfokos kánikulában folyamatos rosszulléttel küzdő beteg számára éppen elég megpróbáltatás az állapota, nemhogy a visszaút előtti hosszú várakozás a többi betegre. Az is kétségtelen, hogy a szállításoknak mintegy negyede nem feltétlenül indokolt: a háziorvosok sokszor szociális okok miatt kérnek betegszállítót, mert a páciens állapota ugyan nem indokolna szállítást, de nincs pénze az útiköltségre.
Ennek ellenére – a hvg.hu által megkérdezett szakértők szerint – olyan értelemben jó a jelenlegi rendszer, hogy mindenki azt csinálja, ami a dolga: a mentők is, a betegszállítók is. A mentők sürgősségi mentéssel foglalkoznak, betegszállítást csak úgynevezett mentési készenlétet igénylő esetben vállalnak, amikor például koraszülött ellátásáról van szó. Egyébként a betegek szállítása a nap 24 órájában az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött 90 betegszállító vállalkozás feladata. Ezt orvosi rendelvényre végzik, a páciensek lakhelye illetve a vizsgálatot, kezelést végző intézmény között. A betegszállítóknak területi ellátási kötelezettségük van: az adott vállalkozás az ellátási területéről köteles minden beteget elszállítani, más területről pedig – kihasználatlan kapacitása erejéig – elszállíthatja őket. Amíg egy mentési feladatot végző mentőautó kilométerenként 1300 forintjába kerül az adófizetőknek, a betegszállítók teljesítménydíja 52 forint betegenként és kilométerenként.
OBSZ
Az új irányítási koncepciót a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyért felelős államtitkárának felkérésére, egy 2010-ben végzett vizsgálat alapján dolgozta ki az OMSZ, az Állami Egészségügyi Központ, a Magyar Légimentő Felügyelő Bizottsága, valamint a szakminisztérium. Nem vonták viszont be az érintetteket, azaz a betegszállítókat, akik ezért kezdettől csak találgathatták, hogy mi is készül a fejük fölött. Arra gyanakszanak, hogy a távlati cél a magán-betegszállítás felszámolása lehet.
Kérdésünkre a minisztérium cáfolta, hogy az egészségügyi kormányzat megszüntetné a mentőszolgálat mellett működő betegszállítást. Megerősítették: a tárca a betegszállítók kapacitásaira a továbbiakban is igényt tart, csupán a betegszállítás irányítási rendszerét kívánja átalakítani, erősítve ezzel az átláthatóságot és a hatékonyságot. A mentőszolgálatnál folyó informatikai fejlesztések révén a betegszállítás irányítása - évente 2,6 millió ember mozgatásáról van szó – korszerűbb és megbízhatóbb lesz, a betegeknek sokkal kevesebbet kell majd várniuk a szállítókra, ígéri a tárca. Esetleges katasztrófahelyzetben pedig az irányítást amúgy is egyetlen állami szervnek, az Országos Mentőszolgálatnak kell végeznie, hangzik az érvelésük.
Első látásra valóban ésszerűnek tűnik az átszervezés: miért ne lehetne a betegszállítás irányítását is a mentőkre bízni, a sürgősségi ellátás mellett? A dolog azonban korántsem ilyen egyszerű. Bíró Ferenc, a betegszállítókat tömörítő Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke a hvg.hu-nak elmondta: attól tart, hogy az összevonás semmit sem old meg a minisztériumi indoklásban szereplő gondokból.
A probléma gyökere ugyanis a betegszállításban is, mint az egészségügy egészében, az alulfinanszírozottság. A betegszállítóknak az OEP-pel szerződött keretből kellene gazdálkodniuk, márpedig az OEP pénze csak lassan csordogál. Lestrapált a járműpark, jó, ha üzemanyagra és alkatrészre telik a szolgáltatóknak. Óriási a munkaerő fluktuációja, mert a cégek nem tudják rendesen megfizetni alkalmazottaikat. Több autó beállítása enyhíthetné a zsúfoltságot, ám erre sem jut pénz. Más gondok is vannak az összevonással: külső szereplőként az OMSZ nem érdekelt abban, hogy a lehető leghatékonyabban és legrugalmasabban szervezze meg a szállítást, mint teszik ezt a hatékonyságban érdekelt betegszállító magántársaságok.
A hvg.hu birtokába került rendelettervezet emellett két olyan passzust is tartalmaz, amely végkép ellehetetlenítené a betegszállító cégeket. A betegszállítási jogosultságot 600 órás (!) OKJ-s tanfolyamhoz és vizsgához kötné a jogalkotó. A jelenleg érvényben lévő rendelet szerint a betegszállítóknak csak 40 órás képzésben kell részt venniük. Ennek ellenére, egyetlen olyan eset sem vált ismertté, amikor a betegszállító nem megfelelően cselekedett, vagy a betegeknek bármilyen egészségkárosodása keletkezett volna a szállítás alatt. Pedig a betegszállítók az elmúlt 3 évben több mint 7 millió beteget szállítottak. A másik buktató: köteleznék a betegszállító cégeket, hogy az eddiginél tágasabb, több utas szállítására alkalmas járműveket szerezzenek be. Ám ezt a legtöbb vállalkozás pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé.
A betegszállítók máig nem értik, miért akarja a tárca a már kiépített és jól működő és relatíve olcsó irányítási rendszerüket egy igencsak drága és lényegében felesleges újra lecserélni? Eddig az irányítást s az Országos Betegszállító Szolgálat megyei központjai végezték, GPS alapú nyomkövető rendszer segítségével. Gépkocsinként ez havi 2000 forintba került, éves szinten pedig a betegszállítók az irányításra 15,6 millió forintot költöttek, amit az OEP finanszírozott.
A TETRA-hálózat titkai
A TETRA elnevezés az angol TErrestrial Trunked RAdio elnevezésből származik. A nyilvános hazai GSM hálózatoktól eltérően a 400 MHz-es sávtartományban működő titkosított mobilrendszer 227 bázisállomással fedi le az egész országot. Azaz: egy állomás sokkal nagyobb területet sugároz be, mint a nyílt hálózatok esetében, ezért nem mindenütt jó a vétel.
Ugyanakkor tény, hogy Tetra telefonnal sokkal gyorsabban lehet telefonálni, mint a GSM-hálózatban. Lehet vele push-to-talk üzemmódban csoportosan rádiózni, azaz például egy rendőrségi vagy titkosszolgálati akcióban a csoport minden tagja veheti a titkos adást. Talán legnagyobb előnye, hogy bármilyen térerő nélkül, például pincében vagy barlangban is képes működni rádióadó-vevőként.
Az SDS szabvány szerinti üzenetküldő rendszer lehetővé teszi a TETRA-készülékek nyomon követését és így a flottairányítást. Ezen tulajdonsága alapján lehet a betegszállítók irányítására is használni.
Az OMSZ-nál szükséges fejlesztést a hazai TETRA-hálózatot működtető Pro-M. Professzionális Mobilrádió Zrt. (Pro-M.Zrt.) végzi, amely a Magyar Telekom Csoport tagja, a Vállalati Szolgáltatások Üzletágnak, a T-Systemsnek a leányvállalata. Az új irányító rendszer beruházási költsége, a TETRA mobiltelefonok beszerzésével együtt, 550-600 millió forintot tesz ki, a rendszer éves működési költsége pedig, idei áron, 200 milliót kóstál.
Beneda Attila a minisztérium kabinetfőnöke kérdésünkre elmondta, a drágának tűnő beruházásra azért van szükség, mert „a TETRA molbilrendszer például földrengés esetén és más katasztrófahelyzetben is megfelelően működne“. Pályázat alapján már tavaly megkezdődött a TETRA rendszer beszerzése, 650 TETRA-telefont vásároltak. Bíró Ferenc ugyanakkor úgy vélekedett: katasztrófahelyzet esetén a betegszállítók jelenlegi irányítási rendszere is működésképes.
A TETRA-mobilhálózat jelenleg meglehetősen kihasználatlan: 35 ezer TETRA-telefon van, ám a rendszer további 7000 telefon kiszolgálására lenne alkalmas. A jobbára a rendőrség, a katasztrófavédelem, a polgári titkosszolgálatok és a kiemelt közszolgáltatók által használt TETRA mobilhálózat, hivatalos nevén az EDR – Egységes Digitális Rádiótávközlő-rendszer – egyedül az idén mintegy 11 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek.
Az OBSZ meglévő és jól működő rendszere helyett egy új rendszer kiépítése a betegek és az adófizetők szempontjából ablakon kidobott, a Magyar Telekom-leány számára viszont talált pénznek tűnik...
Van olyan kérdés, amelyben a nyugdíjasok komoly többsége sorakozott fel egy tiszás javaslat mögött – igaz, anélkül, hogy tudták volna, melyik párttól származik az adott ötlet.