Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","shortLead":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","id":"20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c.jpg","index":0,"item":"68bcce3d-b90f-45a2-9229-b11ea1cfc15f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","timestamp":"2025. május. 08. 09:04","title":"Beröffent a német export, rég nem látott teljesítményt mutatott márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bf74323-39d5-47da-b4eb-e6b5455ba919","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Különleges prototípust mutatott be a Realme: a GT 7 mobil módosított változata töltés, valamint üzemidő terén is egy új szint. De van egy rossz hír is a készülékkel kapcsolatban.","shortLead":"Különleges prototípust mutatott be a Realme: a GT 7 mobil módosított változata töltés, valamint üzemidő terén is egy új...","id":"20250509_realme-gt-7-10000-mah-akkumulator-320-wattos-toltes-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bf74323-39d5-47da-b4eb-e6b5455ba919.jpg","index":0,"item":"5a767984-bc2f-46a1-8474-bbef9dd3b073","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_realme-gt-7-10000-mah-akkumulator-320-wattos-toltes-okostelefon","timestamp":"2025. május. 09. 15:03","title":"320 wattos töltés, 10 000 mAh-s akkumulátor: szédületes mobilt villantott a Realme","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1ecc80e-fd98-441d-a0f2-6860254db939","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína sikeresen tesztelte azt a lézeres rendszert, amely a jövőben az űrbéli kommunikáció alapjául is szolgálhat. A pontossága már most megkérdőjelezhetetlen.","shortLead":"Kína sikeresen tesztelte azt a lézeres rendszert, amely a jövőben az űrbéli kommunikáció alapjául is szolgálhat...","id":"20250509_kina-lezer-hold-muhold-helymeghatarozas-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ecc80e-fd98-441d-a0f2-6860254db939.jpg","index":0,"item":"b06a9047-2d1b-4d39-b643-614c9f2b2482","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kina-lezer-hold-muhold-helymeghatarozas-kommunikacio","timestamp":"2025. május. 09. 09:03","title":"130 000 km-re lőtt el egy lézert Kína, az eredmény lenyűgöző","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter szerint gyakran alkalmaznak Ukrajnában magyarellenes propagandát.","shortLead":"A külügyminiszter szerint gyakran alkalmaznak Ukrajnában magyarellenes propagandát.","id":"20250509_szijjarto-peter-magyar-kemek-ukran-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db.jpg","index":0,"item":"330d91c9-48dd-4ceb-9ad4-3613947e6e31","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_szijjarto-peter-magyar-kemek-ukran-propaganda","timestamp":"2025. május. 09. 11:44","title":"Szijjártó szerint ukrán propaganda a magyar kémek elfogásáról szóló bejelentés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62ac4bdb-1c21-409e-9738-26b11acb1491","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A XIV. Leó nevet választó Prevost Chicagóból származik és nézeteiben igen közel áll Ferenc pápához.","shortLead":"A XIV. Leó nevet választó Prevost Chicagóból származik és nézeteiben igen közel áll Ferenc pápához.","id":"20250508_robert-francis-prevost-papa-xiv-leo-eletrajz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62ac4bdb-1c21-409e-9738-26b11acb1491.jpg","index":0,"item":"e8be1db5-8574-4c08-8681-821d3c528a51","keywords":null,"link":"/elet/20250508_robert-francis-prevost-papa-xiv-leo-eletrajz","timestamp":"2025. május. 08. 21:28","title":"Kicsoda az új pápa, Robert Francis Prevost?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Szintet lépett a Kína és Oroszország közötti együttműködés, Moszkvának pedig esze ágában sincs befejezni az Ukrajna elleni, igazságosnak tartott háborút – ezek a fő üzenetek a Vörös térről, ahol pénteken közel harminc ország vezetői vettek részt Vlagyimir Putyin orosz elnök társaságában a hagyományos győzelem napi díszszemlén.","shortLead":"Szintet lépett a Kína és Oroszország közötti együttműködés, Moszkvának pedig esze ágában sincs befejezni az Ukrajna...","id":"20250509_gyozelem-napja-moszkva-putyin-hszi-csin-ping-kina-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54.jpg","index":0,"item":"b63fd1ec-ceca-4aad-bb8b-cdb47cacf0ed","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_gyozelem-napja-moszkva-putyin-hszi-csin-ping-kina-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 14:29","title":"Mianmari és laoszi fegyveresek is masíroztak a Vörös téren, miközben új szintre emelték Putyin és Hszi Csin-ping barátságát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469dc62-99b4-48b7-9543-fc93b4bbf760","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"A kis értékű csomagok vámmentességének amerikai eltörlése nyomán hamarosan Európát is eléri az olcsó kínai áruk dömpingje, nehéz helyzetbe hozva a helyi e-kereskedelmi szereplőket.","shortLead":"A kis értékű csomagok vámmentességének amerikai eltörlése nyomán hamarosan Európát is eléri az olcsó kínai áruk...","id":"20250509_hvg-kinai-arudomping-drogcsempeszet-ekereskedelem-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469dc62-99b4-48b7-9543-fc93b4bbf760.jpg","index":0,"item":"0895c005-0ee5-49b1-a7c7-ad1349c8393f","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-kinai-arudomping-drogcsempeszet-ekereskedelem-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 09. 15:45","title":"Trump sem tudja elvenni az árérzékeny magyar vásárlóktól a Temut és a Sheint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba4a6657-a2a9-428a-b5a6-3a1b4280c32a","c_author":"Jakus Ibolya","category":"360","description":"A karaktergyilkosságtól a jogi diszkvalifikálásig terjedő arzenált vethetnek be a Tisza ellen. A rendszer züllöttségét immár azok is látják, akik eddig félrenéztek – ezt észlelte is Orbán. Két szuverenista van egy csárdában: bemutatjuk Orbán Viktor román verzióját. Schwab Richárd pedig elmondja, mire jó a napi 16 órás böjt. Ez a Fülszöveg – az e heti HVG-t Jakus Ibolya ajánlja. ","shortLead":"A karaktergyilkosságtól a jogi diszkvalifikálásig terjedő arzenált vethetnek be a Tisza ellen. A rendszer züllöttségét...","id":"20250508_hvg-Jakus-Ibolya-Veszett-jelleg-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba4a6657-a2a9-428a-b5a6-3a1b4280c32a.jpg","index":0,"item":"a7985c4d-0cc4-49e7-9dd0-09766918b67d","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Jakus-Ibolya-Veszett-jelleg-Fulszoveg","timestamp":"2025. május. 08. 08:00","title":"Hazavágnák: lejáratás után törvényekkel takarítanák el a Tiszát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi lesz a betegszállítással? Rejtélyes átszervezés
szerző:
Kóti Lóránt
Tetszett a cikk?
A betegek érdekeire hivatkozva szervezi át junius 1-től a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a betegszállítás irányítását, többszáz millió forintért. Ám ezzel aligha oldják meg az indokul felhozott problémákat, kárvallottjai viszont a betegek és betegszállítók lehetnek. A Magyar Telekom-leány által működtetett TETRA-telefonrendszer kapacitáskihasználtsága viszont alighanem javulhat.
Tavaly derült égből villámcsapásként érte a 90 hazai betegszállító vállalkozást, amikor Beneda Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyi államtitkárságának kabinetfőnöke bejelentette: a szaktárca a betegszállító magáncégek által működtetett Országos Betegszállító Szolgálattól (OBSZ) 2011 júniusától elveszi a betegszállítás irányítását, és átadja azt az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ).
A tárca arra hivatkozott, hogy a jelenlegi szervezeti rendben nem minden beteg számára hozzáférhető a szolgáltatás, mivel a magáncégek eltérő felkészültséggel és technikai eszközökkel végzik a feladatukat. A rendszer ráadásul ellenőrizhetetlen, indokolatlan szállításokat és visszaéléseket tesz lehetővé. További indok volt, hogy a finanszírozás tarthatatlan, katasztrófahelyzetben pedig az OMSZ hatékonyabban tudja irányítani a rendelkezésre álló szállítókapacitást. A tárca kommunikációjában mindezt úgy próbálta beállítani, mintha a betegszállítók maguk kérték volna a rendeletmódosítást, holott erről szó sem volt. Épp ellenkezőleg. Azóta is kézzel-lábbal tiltakoznak ellene.
OBSZ
Elsőre valóban jól hangzik a módosítás. Valós problémákról van ugyanis szó: aki igénybe vette már a betegszállítók szolgáltatását, maga is tapasztalhatta, hogy milyen egy zsúfolt mikrobuszban betegtársakkal összezárva utazni, akár ötven kilométert, oda-vissza. Egy kemoterápiás kezelés után, a negyvenfokos kánikulában folyamatos rosszulléttel küzdő beteg számára éppen elég megpróbáltatás az állapota, nemhogy a visszaút előtti hosszú várakozás a többi betegre. Az is kétségtelen, hogy a szállításoknak mintegy negyede nem feltétlenül indokolt: a háziorvosok sokszor szociális okok miatt kérnek betegszállítót, mert a páciens állapota ugyan nem indokolna szállítást, de nincs pénze az útiköltségre.
Ennek ellenére – a hvg.hu által megkérdezett szakértők szerint – olyan értelemben jó a jelenlegi rendszer, hogy mindenki azt csinálja, ami a dolga: a mentők is, a betegszállítók is. A mentők sürgősségi mentéssel foglalkoznak, betegszállítást csak úgynevezett mentési készenlétet igénylő esetben vállalnak, amikor például koraszülött ellátásáról van szó. Egyébként a betegek szállítása a nap 24 órájában az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött 90 betegszállító vállalkozás feladata. Ezt orvosi rendelvényre végzik, a páciensek lakhelye illetve a vizsgálatot, kezelést végző intézmény között. A betegszállítóknak területi ellátási kötelezettségük van: az adott vállalkozás az ellátási területéről köteles minden beteget elszállítani, más területről pedig – kihasználatlan kapacitása erejéig – elszállíthatja őket. Amíg egy mentési feladatot végző mentőautó kilométerenként 1300 forintjába kerül az adófizetőknek, a betegszállítók teljesítménydíja 52 forint betegenként és kilométerenként.
OBSZ
Az új irányítási koncepciót a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyért felelős államtitkárának felkérésére, egy 2010-ben végzett vizsgálat alapján dolgozta ki az OMSZ, az Állami Egészségügyi Központ, a Magyar Légimentő Felügyelő Bizottsága, valamint a szakminisztérium. Nem vonták viszont be az érintetteket, azaz a betegszállítókat, akik ezért kezdettől csak találgathatták, hogy mi is készül a fejük fölött. Arra gyanakszanak, hogy a távlati cél a magán-betegszállítás felszámolása lehet.
Kérdésünkre a minisztérium cáfolta, hogy az egészségügyi kormányzat megszüntetné a mentőszolgálat mellett működő betegszállítást. Megerősítették: a tárca a betegszállítók kapacitásaira a továbbiakban is igényt tart, csupán a betegszállítás irányítási rendszerét kívánja átalakítani, erősítve ezzel az átláthatóságot és a hatékonyságot. A mentőszolgálatnál folyó informatikai fejlesztések révén a betegszállítás irányítása - évente 2,6 millió ember mozgatásáról van szó – korszerűbb és megbízhatóbb lesz, a betegeknek sokkal kevesebbet kell majd várniuk a szállítókra, ígéri a tárca. Esetleges katasztrófahelyzetben pedig az irányítást amúgy is egyetlen állami szervnek, az Országos Mentőszolgálatnak kell végeznie, hangzik az érvelésük.
Első látásra valóban ésszerűnek tűnik az átszervezés: miért ne lehetne a betegszállítás irányítását is a mentőkre bízni, a sürgősségi ellátás mellett? A dolog azonban korántsem ilyen egyszerű. Bíró Ferenc, a betegszállítókat tömörítő Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke a hvg.hu-nak elmondta: attól tart, hogy az összevonás semmit sem old meg a minisztériumi indoklásban szereplő gondokból.
A probléma gyökere ugyanis a betegszállításban is, mint az egészségügy egészében, az alulfinanszírozottság. A betegszállítóknak az OEP-pel szerződött keretből kellene gazdálkodniuk, márpedig az OEP pénze csak lassan csordogál. Lestrapált a járműpark, jó, ha üzemanyagra és alkatrészre telik a szolgáltatóknak. Óriási a munkaerő fluktuációja, mert a cégek nem tudják rendesen megfizetni alkalmazottaikat. Több autó beállítása enyhíthetné a zsúfoltságot, ám erre sem jut pénz. Más gondok is vannak az összevonással: külső szereplőként az OMSZ nem érdekelt abban, hogy a lehető leghatékonyabban és legrugalmasabban szervezze meg a szállítást, mint teszik ezt a hatékonyságban érdekelt betegszállító magántársaságok.
A hvg.hu birtokába került rendelettervezet emellett két olyan passzust is tartalmaz, amely végkép ellehetetlenítené a betegszállító cégeket. A betegszállítási jogosultságot 600 órás (!) OKJ-s tanfolyamhoz és vizsgához kötné a jogalkotó. A jelenleg érvényben lévő rendelet szerint a betegszállítóknak csak 40 órás képzésben kell részt venniük. Ennek ellenére, egyetlen olyan eset sem vált ismertté, amikor a betegszállító nem megfelelően cselekedett, vagy a betegeknek bármilyen egészségkárosodása keletkezett volna a szállítás alatt. Pedig a betegszállítók az elmúlt 3 évben több mint 7 millió beteget szállítottak. A másik buktató: köteleznék a betegszállító cégeket, hogy az eddiginél tágasabb, több utas szállítására alkalmas járműveket szerezzenek be. Ám ezt a legtöbb vállalkozás pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé.
A betegszállítók máig nem értik, miért akarja a tárca a már kiépített és jól működő és relatíve olcsó irányítási rendszerüket egy igencsak drága és lényegében felesleges újra lecserélni? Eddig az irányítást s az Országos Betegszállító Szolgálat megyei központjai végezték, GPS alapú nyomkövető rendszer segítségével. Gépkocsinként ez havi 2000 forintba került, éves szinten pedig a betegszállítók az irányításra 15,6 millió forintot költöttek, amit az OEP finanszírozott.
A TETRA-hálózat titkai
A TETRA elnevezés az angol TErrestrial Trunked RAdio elnevezésből származik. A nyilvános hazai GSM hálózatoktól eltérően a 400 MHz-es sávtartományban működő titkosított mobilrendszer 227 bázisállomással fedi le az egész országot. Azaz: egy állomás sokkal nagyobb területet sugároz be, mint a nyílt hálózatok esetében, ezért nem mindenütt jó a vétel.
Ugyanakkor tény, hogy Tetra telefonnal sokkal gyorsabban lehet telefonálni, mint a GSM-hálózatban. Lehet vele push-to-talk üzemmódban csoportosan rádiózni, azaz például egy rendőrségi vagy titkosszolgálati akcióban a csoport minden tagja veheti a titkos adást. Talán legnagyobb előnye, hogy bármilyen térerő nélkül, például pincében vagy barlangban is képes működni rádióadó-vevőként.
Az SDS szabvány szerinti üzenetküldő rendszer lehetővé teszi a TETRA-készülékek nyomon követését és így a flottairányítást. Ezen tulajdonsága alapján lehet a betegszállítók irányítására is használni.
Az OMSZ-nál szükséges fejlesztést a hazai TETRA-hálózatot működtető Pro-M. Professzionális Mobilrádió Zrt. (Pro-M.Zrt.) végzi, amely a Magyar Telekom Csoport tagja, a Vállalati Szolgáltatások Üzletágnak, a T-Systemsnek a leányvállalata. Az új irányító rendszer beruházási költsége, a TETRA mobiltelefonok beszerzésével együtt, 550-600 millió forintot tesz ki, a rendszer éves működési költsége pedig, idei áron, 200 milliót kóstál.
Beneda Attila a minisztérium kabinetfőnöke kérdésünkre elmondta, a drágának tűnő beruházásra azért van szükség, mert „a TETRA molbilrendszer például földrengés esetén és más katasztrófahelyzetben is megfelelően működne“. Pályázat alapján már tavaly megkezdődött a TETRA rendszer beszerzése, 650 TETRA-telefont vásároltak. Bíró Ferenc ugyanakkor úgy vélekedett: katasztrófahelyzet esetén a betegszállítók jelenlegi irányítási rendszere is működésképes.
A TETRA-mobilhálózat jelenleg meglehetősen kihasználatlan: 35 ezer TETRA-telefon van, ám a rendszer további 7000 telefon kiszolgálására lenne alkalmas. A jobbára a rendőrség, a katasztrófavédelem, a polgári titkosszolgálatok és a kiemelt közszolgáltatók által használt TETRA mobilhálózat, hivatalos nevén az EDR – Egységes Digitális Rádiótávközlő-rendszer – egyedül az idén mintegy 11 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek.
Az OBSZ meglévő és jól működő rendszere helyett egy új rendszer kiépítése a betegek és az adófizetők szempontjából ablakon kidobott, a Magyar Telekom-leány számára viszont talált pénznek tűnik...