Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd0cf7c2-2f24-41ee-ad67-4d94746b7a2f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint pontosan tudják, hogy ki hozza a döntéseket orosz oldalon, és ennek megfelelően fognak cselekedni.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint pontosan tudják, hogy ki hozza a döntéseket orosz oldalon, és ennek megfelelően fognak...","id":"20250515_Zelenszkij-szerint-az-Isztambulba-erkezo-orosz-kuldottseg-csak-szinhazi-diszlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd0cf7c2-2f24-41ee-ad67-4d94746b7a2f.jpg","index":0,"item":"938d56af-0e06-4eaa-9bec-18eb777fad7f","keywords":null,"link":"/vilag/20250515_Zelenszkij-szerint-az-Isztambulba-erkezo-orosz-kuldottseg-csak-szinhazi-diszlet","timestamp":"2025. május. 15. 12:36","title":"Zelenszkij szerint az Isztambulba érkező orosz küldöttség „színházi kellék”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7ceb328-cedc-4208-a761-6b5a5345f342","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerinte a számvevőszéki jelentés tartalma 80 százalékban hamis, 20 százalékban igaztalan.","shortLead":"Szerinte a számvevőszéki jelentés tartalma 80 százalékban hamis, 20 százalékban igaztalan.","id":"20250513_Matolcsy-szerint-azert-van-MNB-ugy-mert-nem-akarta-levinni-az-alapkamatot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7ceb328-cedc-4208-a761-6b5a5345f342.jpg","index":0,"item":"ca3423ea-9f56-460f-b9f4-a791cb33b98f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_Matolcsy-szerint-azert-van-MNB-ugy-mert-nem-akarta-levinni-az-alapkamatot","timestamp":"2025. május. 13. 22:10","title":"Matolcsy szerint azért van MNB-ügy, mert nem akarta levinni az alapkamatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77a1f222-e048-4b3d-9572-908751b66db1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google bemutatta a Material Design 3 Expressive nevű dizájnnyelvet, amely az elmúlt évek leglátványosabb változását hozza el az Android számára.","shortLead":"A Google bemutatta a Material Design 3 Expressive nevű dizájnnyelvet, amely az elmúlt évek leglátványosabb változását...","id":"20250514_google-material-design-3-expressive-dizajn-android-kinezete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77a1f222-e048-4b3d-9572-908751b66db1.jpg","index":0,"item":"54a2f119-1718-4d4f-9040-4ed167c33597","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_google-material-design-3-expressive-dizajn-android-kinezete","timestamp":"2025. május. 14. 12:08","title":"Új külsőt kap az Android, így néz majd ki az Android 16","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OpenAI egy új weboldalt hozott létre, amely elvileg nagyobb átláthatóságot biztosít a mesterséges intelligencia fejlesztésével kapcsolatban. Bár a kezdeményezés jó, van némi szépséghibája.","shortLead":"Az OpenAI egy új weboldalt hozott létre, amely elvileg nagyobb átláthatóságot biztosít a mesterséges intelligencia...","id":"20250515_mesterseges-intelligencia-openai-atlathatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc.jpg","index":0,"item":"b8c21ebc-700d-4c6d-ae99-d5e5da544f1d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_mesterseges-intelligencia-openai-atlathatosag","timestamp":"2025. május. 15. 10:03","title":"Nagyobb átláthatóságot ígér az OpenAI, de van ezzel egy kis gond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89aaf1b9-4a79-4a29-b851-d3c178291486","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A De Tomaso P72-t egy amerikai eredetű kompresszoros V8-as benzinmotor hajtja.","shortLead":"A De Tomaso P72-t egy amerikai eredetű kompresszoros V8-as benzinmotor hajtja.","id":"20250515_mualkotasnak-beillo-kezi-valtoval-tamad-a-legujabb-olasz-sportkocsi-de-tomaso-p72","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89aaf1b9-4a79-4a29-b851-d3c178291486.jpg","index":0,"item":"b73e59a1-8840-4709-a78b-6d0f9437aa58","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_mualkotasnak-beillo-kezi-valtoval-tamad-a-legujabb-olasz-sportkocsi-de-tomaso-p72","timestamp":"2025. május. 15. 08:41","title":"Műalkotásnak beillő kézi váltóval támad a legújabb analóg olasz sportkocsi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Mindezt azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor az ukrán titkosszolgálattal való összejátszással vádolja a Tisza Pártot.","shortLead":"Mindezt azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor az ukrán titkosszolgálattal való összejátszással vádolja a Tisza Pártot.","id":"20250513_Lazar-meglepetest-igert-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-szerdai-ulesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"41e03b2e-7bce-4a6a-913e-f2a5ad936e4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Lazar-meglepetest-igert-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-szerdai-ulesere","timestamp":"2025. május. 13. 20:46","title":"Lázár meglepetést ígért a nemzetbiztonsági bizottság szerdai ülésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A miniszter arra reagált, hogy az Európai Unió Bírósága megsemmisítette az Európai Bizottság azon határozatát, amelyben a brüsszeli testület megtagadta a Bizottság elnöke és a Pfizer vezérigazgatója közötti sms-váltások kiadását.","shortLead":"A miniszter arra reagált, hogy az Európai Unió Bírósága megsemmisítette az Európai Bizottság azon határozatát, amelyben...","id":"20250514_covid-jarvany-szijjarto-peter-ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-europai-torvenyszek-pfizer-sms","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc.jpg","index":0,"item":"91ebe0db-948c-4a6d-a29a-c21d997d36f1","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_covid-jarvany-szijjarto-peter-ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-europai-torvenyszek-pfizer-sms","timestamp":"2025. május. 14. 12:51","title":"Szijjártó: Innentől kezdve Ursula von der Leyen az utolsó, akitől bármilyen kritikát hajlandók vagyunk elfogadni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2c3de9c-29db-4e4c-9860-3071589ae0d5","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Nagy felfordulást okozott, amikor a Lipton nemrégiben azzal viccelődött, hogy megszüntetik a barackos teájukat. A cég saját álhírét Magyarországon azért is sokan elhihették, mert nálunk eleve csak a citromos és zöld opciók közül lehet választani a nagyobb mozikban és a legnépszerűbb gyorsétteremlánc üzleteiben. De vajon miért?","shortLead":"Nagy felfordulást okozott, amikor a Lipton nemrégiben azzal viccelődött, hogy megszüntetik a barackos teájukat. A cég...","id":"20250514_barackos-citromos-tea-mozi-mcdonalds-mozi-cinema-city","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2c3de9c-29db-4e4c-9860-3071589ae0d5.jpg","index":0,"item":"f98bd766-a958-498d-9747-17a24dfc4282","keywords":null,"link":"/elet/20250514_barackos-citromos-tea-mozi-mcdonalds-mozi-cinema-city","timestamp":"2025. május. 14. 07:01","title":"Miért tűnt el a Mekiből a barackos tea, és miért nem árulják a mozikban sem?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy elemzés szerint a felhasználók jellemzően nem napi ingázásra, hanem mindenféle egyéb utakra veszik igénybe az autómegosztó szolgáltatásokat. A legtöbb felhasználónak nincs saját autója, ezzel együtt sokan lehetnek, akik épp azért nem vesznek, mert a szolgáltatás kielégíti az igényeiket.
Az utópisztikus szakértői várakozások szerint a közeli (vagy legalábbis a nem túl távoli) jövőben a legtöbb embernek már nem lesz saját autója, a városokat önvezető közösségi autók róják majd, és ha valakinek épp dolga akad, foglal egyet, az autó elmegy érte, elszállítja az úti céljáig, majd tovább robog. A saját tulajdonú autók idejük nagy részében kihasználatlanul állnak, ráadásul a belvárosokban értékes közterületet foglalva. Az épp használatban lévő autók nem elhanyagolható része pedig valójában nem utazik, hanem parkolóhelyet keres. Ezért a szakértők a városi közlekedés – és ezáltal a városi létforma – forradalmasítását várják az önvezető közösségi autóktól.
Az utópia felé vezető úton fontos állomást jelentenek a már működő autómegosztó szolgáltatások. Az elképzelés ezekkel kapcsolatban is az, hogy csökkentik az egyéni autótulajdonlást, vagy legalábbis autóhasználatot, így környezet- és közlekedésbarátak. Valójában nem teljesen világos, hogy ez mennyire van így, mivel relatíve új, és összességében azért kevéssé elterjedt szolgáltatásokról van szó, egyelőre kevés adat áll rendelkezésre.
Abban nagyjából szakmai konszenzus van, hogy az autómegosztó szolgáltatások a városi közlekedési rendszer egészébe integráltan, a többi fenntartható közlekedési móddal (gyaloglás, tömegközlekedés, mikromobilitási eszközök) együtt lesznek igazán hatékonyak. A mostanában divatos, a mobilitás mint szolgáltatás (Mobility as a Service, MaaS) koncepció alatt már vannak olyan modellek és elemzések, amelyek azt vizsgálják, adott városi karakterisztikák mellett a mobilitási módok milyen keveréke és összehangolása adja a legjobb eredményt. Hiszen nem mindegy, hogy mekkora egy város, hogyan változik a népsűrűsége, mennyire sűrű a tömegközlekedési hálózata.
A koronavírus-járvány, és különösen annak első hulláma az autómegosztó szolgáltatásokra is hatással volt. Ami az új felhasználók számát, a használati szokásokat illeti, volt egy visszaesés – ami nem meglepő, a járvány miatt bevezetett komoly korlátozások idején az üzemanyagok ára jóval alacsonyabb volt, az autóforgalom jóval gyérebb, ellenben egy ideig a parkolás ingyenes. Azóta a visszaesés eltűnt és újra visszaállt a stabilan növekvő trend.
2021-ben a megelőző évhez képest 182 százalékkal vezettek többet a Share Now ügyfelei 2021-ben, ami 4 millió kilométernek felel meg. Tavaly duplájára nőtt a carsharing szolgáltatás üzleti célú igénybevétele is, a regisztrált ügyfélszám pedig elérte az 55 ezret. Az átlagos utazási idő a 2020-as 53-ról 87 percre emelkedett, így mindezek eredményeként az autók kihasználtsága összességében megháromszorozódott. A leghosszabb vezetés 1870 km volt.
A dublini Yuko autómegosztó szolgáltatás kétévnyi adatainak elemzése után egy tanulmány arra jutott, hogy minél több utat tesz meg egy felhasználó, annál valószínűbb, hogy az utak rövidebbek és gyorsabbak. Ezzel szemben azok a felhasználók, akik relatíve ritkán használják a szolgáltatást, jellemzően hosszabb utazásokra használják azt. A tipikus felhasználó fiatal férfi. A hétvégi foglalások jellemzően sokkal hosszabbak, mint a hétköznapiak.
A felhasználók jellemzően nem ingázásra használják az autókat, hanem azonkívüli mindenféle egyéb célú közlekedésekre.
Az elemzés során csak nagyon kevés olyan felhasználót találtak, aki eladta volna az autóját. Különösen olyat, aki egyetlen autóját adta volna el. Olyanból több akadt, aki a regisztrációt megelőzően két autóval rendelkezett, és azok közül vált meg egytől. Ez azért azt mutatja, hogy az autómegosztó szolgáltatások lehetnek alternatívái az autóbirtoklásnak. Persze ehhez hozzátartozik, hogy a felhasználók mindössze 30 százaléka rendelkezett egyáltalán saját autóval.
Az elemzés szerint a rendszer felhasználói két jól elkülönülő csoportba oszthatóak aszerint, hogy van-e saját autójuk, és a város mely részén élnek. Mindkét csoport számára meghatározó tényezőt jelentenek a költségek, vagyis hogy a megosztó szolgáltatás olcsóbb, mint a saját autó fenntartása és/vagy használata. Az mindkét csoportban közös, hogy az autókat inkább szabadidős célra használták, mintsem ingázásra.
A felhasználók inkább hosszabb utakra vették igénybe a járműveket, mint rövidebbekre. Vagyis az autómegosztó szolgáltatás inkább a hagyományos autókölcsönzést és a közösségi közlekedést váltotta ki, nem a saját autó használatát. Miközben a saját autó birtoklása mellett jellemzően felhozott érvek közt a bevásárlások lebonyolítása és a hosszabb utak megtétele szokott előkerülni.
A felhasználók közt a saját autóval nem rendelkezők csoportjának tagjai nagyobb valószínűséggel vették igénybe az autókat a fenti célokra – lehetséges, hogy igénybevétele csökkenti a saját autó birtoklásának valószínűségét ebben a csoportban. Más szóval az autóval nem rendelkező felhasználók számára az autómegosztó szolgáltatás többé-kevésbé kielégítően pótolja a saját autót, így nem vesznek maguknak.
Tanulságos az is, hogy a vizsgált felhasználók körében szinte egyáltalán nem volt szempont, hogy az autómegosztás környezetbarátabb közlekedési forma.