szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Sokszor úgy tűnik, hogy az út teljesen száraz, mégis megtréfálhat...

Bácsi Róbert

Sokszor úgy tűnik, hogy az út teljesen száraz, mégis megtréfálhat minket az útra fagyott vízátfolyás, vagy a felüljárókra lefagyott páralecsapódás. A felüljárók levegőbe emelt, ívelt útszakaszok, ahol a hártyavékony jég is képes megtréfálni az autósokat. Ennek oka lehet az, hogy a jármű nem volt megfelelően felkészítve a téli viszonyokra, de ezzel szoros összefüggésben lehet az is, hogy a körülményekhez képest rosszul választotta meg a vezető a sebességet.

Ha kanyaríven érne minket ilyen meglepetés, valamivel könnyebb dolgunk van, hiszen az autónk csak a kanyar külső íve felé tud megindulni, így tehát már csak azt kell tudnunk megkülönböztetni, hogy a járművünk eleje vagy hátulja csúszott-e meg, mivel más-más korrigálási technikát követel meg mind a kettő.

Alulkormányzásról beszélünk akkor, ha az autó orra indul meg, vagyis kezd el csúszni. Ilyenkor nagyobb íven kanyarodik, vagy szélsőséges esetben, ha olyan minimálisra csökkent a tapadás a kerekek alatt, egyáltalán nem kanyarodik. Ekkor az első lépés annak érdekében, hogy visszaszerezzük az uralmat a jármű felett, az, ha megpróbáljuk csökkenteni a sebességet. Az esetek többségében a gázelvétel elégséges, de ABS-es autó esetében némi féket is használhatunk. Ha nincs ABS (blokkolásgátló) az autónkban, ne használjunk féket, mert leblokkoljuk a kerekeket és még kínosabb helyzetbe hozzuk magunkat, hiszen így már teljesen irányíthatatlanná válik a jármű.

[[ Oldaltörés: Merre tekerjük a kormányt? ]]

Fontos, hogy ijedtünkben vagy tudatlanságunkban ne rántsuk a kormányt a kanyar belső íve felé, mert ezzel is csak a csúszásunkat fokozzuk. Amennyiben az autó hátsó része indul meg a kanyar külső íve felé, túlkormányzásról beszélünk, és megoldást az ellenkormányzás jelent. Ez meglehetősen ellentmondásos manőver. Néhány gyermekes szülő talán látta a Verdák című animációs filmet, amelynek egyik jelenetében a főhős Villám McQueen nem igazán érti, hogy is van az, ha balra akarok menni, jobbra kell kormányoznom. Tapasztalataim szerint sok autóvezető őrlődik ebben a dilemmában, pedig egy ilyen megcsúszásnál ez az egyetlen manőver, amivel megmenthető a helyzet, és ez is csak akkor segít, ha megfelelő időben és kellő gyorsasággal végezzük. 

Mindig abba az irányba tekerjük a kormányt, villámgyorsan, ütközésig, amerre az autónk feneke mozdult. Számtalan helyzetben, ha kellőképpen felkészültek vagyunk, kisebb kormánymozdulat is elégséges, de az emberek többsége nem elég gyors és gyakorlott ehhez, ezért javaslom a ütközésig való kitekerést. Itt a kevés és nem a több okoz gondot, már ami a kormánymozdulatot illeti. 

A kanyaríveken, mint említettem, előnyben vagyunk, mert már előre tudjuk, hogy a kiszorító erő milyen irányba kényszeríti majd autónkat, ha nem elégséges a tapadás. Ezzel ellentétben, ha egyenes útszakaszon történik ugyanez, akkor az irány sokkal kiszámíthatatlanabb. Ilyenkor az lesz az irány, amelyik kerék alatt előbb megszűnik a tapadás. Ha így járnánk, nem szabad a szemünkre hagyatkoznunk a helyzet felmérésében, mert egészen biztos, hogy nem tudjuk orvosolni a dolgot. Az egyetlen biztos megoldás az, ha a fenekünkkel érzékeljük, milyen irányban történt az elmozdulás alattunk. Ez az érzékelés sokkal gyorsabb, mint a vizuális. 

Egyenes útszakaszon jégfoltra futni leginkább az esős időben tapasztalható aquaplaning hatáshoz hasonlítható, és a rá adott helyes reakció is hasonló hozzá. Vagyis ha észrevettük, hogy egy kevésbé tapadó részre futottunk, ne kezdjük el jobbra-balra mozgatni a kormányt, ellenőrizve, hogy valóban jól gondoljuk-e a csúszásveszélyt, hanem csak vegyük el a lábunkat a gázról és a kormányt egyenesen irányban tartva hagyjuk, hogy kicsit lelassuljon az autó és elhagyja a jégfoltot. 

Az évszakváltásokra mindig érdemes jobban oda figyelni, hiszen az ember gyakran jobbra számít és ez elaltatja az éberségét. Az utakon az éber, felkészült hozzáállás jelent csak biztonságot.

Stevie A. E. Kala

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Vigyázat, pocsolya!

A dugattyúkat és bizonyos motor alkatrészeket jelentősen rongálhat, ha működés...

automenedzser.hu Autó

Valóban tudsz vezetni?

Sajnos az általános vélekedéssel ellentétben még az sem elegendő, ha...