Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a988f357-d95a-4679-8ebf-0908aa0cabfd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ilyen autókat vár a többség a Fiattól. ","shortLead":"Ilyen autókat vár a többség a Fiattól. ","id":"20250130_Igazi-retrokedvencet-ujitana-meg-a-Fiat-a-Panda-4x4-et","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a988f357-d95a-4679-8ebf-0908aa0cabfd.jpg","index":0,"item":"fede2b44-8305-4921-89d1-1cf4b86afdef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Igazi-retrokedvencet-ujitana-meg-a-Fiat-a-Panda-4x4-et","timestamp":"2025. január. 30. 08:12","title":"Jöhet a Fiat Grande Panda 4x4, az olasz falvak új királya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Megvannak a szükséges engedélyek, hamarosan indulhatnak a Nemzetközi Űrállomásra.","shortLead":"Megvannak a szükséges engedélyek, hamarosan indulhatnak a Nemzetközi Űrállomásra.","id":"20250130_kapu-tibor-iss-urutazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"ce7e68f3-9880-4227-a965-28274956eddb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_kapu-tibor-iss-urutazas","timestamp":"2025. január. 30. 08:26","title":"Tavasszal indulhat az űrbe Kapu Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15c62026-2763-486e-93d9-99f865db91cf","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Egy amerikai per apropóján elemzi a Der Spiegel, miért nincs szükségük a nagy techcégeknek arra, hogy titokban felhasználják a telefonok mikrofonját. De akkor honnan „tudják” a hirdetők, min törjük éppen a fejünket?","shortLead":"Egy amerikai per apropóján elemzi a Der Spiegel, miért nincs szükségük a nagy techcégeknek arra, hogy titokban...","id":"20250130_apple-telefon-lehallgatas-per-gyanus-reklamok-tenyleg-lehallgat-a-mobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15c62026-2763-486e-93d9-99f865db91cf.jpg","index":0,"item":"991ef010-1551-47f5-b069-4f29ea56d673","keywords":null,"link":"/360/20250130_apple-telefon-lehallgatas-per-gyanus-reklamok-tenyleg-lehallgat-a-mobil","timestamp":"2025. január. 30. 17:00","title":"Úgy érzi, hogy lehallgatja a mobilja? Valójában ezért kapunk gyanúsan témába vágó reklámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb376d7c-60e6-4ee9-9cb1-ca34b87a8317","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A hosszabb távú cél az, hogy felkerüljenek az UNESCO kulturális világörökség listájára. ","shortLead":"A hosszabb távú cél az, hogy felkerüljenek az UNESCO kulturális világörökség listájára. ","id":"20250130_cseh-sor-szellemi-orokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb376d7c-60e6-4ee9-9cb1-ca34b87a8317.jpg","index":0,"item":"835ae93a-3927-4111-9dd8-6a6d019af736","keywords":null,"link":"/elet/20250130_cseh-sor-szellemi-orokseg","timestamp":"2025. január. 30. 18:32","title":"A fejenként évente 140 liter sört ivó csehek felvették a szellemi örökség listájára a sörkultúrát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd9b36f9-76a5-48ab-a2ff-2689e177d649","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai Unitree robotjai a mesterséges intelligencia segítségével mozogtak a színpadon, és ez segítette őket abban is, hogy „hallják” a zenét.","shortLead":"A kínai Unitree robotjai a mesterséges intelligencia segítségével mozogtak a színpadon, és ez segítette őket abban is...","id":"20250130_unitree-humanoid-robot-kina-mesterseges-intelligencia-neptanc-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd9b36f9-76a5-48ab-a2ff-2689e177d649.jpg","index":0,"item":"aa172e21-9279-4f07-9296-44066add5f10","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_unitree-humanoid-robot-kina-mesterseges-intelligencia-neptanc-video","timestamp":"2025. január. 30. 16:03","title":"16 kínai robot járt egyszerre néptáncot, a látvány lenyűgöző – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6be47b95-024b-4563-8723-85b016d1e3d5","c_author":"HVG","category":"360","description":"Két fiatalember vezet egy új ingatlanos céget.","shortLead":"Két fiatalember vezet egy új ingatlanos céget.","id":"20250129_hvg-Hell-Energy-energiaital-gyarto-Barabas-csalad-Cubiq-Park-Kft-Peka-Bau-2000-Kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6be47b95-024b-4563-8723-85b016d1e3d5.jpg","index":0,"item":"f486c617-02b7-405a-ba87-42e8fcfd771d","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-Hell-Energy-energiaital-gyarto-Barabas-csalad-Cubiq-Park-Kft-Peka-Bau-2000-Kft","timestamp":"2025. január. 30. 06:10","title":"A Hell-tulajdonos Barabás családban már a harmadik generáció is vállalkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra és erősítse a hazai céget exportképességét.","shortLead":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem...","id":"20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d.jpg","index":0,"item":"43651f08-34c2-4c88-a1ce-11959850ca04","keywords":null,"link":"/kkv/20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","timestamp":"2025. január. 30. 08:04","title":"A Google és a PwC vezetői kerültek a Digitális Kereskedelmi Szövetség élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump visszatérése a Fehér Házba súlyos fenyegetést jelent Európa biztonságára, gazdaságára, valamint a zöld átmenetre, hangsúlyozza davosi tapasztalatai alapján a Valutaalap korábbi vezető közgazdásza, a Harvard professzora a Project Syndicate-en.","shortLead":"Donald Trump visszatérése a Fehér Házba súlyos fenyegetést jelent Európa biztonságára, gazdaságára, valamint a zöld...","id":"20250130_Kenneth-Rogoff-Europa-ott-van-Trump-celkeresztjeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0.jpg","index":0,"item":"ac2b0072-3efb-4a4b-b57e-08d1b1f60f99","keywords":null,"link":"/360/20250130_Kenneth-Rogoff-Europa-ott-van-Trump-celkeresztjeben","timestamp":"2025. január. 30. 15:42","title":"Kenneth Rogoff: Európa ott van Trump célkeresztjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.
A nyolcvanas évek közepén az ingolstadti márka gyászos időket élt meg Észak-Amerikában. Az ok: rengeteg baleset érte az Audi 5000-es modellt, amely az Audi 100 USA-nak szánt verziója volt. Összesen 175 sebesültet és négy halottat követelt a gázpedál hirtelen meghibásodása – akaratlanul is gyorsulni kezdett az automatikus váltóval felszerelt autó. Az Audi gyár szerint a vezetők kezelték rosszul a járművet, ez okozta a baleseteket. Szerintük a sofőrök egyszerűen összekeverték a gáz- és a fékpedálokat. A magyarázatot azonban nemigen hitte el a nyilvánosság, sőt, a márkában megingott az emberek bizalma. A bevételek jelentősen csökkenni kezdtek. Míg ugyanis 1985-ben összesen 75 000 Audit adtak el Amerika-szerte, addig az 1991-1995 közötti években átlagban 14 000 Audi kelt el. A márkával szembeni rossz érzés a nem szűnt meg teljesen Amerikában, hiszen a mai napig jóval a Mercedes-Benz és a BMW mögött van eladásainak száma.
A nyilvános tiltakozás miatt az Audi rengeteg járművet hívott vissza. Sőt, átalakították a sebességváltót, magától nem is tud elindulni az autó. A balesetek valódi oka azóta sem derült ki – állítja a Focus német magazin online kiadása. Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet (NHTSA) számtalan próbavezetést tartott, így próbálták meg lokalizálni a technikai problémát, ám igazi eredményről nem tudtak beszámolni. Nem tudták megállapítani a gyár felelősségét, így nem kellett kártérítést, büntetést fizetnie az ingolstadti vállalatnak, ám az Audi gazdasági kára igen jelentős volt. A cég évek óta küzd, hogy visszaszerezze elveszített vásárlóit, az R8-ast és az új A8-ast is Amerikában mutatták be először.
1999-ben, az amerikai hatóságok nyolc vizsgálatot végeztek, hogy kiderítsék, mi okozhatja a megmagyarázhatatlan elindulásokat, gyorsulásokat. A vizsgált gyárak között volt a GM, a Ford, a Toyota és a Volkswagen is. A cégek összesen 31 esetben hívták vissza modelljeiket, ám az NHTSA egy esetben sem találta meg a valódi okokat. A Toyotát érintő aktuális problémánál, ami miatt már több mint négymillió autót kellett visszahívni a szervizekbe, az amerikai kongresszus is vizsgálatot és magyarázatot követel.
A hirtelen gyorsulások a mai napig talánynak számítanak. A gyártók a vevők hibájának tartják, az érintett autótulajdonok viszont hárítják a felelősséget. Nem ritkán valóban igen kínos baleseteket okoz ez a hiba: nemrég egy parkolásnál a hirtelen gázadás miatt az autó egy üzlet kirakatában állt meg. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen esetben egyik autós sem szívesen vállalja a felelősséget, főleg, ha technikai problémára is lehet hivatkozni. Szakértők szerint, minden visszahívásnál akad néhány haszonleső is, aki szívesen kihasználja a gyártó pillanatnyi gyengeségét.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a gyártók ártatlanok lennének. A washingtoni egyetem 2003-as kutatása szerint a gyárak sok esetben maguk sem értik a fedélzeti elektronika, komputer működését. Ami ugyanis a tesztlaborban működik, meleg, extrém hideg, vagy meghatározott páratartalom, esetleg elektromágnesen zavarok hatására hirtelen megállhat. Véletlenszerűen, előre nem látható módon. A marketingstratégiák által megkövetelt állandó fejlesztéseknek, újításoknak ez a negatív oldaluk. A sok extra berendezés, a vezetést segítő elektronikus eszközök meghibásodhatnak. Minél modernebb az autó, annál több hibalehetőséget rejt magában, amelyek persze a legváratlanabb pillanatokban jöhetnek elő. Számtalanszor fordul elő tesztvezetés közben, hogy egy-egy luxusautó valamelyik érzékelője pillanatnyi hibát jelez, nem működik a sávváltásra figyelmeztető rendszer, kikapcsol a távolságtartó tempomat, nem kapcsol be a tolatókamera stb.
Gázpedál miatt visszahívott európai Toyoták
iQ (2008. november - 2009. november közötti gyártás), Aygo (2005. február és 2009. augusztus), Yaris (2005. november - 2009. szeptember), Auris (2006. október - 2010. január), Corolla (2006. október - 2009. december), Verso (2009. február - 2010. január 5.), Avensis (2008. november - 2009. december), RAV4 (2005. november - 2009. november).
Az aktuális esetben a Toyoták gázpedálja bizonyos esetekben beragad, még akkor is, ha a vezető levette lábát a pedálról. Oka anyaghiba, kopás. A gázpedálnál egy fém és egy műanyag alkatrész ér egymáshoz. Ha például kosz éri, a műanyag alkatrész könnyen elkophat. Ez nem elektronikus, hanem mechanikus probléma. A gyártó szerint a hiba speciális körülmények között állhat elő, amit a fejlesztésnél nem lehetett előre látni. A mindössze 21 euróba kerülő alkatrész, ma már 8-900 millió eurójába kerül a cégnek. Az erkölcsi kárról nem is beszélve.
A károk felmérésével kapcsolatban a Toyota túl optimistán látja a jövőt. A legújabb negyedéves jelentésük szerint 100 ezerrel kevesebben döntenek majd a Toyota mellett, így a tervek szerint 7,2 millió autót adnak el 2010-ben. A visszahívások költségével együtt ez összesen 1,4 milliárd eurós veszteséget jelent majd a Toyotának. Ám mivel a gyengülő ABS-fékhatás miatt az új generációs Priusok tömegét is visszahívják, ez a prognózis aligha hihető. Ha az Audi nyolcvanas évekbeli veszteségét vesszük figyelembe, az sem kizárt, hogy csak az USA-ban egymillióval csökken a vevők száma, ami 80 százalékos bevételi mínuszt jelent.
A magyar gépjárműipar nehéz helyzetben van: a magyar gyártók és beszállítók szolgáltatásai iránti kereslet mind belföldön, mind külföldön erősen visszaesett a válság miatt. Fellendülésre csak középtávon lehet számítani. Legfontosabb, hogy erősödjön a beszállítói ipar, és a magyar vállalatok kiépítsék saját kutatás-fejlesztési tevékenységüket – ez volt az egyik lényeges következtetése a magyar gépjárműipar aktuális helyzetéről szóló, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary, ITD Hungary, valamint a Noerr & Társai nemzetközi ügyvédi iroda által szervezett konferenciának.
Az autós elit számára nincs válság. Másfél milliós kerékkészlet, nyolcszázezres motorháztető megvásárlása még itthon sem akadály. Tudják ezt a prémium szegmensre szakosodott tuning cégek is, így nem meglepő a rengeteg újdonság.
A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.
Tesztek bizonyítják, hogy a modern egyterű terepjárók (SUV) jobban védik a gyalogosokat, mint elődeik. Az ADAC német autóklub összevetette a legfrissebb törésteszt eredményeket.
Háromszáztizenkilenc személy- és teherautót birtokoltak a 2006-2010-es parlamenti ciklus 2010. február 1-jéig vagyonnyilatkozatot leadott képviselői 2009-ben. Többségük alsóközép, valamint középkategóriájú autót visel a nevén, amelyek fele dízel, ötöde terepjáró, vagy összkerékhajtású modell. 2009-ben 38 képviselő vett autót, zömük újat, a legtöbbet a szocialisták, de a fideszesek sem garasoskodtak.
Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.
A rendőrség hivatalosan csak annyit jelentett be, hogy egy nő maradványait találták meg a Dee-folyóban, ugyanakkor azt is közölték, hogy az ikrek közül már csak Elizát keresik.