szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Négy hazai páros küzd 17 másik ország versenyzőivel a hétvégén Párizs és Genf között, hogy kiderüljön, ki Európa leggazdaságosabb sofőrje. A Peugeot Eco Cup résztvevői indulás előtt oktatáson vettek részt az Allianz Vezetéstechnikai Centrumban. Íme, a gazdaságos vezetés fortélyai.

 A Peugeot szerint a gazdaságos vezetés alapjai három pilléren nyugszanak: a környezet megóvásán, a költségmegtakarításon és a baleseti kockázat csökkentésén. A környezet megóvása szempontjából a gazdaságos vezetés csökkenti a motorizált közlekedés szén-dioxid-kibocsátását. A gazdaságos vezetés egyaránt jelent azonnali és hosszú távú költségmegtakarítást. Az azonnal mérhető eredményt a járműbe épített technika költségkímélő használatából adódó alacsonyabb üzemanyag fogyasztást jelent. A hosszabb távú költségmegtakarítás a járművek elhasználódásának mérsékléséből adódó költségcsökkenést jelenti. Meghosszabbodhat a szervizek közötti idő vagy csökkenhetnek a karbantartási költségek.

Alább néhány példa arra, hogy mi minden befolyásolhatja az üzemanyag fogyasztást. Ezeket az autó vezetője technikailag és vezetési stílusával természetesen csak minimalizálhatja, míg másokat, amelyeket legtöbbször maga idéz elő, ténylegesen meg is akadályozhat:

- A gördülési ellenállás.
- Az út állapota.
- A gumiabroncs kialakítása és légnyomása.
- A jármű súlya.
- A jármű műszaki állapota.
- A légellenállás.
- A haladási sebesség.
- A jármű nagysága és jellege, felépítménye.

 Mit tanácsolnak a vezetéstechnikai oktatók? Hogyan csökkenthetjük az autó fogyasztását?

  1. Az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncs használata esetén kb. 5 százalék a megtakarítás.
  2. Helytelen, például 0,5 barral kisebb guminyomás akár 5 százalékkal magasabb fogyasztást jelenthet, hiszen megnő az abroncs deformációja, így a motornak több erőre van szüksége az ellenállás legyőzéséhez.
  3. Minél kisebb a jármű tömege, annál kevesebb energia szükséges a gyorsításhoz és a sebesség megtartásához. 20 kilogramm többlet 1 százalékkal több fogyasztást eredményez 100 kilométerenként.
  4. Minden járműnek megvan a saját aerodinamikája. A vezető azonban ezt befolyásolhatja negatívan, például sárvédő szélesítéssel vagy haszontalan spoilerezéssel. Az adott esetben feleslegesen cipelt tetőcsomagtartó, tetődoboz autópályán akár 20 százalékot is jelenthet többletként.
  5. A hirtelen indulások, a felesleges erős gyorsítások, a túl kicsi követési távolság és a felesleges sebességváltások üzemanyag fogyasztást növelő tényezők.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.

Biró Csongor Autó

Milyen autókat vettek 2009-ben a parlamenti képviselők?

Háromszáztizenkilenc személy- és teherautót birtokoltak a 2006-2010-es parlamenti ciklus 2010. február 1-jéig vagyonnyilatkozatot leadott képviselői 2009-ben. Többségük alsóközép, valamint középkategóriájú autót visel a nevén, amelyek fele dízel, ötöde terepjáró, vagy összkerékhajtású modell. 2009-ben 38 képviselő vett autót, zömük újat, a legtöbbet a szocialisták, de a fideszesek sem garasoskodtak.

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

hvg.hu/MTI Autó

Mit tegyen, ha autója hirtelen felgyorsul?

Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.