Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7c56f5f5-3aa6-4142-b877-a47594b24150","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Magyarországon több szabadkőműves rend is működik, közülük az egyik, a Magyarországi Nagyoriens csupán néhány éve avat páholyaiba nőket. Az MNO-ba bekerülő első női szabadkőművesekkel és férfi tagokkal is beszélgettünk a titokzatos társaság belső életről.","shortLead":"Magyarországon több szabadkőműves rend is működik, közülük az egyik, a Magyarországi Nagyoriens csupán néhány éve avat...","id":"20250416_magyar-szabadkomuvesek-nok-magyarorszagi-nagyoriens-vegyes-paholyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c56f5f5-3aa6-4142-b877-a47594b24150.jpg","index":0,"item":"7eba57b7-aa34-4ecc-bcf3-2e4f2ff65b7b","keywords":null,"link":"/360/20250416_magyar-szabadkomuvesek-nok-magyarorszagi-nagyoriens-vegyes-paholyok","timestamp":"2025. április. 16. 06:30","title":"„Kivont karddal fogadtak” – így kerültek be a magyar női szabadkőművesek a titkos férfitársaságokba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon, melynek egyik újdonsága egyenesen a legdrágább iPhone-okról érkezett. Nyúzópróbán a Honor 400 Lite.","shortLead":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon...","id":"20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7.jpg","index":0,"item":"c1a48b5b-90f4-428f-a08e-bdd85e9cbe5c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 16. 08:03","title":"Remek az ára, de mennyire jó a legújabb lájtos androidos mobil? Teszten a Honor 400 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","shortLead":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","id":"20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d.jpg","index":0,"item":"22008e73-783c-49f6-ae0b-ab1e2e9c1fb5","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","timestamp":"2025. április. 16. 06:27","title":"Használaton kívüli állami ingatlanokat kapnak a kistelepülések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31ad83fd-0b64-4e1d-894f-fedd20632aab","c_author":"Mérlegen","category":"kkv","description":"Több mint 10 éve már, hogy saját földje van az egykori vízilabdázó Szécsi Zoltánnak, aki ma már egyre többször ad tanácsot is a környékbeli gazdáknak. De hogyan jutott el idáig, milyen változásokat hoz a mesterséges intelligencia, és mit tervez a jövőben? Kiderült a Mérlegen podcastból.","shortLead":"Több mint 10 éve már, hogy saját földje van az egykori vízilabdázó Szécsi Zoltánnak, aki ma már egyre többször ad...","id":"20250415_Szecsi-Zoltan-merlegen-gazda-mezogazdasag-tehen-olimpiai-bajnok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31ad83fd-0b64-4e1d-894f-fedd20632aab.jpg","index":0,"item":"6ddef70f-c913-4e4f-8257-a52e4f941cf1","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Szecsi-Zoltan-merlegen-gazda-mezogazdasag-tehen-olimpiai-bajnok-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 19:52","title":"Szécsi Zoltán, háromszoros olimpiai bajnok: Te, figyelj, nagyon szép a repcéd, milyen csíraszámmal vetetted?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57d12825-d08d-4593-8592-785646b89568","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kombi után itt az üzleti limuzin verzió is. ","shortLead":"A kombi után itt az üzleti limuzin verzió is. ","id":"20250415_Megerkezett-az-Audi-A6-Sedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57d12825-d08d-4593-8592-785646b89568.jpg","index":0,"item":"d25cca1e-1812-4c60-839c-8a75108c53ca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Megerkezett-az-Audi-A6-Sedan","timestamp":"2025. április. 15. 20:20","title":"Megérkezett az ötödik generációs Audi A6 Sedan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","shortLead":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","id":"20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072.jpg","index":0,"item":"1da8ae1f-261b-4528-b8b7-c82ee8cb8193","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","timestamp":"2025. április. 17. 12:59","title":"Megint csak pénzért léphetnek be a turisták Velencébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Továbbra is folyik a 2018-ban indított, 7. cikk szerinti eljárás Magyarországgal szemben. Hétfőn európai parlamenti bizottság érkezett Budapestre, hogy az alapvető jogok érvényesüléséről tájékozódjanak. A tapasztalataikról sajtótájékoztatón számoltak be.","shortLead":"Továbbra is folyik a 2018-ban indított, 7. cikk szerinti eljárás Magyarországgal szemben. Hétfőn európai parlamenti...","id":"20250416_EP-kepviseloi-delegacio-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265.jpg","index":0,"item":"38a5942a-c1a0-46bb-9c88-ab908e06571d","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_EP-kepviseloi-delegacio-Budapesten","timestamp":"2025. április. 16. 15:00","title":"EP-képviselői delegáció Budapesten: A magyar kormány képviselői kifejezetten agresszívan viselkedtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kínai Kommunista Párt hivatalos angol nyelvű lapja szerint Donald Trump félrevezeti az amerikaiakat a vámháborút alátámasztó érvelésével, miközben épp Amerika volt az, aki potyautasként kihasználta a globalizáció előnyeit.","shortLead":"A Kínai Kommunista Párt hivatalos angol nyelvű lapja szerint Donald Trump félrevezeti az amerikaiakat a vámháborút...","id":"20250416_kina-allami-media-trump-vamhaboru-export-kereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8.jpg","index":0,"item":"4f231ea0-41a7-4be4-81f0-9780fc1fb41a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250416_kina-allami-media-trump-vamhaboru-export-kereskedelem","timestamp":"2025. április. 16. 09:21","title":"„Ne sírjatok már!” – csúnyán beleállt Trumpékba a kínai állami média","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindannyian megkönnyebbültünk, amikor a Saab kapott egy új életet. Ráadásul egy függetlent. A saabosok szerint a Spyker-féle vezetés sokkal szabadabb kezet ad a svédeknek, engedik szárnyalni a fantáziájukat és mindehhez pénzt is adnak. Egyelőre.
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat. 2003 után ismét bemutattak egy új Saabot, sokat kell rá várni, de íme, itt van, sőt a nemzetközi menetpróba után már itthon is vezethettük. Úgy tekintenek a Saab 9-5-re a márka munkatársai mint a messiásra, akire ugyan sokat kellett várni, de aki kezdete egy új, szép és jobb világnak. Legalábbis Trollhattanben, ahol nem csupán a trollok laknak, hanem az összes Saab is készül. Igaz, már a távoli Kínában is folyik a nagyüzem – ott a régi Saab 9-5-ös és 9-3-as utódmodellek készülnek, és izzanak a gyártósorok Mexikóban is, ahol az új Cadillac SRX-szel közösen készül a Saab 9-4X (2011-ben érkezik). A jövő ugyancsak beindult, még idén várható a 9-5 kombija, 2012 tavaszán jön az új 9-3-as, majd egy évvel később a legújabb Mini alapjaira épített Saab 9-2. Csak remélni lehet, hogy a Spykerrel közös munka egyszer meghozza sportkocsi gyümölcsét. Várhatóan az Aero X tanulmány lesz annak is az alapja, ahogy a 9-5-ös is bőven merített belőle.
Autómenedzser.hu
A néhány órás tesztelés során arról kellett meggyőződnünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a 9-5 nem egy nyújtott Opel Insignia. Harminc százalék körüli a GM-beszállítók aránya, hatvan fölötti a saját svéd technológia. A kapcsolók, a kormány formája (állítólag az nem azonos az Astrában és az Insigniában alkalmazottal, csak hasonlít rá - más a beszállító), a tanksapka, a padlólemez és a motorpaletta a General Motors korszakra emlékeztetnek, de a futómű hangolása, a menetkomfort, és a kényelmi elektronika már egy másik dimenzióba emelik az autót. Néhány tucat kilométer után feltöltötte lelkemet a Saab-tudat, 110-re beállítottam az új nulláson a tempomatot és élveztem, ahogy a Bartókon mély férfihangon dalban szólalnak meg Heine versei. Üzletembernek, gyárvezetőnek éreztem magam és valami melegség járta át a szívem, ahogy a Megyeri hídon (immár nyolcvannal) átnéztem a mellettem futó Saab 900-asra. Az ábrándból a Visegrádra vezető panorámaút szerpentinjei sem ébresztettek fel, csupán a visszafele úton vezetett benzines változat késztetett döntésre, ha választhatnék, az utóbbit vinném.
A tervezéssel eltökölt hét-nyolc év alatt sokat változott az autóipar, így várható volt, hogy a 9-5-ös minden létező technikai vívmányt megkap a kis lökettérfogatú turbómotoroktól a harman/kardon hifiig, a sávtartó asszisztenstől a táblafelismerő rendszerig, a DAB-rádiótól a távolságtartó és állóra fékező tempomatig. A high-tech extrák közt megtalálható a pilótafülkékből ismert szélvédőre vetítés, adaptív fényszórók (Bi-Xenon Smart Beam), Saab DriveSense állítható karosszéria-magasság valós idejű lengéscsillapító szabályzással, kulcsmentes nyitás és indítás, háromzónás klíma, dinamikus parkolási segédlet, valamint XWD összkerékhajtás hátsó eLSD-vel.
A turbófeltöltős motorkínálat 1,6 literes hengerűrtartalomtól kezdődik, és a Saab méretgazdaságossági törekvéseivel összhangban főként alacsony fogyasztású négyhengeres turbómotorokat tartalmaz. Három üzemanyagtípus közül választhatunk, benzin, gázolaj és E85 bioetanol, az új 9-5-tel elérhető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás pedig 139 gramm/kilométer.
[[ Oldaltörés (Fejedelmi a kényelem) ]]
Tágas a belső tér, elöl maradt a repülőgépek vezetőfülkéjét idéző formavilág, hátul pedig soha nem tapasztalt kényelem fogad. Elődjéhez képest elöl és hátul is nőtt a láb-, illetve válltér, 134 milliméterrel a tengelytáv. A mélyen ülő kijelzők közt megtalálható egy repülőgépes magasságmérőt idéző kilométeróra, mely a Saab szellemi örökségére utal, és elsőként az Aero X-ben tűnt fel. A kezelőszervek mindegyike – így az opcionális, szélvédőre vetítő kijelző (Pilot HUD) is jellegzetes zöld háttérvilágítást kapott. Az autó gyújtáskapcsolója, mely gyakorlatilag egy start/stop gomb, változatlanul az első ülések közti konzolon kap helyet, a váltó mellett. A black night gomb megnyomásával elsötétülnek a műszerek, csak a kilométeróra világít.
A hifi kínálat csúcsa egy 11 hangszórós térhatású harman/kardon hangrendszer, valamint egy 20 centis képátlójú érintőképernyőről vezérelhető navigációs rendszer, 10GB-os merevlemezzel a térképek és a zeneszámok tárolására. A nagyméretű középkonzol nem csak a multimédiás eszközök USB-s csatlakoztatására, de azok tárolására is alkalmas, része egy 12V-os hálózati csatlakozó is. A legnagyobb hiányosságot itt fedeztük fel, a Cadillactől kapott navigáció csak az osztrák határig ismeri Európát. Magyarország és a térség leghamarabb csak fél év múlva kerülhet fel a térképre, addig a nagy képernyőt filmnézésre használhatjuk.
Autómenedzser.hu
A hátul utazók a vezetőtől függetlenül választhatnak zenét, illetve nézhetnek DVD-t. Kényelmükről a középkonzol hátsó részébe integrált kezelőszervek és az első ülések hátuljába épített kihajtható LCD-képernyők gondoskodnak, amikhez hagyományos, illetve vezetéknélküli fülhallgatók is a rendelkezésükre állnak.
Az extrák közt szerepel még az adaptív karosszéria, melynek finomhangolását a Saab DriveSense rendszer végzi, lehet komfortos, sportos és intelligens beállítást választani. Az autók teljesítményüktől függően kétféle felfüggesztéssel gördülhetnek ki a gyárból, mindkettő esetében választható sport beállítás. A 160 lovas dízel takarékos változatát ezzel az ültetett sportfutóművel kínálják. Az általunk tesztelt automatikus váltóval szerelt változat (elöl McPherson, hátul 4-link) jól tűrte a hazai útviszonyokat, de a keresztbordákon nem luxus limuzinhoz méltó zökkenésen haladt át. Ennél sokkal finomabban és fejlettebben működött az adaptív futóművel felszerelt kétliteres, összkerékhajtású, 220 lovas, kézi váltós Aero kivitel.
A dízel csendben és dinamikusan mozgatta a nagy autót, az automatikus váltó tökéletesen illik hozzá. A 150 kilométeres tesztút során 6,8 litert fogyasztott átlagban. Ősszel már itthon is kapható lesz a 190 lovas biturbó dízelmodell. Jó hír, hogy immár a dízelmotort lehet rendelni összkerékhajtással is. Benzinfronton egy hónap múlva érkezik a 180 lovas 1,6 literes turbó és a kétliteres, E85-tel is működő BioPower változat, de már most elvihető a 220 lovas kétliteres turbós és a 300 lovas V6-os turbós változat. A motorpaletta csúcsát képező 2,8-as blokk nyomatéka 400 Nm, és kizárólag Saab XWD-vel együtt kapható. A 220 lovas benzines összkerékhajtással 12,5 liter körül fogyasztott száz kilométerenként a magyarul kommunikáló fedélzeti számítógép szerint.
„Az új korszak elkezdődött” – szólt a meghívó az új Saab 9-5-ös svédországi sajtóeseményére. Pillanatig sem haboztunk, csapot-papot itthagytunk, hogy bepillantást nyerhessünk az új korszak első perceibe. Svédországban, az új 9-5-ös bemutatóján jártunk, ahol még a legendás hälleredi tesztpályán is kipróbálhattuk az új nagyautó tudását.
Olcsó poén, hogy Harry Pottert hívjam segítségül a bevezetőhöz, mégis megteszem: mint ismeretes, a varázslótanonc a Roxfort iskolában a Griffendél-házban nevelkedett híres mágussá. A feltámasztott Griffin modellben sok varázslat nincs, de pár hókuszpókusz azért akad.
Mi ez a bűz? Beleléptem volna valamibe? Jobb lábam a gázon, a bal talpam meg hiába próbálom nézegetni, nem látom vezetés közben az ülésből. Valaki irigységből belerondított a motortérbe? Esetleg egy rénszarvas, akit dühít, hogy a makettjeit pusztítják a legendás töréstesztekhez?
Izgalmas autóval állt elő a Saab – írhattuk volna tíz évvel ezelőtt. Az új 9-3X persze jó autó, csak sajnos nem előzte meg a korát: inkább a versenytársak hasonló modelljei után kullog pár évvel. Ettől még kéne.
„Hát, nem lettem Saabos” – mondta a szakértő kolléga, miután visszatért a szerkesztőségbe egy gyors kör után az új Saab 9-3 dízeles Aeróval. Komolyan mondom, nem értem, miért. A 9-3 Aero TTid-ben ugyanis megvan minden, amiért a Saabot szeretni lehet – rajongók szerint szeretni kell.