Tetszett a cikk?

2010-ben 703 millió forintba került az adófizetőknek az állami autóflotta fenntartása. Eközben idén csak a frissítésre 600 milliót fordít a kocsikat üzemeltető Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, korábbi nevén Központi Szolgáltató Főigazgatóság (KSZF). Négykerekűekre a legtöbbet a Miniszterelnöki Hivatal és a Közigazgatási Minisztérium költ, a terrorelhárítók pedig szeretik a luxust. Az EU soros elnöksége az állami Audikat és Saabokat szaporította.

Kiverte a biztosítékot Bajusz Ferenc rendőr őrnagynál, hogy az Orbán Viktor egykori személyi testőre által irányított Terrorelhárítási Központ (TEK) Audi Q7-es luxusterepjárókat kapott, miközben a rendőrségnek szerinte semmire sincs pénze. Az Audi-vásárlásokat „vérlázítónak” nevező őrnagy április elején a Facebook közösségi oldalon tette közzé a kormányfőhöz írt nyílt levelét, amire válaszul a TEK-et vezető Hajdú János közölte: ezekkel az autókkal a kommandósok épségben és gyorsan juthatnak el egy-egy akció helyszínére. Az mindenesetre titok, hogy a terrorelhárítók mennyiért szerezték be a motorteljesítménytől és felszereltségtől függően 15,7 és 55 millió forint között kapható Q7-est.

Audi

A Bajusz őrnagy és Hajdú közötti csörténél jóval szerényebb médiafigyelmet kapott, hogy az állami gépkocsiflottát üzemben tartó KSZF – amely 2011. május 1-jétől Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) néven működik tovább – összesen 97 állami vezető által használt autót cserél le az idén. A KSZF 600 millió forintot szán arra, hogy a szerintük rossz állapotban lévő régi autóit Skoda Superb típusú, egyenként 6 millió forintba kerülő kocsikra cserélje, hogy aztán az elhasznált járgányokat bontási áron adja el – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

Audik helyett Skodák
Cikkünkre reagált a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium sajtóirodája. Levelükből kiderült, hogy a miniszteri Audik többségét Skoda Superbre cserélték. Bővebben cikkünkben olvashatnak.

Az állam rajongása nem új a Skoda iránt. Noha a KSZF flottájában a legtöbb autó Volkswagen (162), a szinte valamennyi minisztériumban megtalálható második legkedveltebb márka a Skoda (41), s csak ezt követi az Opel (39), az Audi (37) és a Ford (33). Ezzel szemben BMW-ből csupán egy van, méghozzá a Vidékfejlesztési Minisztériumnál (VM). Ennél a tárcánál landolt egyébként a két állami hibrid Lexus is. Az egyik ezek közül egy GS 450h, amelynek kényelmét maga Fazekas Sándor miniszter élvezheti.

A többi miniszter Audi A6-osban utazik. Semjén Zsolt és Navracsics Tibor miniszterelnök-helyetteseket, valamint Réthelyi Miklós erőforrás-minisztert V6-os TDI dízelmotorral szerelt összkerékhajtású Audi A6, Matolcsy György nemzetgazdasági minisztert elsőkerék-hajtású A6-os szállítja, ahogy Pintért Sándort, Orbán Viktort és Hende Csabát is Audiban utaztatják, noha utóbbiak kocsiját nem a KEF üzemelteti, a kormányzat pedig nem árulta el a HVG Cégautó különszámnak az autók pontos típusát. Martonyi János külügyminiszternek sem a KEF, hanem a Köztársasági Őrezred biztosít járgányt, egy Mercedest – de hogy pontosan milyen típust, nem közölték.

A titkolózást nem értjük, elvégre az EU-elnökség kapcsán az őrezred  büszkén mutatta be azokat a páncélozott Audikat, amelyekben a legvédettebb személyeket szállították a csúcs ideje alatt, s még azt is elmondták – a szakma legnagyobb megrökönyödésére -, melyik üvegen, illetve lemezen milyen fegyverrel lehet átlőni.

Stiller Ákos

Az EU soros elnöksége miatt az idén meglehetősen leterhelt Külügyminisztériumnál (KÜM) összesen 31, átlagban nyolcéves autó van. A tárca flottájának legfiatalabb autói a 2009-ben beszerzett négy Saab 9-5 Vector, de szép számmal vannak még az ezredforduló környékén megvásárolt darabok is, elsősorban Volkswagen Caravelle mikrobuszok és Passatok. Az összes külügyes autóból mindössze tíz futott 100 ezer kilométernél kevesebbet, de van olyan is, amelybe már 281 ezret tettek bele. A KÜM éves szinten 32,1 millió forintot költ autókra, egy gépkocsi átlagos évi költsége kicsivel több 1 millió forintnál.

Tavaly a tárca nem adott el autót, de ha megtenné, a bevételből új darabokat venne – mondták el a HVG Cégautó különszám érdeklődésére a minisztériumnál. Márpedig ahogy az EU-elnökségnek vége, Martonyiék mintegy tíz – sokat futott – gépkocsit selejteznek majd le. A külügy „rendes” flottája mellett a protokoll főosztályának is vannak autói: négy A6-os Audi (egy 2006-os, három 2004-es évjáratú), valamint egy 2003-as Mercedes E-osztály. Mindemellett a tárca taxira is költ, tavaly ez 942 ezer forintot vitt el a büdzséjéből.

A minisztériumok közül 2010-ben a Miniszterelnöki Hivatal költött a legtöbbet autóra, több mint nettó 54 millió forintot. A Közigazgatási Minisztériumnál (KIM) tavaly közel nettó 49 millió forint ment el erre a célra, míg a legkevesebbet négykerekűekre a Bajnai-éra alatt még működő egészségügyi tárca, illetve Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium költötte - egyenként mindössze 7 millió forintot.

Az állami autók fenntartási költsége tavaly 703 millió forintot kóstált. Ez nem sokkal több, mint amennyit 2009-ben fordítottak e célra, akkor – részben a Gyurcsány Ferenc által meghirdetett spórolásnak köszönhetően – 695,84 milliót tett ki ez a tétel. A fenntartási költség java részét (közel 283 milliót) az előző esztendőben az üzemanyag vitte el, de a karbantartás-javítás (176,8 millió), valamint a biztosítási díjak (110,9 millió) is jelentős összegeket emésztettek fel. A kocsik után fizetett különféle adók és díjak (autópályadíj, bérleti és lízingdíj, műszaki vizsga) több mint 70 millióba kerültek. Ezekhez képes elenyésző az alkatrészekre költött 12,9 millió forint.

A KEF nemcsak üzemeltet, de bérel is autót - két Audi A6-ost, darabonként havi nettó 307 ezer forintért, amely összegben (az üzemanyag, a parkolási és útdíjak, a casco-önrész és az autók „nem megfelelő használatából eredő” javítások kivételével) minden felmerülő költség benne van -, ezekre tavaly nettó 6,4 milliót költöttek, míg a taxiköltség 16,4 millió forintot tett ki.

Ugyanakkor a KEF még az új autók vásárlásának bejelentése előtt azt közölte lapunkkal: az idén magasabb költséggel számol, még akkor is, ha a gépjárműállomány változatlan összetételű marad. Tavaly a flottából - összesen 6,4 millió forint értékben – 11 autótól szabadultak meg.

Túry Gergely
A legtöbb állami autót (összesen 49 darabot) a Navracsics Tibor vezette KIM futtatja. A különféle minisztériumoknál lévő kocsik átlagéletkora 6,5 és 7,3 év között mozog, s a vidékfejlesztési tárca kivételével az összes minisztériumi autó átlagosan több mint 200 ezer kilométert futott már. Összesen 33 olyan autó áll rendelkezésre, amelyekben 100 ezernél kevesebb kilométer van, miközben akad olyan is a KSZF flottájában, amivel több mint félmillió kilométert mentek. Az autóparkban 105 tartalék gépkocsi is van, ezek között találunk Audit, Fordot, Mercedes-Benz Vitót, Opelt, Saabot, Seatot, Skodát, Suzukit és az állami flotta zömét kitevő Volkswagent is.

Az idén az autókra fordított állami kiadásokra az EU-elnökség alaposan rányomta a bélyegét, s Gödöllőn egy csapásra megugrott az egy négyzetméterre jutó luxusautók száma. A hat hónapos elnökség idejére a kormány kedvezményes díjat, a 700 millió forintos piaci ár helyett csupán nettó 69 milliót fizet a Porsche Hungariának a közel kétszáz autóból álló, a magas rangú politikusokat szállító Audi-flottáért (ez a pénz nagyjából a szállítási és a biztosítási költségeket fedezi, azaz a cég majdhogynem ingyen adta a kocsikat). Ebben az árban ötven-ötven Audi A8-as, Audi A7-es, valamint VW Multivan kisbusz, 45 Skoda Octavia van benne, valamint 12 „speciálisan felkészített autó”. Ezek páncélozottak és éjjellátó készülékekkel is fel voltak szerelve, motorjuk 500 lóerős W12-es. Az „elnökségi kocsik” vezetésére a Köztársasági Őrezred a rendőrség állományából választott ki 250 sofőrt, akik – az őrezred autóvezetőivel együtt – speciális felkészítést is kaptak. Az állam díjmentesen kapott svéd flottát is, a Saab magyar importőre tíz új 9-5-öst adott át a kormányzatnak; ezek feladata az volt, hogy a delegációkat a reptéren a repülőgép és az elnökségi VIP-váró között szállítsák. A Citroen két mikrobuszt, egy teherautót és két C4 személyautót bocsátott az állam rendelkezésre.

Csakhogy alaposan bekavart az eredetileg májusra és Magyarországra tervezett EU-s keleti partnerség csúcstalálkozó áttolása a lengyel soros elnökség idejére – egyes hírek szerint feleslegessé vált a több milliárd forintnyi beruházás egy része. A rendőrség például a delegációk felvezetésére és utaztatására hatvan új rendőrmotort és ötven biztonsági autót (170-200 lóerős Skoda Octavia RS) vett, amelyeket így most részben a Hajdú vezette TEK, illetve a rendőrkapitányságok kapnak meg.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Fukarkodás a cégautó-piacon

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint tavaly még a downgrading, azaz az alacsonyabb felszereltségű kisebb autók beszerzése jellemezte a flottapiacot, de ezzel nem minden importőr ért egyet – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Melyek a legnépszerűbb flottaautók?

A céges parkokban 2010-ben a Ford, a Skoda és az Opel a legnépszerűbbek. A LeasePlan statisztikái szerint a Focus, az Octavia és az Astra különösen kedvelt. A LansonCom vezetője is ugyanezen márkákat említi elsőként, ha az ügyfelek a tanácsát kérik – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Fellendült a cégautópiac

Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.

Autó

Mi a dolga a flottakezelőnek?

Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.

Origo Itthon

Drága terepjárót vesz az ügyészség "operatív célokra"

"Operatív célokra" használja majd az ügyészség azt a terepjárót, amelyet 12,5 millió forintért vásárolnak közbeszerzési eljárásban. A Legfőbb Ügyészség szóvivője szerint az autót nem egy embernek szánták, bármely szervezeti egység használhatja, ha szüksége van rá.

Autó

Kinek éri meg a flottakezelés?

Általános tapasztalat, hogy míg a 3–15 autóból álló flottillákat rendszerint közvetlenül szerzik be a cégek, a nagyobbak üzemeltetésére igénybe vesznek flottakezelőt, ez pedig nem kis szám, legalább 30 ezer járműt gondoznak flottakezelők – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

Autó

Hol vannak a zöld flották?

A HVG Cégautó 2011 különszámból kiderül, a magyar döntéshozók számára egyelőre nem kiemelten fontos kérdés a környezettudatosság. Némi változás mindenesetre már látszik: egy kormányrendelet szerint áprilistól a jármű károsanyag-kibocsátása és energiahatékonysága is bírálati szempont a közbeszerzéseknél.

Autó

Cégautó: kinek, milyen kocsi dukál?

A cégautó továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a vállalatoknál, még akkor is, ha egyre több cég dönt úgy, hogy nem él ezzel az ösztönzéssel - derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

Autó

Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?

A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Biró Csongor Autó

Top 15: a legnépszerűbb autók Magyarországon

2011 első hét hónapjában a Datahouse adatai szerint 32 348 jármű (26 804 személyautó és 5544 kishaszonjármű) kapott magyar rendszámot, ez 5,88 százalékkal (3,49, illetve 19,17 százalékos növekedés) jobb eredmény, mint tavaly ilyenkor. Bizakodásra azonban nincs ok, sőt inkább szomorkodhatnak a piaci szereplők, júliusban 4439 járművet helyeztek itthon forgalomba, ami a legrosszabb tavalyi év azonos időszakához képest 14,86 százalékkal kevesebb.