Tetszett a cikk?

Az autópiacon az új flottavásárlások dominálnak, de a kevésbé tőkeerős, főleg az induló vállalkozásoknál bevett gyakorlat a néhány éves négykerekűek beszerzése – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Akárcsak a virágzó új flottaautók piacát, a használt autókét is három fő csoportra lehet osztani.  Az alapot az úgynevezett munkaautók jelentik, amelyek rendeltetése, hogy az adott vállalkozás zökkenőmentesen tudja végezni alaptevékenységét. E szektort a kis- az alsó középkategóriás modellek és a haszonjárművek uralják. Városi „szaladgálós” autónak a használt kiskocsik nemcsak praktikus, hanem költséghatékony megoldást is jelentenek, a csoportvezetők, netán a középbeosztásúak pedig büszkén feszítenek az egy számmal nagyobb járműben. A haszongépjármű szegmens talán a legszerteágazóbb, épp úgy találni itt dobozos, kétszemélyes, ráccsal elválasztott rakterű Opel Corsát, Combót, mint Fiat Ducato kisbuszt vagy platós jószágokat. A használt pickup kategória egy jól működő flottapiaci szelet. Elsőre sokaknak csak a mezőgazdasági és építőipari szektor jut róla az eszébe, pedig jóval szélesebb a vásárlók köre. Gyakorlatilag minden olyan nagyobb vállalkozásnál találni ilyen típusú autót, amely egész évben karbantartó, telepítő jellegű munkákat végez. Jó példa erre az áram-, a víz- vagy épp a gázszektor.

Autómenedzser

A közép- és felsővezetői beosztástól már más a helyzet, a használt juttatásautók általában középkategóriás limuzinok, netán terepjárók. A pozíció már megköveteli a tárgyalásokon való hatásos megjelenést. A hierarchia csúcsán, a magas beosztásúknak juttatott státusautók körében ha „előéletes” is a felső- vagy luxuskategóriás jármű, az esetek zömében mégiscsak alig használt, garanciális prémium autó (BMW Premium Selection, Mercedes Jahreswagen, Weltauto stb).

Egyes mamutcégek sikeresen használják az e kategóriákba tartozó járműveiket alkalmazottaik ösztönzésére. Az előre kitűzött mutatókat hozó foglalkoztatottak között például kabriókat, kupékat sorsolnak ki. Használtan ezeket jó áron és jó minőségben lehet kapni. A három használtautó-kategória árban is jól elkülöníthető: a munkaautók általában 2–3 millió forint között mozognak (a pickupoknál ez az összeg valamivel magasabb is lehet), a juttatásautók hozzávetőlegesen a 3–5 millió közötti sávban találhatók, míg a státusautók zöme túllépi a 7 milliós határt. A beszerzési ár azonban jelentősen kisebb, ha nem egy-, hanem néhány éves darabokat választanak. A képlet igen egyszerű: az autók értékvesztése az első két-három évben a legnagyobb, így az ennél idősebbek, még ha keveset futottak is, olcsóbb alternatívát jelentenek az újaknál. Sok esetben még él a gyári garanciavállalás, a két-három éves szavatosság felárért meghosszabbítható, de egyes gyártók eleve öt, netán hét évvel is kecsegtetnek (ilyen a Kia). A kevésbé tőkeerős vállalkozások céges flottáját – általában a kis- vagy kompakt méretkategóriában - így nem nagy kunszt kedvezőbb áron beszerezni.

A felsőkategóriában azonban nem jellemző, hogy valaki kétévest meghaladó átlagéletkorú járműparkba ruházna be. Bár itt százalékos mértékben nagyobb áresés könyvelhető el, de figyelembe kell venni azt is, hogy fiatalabb autóállománnyal magasabb futásteljesítmény érhető el, illetve azt, hogy ha már nem él a garancia, plusz szervizköltségek adódhatnak. Mások viszont esetleg nagyobbnak, többnek kívánnak látszani, mint amekkora cégük pillanatnyi ereje, s ezért mindenáron nagykategóriások beszerzése mellett döntenek – elvégre a luxus másodkézből is jól mutat, pláne, ha az „előéletről” senki sem tud…

Az értékesített használt cégautókat márka szerinti megosztásban vizsgálva markáns német – vagy német érdekeltségű – dominancia mutatkozik, a magyar piacon hagyományosan jól szerepel a BMW, a Ford, az Opel, a Skoda és a VW is. Főleg a kisautóknál és a haszongépjármű vonalon jelen vannak az olaszok és a franciák is, a Fiat, a Citroen, a Peugeot vagy a Renault járművei. Bizonyos cégek ugyanakkor a japán modellekre esküsznek, a Richter Gedeon gyógyszergyártó hagyományosan Toyotákat használ.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Melyek a legnépszerűbb flottaautók?

A céges parkokban 2010-ben a Ford, a Skoda és az Opel a legnépszerűbbek. A LeasePlan statisztikái szerint a Focus, az Octavia és az Astra különösen kedvelt. A LansonCom vezetője is ugyanezen márkákat említi elsőként, ha az ügyfelek a tanácsát kérik – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Biró Csongor Autó

Pontosított a kormány: Audik helyett Skodákkal járnak a miniszterek

A HVG Cégautó 2011 különszámban feltérképeztük az állami autóparkot, megvizsgáltuk, mennyi pénzt költött az állam az adófizetők pénzéből kocsik fenntartására, beszerzésére. Az év elején az állami vezetői autók zöme Audi volt. Ma a miniszterek többsége Skodával jár.

Origo Itthon

Drága terepjárót vesz az ügyészség "operatív célokra"

"Operatív célokra" használja majd az ügyészség azt a terepjárót, amelyet 12,5 millió forintért vásárolnak közbeszerzési eljárásban. A Legfőbb Ügyészség szóvivője szerint az autót nem egy embernek szánták, bármely szervezeti egység használhatja, ha szüksége van rá.

Autó

Mi a dolga a flottakezelőnek?

Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.

Autó

Mi a helyzet a teherautó-piacon?

A nagy- vagy nehézteherautó-piacon 2010 őszétől következett be kedvező változás, azaz a válság két évig tartott. A javulás nagyon lassú. 2010 első felében kevés üzletet kötöttek a kereskedők, havonta száz jármű talált gazdára. Az év második fele lényeges emelkedést, szinte duplázást hozott az előző évi alacsony bázisadatokhoz képest. Novemberben már 285 járművet jelentettek le a forgalmazók a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE). Így a teljes tavalyi évet nézve 36 százalékos volt a növekedés a 2009-es évhez képest: akkor 1467, 2010-ben már 1994 volt a magyarországi képviseletek által értékesített nagy teherjárművek száma. A legtöbbet a DAF tudta eladni, 468-at, a dobogóra a Volvo 413, a Scania pedig 372 járművel került fel.

Autó

Hol vannak a zöld flották?

A HVG Cégautó 2011 különszámból kiderül, a magyar döntéshozók számára egyelőre nem kiemelten fontos kérdés a környezettudatosság. Némi változás mindenesetre már látszik: egy kormányrendelet szerint áprilistól a jármű károsanyag-kibocsátása és energiahatékonysága is bírálati szempont a közbeszerzéseknél.

Autó

Milyen autóval járnak a miniszterek? Erősen titkolják

2010-ben 703 millió forintba került az adófizetőknek az állami autóflotta fenntartása. Eközben idén csak a frissítésre 600 milliót fordít a kocsikat üzemeltető Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, korábbi nevén Központi Szolgáltató Főigazgatóság (KSZF). Négykerekűekre a legtöbbet a Miniszterelnöki Hivatal és a Közigazgatási Minisztérium költ, a terrorelhárítók pedig szeretik a luxust. Az EU soros elnöksége az állami Audikat és Saabokat szaporította.

Autó

Mennyire lopják a cégautókat?

A céges autóflották jelentős vagyont képviselnek. Kérdés, mennyire vigyáznak a tulajdonosok erre a vagyonra, vagy inkább csak a szerencsére bízzák magukat – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

Biró Csongor Autó

Top 15: a legnépszerűbb autók Magyarországon

2011 első hét hónapjában a Datahouse adatai szerint 32 348 jármű (26 804 személyautó és 5544 kishaszonjármű) kapott magyar rendszámot, ez 5,88 százalékkal (3,49, illetve 19,17 százalékos növekedés) jobb eredmény, mint tavaly ilyenkor. Bizakodásra azonban nincs ok, sőt inkább szomorkodhatnak a piaci szereplők, júliusban 4439 járművet helyeztek itthon forgalomba, ami a legrosszabb tavalyi év azonos időszakához képest 14,86 százalékkal kevesebb.

Autó

Milyen autót érdemes lízingelni?

Autót szeretne lízingelni? Ez esetben érdemes a vásárolni kívánt autó maradványértékével egy kicsit komolyabban foglalkozni mielőtt aláírja a szerződést. Németországi források és számítások alapján az Autómenedzser.hu összeszedte és táblázatba foglalta a nyolc legfontosabb járműkategóriánként az öt legértékállóbb járműmodellt.