Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4df206a9-603b-4d73-8c30-375ab6a58c44","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Névtelen levélben panaszkodtak a VI. kerületi polgármesternek nyugdíjasok arról, hogy nem tudnak leülni a trolimegállóban. Soproni Tamás intézkedett, most már van pad. Válaszlevelet is küldött.","shortLead":"Névtelen levélben panaszkodtak a VI. kerületi polgármesternek nyugdíjasok arról, hogy nem tudnak leülni...","id":"20250523_soproni-tamas-polgarmester-nyugdijasok-trolimegallo-pad-nyilt-level-szemetlada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4df206a9-603b-4d73-8c30-375ab6a58c44.jpg","index":0,"item":"1b23078d-5116-4011-96ab-ce90397d4870","keywords":null,"link":"/elet/20250523_soproni-tamas-polgarmester-nyugdijasok-trolimegallo-pad-nyilt-level-szemetlada","timestamp":"2025. május. 23. 16:57","title":"Szemétládázva kérte számon egy nyugdíjas a padot Soproni Tamás polgármesteren, aki csattanós választ adott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01ce8fe7-258a-4dee-b30b-51c4eb9f481a","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Ahogy egyre több fronton vív reménytelen jogcsatákat az Orbán-kormány az EU Bíróságán, úgy válik mind világosabbá a stratégiája: ha bukik, akkor sem veszít, mert nem vagy csak részben hajtja végre az ítéletet. Egy új kormány könnyen jogi aknamezőn találhatja magát.","shortLead":"Ahogy egyre több fronton vív reménytelen jogcsatákat az Orbán-kormány az EU Bíróságán, úgy válik mind világosabbá...","id":"20250523_hvg-unios-jog-eub-orban-kormany-jogallam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01ce8fe7-258a-4dee-b30b-51c4eb9f481a.jpg","index":0,"item":"28ec1de8-9df9-40cb-9982-0cb4a5ca38ce","keywords":null,"link":"/360/20250523_hvg-unios-jog-eub-orban-kormany-jogallam","timestamp":"2025. május. 23. 06:30","title":"Ha bukik, ha nem, drágán megfizetünk azért, hogy a Fidesz-kormány újra és újra átgázol az uniós jogon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a8692f7-cf1a-4a41-9882-a2ef5b8c11f1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kiszabadult foglyok egyharmada civil.","shortLead":"A kiszabadult foglyok egyharmada civil.","id":"20250523_Mindket-oldalrol-390-fogoly-tert-haza-az-eddigi-legnagyobb-orosz-ukran-fogolycsere-elso-szakaszaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a8692f7-cf1a-4a41-9882-a2ef5b8c11f1.jpg","index":0,"item":"6e066a8d-08d8-42b6-a98d-b16a66d3267e","keywords":null,"link":"/vilag/20250523_Mindket-oldalrol-390-fogoly-tert-haza-az-eddigi-legnagyobb-orosz-ukran-fogolycsere-elso-szakaszaban","timestamp":"2025. május. 23. 21:22","title":"Mindkét oldalról 390 fogoly tért haza az eddigi legnagyobb orosz-ukrán fogolycsere első szakaszában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A forgatás már elkezdődött, Somos Renátát Borbély Alexandra alakítja. ","shortLead":"A forgatás már elkezdődött, Somos Renátát Borbély Alexandra alakítja. ","id":"20250523_Borbely-Alexandra-valtja-Gaspar-Katat-a-Renitens-kovetkezo-evadaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d.jpg","index":0,"item":"0b40b6d8-a7dc-4c0b-9704-3522fa302b06","keywords":null,"link":"/kultura/20250523_Borbely-Alexandra-valtja-Gaspar-Katat-a-Renitens-kovetkezo-evadaban","timestamp":"2025. május. 23. 17:12","title":"A harmadik évadban már nem Gáspár Kata lesz A renitens főszereplője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f52cbc9e-2581-47e6-b28c-d6946103a919","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Salgado az amazonasi esőerdőről készített munkáiról vált híressé, az UNICEF jószolgálati nagykövete is volt. ","shortLead":"Salgado az amazonasi esőerdőről készített munkáiról vált híressé, az UNICEF jószolgálati nagykövete is volt. ","id":"20250523_Sebastiao-Salgado-francia-brazil-fotografus-unicef-nagykovet-fotografus-world-press-photo-amazonas-oserdo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f52cbc9e-2581-47e6-b28c-d6946103a919.jpg","index":0,"item":"91f56e4e-2883-4135-8307-2b818911fdb2","keywords":null,"link":"/kultura/20250523_Sebastiao-Salgado-francia-brazil-fotografus-unicef-nagykovet-fotografus-world-press-photo-amazonas-oserdo","timestamp":"2025. május. 23. 18:45","title":"Meghalt Sebastiao Salgado francia–brazil fotográfus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d5b2393-12d0-4b90-8b60-54883c58cf2c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rendkívül rejtélyes az OpenAI készülő nagy dobása, amiből rekord idő alatt szeretnének eladni 100 millió darabot. De mit lehet tudni róla, és mikor érkezhet? Néhány részlet már kiszivárgott.","shortLead":"Rendkívül rejtélyes az OpenAI készülő nagy dobása, amiből rekord idő alatt szeretnének eladni 100 millió darabot. De...","id":"20250523_openai-io-sam-altman-jony-ive-mesterseges-intelligencia-eszkoz-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d5b2393-12d0-4b90-8b60-54883c58cf2c.jpg","index":0,"item":"f8977e12-2695-45ae-bf46-106c71555427","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_openai-io-sam-altman-jony-ive-mesterseges-intelligencia-eszkoz-fejlesztes","timestamp":"2025. május. 23. 11:03","title":"Leszoktatni az embereket a képernyőkről – ezt lehet tudni az OpenAI készülő eszközéről, amin az Apple volt sztártervezője is dolgozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cf233a2-abbd-4b7d-ac40-72d10d0e2751","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy új, az Egyesült Államokban kidolgozott genetikai teszt nyálból képes kimutatni olyan agresszív prosztatadaganatok meglétét, amelyeket a hagyományos vizsgálatok többsége nem jelez.","shortLead":"Egy új, az Egyesült Államokban kidolgozott genetikai teszt nyálból képes kimutatni olyan agresszív prosztatadaganatok...","id":"20250522_hvg-prosztatarak-diagnozis-nyalteszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cf233a2-abbd-4b7d-ac40-72d10d0e2751.jpg","index":0,"item":"85e4e6e0-465f-49ce-9d9c-42823b675222","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-prosztatarak-diagnozis-nyalteszt","timestamp":"2025. május. 22. 18:30","title":"6000 férfivel próbálták ki: egy új nyálteszt kimutatja a prosztatarák agresszív formáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"031d5d4e-4ea7-4314-ab92-5c98825d0e49","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Apró elektromos impulzusokkal stimulálják a lábat a Dubajban fejlesztett új magassarkú cipők, melyek rengeteg nő mindennapos problémájára kínálhatnak gyógyírt. Csak tudják megfizetni.","shortLead":"Apró elektromos impulzusokkal stimulálják a lábat a Dubajban fejlesztett új magassarkú cipők, melyek rengeteg nő...","id":"20250523_yush-cipo-nehezlaberzet-visszer-ellen-neuromuszkularis-stimulacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/031d5d4e-4ea7-4314-ab92-5c98825d0e49.jpg","index":0,"item":"0da6aa4b-84b5-45a9-a920-1a5b17789b9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_yush-cipo-nehezlaberzet-visszer-ellen-neuromuszkularis-stimulacio-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 06:03","title":"100-ból 85 nőt visznek fájdalomba a magassarkú cipők – Berlinben járva találtunk erre egy új megoldást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jó kis felhajtás előzte meg a Skoda legfontosabb modelljének megújulását. Az első kiszivárgott kémfotó óta bármilyen visszapillantó-darabka vagy homályos fotó felbukkant, biztos volt a kattintás. Most végre kipróbáltuk.
Az Octavia a Skoda „bestsellere” hangzott el az új modell nemzetközi bemutatóján. Hogy ez mennyire nem túlzás: a ’96-os megjelenése óta 3,7 millió darab kelt el a kocsiból. Mi magyarok igazán tudtuk értékelni. Az első olcsó volt és elnyűhetetlen, a második már a biztos siker tudatában készült magabiztos kézzel. A harmadik milyen lett? Röviden: egy igazán modern európai autó. Beérett a Skoda.
Mindig is tudtuk, hogy a csehek tulajdonképpen nyugatiak, csak hát kijutott nekik is a „jóból”. Volt rendes iparuk, amelyet tönkretettek és a szokásos szocialista színvonalra sikerült zülleszteni. Azóta viszont visszatértek az őket megillető helyre. A Skoda is megerősödött annyira, hogy modelljei, a Fabia és az Octavia közé beillesszenek még egy kategóriát: a Rapidot. Azzal, hogy az Octaviának nem kellett többé lefelé is néznie, elindulhatott felfelé. A mottója még mindig: „kocsi, egy kis extrával” – pedig mára sokkal többről van szó.
Képgaléria az Octaviáról.
D.P.
Az új Octavián négy és fél évet dolgoztak. Megnőtt hosszban közel 9 centit és a szélességgel sem lehet már baj, magasabb is lett, de a kupészerű kialakítás révén nem lett ormótlan. Elegáns vonalakat kapott, különösen az oldalán végigfutó éles „tornádó vonalra” büszkék, amelyet nehéz gyártásban ilyen szépen megoldani. Nem csak szépült az új modell, de le is adott a súlyából, 102 kilogrammal lett könnyebb. A csomagtér mérete is növekedett, amely különben is erőssége volt. A korábbi 560 literhez még hozzáadtak 30-at.
Áttervezték a logót is, amely most a motorház közepén kapott helyet, elhagyták a zöld színt is az indián fejdíszből, ezzel letisztultabb lett. A vaskos hűtőrács, amelyet krómozott keret vesz körbe szintén újdonság. Megjelent a nappali LED-es jelzőfény, amely manapság szinte minden autó egyik legfontosabb meghatározó stíluseleme. A hátsó lámpákban is megtalálta a Skoda, hogyan lehet megjeleníteni saját magát. A C-formát kirajzoló fényekből az Octavián kettő, a Rapidon egy, a Superben pedig három lesz.
Nem azt mondom, hogy az átlagmodellt vezettük az 1.8-as TSI-t hétfokozatú DSG váltó személyében, a kormányon váltófülekkel. Szinte biztos nem ebből fog a legtöbb elkelni nálunk, de legalább látni, mennyire sokat kihoztak belőle. A 180 lóerős motor 250 Nm-s nyomatékkal a gyáriak szerint akár 5,7 literes fogyasztással is elporoszkálna, így inkább le sem írom, mennyit fogyasztott a tesztút alatt, akkora lenne az ellentmondás. Igaz az autópálya 120 Km/h-s sebességhatárát nem tekintettük figyelemre méltónak. A tempomat egyébként 160-nál nem enged tovább. Ami megjegyzendő, hogy a DSG-váltó néha teljesen eltévesztette mikor mi van? Számtalanszor hagyta elforogni a motort. Mindenesetre szerpentinen is élmény volt vezeti, alulkormányzottságnak nincs jele, remekül kézben tartható az autó.
A jobban felszerelt Octavia egyébként megkapta Golf 7-ben megismert menetdinamikai szabályozási lehetőséget is (Komfort, Normál, Sport, és Eco módozatok), valamint az abban megismert egészen kiváló infotainment-rendszert, amely a kézjelekre reagál. Már akkor megjelennek a navigáció vagy a médiarendszer opciói, amikor a display felé közelítünk. Az okostelefonos megoldások, az egyes elemek ujjal történő lapozása vagy a navigáció kétujjas zoomolása, nem igényel tanulást.
A biztonsági fejlesztések is csomagban vannak a VW-nél, így az Octaviában is megjelent az úgynevezett másodlagos ütközés védelmi rendszer. Ennek lényege, hogy az első ütközés után, ha kocsi még tovább sodródna, megakadályozza azt. A rendszert azért tekinthetjük jelentős előrelépésnek, mert a statisztikák szerint a balesetek negyedében másodlagos, vagyis az első ütközést követő további ütközésekben sérülnek meg. De az új Octaviához adott esetben akár kilenc légzsák is rendelhető, a kínálatában először megjelennek a térdlégzsákok (az EU-országokban széria) és a hátsó oldallégzsákok is.
A közös VW-tulajdon miatt az igazi nagy sakkozás a felfüggesztéseknél kezdődik. Kinek, mi jár a pénzéért. A Golfnak is, amely a mérete ellenére a leginkább hasonlítható az új Octaviához, csak az erősebb változatokban jár a multilink felfüggesztés. Az Octaviánál a 150 lóerő alatti modellekhez csatolt lengőkaros felfüggesztés jár hátul, míg a két erősebb motorhoz az 1.8-as TSI-hez és a 2.0 literes TDI-hez már mind a négy keréknél független a felfüggesztés.
Octavia képgaléria.
D.P.
Az árakat illetően nem mondtak el sokat hivatalosan, de lesz egy úgynevezett „eye catcher” (behúzó) modell négymillió körül. Sokat ne várjunk: 1.2 literes TSI motort 86 lóerővel, amelynél már az első generációban is voltak sokkal combosabbak. A maximális nyomatéka 160 Nm és ötfokozatú manuális váltóval kínálják majd. A megszerzett infók szerint nagy átlagban a kisebb és gyengébb felszereltségű új Octaviák valamivel drágábbak lesznek mint elődeik, viszont a gazdagabb felszereltségű változatokat árban hozzáigazítják a kifutó modellek áraihoz. Ezzel pedig egyenes derékkal lehet majd hangosan kiejteni az ár/érték-arány bűvös szópárost.