szerző:
Tetszett a cikk?

Jó kis felhajtás előzte meg a Skoda legfontosabb modelljének megújulását. Az első kiszivárgott kémfotó óta bármilyen visszapillantó-darabka vagy homályos fotó felbukkant, biztos volt a kattintás. Most végre kipróbáltuk.

Az Octavia a Skoda „bestsellere” hangzott el az új modell nemzetközi bemutatóján. Hogy ez mennyire nem túlzás: a ’96-os megjelenése óta 3,7 millió darab kelt el a kocsiból. Mi magyarok igazán tudtuk értékelni. Az első olcsó volt és elnyűhetetlen, a második már a biztos siker tudatában készült magabiztos kézzel. A harmadik milyen lett? Röviden: egy igazán modern európai autó. Beérett a Skoda.

Mindig is tudtuk, hogy a csehek tulajdonképpen nyugatiak, csak hát kijutott nekik is a „jóból”. Volt rendes iparuk, amelyet tönkretettek és a szokásos szocialista színvonalra sikerült zülleszteni. Azóta viszont visszatértek az őket megillető helyre. A Skoda is megerősödött annyira, hogy modelljei, a Fabia és az Octavia közé beillesszenek még egy kategóriát: a Rapidot. Azzal, hogy az Octaviának nem kellett többé lefelé is néznie, elindulhatott felfelé. A mottója még mindig: „kocsi, egy kis extrával” – pedig mára sokkal többről van szó.

Képgaléria az Octaviáról.
D.P.

Az új Octavián négy és fél évet dolgoztak.  Megnőtt hosszban közel 9 centit és a szélességgel sem lehet már baj, magasabb is lett, de a kupészerű kialakítás révén nem lett ormótlan. Elegáns vonalakat kapott, különösen az oldalán végigfutó éles „tornádó vonalra” büszkék, amelyet nehéz gyártásban ilyen szépen megoldani. Nem csak szépült az új modell, de le is adott a súlyából, 102 kilogrammal lett könnyebb.  A csomagtér mérete is növekedett, amely különben is erőssége volt. A korábbi 560 literhez még hozzáadtak 30-at.

Áttervezték a logót is, amely most a motorház közepén kapott helyet, elhagyták a zöld színt is az indián fejdíszből, ezzel letisztultabb lett. A vaskos hűtőrács, amelyet krómozott keret vesz körbe szintén újdonság. Megjelent a nappali LED-es jelzőfény, amely manapság szinte minden autó egyik legfontosabb meghatározó stíluseleme. A hátsó lámpákban is megtalálta a Skoda, hogyan lehet megjeleníteni saját magát. A C-formát kirajzoló fényekből az Octavián kettő, a Rapidon egy, a Superben pedig három lesz.

Nem azt mondom, hogy az átlagmodellt vezettük az 1.8-as TSI-t hétfokozatú DSG váltó személyében, a kormányon váltófülekkel. Szinte biztos nem ebből fog a legtöbb elkelni nálunk, de legalább látni, mennyire sokat kihoztak belőle. A 180 lóerős motor 250 Nm-s nyomatékkal a gyáriak szerint akár 5,7 literes fogyasztással is elporoszkálna, így inkább le sem írom, mennyit fogyasztott a tesztút alatt, akkora lenne az ellentmondás. Igaz az autópálya 120 Km/h-s sebességhatárát nem tekintettük figyelemre méltónak. A tempomat egyébként 160-nál nem enged tovább. Ami megjegyzendő, hogy a DSG-váltó néha teljesen eltévesztette mikor mi van? Számtalanszor hagyta elforogni a motort. Mindenesetre szerpentinen is élmény volt vezeti, alulkormányzottságnak nincs jele, remekül kézben tartható az autó.

A jobban felszerelt Octavia egyébként megkapta Golf 7-ben megismert menetdinamikai szabályozási lehetőséget is (Komfort, Normál, Sport, és Eco módozatok), valamint az abban megismert egészen kiváló infotainment-rendszert, amely a kézjelekre reagál. Már akkor megjelennek a navigáció vagy a médiarendszer opciói, amikor a display felé közelítünk. Az okostelefonos megoldások, az egyes elemek ujjal történő lapozása vagy a navigáció kétujjas zoomolása, nem igényel tanulást.

A biztonsági fejlesztések is csomagban vannak a VW-nél, így az Octaviában is megjelent az úgynevezett másodlagos ütközés védelmi rendszer. Ennek lényege, hogy az első ütközés után, ha kocsi még tovább sodródna, megakadályozza azt. A rendszert azért tekinthetjük jelentős előrelépésnek, mert a statisztikák szerint a balesetek negyedében másodlagos, vagyis az első ütközést követő további ütközésekben sérülnek meg. De az új Octaviához adott esetben akár kilenc légzsák is rendelhető, a kínálatában először megjelennek a térdlégzsákok (az EU-országokban széria) és a hátsó oldallégzsákok is.

A közös VW-tulajdon miatt az igazi nagy sakkozás a felfüggesztéseknél kezdődik. Kinek, mi jár a pénzéért. A Golfnak is, amely a mérete ellenére a leginkább hasonlítható az új Octaviához, csak az erősebb változatokban jár a multilink felfüggesztés. Az Octaviánál a 150 lóerő alatti modellekhez csatolt lengőkaros felfüggesztés jár hátul, míg a két erősebb motorhoz az 1.8-as TSI-hez és a 2.0 literes TDI-hez már mind a négy keréknél független a felfüggesztés.

Octavia képgaléria.
D.P.

Az árakat illetően nem mondtak el sokat hivatalosan, de lesz egy úgynevezett „eye catcher” (behúzó) modell négymillió körül. Sokat ne várjunk: 1.2 literes TSI motort 86 lóerővel, amelynél már az első generációban is voltak sokkal combosabbak. A  maximális nyomatéka 160 Nm és ötfokozatú manuális váltóval kínálják majd. A megszerzett infók szerint nagy átlagban a kisebb és gyengébb felszereltségű új Octaviák valamivel drágábbak lesznek mint elődeik, viszont a gazdagabb felszereltségű  változatokat árban hozzáigazítják a kifutó modellek áraihoz. Ezzel pedig egyenes derékkal lehet majd hangosan kiejteni az ár/érték-arány bűvös szópárost.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!