Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d363bc37-8430-42c7-b1b5-343fef69bbce","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"„A belga főváros – itt már sok tapasztalat van erre – felkészült…”, jelentette a Népszabadság 1985. május 28-án. „Brüsszel már rutinos rendezőnek számít…”, írta másnap a Népsport. Azt is megírták a Népszabadság idézett cikkében, hogy kétezer helyet tartanak fenn a biztonsági embereknek, hogy bárhol, a nézőtér bármely pontján közbelépjenek, ha szükséges. Ehhez képest mindent elrontottak, amit elronthattak. És 39 szurkoló meghalt. A legfiatalabb áldozat 11 éves volt.","shortLead":"„A belga főváros – itt már sok tapasztalat van erre – felkészült…”, jelentette a Népszabadság 1985. május 28-án...","id":"20250529_Heysel-Stadion-1985-BEK-donto-tragedia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d363bc37-8430-42c7-b1b5-343fef69bbce.jpg","index":0,"item":"52eaea91-e35e-404c-8fa5-beee90807836","keywords":null,"link":"/360/20250529_Heysel-Stadion-1985-BEK-donto-tragedia","timestamp":"2025. május. 29. 11:09","title":"„Rajtunk áll, hogy a halottakat megbosszuljuk, éspedig a pályán, szabályos küzdelemben” – 40 éve történt a Heysel-tragédia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jóváírást akarnak az odaát gyártott autóik után. ","shortLead":"Jóváírást akarnak az odaát gyártott autóik után. ","id":"20250529_Vamkedvezmenyeket-akar-az-amerikaiaktol-a-harom-nagy-nemet-premium-marka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d.jpg","index":0,"item":"f3c81f14-647c-4a07-b5c6-bfe5470ab3ba","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Vamkedvezmenyeket-akar-az-amerikaiaktol-a-harom-nagy-nemet-premium-marka","timestamp":"2025. május. 29. 08:36","title":"BMW, Mercedes, VW: külön vámmegállapodásért lobbiznak Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2679e439-cda0-40ee-816c-8f08b9049754","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezt a számot hamarosan ezerre növelhetik annak érdekében, hogy a szigetország meg tudja védeni magát egy esetleges kínai invázióval szemben.","shortLead":"Ezt a számot hamarosan ezerre növelhetik annak érdekében, hogy a szigetország meg tudja védeni magát egy esetleges...","id":"20250529_egyesult-allamok-tajvan-kina-katonai-kikepzok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2679e439-cda0-40ee-816c-8f08b9049754.jpg","index":0,"item":"e2c4c3d9-be71-47d0-be21-92a8f43f3ed2","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_egyesult-allamok-tajvan-kina-katonai-kikepzok","timestamp":"2025. május. 29. 13:19","title":"Az USA ötszáz katonai kiképzőt vezényelt Tajvanra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges intelligenciát hívta segítségül. ","shortLead":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges...","id":"20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91.jpg","index":0,"item":"1e5f23a3-e830-4722-9310-93293039cc99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","timestamp":"2025. május. 30. 16:03","title":"Hallgassa meg, zseniális: zenévé alakított egy madárdalt a mesterséges intelligencia – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cee0994e-0666-4ce7-9934-97a290952a19","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vállalatot alapított a balkáni országban a Valton-Sec tulajdonosa, Varga Lajos és a korábbi fejlesztési miniszter, Fellegi Tamás fiának a cége HypeX Montenegro d.o.o. néven.","shortLead":"Vállalatot alapított a balkáni országban a Valton-Sec tulajdonosa, Varga Lajos és a korábbi fejlesztési miniszter...","id":"20250529_hvg-Valton-Sec-Varga-Lajos-Fellegi-Aron-HypeX-Montenegro-EU-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cee0994e-0666-4ce7-9934-97a290952a19.jpg","index":0,"item":"4897847a-b079-47a2-b06b-193d1140592f","keywords":null,"link":"/360/20250529_hvg-Valton-Sec-Varga-Lajos-Fellegi-Aron-HypeX-Montenegro-EU-tamogatas","timestamp":"2025. május. 29. 06:15","title":"Uniós pénzek felhasználásában segít Montenegróban a Valton-tulaj és a volt fejlesztési miniszter fia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tiszán és a Fidesz–KDNP-n kívül a Demokratikus Koalíció és a Mi Hazánk is elérné a parlamentbe bejutási küszöböt.","shortLead":"A Tiszán és a Fidesz–KDNP-n kívül a Demokratikus Koalíció és a Mi Hazánk is elérné a parlamentbe bejutási küszöböt.","id":"20250530_IDEA-Intezet-Negyparti-parlament-lehet-2026-ban-a-Tisza-7-szazalekkal-vezet-a-Fidesz-elott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342.jpg","index":0,"item":"09e8454f-fc50-4a71-9e90-a7b442ee6844","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_IDEA-Intezet-Negyparti-parlament-lehet-2026-ban-a-Tisza-7-szazalekkal-vezet-a-Fidesz-elott","timestamp":"2025. május. 30. 12:54","title":"IDEA Intézet: Négypárti parlament lehet 2026-ban, a Tisza 7 százalékkal vezet a Fidesz előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e97c609-fe05-42a7-885e-808a22e88867","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Rákospalota önkormányzata hiába fordul az érintett hatóságokhoz, azok hárítanak. Közben nemcsak az óvoda újranyitása marad kérdéses, de a környéken lakók és dolgozók sem tudják, biztonságban vannak-e.","shortLead":"Rákospalota önkormányzata hiába fordul az érintett hatóságokhoz, azok hárítanak. Közben nemcsak az óvoda újranyitása...","id":"20250530_ovoda-XV-kerulet-mergezo-szennyezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e97c609-fe05-42a7-885e-808a22e88867.jpg","index":0,"item":"441a1cbf-bb01-4d80-bc92-d7a2659668f7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_ovoda-XV-kerulet-mergezo-szennyezes","timestamp":"2025. május. 30. 14:59","title":"Egy hónapja zártak be egy XV. kerületi óvodát, azóta se tudni, történik-e valami a veszélyes szennyezés felszámolása érdekében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5daed7f3-934b-4df9-bd17-fe2aa3b812a4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közel felére olvadt a nyereség, de stabil képet nyújt a vállalat állapota, amely folyamatosan bővíti a kecskeméti üzemét.","shortLead":"Közel felére olvadt a nyereség, de stabil képet nyújt a vállalat állapota, amely folyamatosan bővíti a kecskeméti...","id":"20250529_A-kecskemeti-Mercedes-is-megerezte-az-autoipar-valsagat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5daed7f3-934b-4df9-bd17-fe2aa3b812a4.jpg","index":0,"item":"e94c5316-f1d7-4db5-9fcf-bc27efe82763","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_A-kecskemeti-Mercedes-is-megerezte-az-autoipar-valsagat","timestamp":"2025. május. 29. 11:56","title":"A kecskeméti Mercedes is megérezte az autóipar válságát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Úrvezetőként elég nehéz szavakban visszaadni a KTM X-Bow menetélményét. Ez a motorkerékpár és az autó keresztezéséből született fura szerzet leginkább egy Formula istállóból kiszabadult versenyautóra emlékeztet.
Felszerelése spártai, vezetéséhez ajánlatos bukósisakot felvenni, a sofőr és utasa jószerivel csak cipőkanállal tudja magát bepréselni a szűk „cockpitbe”, a négypontos biztonsági öv pedig valósággal lepányvázza a bent ülőket. A jobb vezetési pozíciót legfeljebb az segíti, hogy a pedálok zsámolyszerűen tologatva a vezető lábaihoz állíthatók. Ebben a nyitott, kétüléses minimalista járgányban nincs szervokormány, elektronikus menetstabilizáló, légzsák, rádió vagy más efféle autósflanc.
KTM/Balázs Viktor
KTM/Balázs Viktor
Helyette viszont ott van a ragadozó kinézetű, lapos szénszálas felépítmény, a betonkemény futómű és hátul, a középen elhelyezett motor, amely mind-mind a szélsebes repesztést szolgálja. És ha a némileg komplikáltabb önindítózás után felhörög a felpiszkált kétliteres Audi turbómotor, az X-Bow kevesebb, mint 4 másodperc alatt kilőhet százra, s felgyorsítható 230 km/óra végsebességre is, feltéve, ha közúton az egyáltalán valahol is lehetséges. Ennél talán mellbevágóbb a jármű stabilitása. A szikár műszaki adatok helyett legyen elég annyi, hogy a KTM-verda az alpesi szerpentin hajtűkanyarjaiban felfelé, 80-90 km/órás sebességnél is szilárdan tapadt az aszfalthoz – mindenekelőtt a fordított repülőgépszárnyakra emlékeztető aerodinamikai elemeknek, az úgynevezett diffuzoroknak köszönhetően.
Az alkalmi X-Bow tesztet voltaképpen annak köszönhettem, hogy a KTM meghívására az osztrák motorkerékpár-gyár eldicsekedett látványos eredményeivel. Mindenekelőtt azzal, hogy a röpke két évtizeddel ezelőtt még a pénzügyi csőd szélén bukdácsoló cég tavaly Európa legnagyobb motorgyártójává lépett elő. Maga mögé utasította a BMW Motorradot és az Audi érdekeltségébe tartozó olasz Ducatit is. A főként offroad sportsikereiről ismert motoros cég egyik „vadhajtása” az X-Bow.
KTM
Salzburg mellett, a mattighofeni KTM-központ körül kanyargó alpesi szerpentinen először Thomas Kuttruf sajtófőnök és mellékesen „civil tesztpilóta” mutatta be az extravagáns járgány szédítő menetteljesítményeit. Úrvezetőként, nekem először szokni kellett a motor-autó öszvért: be- és kiszálláskor a kis kormány levehető és a néhány kezelőgomb többsége, így az irányjelző annak közepén van (magyarán keresgéltem).
A járgány, mint a versenyautók esetében, kis kormánykorrekciókkal könnyen irányítható, de szervo híján, lassúbb, nagy kanyarvétel esetén keményen kell forgatni a volánt. Csak a bot-sebességváltókar emlékeztet a hagyományos kocsikéra, no meg a hatásos Brembo-fékek, amelyekkel a pedálra taposva pillanatok alatt lehet megszelídíteni a vad jószágot. Igaz, a gázpedál a legkisebb pöccintésre a kocsi nekiiramodik, de mi tagadás, a demo-száguldásokhoz képest én csak vánszorogva mertem bevenni az alpesi hajtűkanyarokat.
Az X-Bow még 2007-ben debütált, konstrukcióját a KTM mérnökei és a Kiska stúdió formatervezői ötölték ki, végső elkészítésében pedig a pehelykönnyű szénszálas karosszéria-mester, az olasz Dallara cég és a motorokat szállító Audi segédkezett.
A legenda szerint a közúti bestia ötlete a KTM salzburgi dizájnpartnerének, a Kiska stúdió embereinek a fejéből pattant ki, amikor egy olyan quadon kezdtek meditálni, amely megtestesíti a KTM „ready to race” (versenykész) filozófiáját. A versenyautóból évente legfeljebb száz darab készül a KTM grazi üzemegységében. Motorteljesítménytől és felszereltségtől függően három féle változatot kínálnak. Az utcai csúcsmodell 300 lóerős, de a „puhány” vevő kérhet még szélvédőt és (ablak)fűtést is. Annyi azonban bizonyos, aki leszurkolja a több mint 20 millió forintos vételárat, nem sétakocsikázni akar: az X-Bow a száguldás pénzes szerelmeseinek négykerekűje.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.