Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9b894695-c39f-4144-ae88-7e3d5591928b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy látszik, folytatódik az év rapháborúja.","shortLead":"Úgy látszik, folytatódik az év rapháborúja.","id":"20241126_Drake-jogi-lepeseket-tesz-Kendrick-Lamar-Not-Like-Us-cimu-szama-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b894695-c39f-4144-ae88-7e3d5591928b.jpg","index":0,"item":"6dd74054-987e-4ab3-b58e-97073359a727","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_Drake-jogi-lepeseket-tesz-Kendrick-Lamar-Not-Like-Us-cimu-szama-miatt","timestamp":"2024. november. 26. 18:02","title":"Drake jogi lépéseket tesz Kendrick Lamar Not Like Us című száma miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93ace55b-11d5-4611-9c0e-bdd9588b0082","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"A brüsszeli delegáció még a COP29-es környezetvédelmi konferencia idején is tárgyalt arról Bakuban, hogy az orosz földgázt azerivel helyettesítse. Oroszország sem bánkódik különösebben, hiszen az exportált földgázról igencsak nehéz megállapítani, hogy azeri-e vagy orosz – írja a brüsszeli Politico.","shortLead":"A brüsszeli delegáció még a COP29-es környezetvédelmi konferencia idején is tárgyalt arról Bakuban, hogy az orosz...","id":"20241126_Oroszorszag-Azerbajdzsan-EU-foldgaz-atveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93ace55b-11d5-4611-9c0e-bdd9588b0082.jpg","index":0,"item":"45ab873a-d1cd-4ef0-a747-8cf424dff114","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Oroszorszag-Azerbajdzsan-EU-foldgaz-atveres","timestamp":"2024. november. 26. 07:38","title":"Nagyon átverhette Oroszország és Azerbajdzsán az EU-t: milyen gázt is veszünk keletről?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65580cee-b2a0-458e-9613-628ce140d3ba","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szergej Sojgu orosz nemzetbiztonsági miniszter szerint az amerikaiaknak kötelessége lenne hozzájárulni Afganisztán újjáépítéséhez.","shortLead":"Szergej Sojgu orosz nemzetbiztonsági miniszter szerint az amerikaiaknak kötelessége lenne hozzájárulni Afganisztán...","id":"20241126_oroszorszag-afganisztan-talibok-taliban-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65580cee-b2a0-458e-9613-628ce140d3ba.jpg","index":0,"item":"621a7244-7aed-4223-a122-65e8dc6252da","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-afganisztan-talibok-taliban-usa","timestamp":"2024. november. 26. 05:57","title":"A tálibok orosz közvetítéssel barátkoznának az Egyesült Államokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b046b1f-d710-474a-9c53-3532f958ec95","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Október 28-án megjelent a HVG-n egy cikk, amelyben három olyan család helyzetét jártuk körbe, akik súlyosan autista, értelmi fogyatékos fiúkat nevelnek. A fiúk agresszívak és bántják a szüleiket. Cikkünk megjelenése után jelentkezett nálunk két olyan szakember, akik érintettek a cikkben szereplő egyik fiú és családja történetében. Levelükben a cikkben megszólaló Stefanik Krisztina, az MTA–ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport vezetőjének egyes állításaira reagáltak. A levelet változtatás nélkül közöltük, és ezt tesszük most Stefanik Krisztina levelével is, amely a két szakember állításaira és az eredeti cikkre reagál. ","shortLead":"Október 28-án megjelent a HVG-n egy cikk, amelyben három olyan család helyzetét jártuk körbe, akik súlyosan autista...","id":"20241125_reakcio-a-hvg-n-megjelent-eszter-attol-fel-hogy-megoli-a-fia-cimu-cikkre-es-az-arra-erkezett-reflexiora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b046b1f-d710-474a-9c53-3532f958ec95.jpg","index":0,"item":"545f0387-dfed-4213-8fd1-e1dbcfd49df5","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_reakcio-a-hvg-n-megjelent-eszter-attol-fel-hogy-megoli-a-fia-cimu-cikkre-es-az-arra-erkezett-reflexiora","timestamp":"2024. november. 25. 11:07","title":"Ami igazán fontos: az autista gyerekek, felnőttek és családjaik jólléte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4a6bc19-2b99-4a7a-883a-d5bc92143ef1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Mélyül a pesszimizmus, novemberben 13 havi mélypontra esett a konjunktúraindex, két éves mélyponton a gazdálkodási környezet kiszámíthatóságának megítélése, miközben 11 havi csúcson az üzleti szféra áremelési tervei – derül ki a GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérésből.","shortLead":"Mélyül a pesszimizmus, novemberben 13 havi mélypontra esett a konjunktúraindex, két éves mélyponton a gazdálkodási...","id":"20241126_gki-konjunkturaindex-2023-november-gazdasag-pesszimizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4a6bc19-2b99-4a7a-883a-d5bc92143ef1.jpg","index":0,"item":"792efbe4-f56a-42a6-88c6-eec59b8a65bc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_gki-konjunkturaindex-2023-november-gazdasag-pesszimizmus","timestamp":"2024. november. 26. 05:20","title":"Óriási a bizonytalanság a magyar cégek körében, de egyben biztosak: még mindig árat akarnak emelni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","shortLead":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","id":"20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9.jpg","index":0,"item":"11722b9f-9a50-4076-88d3-9e2fcba02a1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","timestamp":"2024. november. 26. 18:19","title":"Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3592d2c9-54be-4aac-a39e-a292584a1476","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A frakcióvezető Ordas Eszter szerint Karácsony Gergely nem etikus módon jelölte Vitézy Dávidot a helyettesének.","shortLead":"A frakcióvezető Ordas Eszter szerint Karácsony Gergely nem etikus módon jelölte Vitézy Dávidot a helyettesének.","id":"20241126_Tisza-Part-Ordas-Eszter-fopolgarmester-helyettes-Kiss-Ambrus-Vitezy-David-Karacsony-Gergely-fovarosi-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3592d2c9-54be-4aac-a39e-a292584a1476.jpg","index":0,"item":"2c8fed23-e3bb-4b26-bcb7-25cb5981c385","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Tisza-Part-Ordas-Eszter-fopolgarmester-helyettes-Kiss-Ambrus-Vitezy-David-Karacsony-Gergely-fovarosi-kozgyules","timestamp":"2024. november. 26. 10:23","title":"A Tisza Párt szerint egy főpolgármester-helyettes is elég lehet, Kiss Ambrust biztosan nem szavaznák meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c0b876a-f04a-4244-978a-b156f8f496a2","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Bár az év elején gond nélkül bejegyezték, most már törölteti a cégbíróság azt a két hatalmas tőkeemelést, amely kétes hátterű brazil államkötvényekkel történt két magyar cégnél.","shortLead":"Bár az év elején gond nélkül bejegyezték, most már törölteti a cégbíróság azt a két hatalmas tőkeemelést, amely kétes...","id":"20241125_ezer-milliardos-tokeemeles-torlese-brazil-brasil-allamkotveny-hasznosito-zrt-donor-zrt-T-Janos-Gyorgy-cegbirosag-csalas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c0b876a-f04a-4244-978a-b156f8f496a2.jpg","index":0,"item":"8ed71c17-fab4-4880-8f55-f05f6c28e3f3","keywords":null,"link":"/kkv/20241125_ezer-milliardos-tokeemeles-torlese-brazil-brasil-allamkotveny-hasznosito-zrt-donor-zrt-T-Janos-Gyorgy-cegbirosag-csalas-kkv","timestamp":"2024. november. 25. 13:02","title":"Már bejegyzésükkor is törvényt sértettek, törölték a több ezer milliárddal kitömött cégek mesés tőkeemelését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Thököly út felújítása óta, öt éve veszélyes az a helyenként megszakadó bicikliút, ahol június végén egy BKV-busz elsodort egy, a bicikliúton szabályosan közlekedő biciklistát. A szakemberek szerint az a legfőbb probléma, hogy túl keskeny a Thököly út és az autós forgalom miatt nem mertek belevágni nagyobb átalakításba, de arról megoszlanak a vélemények, hogy szabad-e a buszsávba küldeni a bicikliseket.
A sisakjára szerelt kamerákkal vette fel egy biciklis, ahogy június 23-án Budapesten a Thököly út és a Gizella út sarkán elsodorja egy 133-as BKV-busz. A férfi súlyos sérüléseket szenvedett: eltört hét bordája, amelyek átszúrták a tüdejét, három hetet kellett kórházban töltenie a június végén történt baleset után. A BKK az eset nyilvánosságra kerülése után úgy döntött, a buszsofőr nem ülhet többet volán mögé, vizsgálat indult ellene, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint a sofőrnek nincs többé helye a vállalatnál, mert nem lett volna szabad továbbhajtania.
A BKV és a BKK ellenben azt is közölte, hogy az autóbusz vezetőjének elmondása szerint nem cserbenhagyásról van szó, mert nem észlelte a balesetet, és csak akkor értesült róla, amikor az utasok szóltak neki. Ezután a megállóban félreállt és szabályszerűen intézkedést kért, rendőrt, helyszínelőt hívott, a rendőrségi vizsgálat pedig el is indult, cserbenhagyásos gázolás miatt nyomoznak.
A videóról a BKK szerint ugyanakkor megállapítható, hogy "a buszvezető nem az elvárható odafigyeléssel vezette járművét, hiszen a kerékpáros előzése során sem járt el minimálisan elvárható körültekintéssel sem". A baleset azonban a szakemberek szerint nem csak a sofőrön vagy a biciklistán múlt, az útszakasz és a bicikliút kialakítása is hibás.
A bicikliutat a Thököly úton a 2009-es fejújítás során a Dózsa György út és a Bosnyák tér közötti szakaszon az út szélén helyezték el, a 7-es buszoknak kialakított buszsáv és a járda közé. A kerékpárosok által akkor sokat dicsért utat azonban nem folyamatosan festették fel: a kereszteződésekben és buszmegállókban a sárga felfestés egyszerűen beszűkül, majd abbamarad, de mivel nem alakítottak ki a járdára vezető biciklis rámpákat, ezért a kerékpárosok ilyenkor tovább szoktak tekerni az úton addig, amíg néhány méterrel később nem indul újra a bicikliút.
A főváros közlekedési ügyosztálya a 2009-es felújításkor úgy ítélte meg, hogy bizonyos csomópontokban a tömegközlekedést is akadályozó dugók alakulnának ki, ha egy normál forgalmi sávot elvennének a bicikliseknek, ez pedig felvállalhatatlan, az úttestet pedig nem akarták kiszélesíteni.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a nagy port kavaró videóval kapcsolatban a Facebook-oldalára kitett bejegyzésben az "agresszív kerékpároslobbit" tette felelőssé a balesetért. A szervezet szerint hiba, hogy a biciklisek a buszsávban tekernek, holott a 18-19 méter hosszú, 18 tonnás buszoknak óriási holttere van, vagyis a buszsofőrök nem látnak be mindent maguk körül. A VEKE szerint ráadásul a BKK kötbért szab ki a buszsofőrjeire, ha nem tartják be a menetrendet, így folyamatosan kerülgetniük kell a bicikliseket.
"Aki a közös busz- és kerékpársávot, illetve a keskeny buszsávokban a kerékpárhasználatot támogatja ott, ahol annak nincsenek meg a feltételei, az potenciális gyilkos. Ugyanúgy az is, aki politikai okokból enged az agresszív lobbinak és megenged ilyen helyzeteket" – írta a VEKE a Facebookon Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának üzenve.
Szabályos volt a biciklis
Kürti Gábor, a Critical Mass szervezője többször visszanézte a videót, és véleménye szerint a biciklis szabályosan közlekedett, az ominózus baleset előtt még vissza is nézett. “A Thököly és Gizella út kereszteződés amúgy is problémás rész. Még a kereszteződés előtt véget ér a kerékpársáv egy záróvonallal, onnantól a buszsávot használhatja a bringás, így az elütött kerékpáros teljesen szabályosan közlekedett amikor egyenesen továbbhaladt. A probléma talán az lehetett, hogy a kereszteződés után nem párhuzamosan, hanem körülbelül 20 fokos szögben picit jobbra kanyarodik az út, ráadásul a sávból is elveszik vagy fél méter. A buszvezető azt gondolhatta, hogy még így is el fog férni.” Kürti hozzátette hogy Budapesten amúgy is az európai átlagnál keskenyebbek a buszsávok, és sok a kompromisszumos megoldás.
A Thököly úton nagy a buszforgalom a bicikliút mellett
MTI / Máthé Zoltán
“A videóban látható baleset a biciklisek rémálma, mivel a veszélyforrás hátulról érkezik, fel sem tudnak rá készülni. De a bringásoknak is oda kell figyelniük az úgynevezett kiflizés veszélyeire. Kiflizésnek hívja a szakzsargon azt az esetet, amikor a biciklis az út szélén halad, majd látva az előtte lévő akadályt balra kitér, miközben suhannak el mellette a kocsik” – mondta Kürti.
Biciklisek a buszsávban
Dorner Lajos, a VEKE elnöke a hvg.hu-nak elmondta, az egyesülete már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy ilyen bármikor előfordulhat, ha a hatalmas holttérrel rendelkező nagy buszok mellé beterelik a bicikliseket. Szerinte a baleset felvételén jól látszik, hogy a biciklis alatt elfogy a kerékpársáv, mert szűkül az út és a továbbiakban kevés a hely ahhoz, hogy kerékpársávot lehessen kijelölni, a busz és a biciklis ezért már nem fér el egymás mellett. Ezen a helyen tehát kódolva van a hasonló baleset lehetősége.
A VEKE elnöke szerint egyértelműen a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út a legveszélyesebb útszakasz a bicikliseknek, ennek a folytatása a Thököly út is, ahol véleménye szerint rosszul oldották meg a kerékpársáv kialakítását. Az ehhez hasonló tengelyeken, vagy más olyan utakon, ahol erős a buszforgalom, a legjobb megoldás az lenne, ha középre vinnék a buszsávokat, ebben az esetben az út szélén ki lehet jelölni végig a biciklisávot is.
Dorner úgy tudja, a BKK szerette volna ezt a megoldást alkalmazni a Kossuth Lajos utcában, de ekkor viszont az autós forgalmat kellene korlátozni a város egyik legfőbb ütőerén, mert nem elég széles az út. De mivel az mostanában tabu, így végül beengedték a bicikliseket a buszsávba, és ez mára programmá lett, azaz az autók és a kerékpárok igényei miatt a közösségi közlekedést szorították háttérbe.
Egyre több buszsávban hajthatnak a biciklisek is
BKK / Facebook
A BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ közleményében ellenben kifejtette, a "közös busz- és kerékpársávok Európában széles körben elterjedtek, biztonságos használatuk nem igényel nagyobb odafigyelést, mint bármely más olyan útfelületé, csomóponté, kereszteződésé, amelyet többféle sebességgel közlekedő jármű vagy esetleg gyalogos használ".
Dormán Emese, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse úgy fogalmazott, ők továbbra is pozitívan értékelik, hogy egyre több buszsáv vált használhatóvá a biciklisek számára. A videón látható baleset viszont arra figyelmeztet, hogy mindkét félnek – de elsősorban az erősebb jármű vezetőjének – figyelnie kell a másikra. A kerékpárosklub sajnálatosnak tartja, hogy a KRESZ-nek még mindig nem része a "gyengébb védelme"-elv, amit a Magyarország által is aláírt Bécsi Egyezmény is tartalmaz. Az egyezmény kimondja, hogy “A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők.”
Jó példák
A kerékpároskub oldalán olvasható állásfoglalás is több pontban sorolja fel, hogyan kell biztonságosan használni a közös sávot. Eszerint a biciklivel közlekedőnek mindig lehetőség szerint jobb oldalra kell tartania, nem szabad hirtelen balra húzódnia, nem szabad a buszt jobbról előznie, és lehetőség szerint nem szabad akadályoznia a busz vezetőjét. Dormán hozzátette, minden fórumon hangsúlyozzák, hogy az oldaltávolság mindkét irányban másfél méter legyen. “Ez a távolság a videó tanúsága szerint a balesetnél egyáltalán nem volt meg, a buszvezető túl közelről előzte a bringást” – tette hozzá Dormán.
A Károly körúton a VEKE szerint jól oldották meg
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
A kerékpárosklub szerint főleg a BuBi elindítása gyorsította fel a biciklis közlekedés biztonságosabbá tételét a fővárosban, egyre több buszsáv és egyirányú utca nyílik meg, úgynevezett előretolt felállóhelyek épülnek ki, illetve tovább szaporodnak a kerékpáros sávok és utak is, de ez egy folyamat, így bőven van még mit javítani.
Jó példaként Dorner Lajos a Kiskörutat említette, ahol viszont sikerült középre vinni a buszközlekedést, van jól jelzett biciklisáv is, és az autók is elférnek, mert elég széles volt az úttest ehhez a megoldáshoz. A VEKE elnöke hozzátette, a Nagykörúton a buszok ugyan nem okoznak gondot, mert csak villamos jár, és az is középen, a parkoló autók miatt azonban a kerékpárosok számára továbbra is veszélyes az útvonal.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.