Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ab8fa235-cc3e-4213-a996-ac894c4a80a0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyészek iratokat kerestek és foglaltak le.","shortLead":"Az ügyészek iratokat kerestek és foglaltak le.","id":"20250512_ugyeszseg-razzia-honvedseg-iroda-laktanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab8fa235-cc3e-4213-a996-ac894c4a80a0.jpg","index":0,"item":"85c4ac77-62ce-49b2-8d95-7eeab6e1dc68","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_ugyeszseg-razzia-honvedseg-iroda-laktanya","timestamp":"2025. május. 12. 21:56","title":"Blikk: Laktanyákban és honvédségi irodákban razziázott az ügyészség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","shortLead":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","id":"20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6.jpg","index":0,"item":"688aa007-0314-4dba-85fb-ae44f5580a02","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","timestamp":"2025. május. 14. 06:41","title":"Látványosan finom tuningot kapott az új BMW M5 kombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter reagált Orbán Viktor tihanyi beszédére is.","shortLead":"A külügyminiszter reagált Orbán Viktor tihanyi beszédére is.","id":"20250512_szijjarto-peter-ukrajna-lejaratokampany-kemhaboru-orban-viktor-tihanyi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"e16ee368-388a-4116-833d-bd96242f7e92","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_szijjarto-peter-ukrajna-lejaratokampany-kemhaboru-orban-viktor-tihanyi-beszed","timestamp":"2025. május. 12. 18:20","title":"Szijjártó: Mégis mit kellene mondanunk? Hogy nem fogunk együttműködni Románia következő elnökével?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3d50c69-5781-42ed-80f4-20abb5e48266","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A fogyással kapcsolatban sokak fejében él az a kép, hogy csak éhezéssel, „csodaszerekkel” és maratoni hosszúságú edzésekkel érhető el. Íme egy példa arra, hogy lehet másként is.","shortLead":"A fogyással kapcsolatban sokak fejében él az a kép, hogy csak éhezéssel, „csodaszerekkel” és maratoni hosszúságú...","id":"20250513_taplalkozasi-tanacsadas-fogyas-idoszakos-bojt-meregtelenites-edzes-kihivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3d50c69-5781-42ed-80f4-20abb5e48266.jpg","index":0,"item":"9547caa4-2ce9-4543-89cc-7f780b68dbec","keywords":null,"link":"/elet/20250513_taplalkozasi-tanacsadas-fogyas-idoszakos-bojt-meregtelenites-edzes-kihivas","timestamp":"2025. május. 13. 05:01","title":"Így fogyott le 25 kilót négy hónap alatt egy táplálkozási szakértő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10202a96-c92a-4a06-854b-8c6471bee70c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Csak a hasonló alapítványok jövőbeli alapítását és az MNB-alapítványok befektetési, vagyonkezelési tevékenységét tiltja az MNB-törvény módosítását célzó új javaslat. A százmilliárdokat elkótyavetyélő Matolcsy-féle alapítványokat viszont nem csak, hogy nem szünteti meg – jóllehet korábban maga Varga Mihály új jegybankelnök kezdeményezte ezt a kormánynál –, hanem még mentesíti is őket a fent jelzett tevékenységek tilalma alól.","shortLead":"Csak a hasonló alapítványok jövőbeli alapítását és az MNB-alapítványok befektetési, vagyonkezelési tevékenységét tiltja...","id":"20250513_mnb-torveny-modositasa-pallas-athene-alapitvanyok-torvenyjavaslat-gazdasagi-bizottsag-matolcsy-gyorgy-varga-mihaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10202a96-c92a-4a06-854b-8c6471bee70c.jpg","index":0,"item":"8f5340b3-79f2-452d-b506-baa6959b3003","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_mnb-torveny-modositasa-pallas-athene-alapitvanyok-torvenyjavaslat-gazdasagi-bizottsag-matolcsy-gyorgy-varga-mihaly","timestamp":"2025. május. 13. 14:07","title":"Benyújtották a törvényjavaslatot, ami nem számol le a Matolcsy-féle MNB-alapítványokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea36a969-1678-464c-be2c-c18fae563dc2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Országos terjeszkedésbe kezd a a világ első spray termékeket újratöltő automatája, a Respray, a tesztidőszakának sikerét követően már 30 Rossmann-üzlet kínálja a rendszert.","shortLead":"Országos terjeszkedésbe kezd a a világ első spray termékeket újratöltő automatája, a Respray, a tesztidőszakának...","id":"20250512_rossmann-drogeria-bolt-respray-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea36a969-1678-464c-be2c-c18fae563dc2.jpg","index":0,"item":"cc14eec3-d583-467c-9249-a01be780ba43","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_rossmann-drogeria-bolt-respray-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 12. 19:08","title":"Országszerte elérhetőek lesznek a Respray-automaták a Rossmann üzleteiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip kifejlesztéséhez.","shortLead":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip...","id":"20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9.jpg","index":0,"item":"8e354c91-fe1d-4fe6-8c3f-fe17bc9947d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","timestamp":"2025. május. 14. 09:10","title":"A Neuralink babérjaira törne az Apple, jöhet a gondolatokkal irányítható iPhone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon, hajlamosak vagyunk azt bagatellizálni egészen addig, amíg az már jelentősen rontja az életminőségünket. Különösen igaz ez a férfiakra, akiknél a prosztataproblémák eleinte kellemetlen, később pedig kezelés híján nagyon súlyos tüneteket és jelentős fájdalmat okozhatnak. Az alábbiakban két házaspár történetét meséljük el, akik ugyanazt a problémát eltérő módon kezelték és oldották meg.","shortLead":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon...","id":"20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad.jpg","index":0,"item":"12bf91b9-1275-4841-9949-5bd77c6073f9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 13. 19:30","title":"Egy probléma, két történet: ezért fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""}]
A Thököly út felújítása óta, öt éve veszélyes az a helyenként megszakadó bicikliút, ahol június végén egy BKV-busz elsodort egy, a bicikliúton szabályosan közlekedő biciklistát. A szakemberek szerint az a legfőbb probléma, hogy túl keskeny a Thököly út és az autós forgalom miatt nem mertek belevágni nagyobb átalakításba, de arról megoszlanak a vélemények, hogy szabad-e a buszsávba küldeni a bicikliseket.
A sisakjára szerelt kamerákkal vette fel egy biciklis, ahogy június 23-án Budapesten a Thököly út és a Gizella út sarkán elsodorja egy 133-as BKV-busz. A férfi súlyos sérüléseket szenvedett: eltört hét bordája, amelyek átszúrták a tüdejét, három hetet kellett kórházban töltenie a június végén történt baleset után. A BKK az eset nyilvánosságra kerülése után úgy döntött, a buszsofőr nem ülhet többet volán mögé, vizsgálat indult ellene, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint a sofőrnek nincs többé helye a vállalatnál, mert nem lett volna szabad továbbhajtania.
A BKV és a BKK ellenben azt is közölte, hogy az autóbusz vezetőjének elmondása szerint nem cserbenhagyásról van szó, mert nem észlelte a balesetet, és csak akkor értesült róla, amikor az utasok szóltak neki. Ezután a megállóban félreállt és szabályszerűen intézkedést kért, rendőrt, helyszínelőt hívott, a rendőrségi vizsgálat pedig el is indult, cserbenhagyásos gázolás miatt nyomoznak.
A videóról a BKK szerint ugyanakkor megállapítható, hogy "a buszvezető nem az elvárható odafigyeléssel vezette járművét, hiszen a kerékpáros előzése során sem járt el minimálisan elvárható körültekintéssel sem". A baleset azonban a szakemberek szerint nem csak a sofőrön vagy a biciklistán múlt, az útszakasz és a bicikliút kialakítása is hibás.
A bicikliutat a Thököly úton a 2009-es fejújítás során a Dózsa György út és a Bosnyák tér közötti szakaszon az út szélén helyezték el, a 7-es buszoknak kialakított buszsáv és a járda közé. A kerékpárosok által akkor sokat dicsért utat azonban nem folyamatosan festették fel: a kereszteződésekben és buszmegállókban a sárga felfestés egyszerűen beszűkül, majd abbamarad, de mivel nem alakítottak ki a járdára vezető biciklis rámpákat, ezért a kerékpárosok ilyenkor tovább szoktak tekerni az úton addig, amíg néhány méterrel később nem indul újra a bicikliút.
A főváros közlekedési ügyosztálya a 2009-es felújításkor úgy ítélte meg, hogy bizonyos csomópontokban a tömegközlekedést is akadályozó dugók alakulnának ki, ha egy normál forgalmi sávot elvennének a bicikliseknek, ez pedig felvállalhatatlan, az úttestet pedig nem akarták kiszélesíteni.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a nagy port kavaró videóval kapcsolatban a Facebook-oldalára kitett bejegyzésben az "agresszív kerékpároslobbit" tette felelőssé a balesetért. A szervezet szerint hiba, hogy a biciklisek a buszsávban tekernek, holott a 18-19 méter hosszú, 18 tonnás buszoknak óriási holttere van, vagyis a buszsofőrök nem látnak be mindent maguk körül. A VEKE szerint ráadásul a BKK kötbért szab ki a buszsofőrjeire, ha nem tartják be a menetrendet, így folyamatosan kerülgetniük kell a bicikliseket.
"Aki a közös busz- és kerékpársávot, illetve a keskeny buszsávokban a kerékpárhasználatot támogatja ott, ahol annak nincsenek meg a feltételei, az potenciális gyilkos. Ugyanúgy az is, aki politikai okokból enged az agresszív lobbinak és megenged ilyen helyzeteket" – írta a VEKE a Facebookon Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának üzenve.
Szabályos volt a biciklis
Kürti Gábor, a Critical Mass szervezője többször visszanézte a videót, és véleménye szerint a biciklis szabályosan közlekedett, az ominózus baleset előtt még vissza is nézett. “A Thököly és Gizella út kereszteződés amúgy is problémás rész. Még a kereszteződés előtt véget ér a kerékpársáv egy záróvonallal, onnantól a buszsávot használhatja a bringás, így az elütött kerékpáros teljesen szabályosan közlekedett amikor egyenesen továbbhaladt. A probléma talán az lehetett, hogy a kereszteződés után nem párhuzamosan, hanem körülbelül 20 fokos szögben picit jobbra kanyarodik az út, ráadásul a sávból is elveszik vagy fél méter. A buszvezető azt gondolhatta, hogy még így is el fog férni.” Kürti hozzátette hogy Budapesten amúgy is az európai átlagnál keskenyebbek a buszsávok, és sok a kompromisszumos megoldás.
A Thököly úton nagy a buszforgalom a bicikliút mellett
MTI / Máthé Zoltán
“A videóban látható baleset a biciklisek rémálma, mivel a veszélyforrás hátulról érkezik, fel sem tudnak rá készülni. De a bringásoknak is oda kell figyelniük az úgynevezett kiflizés veszélyeire. Kiflizésnek hívja a szakzsargon azt az esetet, amikor a biciklis az út szélén halad, majd látva az előtte lévő akadályt balra kitér, miközben suhannak el mellette a kocsik” – mondta Kürti.
Biciklisek a buszsávban
Dorner Lajos, a VEKE elnöke a hvg.hu-nak elmondta, az egyesülete már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy ilyen bármikor előfordulhat, ha a hatalmas holttérrel rendelkező nagy buszok mellé beterelik a bicikliseket. Szerinte a baleset felvételén jól látszik, hogy a biciklis alatt elfogy a kerékpársáv, mert szűkül az út és a továbbiakban kevés a hely ahhoz, hogy kerékpársávot lehessen kijelölni, a busz és a biciklis ezért már nem fér el egymás mellett. Ezen a helyen tehát kódolva van a hasonló baleset lehetősége.
A VEKE elnöke szerint egyértelműen a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út a legveszélyesebb útszakasz a bicikliseknek, ennek a folytatása a Thököly út is, ahol véleménye szerint rosszul oldották meg a kerékpársáv kialakítását. Az ehhez hasonló tengelyeken, vagy más olyan utakon, ahol erős a buszforgalom, a legjobb megoldás az lenne, ha középre vinnék a buszsávokat, ebben az esetben az út szélén ki lehet jelölni végig a biciklisávot is.
Dorner úgy tudja, a BKK szerette volna ezt a megoldást alkalmazni a Kossuth Lajos utcában, de ekkor viszont az autós forgalmat kellene korlátozni a város egyik legfőbb ütőerén, mert nem elég széles az út. De mivel az mostanában tabu, így végül beengedték a bicikliseket a buszsávba, és ez mára programmá lett, azaz az autók és a kerékpárok igényei miatt a közösségi közlekedést szorították háttérbe.
Egyre több buszsávban hajthatnak a biciklisek is
BKK / Facebook
A BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ közleményében ellenben kifejtette, a "közös busz- és kerékpársávok Európában széles körben elterjedtek, biztonságos használatuk nem igényel nagyobb odafigyelést, mint bármely más olyan útfelületé, csomóponté, kereszteződésé, amelyet többféle sebességgel közlekedő jármű vagy esetleg gyalogos használ".
Dormán Emese, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse úgy fogalmazott, ők továbbra is pozitívan értékelik, hogy egyre több buszsáv vált használhatóvá a biciklisek számára. A videón látható baleset viszont arra figyelmeztet, hogy mindkét félnek – de elsősorban az erősebb jármű vezetőjének – figyelnie kell a másikra. A kerékpárosklub sajnálatosnak tartja, hogy a KRESZ-nek még mindig nem része a "gyengébb védelme"-elv, amit a Magyarország által is aláírt Bécsi Egyezmény is tartalmaz. Az egyezmény kimondja, hogy “A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők.”
Jó példák
A kerékpároskub oldalán olvasható állásfoglalás is több pontban sorolja fel, hogyan kell biztonságosan használni a közös sávot. Eszerint a biciklivel közlekedőnek mindig lehetőség szerint jobb oldalra kell tartania, nem szabad hirtelen balra húzódnia, nem szabad a buszt jobbról előznie, és lehetőség szerint nem szabad akadályoznia a busz vezetőjét. Dormán hozzátette, minden fórumon hangsúlyozzák, hogy az oldaltávolság mindkét irányban másfél méter legyen. “Ez a távolság a videó tanúsága szerint a balesetnél egyáltalán nem volt meg, a buszvezető túl közelről előzte a bringást” – tette hozzá Dormán.
A Károly körúton a VEKE szerint jól oldották meg
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
A kerékpárosklub szerint főleg a BuBi elindítása gyorsította fel a biciklis közlekedés biztonságosabbá tételét a fővárosban, egyre több buszsáv és egyirányú utca nyílik meg, úgynevezett előretolt felállóhelyek épülnek ki, illetve tovább szaporodnak a kerékpáros sávok és utak is, de ez egy folyamat, így bőven van még mit javítani.
Jó példaként Dorner Lajos a Kiskörutat említette, ahol viszont sikerült középre vinni a buszközlekedést, van jól jelzett biciklisáv is, és az autók is elférnek, mert elég széles volt az úttest ehhez a megoldáshoz. A VEKE elnöke hozzátette, a Nagykörúton a buszok ugyan nem okoznak gondot, mert csak villamos jár, és az is középen, a parkoló autók miatt azonban a kerékpárosok számára továbbra is veszélyes az útvonal.