szerző:
Tetszett a cikk?

Ma délelőtt a Budapest–Esztergom-vasútvonal megállóiban várakozók kicsit úgy érezhették, hogy visszarepültek az időben.

1936 és 1939 között négy darab MÁV 242-es gőzmozdony készült hazánkban, és ennek az áramvonalas sebességrekorder mozdonynak az egyetlen fennmaradt példánya ma újból száguldott.

Mégpedig a nemrégiben 25 milliárd forintból villamosított Budapest–Esztergom-vasútvonalon – mi a solymári Szélhegy állomáson kaptuk lencsevégre a különlegességet:

László Ferenc
László Ferenc

Ezeket a mozdonyokat úgy alakították ki, hogy már a 30-as években minimum 120 km/h tempóval tudjanak közlekedni, de a 242-002 számú példány 1961-ben 167-tel repesztett a Püspökladány–Biharkeresztes-vonalon, ami új rekordot jelentett.

László Ferenc
László Ferenc

A 71 tonna üres tömegű gőzmozdony 4 tonna tüzelőanyag-készlettel, illetve 200-250 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik. Európában ez volt az utolsó menetrend szerint közlekedő áramvonalas gőzmozdony.

A mellékelt fotókon látható 242-001-es gépet 1998-2002 között újították fel, melynek során szénről gázolajra állították át a kívülről teljesen korhű gőzmozdonyt.

László Ferenc
László Ferenc

A kis légellenállású mozdony így robogott át a solymári vasútállomáson (Szoboszlai Balázs videója):

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!