Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7f88fa0a-539b-435d-9724-36720dfa60a8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Robert J. Palladino a külügyminisztérium helyettes szóvivőjeként több alkalommal is felszólalt az emberi jogok megsértése miatt.","shortLead":"Robert J. Palladino a külügyminisztérium helyettes szóvivőjeként több alkalommal is felszólalt az emberi jogok...","id":"20250304_palladino-nagykovet-lmbtq-kina-oroszorszag-ukrajna-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f88fa0a-539b-435d-9724-36720dfa60a8.jpg","index":0,"item":"fca1ebd8-2330-46d6-89d4-6c3c0bd41948","keywords":null,"link":"/elet/20250304_palladino-nagykovet-lmbtq-kina-oroszorszag-ukrajna-ebx","timestamp":"2025. március. 04. 19:00","title":"Az új amerikai ügyvivő néhány éve még elítélte a csecsenföldi LMBTQ-közösség üldözését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13f0a4c4-6f9b-4a11-85b9-711a80dd78c3","c_author":"Dessewffy Tibor","category":"360","description":"Egy ilyen gyökeresen új helyzetben, amikor a geopolitikai irányváltás az értékek újraértékelését is jelenti, és sok okunk van erkölcsileg felháborodni, talán a legfontosabb, hogy megtaláljuk a káoszban a vezérlő rendet. Vélemény.","shortLead":"Egy ilyen gyökeresen új helyzetben, amikor a geopolitikai irányváltás az értékek újraértékelését is jelenti, és sok...","id":"20250306_Dessewffy-Tibor-velemeny-Europa-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13f0a4c4-6f9b-4a11-85b9-711a80dd78c3.jpg","index":0,"item":"3aa1f0b9-0ac2-4935-bc51-3ab459714781","keywords":null,"link":"/360/20250306_Dessewffy-Tibor-velemeny-Europa-Trump","timestamp":"2025. március. 06. 08:00","title":"Dessewffy Tibor: A mostani válság sok ajtót bezárt, de néhányat ki is nyitott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb7a613a-a5f8-4795-a218-f6d3be33fcd1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elég gyakran érkeznek hírek zsarolóvírusokról, amelyeket sokan a legújabb idők egyik számítógépes fenyegetésének tartanak. Azonban a ransomware-ek története már több évtizedes, a legelső kis gonosztevő 1990 januárjának első napjaiban kezdett ténykedni.","shortLead":"Elég gyakran érkeznek hírek zsarolóvírusokról, amelyeket sokan a legújabb idők egyik számítógépes fenyegetésének...","id":"20250304_a-vilag-elso-zsarolovirusanak-tortenete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb7a613a-a5f8-4795-a218-f6d3be33fcd1.jpg","index":0,"item":"527d7e98-9460-4136-a852-132e20bdeaf5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_a-vilag-elso-zsarolovirusanak-tortenete","timestamp":"2025. március. 04. 18:03","title":"Ártatlan flopilemeznek tűnt, de a világ első zsarolóvírusa tanyázott rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79be40ae-9714-40a2-880b-8159d119e732","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A „Vizet a tájba!” programban arra vállalkoznak a gazdák, hogy elárasztják a felkínált földjeiket.","shortLead":"A „Vizet a tájba!” programban arra vállalkoznak a gazdák, hogy elárasztják a felkínált földjeiket.","id":"20250304_gazda-fold-vizmegtartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79be40ae-9714-40a2-880b-8159d119e732.jpg","index":0,"item":"435794f0-511c-42cd-a93b-bfefa0f12bdf","keywords":null,"link":"/zhvg/20250304_gazda-fold-vizmegtartas","timestamp":"2025. március. 04. 17:11","title":"Működik az újítás: már több mint 100 gazda ajánlotta fel földjét önként vízmegtartásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az ukrajnai fegyverszállítások leállításának következményei, az európai újrafegyverkezés hatásai foglalkoztatják a világlapokat. Válogatásunk.","shortLead":"Az ukrajnai fegyverszállítások leállításának következményei, az európai újrafegyverkezés hatásai foglalkoztatják...","id":"20250305_Orban-vadul-fenyegetozik-de-aligha-fog-vetozni-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"876990da-fd0d-4bc3-af21-8c8a2241d962","keywords":null,"link":"/360/20250305_Orban-vadul-fenyegetozik-de-aligha-fog-vetozni-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 05. 10:38","title":"Orbán vadul fenyegetőzik, de vétózni aligha fog – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6","c_author":"Hamvay Péter","category":"kultura","description":"Lapunk megkeresésére ugyan korábban nem válaszolt az MNM Közgyűjteményi Központ, de az azt vezető Demeter Szilárd más lapnak reagált a szerdai cikkünkre, amely szerint inog a széke. A központ gyatra működésről szóló állításainkat nem cáfolta. ","shortLead":"Lapunk megkeresésére ugyan korábban nem válaszolt az MNM Közgyűjteményi Központ, de az azt vezető Demeter Szilárd más...","id":"20250305_Demeter-Szilard-HVG-cikk-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6.jpg","index":0,"item":"4cc7aefd-0e61-4707-a096-adc8158cf4eb","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_Demeter-Szilard-HVG-cikk-valasz","timestamp":"2025. március. 05. 19:22","title":"Demeter elismeri, hogy nem érzi sikeresnek a közgyűjteményi központ eddigi működését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Takács Péter szerint 1200 fő alatt nem indokolt, hogy egy településnek saját, teljes állású háziorvosa legyen.","shortLead":"Takács Péter szerint 1200 fő alatt nem indokolt, hogy egy településnek saját, teljes állású háziorvosa legyen.","id":"20250304_takacs-peter-egeszsegugy-allamtitkar-haziorvos-kistelepules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e.jpg","index":0,"item":"9493cdc4-8e6c-4ee9-a5a3-ceea8eace0ae","keywords":null,"link":"/elet/20250304_takacs-peter-egeszsegugy-allamtitkar-haziorvos-kistelepules","timestamp":"2025. március. 04. 21:41","title":"Az egészségügyi államtitkár szerint nem kell minden faluba háziorvos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec75aa82-4987-494e-996a-0b62d0816ba1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A busz mögött haladó autó fedélzeti kamerája rögzítette az esetet.","shortLead":"A busz mögött haladó autó fedélzeti kamerája rögzítette az esetet.","id":"20250306_video-kolosy-ter-baleset-busz-villamos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec75aa82-4987-494e-996a-0b62d0816ba1.jpg","index":0,"item":"f288db70-4017-425d-a18e-84cc6e27626a","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_video-kolosy-ter-baleset-busz-villamos","timestamp":"2025. március. 06. 11:42","title":"Videón, ahogy a Kolosy téren busszal ütközött a villamos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BMW 3-as mindig álomautó volt mifelénk, elég csak megnézni, mennyit hoznak be az országba használtan. Mostanság, a hobbiterepjárók uralkodásának idején persze változóban vannak a preferenciák, de a 3-as sokaknak még mindig olyan "szívügy", mint a gyerek.
Több mint 15 millió eladott példány, hat generáció - nem kevesen vannak, akinek ez az autentikus "német prémium autó". Súlyos örökség a kiharcolt presztízs: az élénk sportossággal, a hátsókerék-hajtással, az erős motorokkkal és az ütős dizájnnal.
Képgaléria.
D.P.
Külső, belső
A hetedik generációnál a BMW 3-as dizájnkódja egy korábbi típus, az imádott E46-on alapszik. A „táskás szemű fényszórók” azt a modellt idézik, amelyből talán a legtöbb fut ma használtan a magyar utakon.
A leginkább azonosítható formajegyek mellett az összkép alapján izmosnak, dinamikusnak hat az egész autó. Hátul a lámpák sokat változtak, igaz, minden második embernek egy Lexus ugrik be róluk. Ami a paramétereket illeti, a kocsi tengelytávolsága 4,1 centivel lett nagyobb, mint volt, a teljes autó 8,5 centivel hosszabb, mint elődje, ami azt jelenti, hogy akkora, mint másfél évtizede egy 5-ös BMW. A csomagtartó 480 literes, a hátsó ülések 40:20:40 arányban, tulajdonképpen szabványos módón dönthetők.
Ami az utasteret illeti, a 3-as sorozat sem tudott tovább elmenekülni a techno hullám elől, ami az autóiparban jelenleg meghatározó trend: megjelent tehát itt is a teljesen digitális műszerfal. Ez a legfőbb újdonsága a kabintérnek, ami különben a tipikus bajor légkört sugározza: egyszerű, letisztult, sofőrorientált. (Egyébként alapból mindegyik 3-asban a központi kijelző 8,8 colos átmérőjű, és van egy 5,7 colos is a vezető előtti blokkban.)
D.P.
A központi képernyő érintéssel vagy forgókapcsolóval működtethető - ez az úgynevezett Live Cockpit, ahogy a BMW-nél emlegetik. Meg kell azonban jegyezni, úgy tűnik, a nagy szabadság, az hogy ezerféle látványos módon lehetne használni az üres digitális felületeket, mintha nem jönne be annyira a BMW-nek. Érdemes megnézni akárcsak egy Mercedes A-osztály, ugyanilyen felületét - hát egészen máshol tartanak. A BMW-ben csak egy fehér csík a navigáció grafikája, egy egyébként kihasználatlan felületen. Kár érte. Amúgy a kijelző alatt kaptak helyet a légkondicionáló panel gombjai, ami dicséretesen egyszerű és funkcionális.
D.P.
A BMW által néhány éve bevezetett gesztus-vezérlés is frissült, újabb mozdulatot is felismer, például hüvelykujjunk jobbra mozgatásával zeneszámokat is váltogathatunk már. Nagy újdonság a beszélt kommunikáció az autóval. "Hé, BMW!" – mondjuk, és az autó figyel. Hasonló megoldás a Mercedesnél is van, ahhoz képest a BMW annyit tud pluszban, hogy itt átnevezhetjük saját kedvünkre, kit szólítunk meg. További újdonság a virtuális kulcs okostelefon-alkalmazással, amellyel nyitható vagy zárható az autó, például valaki csomagokat pakolhat úgy, hogy mi nem vagyunk ott, és a motor is indítható távolról.
Még mindig a nagybetűs BMW
Az új generáció megjelenése (igazi BMW-snek fontos tudni: ez a G20-as) előtt nagy ígéret volt, hogy sokkal sportosabb lesz, mint elődje, az F30 volt. Ez valóban így van, és azonnal észrevehető.
A kormánykerék a szokásos BMW-stílusban vaskos, és annyira közvetlen, hogy nem nagyon akad most párja a kompakt és középkategóriában. Ennek egyik oka, hogy az első kerekek közötti távolság 43 milliméterrel nagyobb lett, míg hátul 21 milliméterrel nőtt a nyomtáv. Úgy tűnik, ez rengeteget számított, akárcsak a 10 milliméterrel alacsonyabb futómű magasság. Ez egyébként az első olyan 3-as BMW, amely hidraulikus szabályozású lengéscsillapítókat kapott, és ezen keresztül folyamatosan vezérli a futómű-karakterisztikát.
D.P.
Mivel az ilyen bemutatók idején gyakran még szerény a motorkínálat, az első tesztre mi is csak a 320d változatot kaptuk (190 lóerővel), jellemzően ez a legnépszerűbb itthon is az eladásokban. Ami a motort illeti, ez is kétlépcsős turbót kapott mostanra, de a teljesítménye és a nyomatéka maradt 190 LE, illetve 400 Nm. A nyolcfokozatú automata sebességváltót egy kicsit átprogramozták, sűrűbb váltások vannak alacsonyabb fokozatokban, ettől is dinamikusabbnak hat az autó, összességében azonban ez a régről ismert darab, és kifogástalanul működik.
A 320d autópályán elképesztően csendes - nemcsak a szélvédők új akusztikus védelmének, de a motorblokk hangszigetelésének köszönhetően. Bár nem reprezentatív adat, de mi a tesztvezetésen átlagosan 8 litert fogyasztottunk 100 kilométeren, noha papíron elvileg 5,3 litert tud a 320xd. Viszont a vezetés klasszikus motorerőről is szóló élményét, ne a 320d, négyhengeres dízeljétől várjuk el. Erre a modellre talán felesleges is a nálunk oly népszerű, M Sport-csomagos szetett felrakatni, arra jönnek hamarosan a benzinesek, vagy legalább egy 330d.
Árak, konklúzió
Nehéz megmondani, mire lesz elég manapság a 3-asnál a prémium múlt, a minőségi anyagok és a kényelem. A vezetési élményt most is megadja a BMW, az igények azonban megváltoztak, a technológia, az információ-szórakozás-rendszer sokkal fontosabb lett, mint volt, és ebben nem feltétlenül a bajorok kínálják a legtöbbet.
D.P.
Hivatalosan március 9-től lehet rendelni az újdonságot, amelynek általunk kipróbált darabja 12,9 millió forintról indul. Hamarosan jönnek az újabb motorverziók is, például a 330e jelű plug-in hibrid. Ez már a negyedik generációs lítium-ion akkumulátorokat használja, és 59 kilométeres elektromos hatótávval rendelkezik az előző verzió 40 kilométerével szemben. Az év közepén pedig a 6-hengeres benzinesek érkeznek, így az M340i xDrive, ami annak ellenére nem az új BMW M3-as, hogy a 374 lóerejével másfél évtizede még azt is verte volna. Az igazi új M3 majd 450-500 lóerős lesz.