600 lóerő sosem volt még ennyire családbarát: meghajtottuk a kombi Audi RS6-ot
Ha kell, kőkemény sportkocsikat megszégyenítő módon vadássza le egymás után a kanyarokat, és ha kell, az úthibákat finoman kirugózva halkan szállítja a családot, a csomagokat és akár a kutyát is. Skizofrén sportkombi, ami ráadásul nem is feltétlenül fogyaszt sokat.
Az Audi 27 évvel ezelőtt mutatta be első igazán nagy teljesítményű közúti modelljét, az RS sorozat első tagját, az RS2 Avantot. És mivel ez utóbbi szó a négykarikás német gyártó esetében kombit takar, meglepő módon pont egy alapvetően praktikumra hangolt modellből lett az első igazán kemény Audi.
1,6 tonna és 315 lóerő, ez volt a Porschéval közösen kifejlesztett és természetesen Quattro összkerékhajtású modell sikerreceptje.
Jelen tesztalanyunk, a 2021-es RS6 Avant 500 kilogrammal nehezebb az ősénél, amit közel kétszeresére növelt teljesítmény hivatott ellensúlyozni, a kombi kialakítás azonban változatlan maradt. Kipróbáltuk, hogy milyen a gyakorlatban a luxussal alaposan nyakonöntött legújabb szupersportos puttonyos Audi.
Darth Vader
Az előző generáció óta csak és kizárólag kombi formában gyártott RS6 már alaphelyzetben is vészjósló külsővel bír, és ehhez esetünkben már-már gonosz mítoszfekete metálfény társul. A road presence garantált, mi viszont vélhetően valamilyen más, a formaterv stilisztikai elemeit jobban hangsúlyozó színben rendelnénk meg álmaink RS6-osát.
A 2018-ban debütált C8-as sorozatú A6-osra épülő csúcsmodellt messziről meg lehet különböztetni alacsonyabb rangú társaitól. Ez köszönhető többek közt a 4+4 centiméteres kiszélesítésnek, az R8-aséra hajazó keret nélküli hatalmas hűtőrácsnak, az egyedi lökhárítóknak és a diffúzornak, no és persze a két méretes ovális kipufogóvégnek.
Talán oldalról mutatja legszelidebb arcát a fenevad, itt leginkább csak a hatalmas kerekek és a normál A6-osokhoz képest 2 centiméteres ültetés utal az RS mivoltra. Alapáron 21 colos kerekek járnak, tesztautónk 22 colos opciós kerekeken gördül.
A világítás természetesen teljesen LED-es, a szinte a végtelenbe is elvilágító HD mátrix fényszóró felára 1,2 millió forint. A szolid RS6 logó elöl és hátul is ott figyel, de ha ily módon inkább nem hivalkodnánk, a gyártósoron nem teszik fel ezeket a kis díszítőelemeket.
Gördülő nappali
A 272 ezer forint ellenében szervózáras ajtók kinyitását követően egy alapvetően jól felszerelt A6-os látványa és helykínálata fogad. Itt-ott persze ott figyel egy RS logó és például a kormány alul csapott kivitelű, de valahogy nem ordít a faragatlan sportosság. Az alap ülések inkább kényelmesek, mint kiváló tartásúak, érdemes elgondolkodni a 744 ezer forintos RS sportülések megrendelésén.
Elöl és hátul is remekül el lehet férni, bár a vaskos kardánalagút miatt hátul középen hosszabb távon csak a gyerekeknek őszinte a mosolya. Klímavezérlést a hátul ülők is kapnak, elöl pedig az Audi szokás high-tech orgiája uralja a műszerfalat: lényegében mindent a haptikus visszajelzésű érintőpaneleken lehet állítani. A minőségérzet messze átlagon felüli, mondhatni makulátlan.
A váltókar elég nagy, cserébe remekül megpihenhet rajta a kezünk. A rakodóhelyek nem túl nagyok, az ajtókban és a középső kartámasz alatti rekeszben is csak viszonylag kisebb holmiknak férnek el.
A csomagtér alaphelyzetben 565 literes, de az ülések ledöntésével akár egészen 1680 literesre is bővíthető. A fő rivális kombi Mercedes E63-ban több a hely (640-1820 liter), a Porsche Panamera Sport Turismóban viszont kevesebb (520-1390 liter). A raktér remekül pakolható és a térelválasztó elemek is jó szolgálatot tesznek.
Nyugalom!
Az általunk nemrégiben tesztelt 771 lóerős Shelby GT500-ban is egész jól elfért 4 személy és a csomagok, de míg az amerikai fenevaddal szinte lehetetlen volt normálisan közlekedni, az RS6 alaphelyzetben ugyanúgy a nyugalom szigete, mint bármelyik normál A6-os testvére.
A motor halkan duruzsol, a nyolcfokozatú automata váltó finoman pakolja a fokozatokat, a légrugós adaptív futómű pedig meglepő hatékonysággal veszi fel a küzdelmet az úthibákkal és fekvőrendőrökkel. A felfüggesztés magassága akár manuálisan is szabályozható, lefelé 1, felfelé 2 centiméteres mozgásterünk van. A garázsbeállón garantáltan nem fog leérni a kocsi alja.
12 liter. Ennyivel beérte a német sporttechnika, amikor a Balaton-felvidékről feljöttünk vele Budapestre, pedig nem lomhán közlekedtünk vele. Ebben többek közt annak is szerepe van, hogy az új RS6 a mai trendnek megfelelően már hibrid, pontosabban 48 V-os lágyhibrid kivitelű.
A 12 kW-os rekuperációra képes elektromos rendszer akkumulátora az ideális súlyeloszlás miatt hátulra, a csomagtér alá került. Az automata start/stop rendszer finoman teszi a dolgát és már 20 km/h-nál lekapcsolja a motort, a vitorlázás egészen 160 km/h-ig használható, részterhelésnél pedig lekapcsol a hengerek fele. De még így is 4 üzemel.
Őrület!
Az eddig öltönyös családapa énjét mutató RS6 azonnal kivetkőzik magából, ha Dynamic módba kapcsolunk és megtiporjuk a gázpedált. Ilyenkor teljesen új dimenziók nyílnak meg, az anyuka finoman a majrévas után nyúl, a gyerekülésben helyet foglalók pedig gyorsan az italtartóba helyezik az üdítőt. Igen, tudják, hogy nincs mese, eljött az idő: apa kocsit hajt.
A 4 literes biturbó V8-as benzinmotor minden fordulatszámon nagyot tol, és fene se gondolná, hogy a 600 lóerős maximális teljesítmény csak 6000-es fordulaton ébred meg. Na, igen, így van ez, ha 2000 környékén már lehívható mind a 800 Nm. Pokoli értékek ezek egy "normális" autótól, egy kombitól.
3,6 másodperc a 0-100, és a 0-200 is megvan 12 másodperc alatt. A végsebesség alaphelyzetben 250 km/h, de a megfelelő 1,7 millió forintos csomagok megrendelését követően 280-nal, vagy akár 305-tel is repeszthetünk. Fokozott habzás esetén persze megnő a fogyasztás, 24-26 liter simán benne van a pakliban.
A futómű és az alaphelyzetben 40/60 osztatú összkerék-kormányzás rátapaszt bennünket az ívre, ahonnan csak durva provokálással, illetve elmért kanyarsebességgel robbantható le az RS6. A fizikát nem árt tisztelni, 2,1 tonna barátok közt is 2100 kilogramm.
A fék viszont fittyet hány a tömegre, a tesztautón ugyanis a 3,8 millió forintos kerámiafék teljesít szolgálatot. Gyakori tempós haladáshoz instant get téma, azonban az óvatosabb duhajok jobban járnak a normál acélfékkel, az ugyanis hidegen nem visít úgy, mint a karbon.
Beindításkor remek petrolhead muzsikával, de nem faragatlan heavy metállal kínál meg a közel 600 ezer forintos RS sportkipufogó. Nyitott szelepnél alapjáraton is jó a hangja, de a WLTP által sújtott világunkban forszírozott tempó mellett a vártnál sokkal visszafogottabb a hangbeli produkció.
A muzsika inkább elölről, a V8 felöl szól, de a brutál hangszigetelés miatt onnan sem jönnek pusztító hangok, bárdoltatlan durrogásról pedig ne is álmodjunk. De ez talán így is van rendjén, hiszen ez nem egy R8, hanem egy úgymond polgári kombi.
Hiába tudja akár az erő 85 százalékát hátra küldeni a vezérlés, aki a játékosságot keresi a vezetésben, az az RS6 esetében rossz helyen jár. Ez egy végletekig jóindulatú, maximálisan neutrális viselkedésű járgány, amivel olyan kanyarsebességeket lehet venni, amilyenre nem is olyan rég még csak a legütősebb Ferrarik voltak képesek.
Hiába a földöntúli erő, a tapasztalatlanabb sofőrök sem igazán rémülnek meg a meglepően barátságos RS6-tól. A haladók pedig inkább keresnek valami olyan hasonló járgányt, melynek az első kerekeiről adott esetben akár teljesen lekapcsolható a hajtás.
Konklúzió, árak
+ : egyedi karakter, bivalyerős motor, kiváló felfüggesztés, kiemelkedő menetdinamika, praktikus kivitel. –: lehetne kicsit izgalmasabb és hangosabb, nem olcsó, drága extrák. |
Az Audi RS6 Avant nem árul zsákbamacskát, pontosan az ami: egy eszeveszett gyors családi kombi. Ami ráadásul lényegében kompromisszumoktól mentes, mert sportkocsiként használva ugyanolyan tökéletes, mint amikor csak a gyerekekkel ugrunk el vele valahova óvatosban. A tökéletesség persze egyeseket untathat, nekik egyszerűen más kávézóba kell betérniük.
Tankolni, gumizni és úgy alapjában véve megvásárolni értelemszerűen sokkal drágább mulatság egy RS6-ot, mint egy normál A6-ot. A típus alapára 40,8 millió forint, a messze nem fullextrás tesztautó árcéduláján pedig 54,8 millió forintos összeg olvasható.
Persze a riválisok sem olcsók, sőt! A 612 lóerős kombi Mercedes-AMG E63 S 48,6 millió forinttól indul, a 630 lovas puttonyos Porsche Panamera Turbo S pedig minimum 73 millió forint kifizetését követően vezethető haza. Ha nincs szükség kombira és beérjük egy normál szedánnal, akkor a 600 lóerős BMW M5 is jó vétel lehet a maga 38,8 forintos alapárával.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.