szerző:
Tetszett a cikk?

Egyik tesztalanyunk egy racionális választásnak tekinthető stílusos kompakt, a másik pedig egy rikító színben pompázó, nyitható tetejű kis méregzsák. Mindkettő nagyon menő és talán nem is lehetne ennél britebb.

A Mini tavaly előtt ünnepelte 60. születésnapját. Az olcsó városi kisautónak szánt típust 1959-ben dobták piacra és villámgyorsan olyan sikert aratott, hogy 1965-ben már az egymilliomodik példány is gazdára talált belőle. Kisebb-nagyobb megszakításokkal egészen 2000-ig volt gyártásban az eredeti Mini, melyből ezen időszakban közel 5,4 millió darab készült.

2001-ben aztán a BMW új fejezetet nyitott a típus történetében, ekkor jött ki az első újkori Mini, amit 2006-ban követett a második, 2014-ben pedig a harmadik generáció. Utóbbi széria idén már 7 éves, a gyártó azonban mégsem a csere, hanem egy a 2018-ast követő újabb ráncfelvarrás mellett döntött.

Teszten a felfrissített Mini 5 ajtós Cooper S és kabrió JCW kivitele.

László Ferenc
László Ferenc

Fókuszban a praktikum

Az idén 20. születésnapját ünneplő modern Mini egyik legpraktikusabb kivitele az 5 ajtós változat. Ez 16 centiméterrel hosszabb a 3 ajtós alapmodellnél, és mivel a tengelytávolsága is nagyobb 7,2 centiméterrel, nem egyszerűen csak a hátsó fertály lett méretesebb, hanem érezhetően több hely jut a hátsó utasoknak is.

Akik egyébként a két extra ajtónak köszönhetően értelemszerűen könnyebben tudnak be-, illetve kiszállni, mint a 3 ajtós modell esetében. Hátul 3 biztonsági övet találunk, de a vaskos kardánalagút és a tetején elhelyezett pohártartó miatt azért inkább csak 2 felnőttnek kényelmes az itt utazás.

László Ferenc

A csomagtartó 278 literes, vagyis abszolútértékben nem mondható valami nagynak, azonban még így is komoly előrelépést jelent az alapmodell 211 literéhez képest. A 60:40 arányban osztott hátsó üléstámlák lehajtását követően 941 literre nő a rendelkezésre álló hely (3 ajtós: 731 liter). Akinek ez kevés, az választhatja a 360–1250 literes Clubmant, vagyis kombi Minit, vagy akár a 450–1390 literes Countryman szabadidőautó-változatot.

Esetünkben a formaterv talán nem olyan harmonikus, mint az origónak tekinthető 3 ajtós Mini esetében, attól azonban nem kell tartanunk, hogy a kicsit nagyobb méret miatt a vezetési élmény esetleg csorbulna. Elcsépelt mondat, de még mindig igaz, hogy a mostani autók közül még mindig a Minik állnak a legközelebb a gokartokhoz: kicsik, könnyűek, fordulékonyak.

László Ferenc

Mennyire újult meg?

A 2021-es modellévről elsősorban a hatszögletű hűtőrács és az új lökhárítók árulkodnak. Megszűnt a ködlámpa, melynek helyére légbeömlő került, és amelyet a fényszóróban lévő úgynevezett rosszidő fényforrás helyettesít. Az első lámpák alapáron LED-esek, a modern mátrixos technikáért viszont továbbra is felárat kell fizetni. A Union Jack betétes hátsó lámpa nem újdonság, mostantól viszont az összes Minire ezt szerelik.

Jött három új fényezés, illetve immár színátmenetes tetővel is rendelhető a típus. Utóbbi olyan technikával készül, amely garantálja, hogy nem hagyja el két teljesen egyforma fényezésű autó a gyártósorokat. Ezenkívül új könnyűfém felnik is feltűntek a kínálatban.

László Ferenc

A műszerfalon alap az 5 colos digitális műszeregység és a 8,8 colos képátlójú központi érintőkijelző, kicsit variáltak a designon és javítottak a minőségérzeten. Már nem kérnek felárat a bőrkormányért, mely opcionálisan akár fűtéssel is rendelhető.

Említést érdemel továbbá az elektromos parkolófék, a kényelem és sportosság határán remekül egyensúlyozó adaptív futómű, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a stop/go funkciós adaptív tempomat, illetve a felfrissített hangulatvilágítás.

László Ferenc

A Cooper S-ben lévő 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor teljesítménye 192-ről 178 lóerőre csökkent, ráadásul szűkebb fordulatszámtartományban érhető el, csakúgy, mint az egyébként változatlanul 280 Nm-es csúcsnyomaték. Mindezt a szigorodó károsanyag-kibocsátási normák volt kényszerű meglépni a gyártó, és ugyancsak ennek jegyében lett halkabb a típus.

Ettől függetlenül még mindig igen sportos maradt a vezetési élmény és tulajdonképpen a motor és a kipufogó felől érkező hanghatásokra sem lehet panaszunk. A 600 ezer forintos automata váltó gyorsan és finoman pakolgatja a fokozatokat, a 0–100 alig 6,7 másodperc alatt megvan és a gyorsulásnak csak 235 km/h-nál szakad vége. Az alapáras hatfokozatú kézi váltóval 0,1 másodperccel rosszabb a 0–100-as szintidő.

László Ferenc

Le a tetővel!

Ha a menőségfaktor kimaxolása a célunk, akkor vélhetően a JCW Cabrióval járunk a legjobban. A JCW (John Cooper Works) logót a legsportosabb Minik viselhetik magukon (az 5 ajtósból nem készül ilyen), vagyis ez esetben két legyet ütünk egy csapásra: kapunk egy erős és gyors Minit, melynek ráadásul még le is nyitható a teteje.

A 266 ezer forint ellenében brit zászló mintás vászontető 18 másodperc alatt nyitható le, vagy csukható fel teljesen, maximum 30 km/h sebességig. Ha csak ketten ülünk a kocsiban, érdemes betenni hátulra a szélfogó hálót, amivel akár autópálya-tempó magasságában is visszafogott marad az utastér légmozgása. Ellenkező esetben érdemes inkább 100 km/h alatt tartani a tempót, különben a frizuránk bánja a dolgot.

László Ferenc
László Ferenc

Elöl kényelmesen terpeszkedhetünk, hátul viszont adott esetben még a gyerekeknek is kevés a lábhelyük. Hiába, az alap Mini még úgy is egy elég kicsi autó, hogy az eredeti őséhez képest hatalmasat nőtt. A csomagtartó mérete a tető állapotától függően mindössze 160–215 literes, de a hátsó ülések variásával 433–661 literesre bővíthető. A csomagtér ajtaja lefele nyílik, és ha 80 kilogramm alattiak vagyunk, akkor ráülve akár piknikezhetünk is.

A konszern jól ismert 2 literes motorja ezúttal 231 lóerős teljesítményt ad le az első kerekekre, ami mellé 320 Nm-es nyomaték társul. Mindez az alig 1,3 tonnás tömeggel társítva igen korrekt dinamikát tesz lehetővé: a 0–100 6,5 másodperc alatt megvan, a végsebesség 241 km/h. A nyolcfokozatú automata váltó hibátlanul teszi a dolgát, de a Mini a kézi kapcsolgatás szerelmeseit is kiszolgálja, ők ráadásul közel 700 ezer forintot spórolhatnak is.

Kabriózás közben nemcsak a természet illatai és a madárcsicsergés kopogtatnak be az utastérbe, hanem a sportkipufogó morgós hangja is, elölről pedig időről időre kiválóan hallatszik a lefújószelep. Ha másfajta élvezetekre vágyunk, arra ott a hifi, mely úgy lett kialakítva, hogy a tető hiánya ellenére is élettel teli zenével töltse meg az utasteret.

László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, árak

Az ős Mini 62 éves, az újkori Mini 20 esztendős, az aktuális Mini pedig 7 éves, de valahogy egyiken sem igazán fog az idő. Más gyártó, más típus esetében a 7 év már bőven indokolná a teljesen megújulást, a Mini formája viszont tökéletesen időtálló, elég volt apróbb retusálásokat végezni rajta, mint ahogy egyelőre a technikához sem kellett komolyabban hozzányúlni.

Legolcsóbban 7 millió forintért lehet új Minink, ennyibe kerül ugyanis a 3 ajtós kivitel 136 lóerős alapmodellje. Az 5 ajtós változat felára 300 ezer forint, az általunk kipróbált 5 ajtós Cooper S pedig minimum 8,4 millió forintért vezethető haza.

László Ferenc

A 136 lóerős Cabrio 8,4 millió forinton nyit, a 178 lóerős változat alapára 9,6 millió forint, a JCW csúcsmodell árcéduláján pedig 11,1 millió forintos összeg szerepel.

A 184 lóerős elektromos Mini 3 ajtóval 11 millió forinttól indul, állami támogatás nélkül. A Clubman 8,3–13,2 millió forintos, a Countryman pedig 9–14,2 millió forintos áron kelleti magát.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!