szerző:
Tetszett a cikk?

A bajor gyártó a Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2023 nyitónapján tárta a nagyközönség elé szemrevaló kétajtós újdonságát.

Ma már kevesen emlékeznek arra, hogy 1940-ben egy BMW 328 Touring Coupé nyerte meg a híres olasz autóversenyt, az ezer mérföldes közúti Mille Migliát, de a német gyártó éppen azon fáradozik, hogy felelevíntse bennünk ezen látványos modelljének emlékét.

Még pedig oly módon, hogy a Comói-tó partján megrendezett Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2023 első napjának estéjén leleplezte a Concept Touring Coupét, melyet a szakadó esőben maga Domagoj Dukec, a BMW formatervező részlegének vezetője mutatott be a sajtó képviselőinek, így többek közt nekünk is.

A szabad ég alatt megtartott világpremieren ömlött az eső
László Ferenc
László Ferenc

Az újdonság egyfajta főhajtás a 70-es évekbeli 02-es sorozat előtt is, de nekünk leginkább a nemrégiben kipróbált Z3-as roadster 90-es évek végén debütált kupé változata jut eszünkbe róla.

Utóbbiból kevesebb, mint 18 ezer példány készült, szemben a nyitható tetejű változat közel 280 ezres mennyiségével, és mind közül a 6 291 példányban gyártott M kupé a rajongók által legvágyottabb kivitel.

Ebből a 321 lóerős 3,2 literes 6 hengeres motorral szerelt verzióból a Comói-tó partjára is érkezett darab a gyártó müncheni gyűjteményéből.

László Ferenc
László Ferenc

Biztos alapokon

A Concept Touring Coupé nem titkoltan az aktuális BMW Z4-re épül, azonban nyitható tető helyett ezúttal Shooting Brake karosszériát kapunk. Külön ehhez a modellhez készült a Sparkling Lario fényezés, melynek szürkésbarna árnyalatát kék üvegpelyhek teszik abszolút egyedi hangulatúvá.

Az ezüstbronz dekorbetétekkel ékesített kétajtós, kétszemélyes kupé enyhén aranyozott húszküllős kerekeken gördül, melyek elöl 20-, hátul 21 colosak.

László Ferenc
László Ferenc

A Z4-ből ismerős utasteret a Poltrona Frau olasz manufaktúra exkluzív kéttónusú bőrözése díszíti, a felső rész sötétbarna tónusú, az alsó szekció nyeregbarna árnyalatú.

A modenai Schedoni bőrmanufaktúra szakértelmével fémjelzett praktikus csomagtér szintén egyedi kézműves kialakítású, és kifejezetten az autóhoz készített két nagyobb és egy kisebb poggyászt, valamint egy ruhazsákot vonultat fel.

BMW
BMW

Hat henger

A hajtásláncról csak annyit árultak el a gyáriak, hogy egy hathengeres motor található a hosszú gépháztető alatt, melyből arra lehet következtetni, hogy az általunk már alaposan meghajtott Z4 M40i-re épül a koncepcióautó.

Koncepcióról lévén szó, a Concept Touring Coupéból ez az egyetlen példány készült, a sorozatgyártás jelenleg nincs napirenden a BMW-nél.

A Z4 197 lóerős 2 literes 4 hengeres motorral és hatfokozatú kézi váltóval szerelt sDrive20i verziója 16,5 millió forinttól indul, a 19,2 millió forintos automata váltós sDrive30i hasonló motorja 258 lóerőt ad le.

A csúcsragadozó a 340 lóerős 3 literes 6 hengeres egységet felvonultató, 0-ról 100-ra 4,5 másodperc alatt katapultáló M40i, melyért alaphangon 24,3 millió forintot kell fizetnünk.

László Ferenc
László Ferenc

Vágykeltés

Domagoj Dukec, fődesigner kérdésünkre elmondta, hogy a Concept Touring Coupét rekordrövid idő alatt fejlesztették ki, ugyanis ezúttal könnyű dolguk volt: egy már meglévő modellt kellett átalakítaniuk.

A horvát származású német tervező meglátása szerint az eladható mennyiséghez képest vélhetően túl nagy befektetés lenne a sorozatgyártás beindítása, ezért a kocsi várhatóan megmarad unikumnak, egyetlen példányban gyártott prototípusnak.

Dukec külön hangsúlyozta, hogy az új kupé utasterének kiemelt figyelmet szenteltek, és nincs ez másképp az összes új BMW esetében sem. Mivel egyre több időt töltünk az autónkban és egyre komolyabb a vezetéstámogató rendszerek arzenálja, egyre több figyelmünk irányul az utastér részleteire, emiatt a bajor gyártó egyetlen négyzetcentimétert sem kíván elhanyagolni.

Jelen sorok írója és a BMW fődesignere
László Ferenc

Mint megtudtuk, a BMW célja a vágykeltés, vagyis ha valaki meglát egy ilyen autót, akkor emocionális alapokon azonnal késztetést kellene, hogy érezzen a megvásárlására. "A racionális elven vásárlási döntéseket hozók Volkswagent vesznek" - mondta Dukec, majd hozzátette, hogy bár a BMW nem kívánja másolni az Apple-t, valamit hasonlót szeretne elérni az autógyártásban, mint az almás logós cég a tech iparágban.

A főtervező elárulta, hogy egy új modell esetében elsőként mindig profilozást hajtanak végre, vagyis pontosan belövik, hogy az adott autót milyen vásárlóközönségnek szánják, majd pedig egyszerre belevágnak a külső design és az utastér fejlesztésébe.

László Ferenc
László Ferenc

Bár bizonyos értelemben a villanyautók nagyobb mozgásteret biztosítanak a tervezőknek, Dukec szerint jelentősen nehezíti a dolgukat, hogy ezekben a kocsikban hatalmas méretű 700 kilogrammos akkumulátorok, állandóan stabil telephőmérsékletet biztosító hűtőrendszerek, a komoly tömeg miatt pedig vaskos merevítések és nagy kerekek találhatók.

"Míg például az M3 a sebesség szerelmeseinek készül, addig az i7 és az XM azoknak, akik egyedi módon kívánják kifejezni egyéniségüket" - zárta gondolatait a fődesigner, aki a közelmúltban nem kevés kritikát kapott egyes modelljei megosztó külseje, elsősorban a nagyméretű "vese" hűtőrács miatt.

Az eladási darabszámok alakulása és az idő majd választ ad arra a kérdésre, hogy Dukec jó úton jár-e, de mivel a BMW-k mostanság jól fogynak, úgy tűnik, hogy a nap végén neki lehet igaza.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
BMW
BMW

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!