szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szujó Zoltán vizsgálatot rendelt el, és a versenyszervezés feltételeinek újragondolását ígéri.

Három férfi és egy nő a helyszínen meghalt, nyolcan pedig megsérültek, amikor vasárnap délután baleset történt a 11. Esztergom–Nyerges Rally Bajót és Lábatlan közötti gyorsasági szakaszán. Egy Skoda Fabia Rally 2-es versenyautó vált irányíthatatlanná, és csapódott a nézők közé.

A versenyt azonnal megszakították, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség vizsgálatot rendelt el, a rendőrség pedig megkezdte a történtek feltárását. A hatóság hétfőn bejelentette: halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségének gyanúja miatt nyomoz ismeretlen tettes ellen.

A rendőrség közleményéből az is egyértelművé vált, amit korábban még csak ralis oldalakon pedzegettek:

a baleset a nézők elől elzárt területen következett be, az ott-tartózkodás tilalmára tábla is figyelmeztetett.

Ahogy korábban megírtuk, az Arrabona Rally Club által szervezett versenyről készült tájékoztató füzetben (pdf) szerepelt néhány biztonsági figyelmeztetés. A szervezők felhívták a figyelmet arra, hogy senki se álljon, bámészkodjon vagy olvasson a pálya mellett, de még a közelében sem, hogy ne álljanak korlát, fal, kerítés elé, ha pedig rendőr vagy rendező rájuk szól, „gondold végig: lehet, hogy mégis igaza lehet”. Ezen túl olyan – talán humorosnak szánt – megjegyzések is szerepeltek a verseny előtt kiadott tájékoztatóban, hogy „Ne érzed magad sérthetetlennek és halhatatlannak!”, vagy „Nem biztos, hogy van túlvilág.”

Se bukótér, se kerítés – ez vezethetett a vasárnapi halálos balesethez

A nézők elől elzárt területen álltak a rendőrség szerint azok, akiket elsodort vasárnap egy Skoda Fabia versenyautó az Esztergom-Nyerges Rallyn.

A füzetben közzétettek egy összefoglaló grafikát is a biztonsági szabályokról, ez azonban egyrészt nehezen értelmezhető, másrészt éppen az olyan helyszínekre, ahol az úton úgynevezett lassító gumikötegeket helyeztek el a szervezők, nem térnek ki benne. A lassítókat a gyorsasági szakaszokat bemutató térképeken jelölték, ott azonban nem jelezték, hogy milyen biztonsági szabályokat kell betartaniuk a nézőknek.

Az RTL Híradónak nyilatkozó Boncsér Sándor igazságügyi műszaki szakértő szerint a baleset a helyzet rossz vezetői kezelése, a töredezett aszfalt, a kétoldali keréksor eltérő tapadása és a nagy sebesség miatt következhetett be. A szakértő animációkat készített a történtek bemutatására. Ezeken az látszik, hogy attól kezdve, hogy a legalább óránkénti 110 kilométeres sebességgel haladó versenyautó megcsúszott és keresztbe fordult az úton, a közelben álló nézőknek alig több mint egy másodpercük maradt felmérni a helyzetet és menekülni.

A szakértő szerint amikor az autó keresztbe fordult és irányíthatatlanná vált, már sokat vesztett a sebességéből, de még mindig elég gyors volt ahhoz, hogy letarolja az embereket.

Ennek a tragédiának nem kellett volna bekövetkeznie, hogyha a nézők betartják a rendezői utasításokat

– jelentette ki a riportban a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke. Szujó Zoltán elmondása szerint a szurkolókat többször is hiába figyelmeztették, hogy hagyják el a veszélyes helyet.

„Azokat a veszélyes pontokat, amelyeket meg kellett jelölnünk, elhatároltuk, és táblával jelöltük. Egészen pontosan nézők elől elzárt területre csapódott be az irányíthatatlanná vált versenyautó” – magyarázta Szujó, hozzátéve, hogy a baleset nem összekötő, hanem úgynevezett gyorsasági szakaszon történt, ahol a versenyzők „a határaikat feszegetve autóznak”.

Az elnök már vasárnap rendkívüli vizsgálatot rendelt el az ügyben. Az RTL-nek arról beszélt, hogy újra kell gondolni a versenyek rendezésének feltételeit. Mint mondta, az MNASZ „nagyon hamar elő fog állni ezekkel a szakmai javaslatokkal, és felveszi a kapcsolatot az összes érintett hatósággal”.

Nem ez volt az első tragikus baleset az Arrabona Rally Club történetében: a 2013-as városlődi versenyen is halálos baleset történt (ez is látható az RTL Híradó riportjában). Emiatt a szervezet vezetőjét, B. Gábort egy év fogházbüntetésre ítélték, két évre felfüggesztve.

A Telexnek nyilatkozó Herpy Miklós közlekedési jogász arról beszélt, hogy a polgári jog szerint raliautó üzemeltetése és raliversenyek szervezése is veszélyes üzemnek tekinthető, aki pedig ilyen tevékenységet végez, az köteles megtéríteni az ebből származó kárt. Az ügyvéd szerint ez ebben az esetben több mint százmillió forint lehet.

Akkor mentesülhet a felelősség alól a szervező és a versenyautó üzemeltetője, ha kiderül, hogy a baleset valamilyen elháríthatatlan ok miatt történt, amely az ő tevékenységükön kívül esett.

A károkozó – vélekedett Herpy Miklós – védekezhet majd azzal, hogy a tragédia a sérülteknek, áldozatoknak felróható magatartás miatt történt, ám szerinte akkor is a szervezőket, illetve az autó üzembentartóját marasztalják majd el, ha a nézők nagyobb hibát követtek el. A veszélyes üzemi kártérítési felelősség ugyanis elmondása szerint rendkívül szigorú, így ha a nézők hibáztak ugyan, de a baleset a verseny szervezésével, illetve az autó üzemeltetésével összefüggésben merült fel, akkor a felelősök kötelesek lesznek a károk nagyobb hányadát megtéríteni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!