szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Az üzemek kihasználtsága nagy szórást mutat, főleg az EV-ket gyártó egységeknél jelentős a termelés visszaesése.

Alig kétharmados kapacitáson termeltek tavaly a német autógyárak, főként az elektromos járművek iránti alacsony kereslet miatt. Az Audi emiatt egy egész telephely fenntartását is mérlegre tette és példáját más gyárak is követhetik – mondta Stefan Bratzel iparági szakértő, a Centre of Automotive Management (CAM) munkatársa a dpa hírügynökségnek az MTI szerint.

A Volkswagen, a BMW, a Mercedes és a többi autógyár németországi üzemei tavaly átlagosan csak kapacitásuk alig több mint kétharmadát használták ki – derül ki a Marklines adatelemző cégnek a dpa hírügynökség számára készített elemzéséből. Az adatok alapján az összes németországi telephely együttesen évi 6,2 millió autót tudna szállítani.

Porsche: Nem olyan rózsás a helyzet villanyautó fronton

A német gyártó szerint az elektromos autókra történő átállás a korábban tervezettnél több időt vesz igénybe.

Ezt a számot utoljára 2011-ben közelítették meg, abban az évben 5,9 millió autó gördült le a gyártósorokról. Tavaly viszont alig több mint 4,1 millió autó készült Németországban, a német autóipari szövetség (VDA) adatai szerint ennek háromnegyedét exportálták.

A helyzet az idén sem tűnik biztatónak, mert a VDA szerint 2024 első felében, január-júniusban 2,1 millió, a 2023-as bázisnál kilenc százalékkal kevesebb autó készült. Ez egyébként még mindig több, mint 2020-ban, amikor a pandémiás lezárások és az alkatrészhiány miatt mindössze 3,1 millió autó készült el a németországi gyárakban.

„Mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy mennyi termelésre van szüksége, és hol lehet ezeket a gyártási kapacitásokat a lehető legversenyképesebb költségekkel kiépíteni” – fejtette ki Bratzel a dpa hírügynökségnek adott interjúban.

Az EU-val javíttatná ki akkugyáras öngólját az Orbán-kormány

Az e-autók piacának támogatására 11 pontos, 100 milliárd eurós javaslatcsomagot tett közzé a kormány, amelynek nagy része azt szolgálná, hogy a Magyarországon megtelepedő ázsiai gyártók jól járjanak.

Az adatok nagy szóródást mutatnak az egyes gyártók, illetve azok telephelyei között is: míg a Porsche Stuttgartban majdnem teljes, közel 100 százalékos kihasználtsággal dolgozott 2023-ban, az Audi Ingolstadt és a BMW München pedig közel 90 százalékossal, addig az Opel Eisenach még a potenciális kapacitásának 30 százalékát sem érte el.

Több nagy telephely csak kapacitásának mintegy a felén működött, köztük a VW és a Mercedes-Benz fő üzemei Wolfsburgban és Sindelfingenben. A Berlin melletti Grünheide-ben működő Tesla-gyár, amely 2022-ben kezdte meg a termelést, szintén csak 51 százalékos kihasználtsággal működött.

A Ford már 2022-ben bejelentette, hogy 2025 végén bezárja Saarlouis-i üzemét. Az Audinál a brüsszeli üzem bezárása került mérlegre. Németországban utoljára tíz éve, 2014-ben zártak be nagy autógyárat, az Opel bochumi telephelyét. A VW wolfsburgi központjában törölték egy további elektromos autógyár tervezett építését. Az Opel kaiserslauterni telephelyén pedig egy új akkumulátorgyár terveit jegelték.

Százezer eladatlan villanyautót raktároznak Németországban

Érdemes lehet kivárni, jöhetnek a kedvezmények?

Constantin Gall, az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég munkatársa szerint azonban nincs szó általános túlkapacitásról az autógyártásban: a probléma leginkább az elektromos autókat is gyártó helyszíneket érinti, mert nincs akkora kereslet az EV-kre, mint amit korábban prognosztizáltak. A belső égésű modellek esetében, különösen a prémium szegmensben, még mindig hosszúak a szállítási idők.

Az EY szakértője nem számít arra, hogy a gyenge kereslet javulni fog a következő 2-3 évben, Gall szerint középtávon túlkapacitás lesz a rendszerben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!